מבזק  חדשות
 


 
Wine Israel


מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
כך תנצחו בקרב על המדפים בחו"ל
מאת: חנן ארד, יועץ מומחה לאריזה ולתעשית המזון*
 
 תכנון המוצרים והאריזות שלנו – במיוחד אלה המכוונים לשווקי חו"ל, חייב להתבסס על בידול ועל ניראות (אופטימליזציה) של האריזה, כלומר הבלטת הייחודיות של האריזה מבין כלל המוצרים המונחים על אותו מדף. כל זאת תחת קונספט אחד שקובע: תכולה + אריזה = מוצר הכולל בתוכו את כל מרכיבי הבידול במדף: עיצוב מבני, עיצוב גרפי, קונספט השימוש, תצוגה וניראות, חומרי האריזה, מיחזור ולוגיסטיקת השינוע והשילוח. המטרה המרכזית בקונספט הזה היא לייחודיות הבידול ולחשיפת מוצרינו בפני הלקוח ובמדפים בחו"ל.
 
בתהליך התכנון המוצרים והאריזות אנו נתייחס לארבעת השלבים העיקריים, אשר מהווים ביחד נוסחת תיכנון למוצר ייצוא מצליח.
 
I notice it
 
זהו שלב תכנון הניראות ותפיסת תשומת לבו של הצרכן על מדפי המכירה ו/או בסביבת השיווק, מול כל המוצרים המתחרים. מטרת השלב היא יצירת זהות מותגית, מבנית וגרפית שונה. לדוגמה: בשוק בקבוקי המים המינרליים, אנו מגלים שאין בידול לאף אחד מהמוצרים על המדף,העיצוב המבני זהה (בקבוקים פלסטיק עגולים) ואפילו הגרפיקה שעל הבקבוקים והאריזות היא נטולת בולטות.
לפיכך, בתכנון שלנו אנו נשנה קונספט מבני, לבקבוק שצורתו מלבנית. העיצוב יתבטא בצבעוניות חמה, בשונה מהמתחרים. את פני הבקבוק נהפוך לגליים, במקום צילינדרים עגולים, ואף נבדל את מבנה הבקבוק החדש מהמתחרים בגובה וברוחב שלו.
התוצאה: על מדף המים המינרלים יבלוט ויקפוץ לעין המותג/מוצר שלנו, וכך נקבל גם כמה יתרונות לוגיסטיים שנדון בהם בהמשך. זאת, בדומה למוצרים בין לאומיים מוכרים בעלי זהות ובולטות מותגית חזקה כמו בקבוקי "קוקה קולה" והאריזה המשלושת של השוקולד השוויצרי "טובלרון".
 
I like it 
 
בשלב השני נתמקד ביצירת קונספט מוצר-אריזה, במטרה שהאריזה תהיה ידידותית ואהובה למשתמש, תוך ניצול החושים שלו - טעם, ריח, מראה, צליל ונוחות. לדוגמא: ריח ארומת הקפה המתנשא לחלל האוויר עם פתיחתה וניקובה של ממברנת הפתיחה בצנצנת הקפה, וגם הנוחות וצליל קליק הפתיחה של מכסה איכותי בבושם יוקרתי.
עלינו לוודא שהלקוח ישקיע אנרגיה מועטה בלבד בפתיחת אריזת מוצר, עד התחלת השימוש בו, תוך מיעוט עד למינימום של פסולת אריזה, ומתן דגש לנוחות בהסרת מדבקות,עטיפות וסרטי דבק למיניהם. הכוונה גם היא גם לנוחות במגע עם עטיפת המוצר ובמתן תחושה של חומרים ידידותיים למשתמש.
והעיקר - יצירת הגשה של קונספט שימוש יעיל והגיוני, כמו למשל עיצוב מארז נוח בו ניתן יהיה לשים מסמרים בגדלים שונים, אריזת תבלינים המשלבת גם מטחנה, אריזת דיסקים לצריבה המשמשת קונספט לאחסון הדיסקים לאחר הצריבה ואריזת מיכל משחת נעליים ("קיווי") המשמשת גם ככלי צחצוח.
 
I get it
 
זה השלב בו נשאף לשלב את הנוחות עם הרצון לרכישה מצד הלקוח, תוך כדי יצירת נראות, זמינות, גודל ראוי של מארזים ידידותיים, נפחים מתאימים ועזרי תצוגה ממוקמים היטב. את נפח המארז החיצוני עלינו להתאים ליכולות השינוע של המשתמש, בהתאם לסקרי לקוחות ומחקרים צרכנים שערכנו קודם לכן בארצות אליהן אנו מעוניינים לייצא את המוצר.
בנוסף, תכנון מארזים צריך גם להיות מותאם לדרישת רשתות השיווק, למצב בנקודות המכירה ולצרכי הלקוחות הסופיים, תוך התחשבות באמצעי השינוע והשילוח העומדים לרשותם. חובה עלינו להתאים את האריזה למידות הסטנדרטיות של המדפים והמחסנים של הלקוח והמשווק, ובהתאם ללוגיסטיקותההפצה שלהם.
חשוב: תכנון לוגיסטי ראשוני זה, המבוסס על קבלת מפרטי לקוחות היעד, יעזור לנו לתכנן מלכתחילה את המוצר תוך התחשבות מירבית בהם, ובכך יביא את מוצרינו לחזית המכירה האופטימאלית.
 
I enjoy it
 
לאחר שלושת השלבים שעברנו במסגרת התכנון הראשוני, זהו השלב החשוב מכולם - הנאתו של המשתמש והצרכן הסופי מהמוצר ומהקונספט שרכש. לאחר שהבאנו את חושיו לזהות את מוצרינו, לאהוב אותם ויזואלית ולרכוש אותם בנוחות, חווית השימוש היא הבחינה החשובה ביותר לרכישה חוזרת של המוצר, פרסומו, וההמלצות שיעביר הלקוח למשתמשים פוטנציאלים נוספים.
ההנאה של הלקוח בשלב זה, היא רב-ממדית: היא כוללת הנאה ארגומטרית שבשימוש בקונספט העיצוב, וכן בנוחות השימוש במוצר – בין אם הוא יומיומי ובין אם הוא חד-פעמי.
כאן מצטרפת גם ההנאה האורגנולפטית, כלומר הטעם, במיוחד אם מדובר במוצר מזון או ההנאה שבהפעלת חוש הריח ממוצרי טואלטיקה, קוסמטיקה, פרחים ומוצרי חקלאות. במקרים מסוימים אפשר לכלול בקטגורייה זו גם הנאת ריח ממיכלים העשויים מוצרי פלסטיק ו/או חומרים ידידותיים אחרים.
ההנאה האחרונה בשלב זה נובעת מקונספט המוצר ונוחות השימוש בו, כמו למשל כמות נפח האשפה שיוצרים המוצר ואריזתו, שימושים חליפיים אפשריים לחומרים מתמחזרים, הפיכת האריזות והמוצרים לאחר השימוש בהם לכלי קיבול ואחסון, ולא פחות חשוב - הרגשת הצרכן שאין במוצרים שלנו עודפי חומרים ואריזה מיותרים.
 
סיכום ולקחים: I notice it, I like it, I get it, I enjoy it!
 
אם ארבעת הפרמטרים האלו יהוו נוסחת כיוון בתכנון מוצרינו, מובטח לנו שנקבל מתכון להצלחה ולחשיפה נכונה לשוקים החדשים אליהם אנו מעוניינים לחדור. ושלא תחשבו לרגע שאנו המצאנו בעניין זה את הגלגל. הביטו נא בטבע, שכבר בימים ימימה השתמש בנוסחה זו ביוצרו את הירקות והפירות. שהרי אלה כולם מבודלים זה מזה בצבע, במראה, בריח ובעוד משתנים רבים, וכל אחד מהם פונה לחושינו בצבעוניות ובעיצוב מבני-תחרותי אותם ניתן לזהות בקלות בנקודות המכירה.
שימו גם לב שהירקות והפירות מוגנים באמצעיים טבעיים (קליפה) לשמירת חיי מדף ארוכים, תוך שימוש במינימום אריזה חיצונית. והחשוב מכל – הם אורגניים, מתמחזרים וניתנים בקלות לזיהוי בנקודות המכירה. אילו השלבים בפיתוח ותכנון מוצר וקונספט אריזתו היו פשוטים כל כך, אין ספק שחיינו היו קלים הרבה יותר...!
 
 
מאת: חנן ארד, יועץ מומחה לאריזה ולתעשית המזון
מנהל חברת  STAGE-CONSULTING
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון

 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים