הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 

סערה בכוס קפה

יש המשווים את מצב ענף בתי הקפה בישראל – למצב ענף הנדל"ן. ענף רווי, מנופח, שצמח וגדל הרבה מכפי מידותיו. ענף סוער, רווי סיכון. סניפי בתי הקפה הולכים ומתרבים, ובד-בבד, כמעט באותו קצב, נופחים את נשמתם בתי קפה אחרים. תחקיר מיוחד.
 
מאת חיים פלטנר
 
 
 
הקשיים שאליהם נקלעו בתקופה האחרונה הרשתות 'קופי בין' ו'לחם ארז' - חזרו והפנו את זרקורי התקשורת לעבר ענף בתי הקפה בארץ, ענף שנמצא בשנים האחרונות בהתפתחות מואצת. רשתות קיימות מגדילות בהתמדה את מספר הסניפים שלהן, רשתות חדשות צצות ובסך הכול גדל הענף בארבע השנים האחרונות בהיקף של כ-35% (המקור: משרד צ'מנסקי בן שחר).
 שוק בתי הקפה גדל במהירות, אך גם מוגדר כענף בעל הסיכון הגבוה במשק הישראלי. זהו ענף הנתון בתחרות גבוהה, אשר באה לידי ביטוי בקצב  מהיר של פתיחת  סניפים חדשים וסגירת סניפים כושלים. ותיקי הענף זוכרים היטב את הסקר שערכה חברת  בי. די. אי. ישראל לפני כמה שנים, אשר קבע כי  תוחלת החיים של כמחצית מן העסקים בענף היא שלוש שנים בלבד, 16% מן העסקים אינם שורדים יותר משנה, ורק כרבע מהם ישרדו מעל לחמש שנים. קשה לדעת אם הנתונים הללו תקפים במלואם גם היום, אבל הסיכון בענף גדול ועל פי נתוני חברת דן אנד ברדסטריט 17% מבתי הקפה בארץ נמצאים בסיכון נמוך, 38% בסיכון בינוני ו-46% בסיכון גבוה!  בחודשים יוני ויולי השנה חל שיפור מסוים בתחום זה, ככל הנראה בעקבות המשך ההתאוששות במשק הישראלי. ככלל, רשתות באופן טבעי מצויות ברמת סיכון נמוכה הרבה יותר.
מן הקונדיטוריה צמחה רשת
קרוב לודאי שנתונים אלה היו לנגד עיניו של אלון גולדמן, כאשר פתח את 'פטיסרי נזרין' בתל אביב, שעם הזמן גדל לרשת קטנה בת 3 סניפים.  אלון, שף קונדיטור במקצועו, שרכש ניסיון רב בארץ ובחו"ל, החליט להיכנס לענף ובשלב ראשון פתח  קונדיטוריה שתספק בבוא הזמן את דברי המאפה לבתי הקפה שתכנן להקים. מכאן הייתה קצרה הדרך לפתיחת בית קפה, שקיבל מן הקונדיטוריה את כל דברי המאפה. אלון לא נרתע מן הסיכון המרחף מעל לענף והקים עוד שני סניפים בתל אביב ובהרצלייה, שפועלים כדבריו בהצלחה. "דברי המאפה המעולים שאני מספק ללקוחות מן הקונדיטוריה שלנו, והאווירה הפריזאית המייחדת את הסניפים, מאפשרים לי להתמודד עם סניפי הרשתות הגדולות", אומר אלון. 
 אלון, יחד עם שותפו, מנהלים את הרשת הקטנה ללא זכיינים, והוא איננו חולם להפוך לארומה כאשר יהיה גדול. לכל היותר הוא מתכנן להקים בעתיד נקודות מכירה  קטנות במקומות אסטרטגיים, שבהן יימכרו מוצרים שהוא  יודע לעשות. במבט לאחור, יתכן והיום היה  נוקט  מהלכים שונים מאלה שנקט, אך ככלל איננו מצטער כלל על כניסתו לענף. וליזם צעיר ורעב, שמשתוקק להיכנס לתחום, יש בפיו עצה  שטובה לכל עת -  "אל תיכנס לכך ללא ניסיון של עבודה במקומות מצליחים, וללא היכרות עם כל תחומי הפעילות בבית קפה, בעיקר ללא ידע בתחומי הניהול והכספים". עצה זו טובה למי שרוצה לפעול כעצמאי וגם כזכיין. 
'ארומה' מובילה, 'קפה קפה' שנייה
קשה כיום לקבל תמונה מעודכנת על היקף השוק ומספר הסניפים, הדבר תלוי במידה רבה ביום שבו שואלים. מרבית הרשתות מדווחות על גידול של סניף או שניים מדי חודש, והנתונים הסטטיסטיים לא מדביקים תמיד את הנתונים בשטח על פתיחת סניפים חדשים וסגירת סניפים שכשלו. לכך נוסף גם הקושי לבדל בין בית קפה למסעדה, כפי שיפורט להלן.
בעשור האחרון מובילה את הענף רשת ארומה, שמונה כיום למעלה ממאה סניפים בכל רחבי הארץ ומחזור המכירות שלה אשתקד הסתכם בכ-530 מיליון ש"ח. ארומה, שהחלה את דרכה כסניף ראשון בירושלים ב-1994, הציגה בארץ קונספט מאד ייחודי -  קפה טרי שנטחן במקום לאחר שנקלה במפעל של הרשת, אוכל טרי, לחמים ודברי מאפה שנאפים במקום, שירות מהיר והיכולת לקחת  את המשקה והמזון לדרך והכול במחיר אטרקטיבי. רשתות רבות שקמו בעשור האחרון אמצו את הקונספט הזה בדרך זו או אחרת, אבל ארומה עדיין ממשיכה לשלוט בכיפה. "סוד ההצלחה שלנו -  אומר ליאור ינאי, מנהל הדרכה ואיכות המותג בארומה ישראל -  היא היכולת שלנו לתחזק יותר ממאה סניפים, שבנויים במתכונת אחידה עם אותו תפריט. לקוח המזדמן לסניף באילת יודע כי יקבל שם את אותו כריך וספל קפה שקנה בסניף התל אביבי או החיפני של הרשת".
שנייה בדירוג הרשתות היא  קפה קפה, המבקשת בסוף השנה הזאת, לאחר שתקים כ-20 סניפים חדשים, ליטול את הבכורה מידי ארומה. לקפה קפה כמאה סניפים והיקף מכירותיה ב-2009 נאמד בכ-450 מיליון ש"ח. כדי לשמר את מעמדה ולהגדיל את מספר הסניפים, החליטה הרשת למתג מחדש את סניפיה. מגמת הרטרו, הפוקדת כיום תחומים רבים, מגיעה גם לענף הקפה וסניפי הרשת בתל אביב יתאפיינו מעתה  בעיצוב ביתי שיותאם לקהל התל אביבי הנוכחי. "הכוונה היא לשוות לסניפים מראה של בית קפה שכונתי" -  אומר יובל כוכבי, סמנכ"ל קפה קפה. "במסגרת זאת  יוצנע הלוגו של הרשת והסניפים ייקראו על שמות הרחוב או האזור שבו הם שוכנים". כל סניף יעוצב בהתאם לאזור  שבו הוא ממוקם ואופיו הייחודי.   
בית קפה שהוא גם מסעדה
במסגרת המיתוג מחדש הוכנס לרשת גם תפריט אחיד בכל הסניפים, הכולל מגוון רחב של מאכלים החל מעוגות וכריכים, עבור במנות מן המטבח האיטלקי וכלה באסקלופ חזה עוף צלוי בשמן זית ועשבי תיבול ארומאטיים וכבדי עוף  מוקפצים בבצל, פטריות, יין אדום  וסלילי בצל ירוק. ממש כמו במסעדות גורמה. גם ברשת גרג מציעים כיום ארוחות עסקיות לכל דבר, הכוללות בין השאר  קבבוני עגל ודג סלמון, וכך נוהגות גם רשתות נוספות. אכן, מים רבים זרמו בירקון מאז הסתפקו אורחי בתי הקפה בארץ בכוס קפה, עוגה וכריך. הרגלי האכילה והבילוי של הציבור בארץ, כמו במדינות רבות במערב, השתנו בשנים האחרונות והוא מרבה יותר לאכול בחוץ, ומצפה למצוא בבתי הקפה גם ארוחות מלאות.   
מגמה זאת מסמנת למעשה מהפך באופיין של רוב רשתות בתי הקפה, שסניפיהן הופכים למעשה למסעדות לכל דבר. "כיום היטשטשו הגבולות ואנו רואים את סניפינו יותר כמסעדה מאשר בית קפה" -  אומר יובל כוכבי. המהפך הזה, שגם מקשה על הסטטיסטיקאים לתחום קו ברור בין בתי הקפה למסעדות, הוא סממן נוסף לתחרות הגוברת בין הרשתות, כאשר כל שחקן מבקש להתגדר בחידושים שימשכו אליו את הלקוחות. " בערבו של יום כולנו מוכרים את אותו קפה ואותם כריכים, הבידול הוא באיכות השירות והמוצר", אומר יואב גולדברג, סמנכ"ל השיווק והפרסום ברשת גרג. הנפגעים הראשונים ממגמה זאת הם ללא ספק מסעדות ובתי קפה פרטיים, המתקשים להתמודד עם הרשתות ורבים מהם נסגרים, כשבמקומם נפתח לא פעם סניף של רשת. הרשתות מגדילות בהתמדה את נתח השוק שלהן בענף הקפה- בארבע השנים האחרונות הן גדלו בכ-35%, בבעלותן כשליש מכלל בתי הקפה  בארץ  ומחזור המכירות שלהן מהווה כ- 65% מן המכירות בענף. בתי הקפה הפרטיים עדיין מהווים כשני שלישים מן הענף, עם 35% ממחזור המכירות.
ארומה, לפי שעה, לא משתלבת במגמה הזאת ומקפידה לשמור על המתכונת הקיימת בה מאז הקמתה. "הלקוחות שלנו רגילים לתפריט די בסיסי המתבסס על כריכים וסלטים שמוגשים ללקוח תוך 6-7 דקות, כל מה שחורג מן הקונספט הזה ויכול לעכב או לפגום בשירות שאנו נותנים ללקוחות, לא יתקבל", מדגיש ליאור ינאי.
עסקים נוספים – מפעלים ושיתופי פעולה
התפתחותן המהירה של הרשתות בעשור האחרון, כאשר רבות מהן דיווחו מדי שנה על תוספת של עשרה סניפים ויותר, לוותה  בתופעה נוספת - הקמת מפעלים בבעלותן, המספקים לרשתות את חומרי הגלם הדרושים להן. כך הקימה  ארומה בעמק האלה  מפעל לקליית קפה ומפעל לבצק קפוא, המייצר את כל תוצרת המאפים, הלחמים והעוגות של הרשת. לארומה גם מפעל המייצר מזון טרי כמו פירות חתוכים, רטבים וכדומה.  גם רשת ארקפה הקימה מרכז לקליית  קפה ומאפייה, המייצרת עשרות סוגים של לחמים צרפתיים, בגטים ודברי מאפה וכן לחמים איטלקיים מסוגים שונים. במרכז הלוגיסטי של הרשת  עוסקים השפים והקונדיטורים בפיתוח סלטים, כריכים, רטבים ודברי מאפה בטעמים שונים. לרשת גרג מפעל לייצור דברי מאפה, שכל תוצרתו מיועדת לסניפי הרשת בכל רחבי הארץ. מפעל לקליית וייצור קפה נמצא גם בבעלות רשת בתי הקפה ג'ו, הניצבת  במקום  שלישי בדירוג הרשתות.
מנועי הצמיחה וההתחדשות של רשתות בתי הקפה הם מגוונים. בקפה קפה רואים ב-15 סניפים כשרים למהדרין שפתחו לא מכבר מנוע צמיחה חשוב. לדברי יובל כוכבי, הקהל שמגיע לסניפים הללו צמא לחידושים והסניפים  נחשבים לסיפור הצלחה. ברשת גרג  גאים בשיתוף הפעולה שלהם עם רשת צומת ספרים, שלצד 13 מסניפיה ממוקמים סניפים של גרג. הרשת נכנסת עתה לתחום הקימעונאות ותמכור בסניפיה מוצרים וציוד הקשורים לעולם לקפה- סוגים שונים של קפה, ציוד להכנת קפה, כוסות לקפה, ציוד חד פעמי וכיוצא באלה. יואב גולדברג  מקווה, כי כך תצליח הרשת להגיע לחוג נוסף של לקוחות. במקביל הקימה הרשת גם את "גרג פרימיום", חברה העוסקת בארגון אירועים ברמה גבוהה. עופר גבירצמן, סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של  רשת ג'ו, מדווח כי הרשת תקיים שיתוף פעולה  עם רשת גדולה למכוני כושר, כאשר תלמידי המכונים ייהנו מהטבות ברשת ג'ו, ואילו לקוחות הרשת ייהנו מהטבות במכוני הכושר. בארומה רואים בזכיינים ובלקוחות מנועי צמיחה חשובים, שכן התפתחויות שונות ברשת נעשות כמענה להצעות ובקשות שמעלים הלקוחות והזכיינים, ואלה כבר תרמו לא מעט לשינויים וחידושים בתפריט ובתחומים נוספים.
חלק נכבד מכלל המכירות בשוק בתי הקפה מהוות המכירות למועסקים ולבתי עסק - המהוות כ-30% מכלל המכירות בענף ומסתכמות ב-1.2 מיליארד ש"ח בשנה. מדובר במכירת קפה ודברי מאפה  לבתי עסק, קיום פגישות עסקיות ופגישות עבודה בבתי קפה, חלוקת שוברים לעובדי החברות לרכישת ארוחות ושתייה בבתי הקפה וכיוצא באלה.
הקניונים - אבן שואבת לרשתות
 רשתות  בתי הקפה פרושות כיום בכל רחבי הארץ - על אם הדרך ובתחנות דלק, ברחובות מרכזיים בערים הגדולות, במוסדות חינוך ותרבות, בתי חולים, תחנות רכבת ותחנות מרכזיות  ובעיקר - בקניונים. כל קניון חדש שנפתח מושך אליו את המותגים החזקים, המשמשים גם כעוגן, ולמרבית הרשתות נוכחות בקניונים. הרשתות יודעות, כי שם מצוי הכסף הגדול. סקר שערך לא מכבר משרד התמ"ס* מגלה, כי 48% מכלל המבקרים בקניונים  מבקרים גם בבתי הקפה שבמקום, והמשמעות ברורה.  "הביקושים למיקום סניפי הרשתות בקניונים ובמרכזים אחרים הולכים וגדלים והתחום הזה נעשה מדי יום צפוף יותר", אומר  בכיר בענף המזון. "כאשר הביקוש עולה לעתים על ההיצע יש לכך מחיר. רשתות החפצות להתמקם במקום אסטרטגי מוכנות אף לשלם דמי פינוי בסדרי גודל של מאות אלפי שקלים לבעלי עסקים ובלבד שיעזבו את המקום". יאיר מלכה, הבעלים של רשת גרג, גילה  לא מכבר בריאיון לגלובס, כי הרשת  שלמה  לכמה בתי עסק דמי פינוי בהיקף שבין 200 אלף ל-300 מאות אלף שקלים. אישים המקורבים לתחום טוענים, כי דמי הפינוי בענף יכולים להגיע לסכומים גבוהים יותר ולעתים הם משולמים גם לעסקים שממילא עמדו להיסגר.לרשת גרג שיעור צמיחה גבוה- אשתקד פתחה 15 סניפים חדשים והשנה היא צופה גידול בהיקף דומה, מה שהקפיץ אותה למקום הרביעי בדירוג הרשתות.
הביקוש הרב לשטחים אסטרטגיים  ולהיטותן של  הרשתות  להתרחב ולגדול, גורמים לא פעם גם לכישלונות ולסגירת סניפים. מחמת החיפזון אין מדקדקים תמיד בבחירת המקום החדש, גם בחירת הזכיינים  לא תמיד מוצלחת, דמי השכירות  הנדרשים מרקיעים שחקים, וכאשר ההכנסות אינן מממשות את הציפיות  הכישלון אינו מאחר לבוא. צריך לזכור, כי מרבית הרשתות פועלות באמצעות זכיינים, המשקיעים בין מיליון למיליון וחצי ש"ח, הכוללים דמי זיכיון שיכולים להגיע ל-80 אלף דולר. לכך יש להוסיף תמלוגים חודשיים שמשלם הזכיין לרשת בהיקף של כ-5% ממחזור המכירות. כספי הזכיינים מאפשרים לרשתות למנף את פעילותן, והן גם דואגות להכשרת הזכיין, לעיצוב הסניף וכדומה. מכישלון וסגירת סניף נפגע בראש וראשונה הזכיין, שהשקעתו עלולה בתנאים מסוימים לרדת לטמיון, כשהרשת מצידה סופגת פגיעה ביוקרתה.
 
עם הפנים לפריפריה
הצפיפות הרבה באזור המרכז, לצד העלויות הגבוהות הכרוכות באחזקת הסניפים והפעלתם, הניעו את הרשתות לשנות כיוון ולפנות לפריפריה. ארומה מתגאה בכך שהייתה הראשונה שהגיעה למקומות כמו דימונה, קריית גת וקריית שמונה ובהמשך הגיעו לשם רשתות נוספות. קפה קפה מתכוונת לפתוח במהלך 2010 כעשרים סניפים, רובם ככולם מחוץ לתל אביב. "בפריפריה מקבלים אותנו בזרועות פתוחות -  אומר יובל כוכבי, סמנכ"ל הרשת -  שם אנו אטרקטיביים יותר והסניפים הופכים למוקדי בילוי עם חוויית אכילה". העובדה שמחזורי המכירות בסניפי הרשת בתל אביב נמוכים  מאלה שבפריפריה ודאי מעודדת את היציאה מגוש דן. ספק אם בעלי בתי הקפה הפרטיים בפריפריה מברכים על כך. כניסת הרשתות מבשרת לרבים את סוף הדרך, שכן אין ביכולתם להתמודד עם הסניפים החדשים של הרשתות.
קפה פינגווין - אי של יציבות
בית הקפה והמסעדה פינגווין שבנהרייה, החוגג בימים אלה 70 שנה ליסודו, מוקף מכל עבריו בארבעה סניפים של רשתות בתי קפה ומסעדות. בימים שבהם הרשתות תופשות כל חלקה טובה ובתי קפה פרטיים מתקשים להתמודד עמן- פינגווין יכול לשמש אי של יציבות. אילן אופנהיימר, הבעלים, דור שלישי למשפחת המייסדים, סבור כי גם לניהול המשפחתי תרומה נכבדה ליציבותו של המקום. כיום, מנהל את המקום בנו אמיר, דוד רביעי למשפחת אופנהיימר. אך זה רק חלק מסוד הצלחתו של המקום.
"אמנם אי אפשר לכנות את פינגווין בית קפה שכונתי, שכן האורחים שלנו מגיעים מכל רחבי הארץ, אבל הבסיס שלנו הוא חוג לקוחות נאמן, ששומר אמונים לקפה שלנו, לאפפל שטרודל המפורסם וכמובן לשניצל ולמרק הגולש שלנו" -  אומר אילן אופנהיימר. שנים רבות לפני שהרשתות הנהיגו ארוחות מלאות בסניפיהן, כבר הגיש קפה פינגווין ארוחות כאלה לאורחיו. במהלך כל השנים הקפידו הבעלים לשמור על אחידות בתפריטים ורבים מן המבקרים המגיעים לפינגווין נזכרים בערגה בעוגת התפוחים או הקפה הקפוא, שמהם טעמו בעבר הרחוק, כאשר הגיעו לכאן בילדותם עם ההורים והסבים. נזכרים ומזמינים את אותן מנות.
מסורת ארוכת שנים, יציבות והקפדה על איכות הקפה והמזון  וקהל לקוחות נאמן - כל אלה מאפשרים לפינגווין להמשיך ולשרוד במציאות הקיימת, כאשר סביבו נסגרו בשנים האחרונות לא מעט בתי קפה פרטיים. אילן אופנהיימר סבור, כי כבעלים של בית קפה פרטי יש לו יתרון על פני הזכיינים המפעילים בסביבתו את סניפי הרשתות השונות. "הזכיין - הוא אומר -  פועל על פי נתונים המוכתבים לו מלמעלה וקשה לו לנקוט ביזמות שונות. אני לעומתו יכול לעשות מבצעים, להוסיף שי קטן לשותי הקפה, או לחלק קפה קפוא בכניסה למקום, ובכלל לממש רעיונות שונים". במהלך השיחה עם אילן מגיע למקום לקוח ותיק ומפטיר לעבר המלצרית "קפה כרגיל". לברמן ליד מכונת הקפה די בכך- הוא כבר יודע איזה קפה מחבב האורח הזה, כיצד להמתיק אותו, באיזו כוס הוא אוהב את הקפה שלו ובכמה קצף לעטר את הקפה.
קפה "על הדרך"
גידולו  של שוק בתי הקפה בארץ אינו פוסח גם על סגמנט "על הדרך"(On The Go) . שוק זה נאמד בכ- 1.3 מיליארד ש"ח בשנה - היקף  ההוצאה של משקי הבית והעסקים על קפה ודברי מאכל בדרך ולדרך. זהו סגמנט שבו פועלים אלפי בתי עסק קטנים בכל רחבי הארץ, לרבות חנויות הנוחות הממוקמות בתחנות הדלק.
עלית נכנסה לתחום זה לפני כמה שנים והיא מובילה את הסגמנט תחת המותג קפה עלית (coffee elite) . במהלך השנים פרשה רשת של כ-80  עמדות קפה בהפעלה עצמית בכל רחבי הארץ. נקודות המכירה פוגשות את הלקוח בהזדמנויות צריכה מגוונות: בתנועה, בהפסקה ובהמתנה. הנקודות ממוקמות במרכזי קניות, באוניברסיטאות, בבנייני משרדים, בתחנות רכב, בבתי חולים ועוד. מדי שנה פותחת הרשת כ-12 סניפים חדשים בממוצע.
מנכ"ל הרשת, נדב ארנס, מציין כי באחרונה עוברת הרשת תהליך של מיתוג ועיצוב מחדש, שבמהלכו הוכנס גם תפריט הדש הכולל מבחר גדול של משקאות קפה חמים וקרים, מגוון רחב של מאפים וכריכים, טוסטים וסלטים שמגיעים באריזה נוחה לנשיאה בדרך.
ש.  במה אתם שונים למשל מארומה, שגם בה אפשר  ליטול כריך וקפה ולהמשיך בדרך?
ת. רשתות בתי הקפה מציעות מגוון של מוצרי מזון וגם קפה. הדגש שאנו שמים הוא קודם כל על קפה איכותי ולצד הקפה אנו מציעים מגוון של 'משהו ליד' כמו מאפים איכותיים כריכים וסלטים. ההתמחות שלנו היא לדרך ולכן כל החשיבה, צורת ההגשה, הכלים שבהם מוגשים המזון והמשקאות מתוכננים ומיועדים לדרך.
ש.האם הכוונה להפוך עם הזמן את הסניפים שלכם למעין מסעדה קטנה או פונדק דרכים?
ת. הקונספט המעודכן הוא  נקודות קטנות להפסקה של קפה איכותי בדרך ולדרך. אנו נשאף תמיד לפתוח מקומות קטנים הנמצאים במקומות בהם יש 'טראפיק'. אין לנו כוונה להיות מסעדה קטנה או פונדק דרכים.
האם השוק רווי?
תעשייני המזון נוהגים לומר כי מדינת ישראל קטנה מדי עבורם ואם ברצונם לצמוח עליהם לצאת לחו"ל. נראה, שלמסקנה דומה הגיעו כמה מרשתות בתי הקפה בארץ. כך הקימה ארומה ישראל 10 סניפים בחו"ל, חלקם בארצות הברית וקנדה והנותרים הוקמו בקפריסין, אוקראינה, קזחסטן ורומניה. הרשת מתכוונת להקים בחו"ל בחמש השנים הבאות עוד כעשרה סניפים. לקפה קפה שני  סניפים בחו"ל- האחד בבולגריה והשני באוקראינה, ובכוונתה להקים סניפים ברומניה וברוסיה. גם רשת ג'ו מתכוונת לפתוח סניף בברוקלין.  "מקצת מן הסניפים, בעיקר אלה הממוקמים בארצות הברית, מדווחים על הצלחה, אולם אסור גם להתעלם מכישלונות שכבר אירעו באזורים אחרים" - אומר בכיר בענף. "השאלה הגדולה שבעלי הרשתות צריכים לשאול עצמם לפני יציאה לחו"ל היא- מה הבשורה שיכולה להביא רשת ישראלית למדינות שבהן מסורת רבת שנים בתחום הקפה. אחרי הכול, גם במזרח אירופה כבר פועלות כיום רשתות קפה ידועות מאיטליה ומדינות אחרות. רק בעוד כמה שנים נדע אם זה אכן סיפור הצלחה ישראלי נוסף".
הגאות הפוקדת את רשתות בתי הקפה והצמיחה המהירה שלהן - מעלות לא פעם את השאלה האם השוק הזה לא הגיע לנקודת רוויה ואנו  צפויים לחזות בהתפוצצותה של בועה. העוסקים בענף מבקשים להרגיע. "השוק לא רווי- אומר יובל כוכבי – הוא רק מבקש להתחדש ולחדש. טרנדים שהיו חזקים לפני שלוש שנים כמו הטורטיות והיוגורט כמעט נעלמו. הציבור מצפה כל הזמן לגירויים חדשים". אשר לב,  מנכ"ל ארומה ישראל,  משווה את ענף הקפה לענף אחר במשק שמוגדר באחרונה  תכופות כבועה. "הענף רווי, אבל זה דומה למצב בענף הדיור, שם המחירים עולים ועולים  וממשיכים לעלות, וכך נפתחים עוד ועוד מקומות", אמר לא מכבר לב   בריאיון לדה מרקר. "למרות שחשים שזה רווי, בתחום הרשתות לא חשים באיזו שהיא האטה משמעותית ולא רואים  פיצוץ בבועה הזאת". כך, לפחות, נראים פני הדברים בעת הבאת הכתבה לדפוס.
-------------------
*סקר על בתי הקפה בישראל, מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ס. הסקר נערך על ידי רוני בר צורי.

 

שוק בתי הקפה - עובדות ונתונים
בישראל כ-1470 בתי קפה, כשליש מהם שייכים לרשתות.
שוק הקפה בישראל מוערך ב-3.5 מיליארד ש"ח, כולל מכירת קפה למוסדות.
לרשתות הקפה 65% ממחזור המכירות הכולל בשוק, בעוד שלבתי הקפה הפרטיים 35%.
קניות משקי הבית בשוק זה נאמדות ב-2.1 מיליארד ש"ח  ) כ-600 מיליון ש"ח "על הדרך").
הקניות של עסקים ומועסקים נאמדות ב-1.2 מיליארד ש"ח (700 מיליון ש"ח "על הדרך").
קניות של תיירים  כ-250 מיליון ש"ח.
ממוצע ההכנסות לסניף נע בין 200 אלף ל-400  אלף ₪ לחודש בהתאם לגודל, מיקום וכו'.
החזר ההשקעה הממוצע הוא בין 3-5 שנים.
בארבע השנים האחרונות גדל שוק הבתי הקפה בכ-35%.
כ-48% מכלל המבקרים בקניונים מבקרים  בבתי הקפה שבמתחם.
44% מן הישראלים מעדיפים ללכת לרשתות שבהן מוגש שרות מלא לשולחנות ורק 15% מעדיפים בתי קפה בשירות עצמי.
האוירה בבית הקפה היא הגורם המשפיע ביותר בבחירת בית קפה, ורק לאחר  מכן באים השירות, איכות האוכל ואיכות הקפה.
המקור: משרד צ'מנסקי בן שחר;  סקר על בתי הקפה בישראל, מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ס. הסקר נערך על ידי רוני בר צורי.
 

דירוג רשתות בתי קפה בישראל- 2010
דירוג              שם החברה    מספר סניפים
1                  ארומה ישראל    101    
2                  קפה קפה           96
3                   קפה ג'ו             51
4                   גרג קפה           43
5                   רולדין               27
____
המקור: דן אנד ברדסטריט. הנתונים מתייחסים לתחילת השנה ומאז חלו שינויים משמעותיים במספר הסניפים. עם זאת, דירוג 5 הרשתות הגדולות לא השתנה.

 









 
 הירשם עכשיו לניוזלטרים של מזון+
קצר, ממצה, איכותי, חינם - אצלך במייל
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים