מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
אריזה ירוקה
רשת הקימעונאות וול-מארט יוזמת שיטת ניקוד למדידת ידידותה של האריזה לסביבה
 
רשת הקימעונאות וול-מארט יוזמת בימים אלו 'מהפכה ירוקה' בתחום האריזות. במהלך אסטרטגי יוצא דופן החברה החליטה לעודד את רבבות ספקיה ברחבי העולם ליצור אריזות ידידותיות לסביבה, כאשר לכל אריזה ינתן ציון שישקף את מידת ידידותה לסביבה. לכל העוסקים בענף ברור שכאשר רשת ענקית כמו וול-מארט (הרשת הגדולה ביותר בצפון אמריקה) מחדדת את המחויבות של האריזה לסביבה, הרי שכולם יאלצו 'להתיישר' לפי האופי שמתווה הרשת, אחרת יאלצו לאבד הרבה מאוד לקוחות, וכמובן שגם את ההכנסות שבצידם.
 
תוכנית רב שנתית להפחתת השימוש באריזות
 
ההתחלה של וול-מארט הייתה צנועה. הרשת החלה בשיתוף פעולה עם יצרנית הצעצועים ' Kid Connection' המייצרת עבור הרשת את צעצועי מותג הבית. מדובר אומנם בפחות מ- 300 משחקים, אולם השינוי היה משמעותי. נחסכו כ- 3,425 טון של חומרי גלם, כ- 1,358 חביות נפט, כ- 5,190 עצים, כ- 727 משלוחי מכולות, ו- 3.5 מיליון דולר על הוצאות תובלה. כל הנתונים הללו מתייחסים לספק אחד, בשנה אחת. בכדי לסבר את האוזן, ברשת מתכננים ליישם שיטה זו ב- 160,000 מוצרים המופנים ל- 176 מיליון לקוחות, בכל שבוע.
בעקבות ההצלחה, ראשי וול-מארט יזמו תוכנית שמיועדת ליישום במשך 5 השנים הקרובות. היעד הוא להפחית את מכלול הזיהום הסביבתי שיוצרות האריזות, וזאת החל מחומרי הגלם, וכלה בצריכת האנרגיה שקשורה לייצור האריזות ומיחזורן. היעד המספרי של החברה הוא להשיג חיסכון של 667,000 טון של דו-תחמוצת הפחמן (הגז הנפלט בבעירת חומר דליק, ואשר גורם להתחממות כדור הארץ). מדובר בכמות פליטה עצומה השווה בגודלה לכמות פליטת CO2 שיוצרות 213,000 משאיות בשנה. בצמוד ליעד זה תושג הפחתה 323,800 טון של פחם ועוד 66.7 מיליון גאלוני דלק. המספרים הללו אומנם נראים גדולים ומרשימים, אולם בפועל הם אמורים להפחית ב- 5% את היקף ייצור האריזות ואת ניצול המשאבים הטבעיים הכרוך בהם. בחישובים שערכו אנשי הרשת עולה שפרט לתרומה לסביבה, יושג גם חיסכון כספי גלובלי הנאמד ב- 11 מיליארד דולר בשנה, כאשר החיסכון השנתי שתפיק הרשת (לבדה) יסתכם ב- 3.4 מיליארד דולר. יו"ר מועצת המנהלים של וול-מארט, H. Lee Scott , טוען שזהו המקרה הקלאסי שבו מעבר לאריזות ידידותיות לסביבה יתרום לכל שרשרת ההפצה, החל מהיצרנים והספקים, וכלה ברשתות ובצרכן הסופי. לדבריו, גם שינוי קטן באריזות יוצר אפקט גלי שמשפיע על הסביבה כולה. כשרבבות ספקים ומיליוני מוצרים מעורבים בתהליך השינוי, אזי נוצרת תרומה חיובית ביותר לסביבה שבאה לידי ביטוי בפחות צריכה של חומרי גלם, פחות הטמנה של חומרים מזהמים באדמה, פחות שימוש בדלקים ואמצעי תובלה, פחות שטחי אחסון, וכן שימוש מופחת בחשמל. סקוט סבור כי זהו אחד המקרים הבודדים בה מחוייבותה של וול-מארט לסביבה יכולה לבוא לידי ביטוי בהיקף גדול, הרבה מעבר לאספקטים הקשורים לוול-מארט עצמה. ההשפה על רבבות הספקים ומיליוני המותגים היא אדירה, וההנחה היא שהרבה יצרנים ישווקו את האריזות החדשות גם לרשתות קמעונאיות אחרות, כך שההשפעה על הענף תהיה דרמטית.
 
שיטת הניקוד החדשה
 
ההכרזה הדרמטית של וול-מארט היתה בספטמבר אשתקד. ראשי החברה הודיעו כי בכוונתם למדוד (ובצורה מדויקת) את יכולתם של 60,000 הספקים שעימם עובדת החברה לפתח 'אריזות ירוקות' המבוססות על שימוש קטן ככל האפשר במשאבי הסביבה הטבעיים. ההכרזה הדרמטית ניתנה בספטמבר 2006, אולם התוכנית עתידה לצאת לדרך רק במהלך 2008, כך שלספקים ולמתכנני האריזות נותר זמן על מנת לבצע את השינויים המתאימים, ולהתאים את דרישותיהם לשיטת הניקוד החדשה שיצרה הרשת.
בחודש נובמבר התקדמו ראשי וול-מארט צעד אחד קדימה, וזאת כאשר החברה השיקה את שיטת הניקוד שלפיה תיבחן כל אריזה ואריזה. במסגרת שיטה זו המכונה
'scorecard  sustainability' (בתרגום חופשי: כרטיס-ניקוד בר קיימא) ניתן לכל אריזה ציון המורכב משכלול של מספר גורמים, כשכל אחד מהם מבטא מחוייבות בתחום מסויים לשמירה על איכות הסביבה. היעד של וול-מארט הוא להגיע למצב שבו יש פחות אריזות, היצרנים יוזמים תיעול אפקטיבי יותר של חומרי גלם המשמשים את הענף, וכן שהשימוש בחומרים הללו בצורה יעילה ומושכלת יותר. רק בדרך זו ינתן לאריזה ציון גבוה יותר.
 
בנקודה זו הוכנסו לתוכנית כ- 2,000 ספקים ראשונים, ספקים המייצרים לרשת את מותגי הבית שלה. הספקים הללו קיבלו מידע על תוכנית 'כרטיס הניקוד' והובהר להם שכל אריזה שלהם תקבל ציון שנע בין 1 ל- 10, וזאת בהתאם שיפורט בהמשך. הרעיון המרכזי הוא שהציון הזה יובלט על גבי האריזה, והלקוח יוכל לבחור את המוצר הספציפי גם על סמך המידע הזה. המשמעות היא שמפתחי האריזות, היצרנים והספקים יצטרכו יותר להזיע בכל הקשור לתכנון האריזה, וזאת על מנת להבטיח שהלקוחות המייחסים חשיבות לנושא איכות הסביבה (וכאלו יש רבים) אכן ירכשו בסופו של תהליך הבחירה את המוצר שלהם. הציון, במילים אחרות, יקנה ללקוח אפשרות בחירה מושכלת יותר, על בסיס אינפורמציה רבה יותר.
בוול-מארט אומנם העניקו יתרון זמן קל ליצרני וספקי מותגי הבית, אולם בתחילת חודש פברואר השנה הוצגה התוכנית לכלל 60,000 הספקים הגלובליים של החברה. מנקודת זמן זו והלאה מתחילה הספירה לאחור, כאשר בתום 12 החודשים ינתן הציון המשוקקל לכל אריזה ואריזה. בכדי להקל על הספקים, הרשת אף הקימה אתר אינטרנט המסביר את תהליך הניקוד, כולל הדגמות. כתובת האתר באינטרנט:
http://www.scorecardmodeling.com/ . מנתונים שפרסמה וול-מארט עולה כי בחודש הראשון להפעלת המערכת נכנסו למערכת הממוחשבת כ- 2,268 ספקים, כאשר נתונים על 117 מוצרים כבר הוזנו למערכת.
 
ציון מורכב
 
בפועל, הציון שעל גבי האריזה (במדרג שבין 1 ל- 10) יהיה מורכב משבעה פרמטרים, במשקלים שונים. בוול-מארט מכנים אותם '“7 R’s of Packaging” (כלומר 7 ה- R של האריזה). הכוונה היא ל- Remove, Reduce, Reuse, Recycle, Renew, Revenue,  ו-  Read. כדאי שנפרט:
 
15% מהציון ינתן על פליטת דו תחמוצת הפחמן במהלך הייצור (פליטת CO2לטון ייצור).
 
15% ינתן על קריטריון המכונה ' Material Value'. הכוונה היא לסוג חומר הגלם שבו נעשה שימוש בייצור האריזה. כמובן ששימוש בחומר גלם ידידותי לסביבה יעניק לאריזה ציון גבוה (כגון אריזה מתכלה העשויה מאורז), ועד למארזי פלסטיק מסויימים שמופקים בתהליך זיקוק הנפט ואשר קשה מאוד למחזרם. מוצרים לא-טבעיים אלו עשויים לגרום גם לזיהום סביבתי רב.
 
15% מהציון הכולל ינתנו לאריזה על סמך היחס בין כמות המוצר לבין האריזה. הכוונה היא לעודד שימוש במארזים גדולים יותר, כך שידרשו פחות אריזות. אפשרויות נוספות מוגדרות כ- 'Remove packaging' כלומר ביטול חלקי אריזה שאינם הכרחיים, כגון הסרת קופסאות עודפות, או הסקת שכבות מהאריזה.
 
15% נוספים יוענקו בעבור מיקסום יעד הניצול הנפחי (Cube Utilization). גם כאן הכוונה היא ליצור מוצרים המאפשרים לנצל את הנפח בצורה המיטבית. המשמעות בפועל היא שככל שיש יותר נפח ריק באריזה (ללא שימוש פרודוקטיבי), כך הציון יהיה נמוך יותר.
 
10% מהציון ינתן על 'ידידותיות לתחבורה'. כך, לדוגמא, ישנם מארזים שדורשים אמצעי תובלה גדולים ובזבזניים בדלק, ומארזים אלו יזכו לציון נמוך. הכוונה היא ליצור סטנדרטיזציה (כגון הובלה במארזי פאלט תקניים) שיאפשרו למקסם את כמות המוצרים המועברים בכל אחד ממחזורי המשלוח.
 
10% מהציון ינתן לערך המכונה ' Recycled Content'. ככל שניתן למחזר נתחים גדולים יותר מהאריזה, כך היא תקבל ציון גבוה יותר.
 
10% מהציון ינתן לערך המוגדר ' Recovery Value' (כלומר 'ערך התאוששות'). ערך זה מבטא את האפשרות לשימוש חוזר באריזה (Re-use packagingׂ) , כגון שימוש חוזר בפאלטים העשויים מפלסטיק במקום פאלטים מעץ שהשימוש החוזר בהם מוגבל. אפשרות אחרת היא ליצור מארזים שישמשו את הלקוחות לאחר מכן לצרכיהם השונים, וזאת במקום להשליך את האריזה. גם השימוש באריזות מילוי חסכוניות נכללות בקטגוריה זו.
 
5% מהציון ינתן עבור שימוש באמצעי אנרגיה מתחדשים בתהליך הייצור של האריזה (Renewable Energy)
 
5% מהציון יהיה מבוסס על ערך 'חדשניות' בתכנון האריזה ו/או ייצור. מדובר בתכנון חדשני שתורם לשיפור במידת ידידותה של האריזה לסביבה. מידת החדשניות נמדדת, כמובן, בהשוואה למוצרים המתחרים באותה קטגוריה על המדף.
 
קביעת הציון שינתן לכל אריזה אינו משימה קלה כלל ועיקר. הרשת גייסה קבוצה של 200 מומחים בכירים מהתעשיה, וזאת לצורך המשימה שקשורה למיסוד רשת ניקוד האריזות (בפרויקט המכונה Wal-Mart Sustainable Packaging Value Network) , כאשר קבוצת מומחים זו מורכבת מאנשי תעשיה, מהאקדמיה, נציגים ממשלתיים וגופים ציבוריים העוסקים בשמירה על איכות הסביבה. הניקוד שינתן לאריזה יהיה ניקוד השוואתי, כלומר בהשוואה ליצרנים וספקים אחרים הפועלים בתחום, אך זאת בהתחשב בכל משתני הבדיקה שהזוכרו.
כך, לדוגמא, אריזה של יצרן מזויים יכולה להיות מסווגת באחוזון ה- 50 בקטגורית ה- ' Cube Utilization ' (כלומר ניצול נפחי טוב), ובמקביל להיות באחוזון ה- 20 בקטגוריית תכולת המיחזור. הפרמטרים השונים מאפשרים ליצרנים להתמקד בנקודות החולשה שיש לאריזה הספציפית מבחינת ידידותה לסביבה (בהשוואה למתחרים), כאשר השיפור של אותן נקודות יאפשר בעתיד לקבל ציון גבוה יותר. 
 
כולם יוצאים נשכרים
 
בן מיארס, סגן נשיא המכון ליצרני ציוד אריזה, טוען שוול-מארט הפגינה בצעד שנקטה מנהיגות אמיתית בענף, וזאת כשהיא הציגה לראשונה שילוב של כלים ותהליכים שיאפשרו להפחית את כמות האריזות ויצירת מארזים ידידותיים לסביבה, ובו בזמן לשפר את התפעול הלוגיסטי-כלכלי של רשת הקמעונאות. הרשת גם הציבה יעד חיסכון גלובלי מרשים שבהחלט תורמים לשמירה על איכות הסביבה ולחיסכון במשאבי הטבע המתכלים.
 
 
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים