מבזק  חדשות
 


 
Wine Israel


מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
אוכל בניחוח דלק


מנטה (דלק), Yellow (פז), אלונית (דור אלון), Sogood‏ (סונול) – רשתות חנויות הנוחות שליד תחנות הדלק בישראל, צומחות בשנים האחרונות בקצב מואץ. למעשה, בארבע השנים האחרונות הוכפל מספרן וכמה חברות מדווחות על גידול של עשרה סניפים ויותר בשנה החולפת. 


חיים פלטנר 
 
 

 


12 שנים בלבד חלפו מאז נפתחה בארץ חנות הנוחות הראשונה - בתחנת דלק של חברת דור אלון בצפון הארץ, תחת השם אלונית. בעקבותיה הלכו שאר חברות הדלק ובמהלך השנים הוקמו בכל רחבי הארץ חנויות שצצו כפטריות אחר הגשם. בשלבים הראשונים להקמתן אפשר היה למצוא בהן לצד אביזרים שונים לרכב כמה דברי מאפה, סיגריות, סוכריות ומסטיקים לדרך, שתיה קרה וגם כוס קפה, שלא עורר התלהבות יתרה. מאז, זרמו מיליוני ליטרים של בנזין בתחנות הדלק, וגם חנויות הנוחות שינו את פניהן. כיום ניתן למצוא בהן מבחר גדול של דברי מזון לרבות סושי, ממתקים, חטיפים וקפה מעולה ולכל אלה נוספת שורה ארוכה של מוצרים, שאינם מזון, non food, כמו ציוד מחנאות, דיסקים, תרופות ללא מרשם, מוצרי קוסמטיקה וניקוי וכן שירותים נוספים שיוזכרו להלן.
 
חנויות הנוחות מוכרות  לרבים מאתנו זה שנים רבות מביקורים בחו"ל, וגם בתחום זה אנו צועדים בעקבות ארצות הברית ואירופה. העובדה שנהגים רבים חיים רוב הזמן על הכבישים ונזקקים לשירותים ומוצרים על הדרך, הביאה לפריחתן של חנויות הנוחות. בעליהן מבקשים לשוות להן תדמית של one stop shop, שאמורה לספק מגוון רחב של פתרונות לנוהגים, במשך כל שעות היממה. חנויות הנוחות אינן משמשות רק לעצירה והתרעננות; הן גם מקום שבו ניתן לבצע קניות משלימות של מוצרים לדרך וגם לבית, וכן לבצע פעולות נוספות שיחסכו לנהגים זמן רב כמו תשלומים למוסדות שונים וכיוצא באלה.

המספר הוכפל בתוך 4 שנים
חנויות הנוחות צומחות בשנים האחרונות בקצב מואץ - בארבע השנים האחרונות הוכפל מספרן וכמה חברות מדווחות על גידול של עשרה סניפים ויותר בשנה החולפת.  חברות הדלק, בעלי חנויות הנוחות, רואות בחנויות הללו אחד ממנועי  הצמיחה העיקריים, לאחר הירידה בצריכת הדלק, בגין התייקרותו, וכן בעקבות השחיקה במרווחי השיווק בשנה האחרונה. כל אלה באו לידי ביטוי בולט גם בתוצאות הכספיות שלהן ברבעונים האחרונים. אבי בן אסאייג, מנכ"ל דלק ישראל, בעלת רשת חנויות הנוחות מנטה, מודה כי בשלב זה תרומת הרשת לרווח השוטף של דלק היא לא  רבה, כיוון שהיקף הפעילות שלה עדיין קטן יחסית. "אבל -  הוא מוסיף - אין ספק, שבהסתכלות עתידית לקמעונאות הדרכים ופוטנציאל המכירות שגלום בה יש  חשיבות רבה באסטרטגיה של חברת דלק". בן אסאייג מדגיש, כי פוטנציאל הרווח בעולם הדלק מאד מוגבל, אם בכלל, ובחיפוש אחר מקורות הכנסה חדשים הכרחי לפנות לעבר פתרונות קמעונאיים חלופיים כמו חנויות נוחות, בתי קפה, מסעדות וכיוצא באלה."הכניסה  לתחום הזה תואמת את הלוך הרוח הנוכחי ואת המגמה הצרכנית הכללית. כולנו כצרכנים חפצים לחסוך בזמן וקניית הנוחות הופכת להיות ענין שבשיגרה.מבחינתנו, פוטנציאל הצמיחה גלום במתחמים קמעונאיים שממוקמים על אם הדרך".

ואכן, חברת דלק מגדילה בהתמדה את מספר החנויות של מנטה - השנה נוספו לה 24 חנויות ובשנה הקרובה צפויה פתיחתן של חנויות נוספות. דלק תמשיך גם להקים בתחנות הדלק שלה מתחמים מסחריים, בנוסף לאלה הקיימים. גם Yellow, הרשת הגדולה בארץ, שבבעלות חברת פז, אינה מסתפקת בחנויות הנוחות והקימה במתחמי תחנות הדלק שלה מתחמים מסחריים המכונים פז סנטר. מתחמים אלה כוללים חנויות נוחות, מסעדות ובתי קפה וכן חנויות שיכולות לתת מענה לצרכיהם של הנוסעים בדרך.

פגישה על כוס קפה - בתחנת הדלק

אחד העוגנים המרכזיים של חנויות הנוחות הוא הקפה. הצרכן הישראלי למד בשנים האחרונות  להבחין בין סוגי הקפה השונים, הוא הפך לאנין טעם יותר וחנויות הנוחות מתאימות עצמן לצרכי הלקוחות. כל רשת מתהדרת בקפה שהיא מספקת לעוברי האורח. כך חברה רשת יילו לחברת לאווצה האיטלקית והיא משווקת בכל סניפיה את הקפה האיטלקי בעל המוניטין. הרשת אינה מסתפקת בכך ובאחרונה הרחיבה את פעילותה בתחום זה והחלה לשווק  בסניפיה את מכונות הקפה של לאווצה וכן מוצרים נוספים מעולם הקפה.

רשת מנטה לא נשארה מאחור ולא מכבר רכשה 50% מחברת הקפה המפעילה את רשת בתי הקפה ג'ו. בשלב ראשון ייפתחו בחנויות הנוחות של הרשת סניפי אקספרס למכירת הקפה, במתכונת של חנות בתוך חנות. בחנויות גדולות יותר ובמתחמים המסחריים יוקמו בתי קפה עירוניים של קפה ג'ו. דור אלון חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם מותג הקפה האיטלקי סגפרדו, ובשיתוף עם היבואן הקימה בתחנות הדלק שלה 21 בתי קפה תחת השם סי אספרסו. סניף נוסף פועל בנמל התעופה בן גוריון. "כיום  אנו עדים  לכך שאנשים קובעים פגישות בתחנות דלק על כוס קפה ומאפה, מראות שלא צפינו ולא חזינו בעבר"- אומר עודד בלום, מנהל מתחמי המסחר והתדלוק של דור אלון, שמפעילה את רשת חנויות הנוחות של אלונית.

שרותי דואר, עמדות טוטו וגם מותג פרטי

הקפה, יחד עם הסיגריות, החטיפים והשתיה הקרה היוו מאז ומתמיד עוגנים מרכזיים בחנויות הנוחות. עתה, מבקשות הרשתות להרחיב את מגוון המוצרים  ואין מדובר רק בתחום המזון. בשנים האחרונות אפשר למצוא בחנויות הנוחות ספרים, דיסקים, עציצים, יינות, ציוד לספורט ולמחנאות מתנות ועוד. באחת הרשתות אף נמכרו לא מכבר מכשירי טלויזיה.
התחרות החריפה בין הרשתות השונות והרצון לבידול ברור ביניהן, הביאה אותן רחוק יותר, לתחומים שאליהם לא נכנסו בעבר. "המטרה היא להעניק פתרונות ללקוח שבדרך, פתרונות שיניעו אותו לצאת מן הרכב ולהיכנס לחנות הנוחות שבתחנת הדלק"- אומרת חגית קמין מנהלת השיווק בחברת פז. חגית מצביעה על שורה של שירותים שעומדים כיום לרשות המבקרים ברשת יילו- משיכת מזומנים באמצעות כרטיסי אשראי,הטענת מכשירי איזי פארק והטענת טלפונים סלולריים וכמובן התחברות לאינטרנט בחינם. לפני כמה חודשים יצאה יילו עם אפליקציה חדשנית שמקנה לחברי מועדון שורה של הנחות והטבות. "עם מחירי הדלק  כבר אי אפשר לשחק כמעט, ולכן אנו פונים לכיוונים אחרים"- מדגישה חגית קמין. 
רבים מן השרותים האלה, במתכונת זו או אחרת, ניתנים גם ברשתות אחרות. בסניפי אלונית אפשר כיום להסדיר תשלומים  לבזק וחברת החשמל וכן לשלם ארנונה ובקרוב אף ייפתחו בחלק מחנויות הנוחות שלה עמדות של הטוטו. רשת מנטה  חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם רשות הדואר ופתחה בחנויות הנוחות שלה 26 סניפי דואר, הפועלים עד חצות ומספקים את כל שירותי הדואר ובנק הדואר. למנטה גם שיתוף פעולה עם רשת ACE.
במקביל לכל הפעילויות הללו שוקדות הרשתות גם על שיפור וגיוון מוצרי המזון שהן מוכרות. הכריכים, הסלטים ושאר מוצרי המזון שהן מציעות הם כיום הרבה יותר איכותיים מבעבר וחלקם אף מוגדר כמזון בריא, כמו ארוחות בריאות מוכנות. במסגרת הקניות המשלימות בדרך, יכולים הנהגים למצוא בחנויות לחמים, סלטים מוכנים,חלב וגבינות מסוגים שונים.  בחנויות של סונול מגישים גם סושי ופסטות ובאלונית עורכים עתה פיילוט להכנת פיצות בסניפי הרשת. גם באיכות האריזות והגשת המוצרים חל שיפור והן מותאמות יותר לנוסעים בדרכים- ירקות ופירות קלופים וחתוכים ואריזות אישיות של חטיפי פיצוחים ופירות יבשים במשקל של 50 ו-200 גרם, שעמן יצאה יילו. כמה מן החברות אף משווקות  שורה של מוצרים תחת מותג פרטי.

על נוחות צריך לשלם

לצד השינויים והחידושים בהרכב המזון ובמוצרים שמצויים כיום בחנויות הנוחות, מסתמן גם שינוי בדמותן של החנויות. לצד הסניפים הרגילים צצות באחרונה בתחנות הדלק חנויות נוחות במתכונת של מיני מרקטים שכונתיים. המחירים בהם נמוכים מאלה שבחנויות הנוחות הרגילות. ככלל, המחירים בחנויות הנוחות הרגילות, הממוקמות בתחנות הדלק, גבוהים ממחירי השוק. סקר שנעשה על ידי נילסן ישראל מעלה פערים שמגיעים לעתים לכדי עשרות אחוזים ממחירי השוק (ראו טבלה נפרדת). "אנחנו לא שופרסל דיל ולא מגה בול - יש מוצרים שלנו שיותר יקרים ויש זולים יותר", אומרת חגית קמין מיילו. "אי אפשר להשוות בקבוק קולה שנמכר חם לבקבוק קר. יש פה גם מרכיב של חנות שפועלת 24 שעות ביממה וזה חלק מן התמחור. יש כאן פרמיה שצריך לשלם עליה". 

חנויות נוחות - גם מחוץ לתחנות הדלק

הזכרנו כבר את המתחמים המסחריים שמפעילות כמה מן הרשתות בתוך תחנות הדלק.  הן אינן מסתפקות בכך ושואפות גם לצאת מתחומי תחנת דלק ולפתוח חנויות נוחות מחוצה להן. לרשתות תשתית ניהולית ולוגיסטית שמקלה את היציאה החוצה, מאידך גיסא התקורות מחוץ לתחומי התחנה גבוהות יותר, וגם ההתמודדות עם המתחרים בחוץ - בעיקר מינימרקטים שכונתיים- צריכה להילקח בחשבון על ידי הרשתות. למנטה 9 חנויות נוחות כאלה הפועלות מחוץ לתחנות הדלק. "זו לא אסטרטגיה להתפרס מחוץ לתחנות - מסבירה לירון רון מנהלת השיווק של מנטה - אנו לא פוסלים זאת על הסף ולא עושים זאת בכל מחיר. אנו יוצאים לשם רק מתוך אמונה שיש ביקוש לכך וניתן לכך ערך מוסף". כיום מצויים סניפים של מנטה בבתי חולים, במעונות סטודנטים ובכמה תחנות רכבת. דור אלון הלכה בכיוון אחר והקימה תת פורמט - אלונית בקיבוץ ובמושב - המונה כיום 21 סניפים במושבים ובקיבוצים, המוגדרים על ידי הרשת כסיפור הצלחה. ליילו 3 סניפים  במסגרת פיילוט שנערך מחוץ לתחנות הדלק שלה. האם אתם רוצים בעתיד להפוך לרשת שיווק קמעונאית לכל דבר? שאלתי את חגית קמין.  "האמת היא - השיבה -  שאנו דנים בסוגיות הללו, אך צריך לזכור שאנו בראש וראשונה חברת אנרגיה קמעונאית עם זרוע קמעונאית של חנויות נוחות. זו ההגדרה".
 אבי בן אסאייג דוחה את האפשרות שרשת כמו מנטה תהפוך עם הזמן לרשת מרכולים. "אנחנו לא שם"- הוא אומר בנחרצות. " אנו עוסקים  באספקת שירותים, מוצרים ופתרונות שמאפיינים בעיקר את קניית הנוחות וקנייה על הדרך. זאת התמחות ספציפית בפני עצמה. עלינו לאפיין את הדברים שלהם זקוק הציבור בדרך ולספק אותם בזמן, במקום ובמחיר הנכון.  זו לא רשת סופרמרקטים וזה גם לא הופך אותנו לחברת דואר או חברת תרופות".  

לחברות הדלק בארץ תכניות נרחבות להרחבת הפעילות הקמעונאית שלהן, אם במסגרת חנויות הנוחות ואם במסגרת המתחמים המסחריים שלהן. יתכן שהמשבר הכלכלי העולמי ידחה בשלב זה או אחר את מימושן של חלק מן התכניות הללו. אולם מי שרואה בתחום זה מנוע צמיחה חשוב ודאי ימשיך להשקיע בכך, גם אם בקצב איטי יותר.  ולסיום, חשוב להזכיר, כי עם כל הצמיחה המהירה המאפיינת את חנויות הנוחות בארץ, בתחום זה עדיין אנו משתרכים מאחורי מדינות אירופה וארצות הברית (ראו קטע נפרד). על פי נילסן ישראל נתח השוק של חנויות הנוחות בישראל הוא כאחוז וחצי בלבד משוק המזון המבורקד.

 


הרשם עכשיו לניוזלטרים של מזון+
קצר, ממצה, איכותי, חינם - אצלך במייל
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה

 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון

 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים