מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
דף הבית >> מזון+ אריזה >> תערוכת דרינקטק: פיתוחים מרעננים במארזי משקאות

 תערוכת דרינקטק: פיתוחים מרעננים במארזי משקאות

למרות המשבר הכלכלי העולמי - ענף המשקאות חגג בהצגת תכלית מרשימה בתערוכת Drinktec, שנערכה בחודש שעבר בגני התערוכה במינכן שבגרמניה. למארזי המשקאות הקלים ישנה חשיבות מכרעת בהצלחת המוצר עצמו, ורבבות המבקרים יכלו להתעדכן בכל החידושים הטכנולוגיים העדכניים בנושא מארזי הבקבוקים, כולל חומרי הגלם ותהליכי הייצור העדכניים ביותר


ענת פוסנר
שליחת מזון+ לתערוכה במינכן
כתבה שנייה בסדרה

ענף מארזי המשקאות עובר תמורות רבות במהלך השנים האחרונות. על אף הדימוי השמרני, מפתחי מארזי המשקאות נדרשים להשקיע מאמץ רב בפיתוח של מארזי משקאות עדכניים, כשהשינויים בתחום הם רבים ומגוונים. הכוונה בעיקר לכך שמארזי המשקאות משתלבים הרבה יותר בטרנד העולמי של השמירה על איכות הסביבה.
תערוכת דרינקטק היא התערוכה הבולטת באירופה בתחום המשקאות. כ-1500 מציגים מ-60 מדינות נטלו השנה חלק בהתכנסות הגדולה בעולם בענפי השקאות והמזון הנוזלי. בתערוכה זו משתתפים מרבית החברות הבולטות בענף, כמו גם התעשיה וספקי השירותים המלווים את הענף בדרכו.
רבבות המבקרים ביריד התערוכה החדש של מינכן יכלו להתעדכן בכל החידושים הטכנולוגיים העדכניים בנושא מארזי הבקבוקים, כולל חומרי הגלם ותהליכי הייצור העדכניים ביותר. בתצוגה המרשימה השתתפו קונצרנים עולמיים הפעילים בענף, וזאת לצד חברות קטנות ובינוניות. העדכון המקצועי נעשה במקרה זה בזמן אמת. 
משקה טבעי ואריזה טבעית
השלב הראשון בטרנד הבריאותי קשור, כמובן, למשקה עצמו. בגיליון הקודם הזכרנו שהלקוחות שרוכשים כיום משקאות קלים מיחסים את החשיבות הרבה ביותר לבריאות, נוחות ולשימושיות. כך, לדוגמא, הצרכנים בוחנים כיום בשבע עיניים את כמות הסוכר במשקאות, ורבים מהם יוותרו על מוצרים עתירי סוכר. יתרון נוסף יש למשקאות שהם נטולי חומרים משמרים, צבעי מאכל וכו'. במידה והמשקה הוא מופחת קלוריות, אזי היתרון הוא כפול ומכופל. הטרנד הבריאותי מתמרץ את החזרה למוצרים טבעיים. כאן העדפה היא למשקאות המבוססים על פירות, תה, לתת, חלב, יוגורט ומים מינרלים בטעמים.
אחת התוצאות של המגמות הללו היא גידול מואץ בפלח השוק של המשקאות האורגנים, כשהאחרון אינו עוד בגדר נישה קטנה. צרכנים רבים מיחסים חשיבות בריאותית להימצאות תו 'האורגני' בין שמדובר בתה אורגני, מיץ פירות אורגני, לימונדה אורגנית וכו'. התוצאה באה לידי ביטוי בשורה התחתונה, הווה אומר בהיקף המכירות.
 מגמת משנה נוספת קשורה ללקוחות המחפשים 'תועלת נוספת' מהמשקה הקל. הכוונה היא לשימוש ברכיבים טבעיים נוספים, פחות קונבנציונליים, בפלח השוק של המשקאות. הלקוחות מיחסים יתרונות להוספת רכיבים טבעיים למשקה כגון אלוורה, ג'ינגר וג'ינסנג , וזאת כרכיבים פעילים במשקה הקל. יש לציין בנקודה זו גם את פלח השוק הגדול של המים המינרלים (טבעי או מוגז) שמאבד לאט מנתח השוק שלו. גם במקרה זה הלקוחות מחפשים את הערך המוסף, בדמות תוספת של פירות טבעיים, טעמים וכו'.
ללקוחות חשוב שגם תהליך העיבוד יהיה טבעי ככל האפשר. הכוונה היא שהעיבוד של החומר לא יעקר מתוכן את סגולותיו של רכיבי המשקה. במהלך התערוכה הודגש שוב ושוב העיקרון של ‘Cold aseptic filling’ , כלומר מזיגה קרה ונקייה של המשקה לתוך הבקבוק.
תכנון מארזי משקאות הידידותיים לסביבה
בפועל, לתוכנית ניקוד המארזים המהפכנית של וול-מארט כבר יש השפעה דרמטית על פיתוח מארזי המשקאות. כזכור, רשת הקימעונאות הגדולה בעולם התוותה תוכנית שבמסגרתה ניתן ציון לכל אחת מהאריזות המשווקות ברשת. הציון שמופע בהבלטה על גבי האריזה (במדרג שבין 1 ל- 10) מורכב ממספר פרמטרים, במשקלים שונים, בהתאם לידידותם לסביבה. כל אחד מהיצרנים שמעוניין לשווק את המשקאות שלו בוול-מארט נדרש להעביר את המארז בדיקה קפדנית שבמסגרתה ניתן לארז ציון ע"פ הפרמטרים הבאים:
  15% מהציון ניתנים על פליטת דו תחמוצת הפחמן במהלך הייצור (פליטת CO2 לטון ייצור).
15% מהציון קשור לסוג חומר הגלם שבו נעשה שימוש בייצור האריזה. כמובן ששימוש בחומר גלם ידידותי לסביבה מעניק לאריזה ציון גבוה
15% מהציון הכולל ניתן לאריזה על סמך היחס בין כמות המוצר לבין האריזה.
15% נוספים מוענקים בעבור מיקסום יעד הניצול הנפחי
10% מהציון ניתנים על 'ידידותיות לתחבורה' (שינוע ניפחי יעיל של המשאית)
10% מהציון ניתן על האפשרות למחזר נתחים גדולים יותר מהאריזה.
10% מהציון ניתן לערך המבטא את האפשרות לשימוש חוזר באריזה
5% מהציון ניתנים  עבור שימוש באמצעי אנרגיה מתחדשים בתהליך הייצור של האריזה
5% מהציון מבוסס על ערך 'חדשניות' בתכנון האריזה שתורם לשיפור במידת ידידותה של האריזה לסביבה.
התוכנית הזאת כבר נותנת את אותותיה בשטח. בתערוכת דרינקטק התברר כי מרבית היצרנים מתכננים את המארזים ע"פ 'מבחני וול מארט', כשהיעד הוא להיכנס לרשת הקמעונאות הגדולה בעולם ולקבל ציון גבוה למארז המשקה.
בקבוקי ה-PET עדיין בקדמת הבמה
במהלך שנת 2009 ייוצרו ברחבי העולם למעלה מ- 400 מיליארד מיכלי משקה העשויים מפלסטיק. מדובר בשליש ממיכלי המשקה שייוצרו ברחבי העולם ואשר ה- PET מהווה לרוב את חומר הגלם העיקרי המשמש לייצורם. מדובר בהיקף גדול מאוד שעימו יש להתמודד במספר מגזרים. הראשון קשור למתקני ייצור חדישים, והשני קשור למיחזור טוב יותר של הבקבוק וכן שימוש בבקבוקים ממוחזרים. אולם ה- PET Point בתערוכת דרינקטק עורר עניין רב בקרב מבקרי התערוכה. מדובר בטכנולוגיות שונות לייצור מארזי PET המשמשים לייצור מארזי משקאות ומזון נוזלי, וזאת החל משלב הגרגרים, ועד יצירת התבניות והליך הביקבוק. טכנולוגיות נוספות עסקו, כאמור, במיחזור בקבוקי ה- PET. בהאולם שגודלו 11,000 מ"ר הוצגו מודלים שונים לתכנון וייצור בקבוקי ה- PET, וזאת החל משלבי התכנון הראשוניים, דרך תכנון התבניות ומתקני הייצור וכלה בבחינה פונקציונלית ושיווקית של הבקבוק החדש. העיקרון המנחה כאן הוא לבצע כמה שיותר בדיקות בשלב המוקדם, וזאת בטרם הבקבוק משווק במרכולים. שינויים בשלב זה יעלו מעט מאוד בהשוואה לשינויים שיתבצעו מאוחר יותר. הבחינה צריכה לכלול גם את השילוב שבין המשקה למיכל, על כל גווניה.
בקבוקי ה- PET עברו שיפור גדול במהלך 4 השנים החולפות, כשהדגש הוא על הפחתת המשקל העצמי ושיפור חוסנו של הבקבוק. כך, לדוגמא, גולת הכותרת של תערוכת דרינקטק 2005 הייתה בקבוק PET במשקל של 12 גרם לתכולת משקה של 0.5 ליטר, ואשר מסוגל לעמידה בעומס של 15 ק"ג. כיום, ארבע שנים בלבד לאחר מכן, טכנולוגיית ייצור ה-PET מאפשרת ייצור של בקבוק זהה (לתכולה של 0.5 ליטר משקה) במשקל של 8.8 גרם בלבד, כשבקבוק זה מאפשר עמידה בעומס של 30 ק"ג. בשפת המספרים מושגת כאן הפחתה של 25% במשקל הבקבוק, עם למעלה מהכפלה בעומס האפשרי עליו. חשוב לזכור שכל שבריר של משקל הוא מהותי מאוד לענף, כשהוא מאפשר שימוש מופחת בחומר גלם (מזהם), כלומר שיפור אטרקטיביות כלכלית לייצור המלווה בחיסכון אדיר בחומרי גלם ובעלויות הקשורות לייצור מיכל המשקה.
אלטרנטיבות ל- PET
בשוק קיימים תחליפים לבקבוקי ה-PET, אלא שלרבים מהם ישנם חסרונות המקשים על הרחבת השימוש בהם בתחום המשקאות. ה- PEN - (polyethylene naphthalate) עדיין יקר מאוד, ואילו ה- PP (Polypropylene) מתאים רק לשימוש במשקאות שאינם מוגזים. יחד עם זאת, ה- PP מתאים מאוד (כתחליף פונקציונלי וכלכלי) למשקאות טבעיים ולמשקאות המבוססים על חלב. תחום הפלסטיק האורגני חדר אף הוא לשימוש בשנים האחרונות כשהוא מבוסס על חומצות פולאקטיות (polylactic acids).  אחד מחומרי הגלם הידועים ביותר בתחום זה הוא ה- PLA הטהור, חומר גלם שזוכה לאחרונה ליישומים חדשניים בענף.
אלטרנטיבה מעניינת נוספת ל- PET הוא ה- PS (polystyrene). האחרון דומה מאוד במראהו ובתחושת המגע לבקבוק ה- PET, אלא שהוא הרבה יותר קל מבקבוק ה- PET , בעובי דופן זהה. יתרון נוסף של V- פד טמון בכך שניתן לעבוד איתו באותם מתקני ייצור ששימשו להכנת בקבוקי ה- PET , כך שלא נדרש להשקיע סכומים גבוהים במערך ייצור חדש. יתרון נוסף קשור של ה- PS קשור למיחזור מהיר ומלא יותר (בהשוואה ל- PET). החיסרון היחידי של חומר זה קשור למגבלת השימוש בו במשקאות מוגזים.
בקבוקים ביופלסטיים
אחד החידושים החמים ביותר מארזי המשקאות הוא בתחום הביו-פלסטיקה. מדובר ביישומים של פולימרים העשויים משילוב של רכיבים אורגניים, במארזי המשקאות. היתרון של המארז הביופלסטי טמון בידידותו לסביבה. למעלה מ- 67 מיליון טון של מארזים מיוצרים מידי שנה במדינות השוק האירופאי המשותף לבדו, כשחלק ניכר מהאמרזים (כ- 22 מיליון טון) הם תוצר של התעשיות הפטרוכימיות. מדובר בכמות אדירה של מארזים שקשה למחזר אותם, וכמובן שהם מהווים מפגע סביבתי גדול מאוד – במידה והם מוטמנים בקרקע. הפתרון של האריזה הביופלסטית אמור להפחית במידה משמעותית את היקף השימוש בחומרים המזיקים הללו, תוך מעבר לחומרים אורגניים שאותם ניתן למחזר, להטמין או אף לנצל אותם כמקור אנרגיה חלופי.
הרעיון הוא להפוך את האריזה ל- " Compostable food packaging", כלומר כניתנת למיחזור וידידותית לסביבה. הביו-פולימרים הללו עשויים מעמילן , מחומצות המופקות מחלב (פוליאקטי) ותאית (צלולוזה). מהחומרים הללו ניתן ליצור חומרי גלם המתאימים לאריזה, בדומה לתהליכים שבהם מנצלים את חומרי הפלסטיק לענף. בסוף ימיהם הם הופכים לקומפוסט אורגני ידידותי לסביבה. כבר כיום יש למעלה מעשרים חומרים ביופלסטיים המשמשים את הענף, כשאין ספק שענף זה ילך ויצבור תאוצה במהלך השנים הקרובות
מארזי יין: פלסטיק במקום זכוכית
גם בתחום בקבוקי היינות נכרת המהפכה של מעבר לבקבוקי PET, וזאת למרות המסורת הארוכה של שימוש בבקבוקי זכוכית כבדים ומהודרים. בקבוקי  PETקונבציונלי המשמש ליין שוקל 54 גרם בלבד, וזאת בהשוואה לבקבוקי יין מזכוכית, שמשקלם נע בין 300 ל- 700 גרם. בקבוקים אלה הם גם לא שבירים - יתרון אדיר בתקופה בה נושא הבטיחות המארז הפכה לדבר משמעותי מאוד, בכל רחבי העולם.
בבריטניה, לדוגמא, מיובאים כמיליארד ליטרים של יין ממקומות שונים בעולם. מדובר ב- 750 מליון בקבוקי יין סטנדרטיים.
תחשיב פשוט חושף שצרכני הממלכה המאוחדת נדרשים לשאת בעול כבד מאוד, תרתי משמע, של בקבוקי היין. אם משקל בקבוק ממוצע הוא 500 גרם, הרי שתאורטית ניתן לחסוך 450 גרם על כל בקבוק, 282 מיליון ק"ג של משקל שלא יהיה צריך להעביר ממקום למקום.
הטרנד הסביבתי במארזי המשקאות
תעשיית המשקאות, כמו גם תעשיית המזון בכלולתה, עוברת בימים אלה מהפכה הקשורה בייצור סביבתי ושימור אנרגיה, דגש נוסף מושם על השבחת הטיפול במים המשמשים את תעשיית המשקאות.כל אלה הופכים להיות יותר משמעותיים על רקע עליית המחירים והתדלדלות המשאבים. בפועל, המגמות הללו חזרו על עצמם כמעט בכל מגזרי הענף, כאשר מארגני התערוכה דאגו למקד את מירב החידושים בתחום זה באולם תצוגה ייחודי.
בקבוקי קרטון ידידותיים לסביבה
הטרנד הדוגל בשמירת איכות הסביבה יוצר שינויים גם בענף מארזי המשקאות. כך, לאחרונה, ניכר מעבר לבקבוקי קרטון , וזאת במקום בקבוקי ה- PET המסורתיים. בניגוד לבקבוקי הפלסטיק, בקבוקי הקרטון נחשבים כידידותיים יותר לסביבה, כשההתכלות שלהם היא מהירה יחסית. מתברר שהמעבר לבקבוקי קרטון מוכיח את עצמו גם מבחינה שיווקית, וזאת כשהוא מעורר תמיכה ומעודד רכישה בקרב לקוחות בעלי מודעות סביבתית גבוהה.
מארזי משקאות חדשים משלבים קרטון ורדידי אלומיניום, כשבשילוב ביניהם תורם לבידוד תרמי,  ושמירה על טמפרטורה נמוכה של המשקה. מארז שכזה מאפשר לשמור על הטמפרטורה של הבקבוק למשך 4 שעות ( Cool – Air). האריזה  בנויה משתי שכבות קרטון המרופדות ברדיד אלומיניום ובאמצע יש אוויר. מכסה האריזה העשוי מתכת מהודק על מנת לאטום את האריזה. הקרטון ממנו עשויה האריזה ממוחזר וניתן לעשות בו שימוש חוזר. האריזה מגיעה במבחר מידות וגדלים.
 חסמי אור וחמצן
אחד השיפורים הטכנולוגיים הבולטים ביותר בתחום מארזי בקבוקי המשקאות קשור לפיתוח של חסמים המונעים, או לפחות מפחיתים במידה נכרת, את חדירתם של אור וחמצן למשקה שבקרבי הבקבוק. טכנולוגיית החסמים, Barrier technology, מאפשרת להגדיל במידה נכרת את אורך חיי המדף של המשקה, וזאת תוך השבחת הארומה והטריות שלו לאורך זמן. במקביל, החסמים מונעים זליגה של תחמוצות פחמניות וחומרי טעם לצאת מהבקבוק החוצה. ישנן מספר דרכים להשיג יעד זה, ובהן יצירת חומר גלם רב- שכבתי, שימוש בתערובת שונה של חומרי גלם ו/או חיפו פנימי או חיצוני של הבקבוק (כגון בתחמוצת סיליקון, בחומר הדומה לזכוכית, או בהוספת שכבת מגן המושגת באמצעות פלסמה בלחץ נמוך. המציאות מוכיחה שהוספת מחסום מתאים יכול להוות את המפתח להצלחת המוצר בשוק התחרותי.

תחרות 'Beverage innovation awards 2009'
החידושים בתחום המשקאות הם רבים ומגוונים. מארגני תערוכת דרינקטק יזמו תחרות שבה נטלו חלק מאות חברות מהענף, ואשר התמודדו ב- 25 קטגוריות שונות הקשורות לענף. אותות ההצטיינות הוענקו בערב מיוחד שהוקדש לכך, ובו נטלו חלק כ- 500 איש מ- 50 מדינות.
ארגון המשקאות האירופאי, Union of European Beverages Associations, הוא זה שהעניק את חסותו לאירוע, כשהדגש הוא על חדשנות לשמה.
הזוכים בקטגוריות השונות (המנצח במקום הראשון, ולאחריו אותות הצטיינות בקטגוריה): חדשנות בבקבוקי PET
· Niagara Bottling - Eco-Air Bottle
· Coca-Cola Company - PlantBottle
תוויות ודקורציה של בקבוקים
· Borojo Beverages - Borojo
· Coca-Cola Czech Republic - Christmas hologram pack
· Yxaiio - Yxaiio pheromones
מארזים אלטרנטיביים
· Lightweight Containers - KeyKeg
· Cubis - stackable drinks cube
Best new packaged water
· WINNER: Danish Bottling Company - Nornir
מארזי  multipack
·  Elopak - Multipull
סגרים לבקבוקים
·  SmartSeal - Fizz
 Elopak - Airline carton closure
Best new carton or pouch
· Ecolean Group - Ecolean Air Aseptic
· Dolphin Productions - Dolphin SmartPack
פחיות ובקבוקי אלומינים
· Kian Joo Packaging - 200 diameter can end
· Boxal - high definition range
בקבוקי זכוכית
· Acque Minerali - Stille di Lurisia
· Seems - Sembrancher Premium Swiss Water
· Uskok - Costella
תכנון ועיצוב בקבוקי PET
· Danish Bottling Company - Nornir
· Sinebrychoff - Battery


  

הירשם עכשיו לניוזלטרים של מזון+
קצר, ממצה, איכותי, חינם - אצלך במייל

דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
   
   

 

  


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים