הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

   
Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
אוכל קונים עם העיניים


 
מסכי וידאו שטוחים, המתפקדים כשלטים דיגיטליים חכמים, נמצאים כעת בכל מסעדה/בית קפה וכמעט ליד כל קופה. מי שהתחילו את ההיסטוריה שלהם כשלטים פלסטיים סטאטיים, נעזרים כיום בטכנולוגיה מתקדמת כדי לעזור לצרכנים רעבים לעמוד בסבלנות בתור, לרכוש עוד קרואסון עם השוקו ולשרת את המטרות השיווקיות של בעלי העסק
 
יעקב לייב*
-----------------
* הכותב הוא מנכ"ל חברת YCD Atmosphere המספקת פתרונות מדיה דיגיטלית חכמים
 
 
עם יד על הלב: אנחנו אוהבים לאכול בחוץ. מגישים לנו, מנקים אחרינו ונותנים לנו הזדמנות לאכול אוכל שבבית, אלא אם אנחנו בוגרי "מאסטר-שף", לא היינו מתחילים בכלל לבשל. ב'שטח', עומדות בפני הצרכן הרעב, או השוחר בילוי גסטרונומי, אינספור אופציות, יקרות וזולות כאחד, התחרות על כיסו של הסועד בשיאה, כשכולם מנסים להתבלט, להפגין חדשנות ולתת ערך מוסף. עם ההגעה למסעדה/בית האוכל/בית הקפה, פוגשים בלא מעט מקומות ובדרך כלל כשהם מתנוססים בגאווה מעל הקופות או ממש בצמוד להן גם את השלטים הדיגיטליים. לא סוד הוא, שמזה מספר שנים, אחד הכלים השיווקיים היותר פופולאריים ברשתות המזון למיניהן – ובמיוחד בתחום המזון המהיר - הוא התפריט הדיגיטלי החכם, מסך וידאו בגדלים משתנים, שעליו מועברים שלל מסרים.
היסטורית, תחילתו של הטרנד, באותם לוחות הזכורים לכולם מכיתת בית הספר, עליה היה בעל המקום רושם בגיר את התפריט היומי ומעדכן אותו לאורך היום. עם הזמן, עברו השלטים לפלסטיק, ונתלו על הקירות בבתי העסק. בחלקם היו חלקים נעים אותם ניתן היה להחליק החוצה ולהחליף בהם מחיר חדש בישן, או להחליף את תפריטי הבוקר בתפריט הצהריים. מהר מאוד הצטרפו לחגיגה גם תאורת הנאון הצבעונית ושלטים מוארים וצבעוניים החלו לתפוס את תשומת הלב של הלקוחות.
התפתחות תרבות הצריכה בקניונים, והתפשטות מושג ה"פוד-קורטס", אותם מתחמי אוכל שמציעים מבחר אוכל מהיר לעוברים ושבים, חידד ומיקד את הצורך בהתבלטות – ביצירת 'טראפיק'. בנקודה בה עובר האדם הרעב על פני שורה של דלפקי מזון מהיר חייבה חשיבה כיצד יוצרים כעת בולטות מול המתחרים מימין ומשמאל. איך מעוררים את בלוטת הטעם של  הקונים הרעבים  באמצעות מסרים ויזואליים מגרים, שכן, ידוע הוא ש"אוכל קונים עם העיניים". ברגע שנוצר הטראפיק, הגיעו גם התועלות הנוספות: בנוסף בעלי  המסעדות הבינו  שמכיוון שריצפת המכירה יקרה מאוד, הם חייבים לספק באותו פרק זמן שרות לכמה שיותר לקוחות רעבים. את זאת ניתן לעשות ע"י קיצור הליך קבלת ההחלטות של הלקוח: הלקוח רואה מולו – חי – את התפריט, את מחירי המוצרים השונים ואת המבצעים המפתים, כשהוא נהנה מחויית קניה דינמית ומעוררת לפעולה. מהצד השני של הדלפק, הקמעונאי, מקבל אפשרות לקדם מוצרים 'חזקים' ורווחיים יותר.
סקר שערכה חברת מחקרי השוק נילסן, מגלה כי המודעות למסכי שילוט דיגיטליים בנקודות מכירה נמצאת במגמת עליה מתמדת וכי המודעות להם בקרב הצרכנים עומדת כיום על 66%, זאת בהשוואה למודעות לסוגי מדיה אחרים בנקודות מכירה, העומדת על 25% ע"פ סקר שנערך על ידי POPAI (ארגון השיווק הבינלאומי). הסקר הוזמן על ידי OVAB (ההתאחדות האירופאית לפרסום חוצות) והוא בחן מקרוב את המודעות ותשומת הלב המוקשים למסכים, את המודעות לתכנים המוצגים ואת הגישה הכללית של הצרכנים לנושא.
מהסקר עולה כי השילוט הדיגיטלי מושך את עיקר תשומת הלב באזור הקופות, כי לצרכנים יש תגובות חיוביות לשימוש באמצעי הפרסום הזה וכי השימוש במסכים התגלה כמאוד אפקטיבי :קרוב ל 80%  ראו את הפרסום הדיגיטלי וחשוב מכך: היתה לכך השפעה חיובית ברורה ומיידית על מכירות המוצרים שפורסמו על מסכי הווידאו בחנויות. 60% מהמשתתפים הודו כי רכשו מוצר אחרי שראו אותו על מסך בחנות וכי הפרסום יצר אצלם רצון לקנייה. מעבר לכך, המודעות של הצרכנים שהבחינו במסכי התצוגה, למותגים ומוצרים, היתה גבוהה משמעותית מאשר אצל אלה שלא הבחינו במסכים.
 
תרומה ברורה למכירות
 
במקומות בהם מטמיעים כיום מסכים כחלק מהאווירה הכוללת, התהליך מערב צוות עיצובי מקצועי שמתאים את המסכים ותכניהם לעיצוב הכולל של המסעדה‘ לא כנטע זר‘ אלא כחלק שנשתל שם בכוונה. בתהליך אף מעורב בדרך כלל הצוות השיווקי של העסק, המשתף פעולה עם הצוות של החברה המטמיעה את פתרון השילוט הדיגיטלי, שאמורה לדאוג שה'לוק אנד פיל' של השילוט יהיה צמוד לערכי המותג וכך ההטמעה אף עמוקה יותר והתכנים שעל המסך תואמים בצבע ובעיצוב לעיצוב המותג עצמו של המסעדה או פנים המסעדה עצמה.
לשילוט הדיגיטלי המופיע כיום בדרך כלל  כלוח  תפריטים ומחירים הממוקם באזור הקופות עצמו יש תרומה ברורה למכירות ולקידומם של פריטי מזון ומשקה. האפקט מיידי: העובדה שבשטח מוגבל בהיקפו ניתן להכניס אינספור תכנים מתחלפים, שעליהם ניתן לשלוט בבקרה מרחוק באמצעות הרשת, הופכת אותם לכלי עבודה נוח ויעיל שבהרבה מקרים אף משחררת את העובדים בשטח מהתחזוקה השוטפת של המערכת.
תופעת התפריטים הדיגיטליים היא כיום חזון נפוץ. במקומות רבים בעסקי ההסעדה, עדיין רואים בשילוט הדיגיטלי רק את מה שהכי בולט לעיין: הדרך הקלה לשנות מחירי מוצרים ולעדכן מוצרים אחרים, ולמעשה מתעלמים משאר היתרונות.  כך לדוגמה, המסכים מקצרים משמעותית את זמן ההמתנה בתור. בשעות עמוסות, כשהתורים ארוכים, מערכת שילוט נכונה יכולה לספק מידע, מייצרת חווית קניה ובעיקר יכולה לנהל את התור ולעדכן איזו הזמנה בדרך מהמטבח ומנתבת  את הקהל הממתין לנקודת האיסוף הנכונה של ההזמנה - נקודה חשובה ביותר שעונה על צורך  אנושי מאוד ברור -  אי הרצון להיות במצב של חוסר ודאות... מעבר לכך, ממחקרי שטח עלה כי כשרואים מה בדיוק הולכים לקבל עוד לפני ההזמנה - עולה שביעות הרצון מהמנה שמקבלים.
 
מערך פרסום מתחשב
 
השידורים בטלוויזיה מתחלקים לפי משבצת השידור, על פי עיקרון "לוח הזמנים", זאת אומרת שהשבוע מחולק לימים ושעות והתוכניות משודרות בהתאם, כשהזכיינים מתחשבים בנתוני רייטינג, שעות היום וקהל הצופים האופייני לשעה זו וגם המפרסמים לוקחים את הלו"ז הזה בחשבון. השילוט הדיגיטלי לוקח את עיקרון" לוח הזמנים" ומביא אותו לבית העסק. הבסיס - תודות לטכנולוגיה העכשווית - זהה. הוא לוקח בחשבון את כל המרכיבים ובונה מערך פרסום שמתחשב בשעות היום, ביום בשבוע, בקהל הלקוחות ובמוצרי העסק. רשת בתי קפה יכולה לחלק את המסרים המופיעים בשילוט הדיגיטלי על פי התפריט שלה ולהציג את ארוחות הבוקר, צהריים וערב שלה בהתאם לשעות היום. הטכנולוגיה מאפשרת למנהלי סניפים לנהל מסעות קידום מכירות והצעות ייחודיות ממוקדות לקוח על גבי מסכי הקופה, וכן לשלוט מרחוק בהעברה וניהול התכנים, מנהל החנות יכול בקלות רבה לבחור מטרות שיווקיות מדויקות ולהתמקד בהן, תוך התחשבות בצרכי החנות ולשנות - בזמן אמת - את תכני קידום המכירות בהתאם לקורה בשטח. ברגע שמתחיל לרדת גשם בחוץ, יכול מנהל הסניף בלחיצת מקש אחת להחליף את התכנים הרגילים ש'רצים' על המסכים בסניף, בהצעה מפתה שתקדם בקופה מכירות של שוקו חם יחד עם קרואסון.
 
היכולת לחלק את היום לפי מסרים שונים לאורך היום היא תכונה של המערכת, המאפשרת לייצר תועלת מאוד גדולה לקמעונאי: הגדלת המכירות של מוצרים רלוונטיים. כך גם היכולת לנהל את התוכן בצורה דיפרנציאלית בין סניפים שונים. היכולת לעדכן תוכן באופן מיידי, לעומת הצורך בהדפסת שילוט סטטי, מייצרת תועלת גבוהה של זמן תגובה לשוק וכתוצאה מכך הגדלת מכירות.
 
אחרי שבעל העסק מבין את הצורך ביצירת בידול חוויתי עבור הלקוח ואת הרווח שלו מכל הסיפור, השלב הבא שעליו לעשות הוא להבין כיצד הטכנולוגיה משפיעה על הלקוחות והציפיות שלהם. "ליישום טכנולוגיה בסביבה עסקית יש אפקט מוכח על מערכת היחסים שבין החברה והלקוח", אומר ג'יימס ביקרס, עורך בכיר ב--Digital Signage Today מגזין ואתר מהמובילים בתעשיית השילוט הדיגיטלי. " צריך לזכור שלא מדובר רק בלתת ללקוח להרגיש 'טוב,  למרות שזה בהחלט חשוב. בעל העסק צריך לשאול את עצמו מה הערך המוסף של השימוש בטכנולוגיה. חלק מהעובדה היא שמאחורי התפריט הדיגיטלי ה'תמים' למראה, נמצאת טכנולוגיה מתקדמת, שמאפשרת לקמעונאי לנהל את התפריט בצורה אינטואיטיבית ביותר, פשוטה, גמישה ומהירה – מתוך מסד הנתונים הקיים של בית העסק.
 
אוכל מצטלם טוב
 
אחד האתגרים הגדולים אליהם מתייחס ביקרס, הוא בסוגיית ייצור התוכן שיעלה על השלטים החדשים, נושא שאחד הפתרונות לגביו נמצא בפיתוח של חברת YCD, בדמות מערכת חכמה המאפשרת לבעל העסק לדלג על האתגר באמצעות פתרון של 'תבניות תוכן', המאפשר לדוגמה, יצירת סרטונים מונפשים על ידיד המשתמש ההדיוט. התועלת במקרה הזה כפולה: זמן התגובה לשוק הוא מאוד מהיר (אין צורך לפנות למעצבים בסטודיו, לחכות להצעת העיצוב, למשלוח, לתיקונים ולאישורים) ויש חסכון משמעותי בעלויות הסטודיו.
לדברי מייק אבוט, סגן נשיא בחברת ADFLOW, מסכים מוסיפים לאווירה והאיכויות שהם מפגינים כיום, בנוסף לעניין הגובר והולך באוכל, מביאים תשומת לב חדשה. "אוכל מצטלם טוב", הוא אומר, "ואין ספק שלמראה של אוכל יש השפעה על סועדים. המסך יכול לעדכן על הנחות בקניה, לצייד את הלקוח במידע על האוכל שמגישים לו (היכן נקטף הקפה?), מעביר את הזמן בניחותא, ומעבר לכל, 'מסייע' לו לרכוש עוד מוצרים משלימים לקניה הבסיסית. אסור גם לשכוח שמבחינת הבעלים, יש כאן חסכון משמעותי נוסף בעלויות חומרי הפרסום ושטח אחסון שיועד לפוסטרים ועלוני מבצע ונוספת היכולת לנהל מנקודה מרכזית אחת הרבה סניפים ונקודות מכירה".
כיום, לוח התפריטים הדיגיטלי הוא אחד החלקים החשובים ביותר במסעדה, שכן, לא פעם, הוא הוא הנקודה שבה מתחילה האינטראקציה הראשונה של הלקוח עם המסעדה/בית הקפה וביכולתו להעצים משמעותית את חויית הלקוח ולתרום לנאמנותם לאורך זמן. מעצם היותו דיגיטלי, הוא יוצר בולטות על פני מתחרים באמצעות תוכן דינמי (היכול להתממשק עם מערכות הקופה) המציג את המנות באופן מזמין יותר, הוא מאפשר להציג רק מוצרים קיימים ומקדם כאלה הרווחיים יותר, ועל הדרך מציע 'חבילות' משתלמות ללקוח. השימוש בלוח הדיגיטלי מנקודה מרכזית אחת מצמצם את הזמן הנדרש לעדכונים ולתחזוקה שוטפת, ובשורה התחתונה, מצטרף לטרנד ה'ירוק', שכן הוא חוסך בעלויות ייצור ושינוע של חומרי פרסום.
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים