מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 

ילדים שמנים

 
ועדת שרים לחקיקה דנה לאחרונה בהצעת חוק של ח"כ דני דנון העוסקת באיסור הצבת ממתקים ופרסומות למיני מתיקה סמוך לקופות במרכולים וברשתות השיווק. אלה, כמו סתם מזללות לג'אנק-פוד הפונות בעיקר לילדים ולנוער - עשויים לגרום להשמנת יתר ולסוכרת
 
רמי בלוטמן*
---------- 
*יועץ לחברות מזון ומנכ"ל חברת מזון בריאות
 

בחודש אוקטובר האחרון דנה ועדת שרים לחקיקה בהצעת חוק של ח"כ דני דנון העוסקת באיסור הצבת ממתקים ופרסומות למיני מתיקה סמוך לקופות במרכולים וברשתות השיווק.
ח"כ דנון  קורא לשים קץ להצגת המדפים בנקודות הכי רגישות בחנויות, שמעבר ללחץ המופעל על ההורים מצד הילדים בצד הכלכלי קיים גם נושא השמנת היתר בו ישראל נמצאת במקום השני בעולם בהשמנת יתר בקרב ילדים אחרי ארה"ב.
במאמר שהתפרסם בעיתון Functional Ingredients Magazine בנושא "שיווק לילדים" אותו כתבה ג'ויסה וינטר התייחסה הכותבת בדיוק לנקודות אותן העלה ח"כ דנון.


השאלה שהועלתה בתחילת הכתבה הינה "האם החברות מתנהגות בצורה אתית כאשר הן מוכרות מוצרי מזון לילדים?" הגב' וינטר בחנה את הצעדים שבהן נקטו חלק מהחברות הגדולות בארה"ב בהציען מוצרים טובים יותר מבחינה תזונתית להורים וילדים.
ע"פ Nutrition Business Journal למרות ההאטה הכלכלית מזון ילדים בריא נמצא בעלייה מתמדת בשנים האחרונות וב-2008 עלה ב-10% לכ-10 מיליארד דולר.
למרות נתון מרשים זה 17% מהילדים בגילאים 2-19 נחשבים כהוביסים. הצפי הוא ש- 35% מיוצאי אסיה ו-50% מהאפרו-אמריקאים וממוצא לטיני שנולדו לאחר שנת 2000 בארה"ב יסבלו מסכרת במהלך חייהם!

* * *
הרבה סיבות ישנן להשמנת ילדי ארה"ב וישראל. שעות שיעורי ספורט מקוצצות מתוכניות הלימודים, מכונות שתייה וממתקים מפוזרות כמעט בכל מבנה ציבור ומדפי שוקולד וחטיפים נמצאים בכל חנות מזון , חנויות עשה זאת בעצמך וכד' ע"י כל קופה.
לילדים סף גירוי נמוך מאוד  וכאשר פרסומות עם דמות מצוירת חמודה צצה כמעט ללא הפסק בטלביזיה או באולמות הקולנוע ומציעות לנו חטיף עתיר סוכר או שומן מדוע שהילדים לא ידרשו את המוצרים בפעם הבאה כשהם הולכים לסופר?
בסוף שנת 2006 לאחר שקובעי מדיניות בקונגרס האמריקאי , לשכת המסחר הפדראלית וגופים כמו המכון לרפואה קראו כולם להלחם בפרסומים הנ"ל, המשרד לסחר הוגן BBB (Better Business Bureau ) החליט לנקוט בצעדים בכיוון.
15 יצרני המזון הגדולים באמריקה (המייצגים מעל 2/3 מפרסום המזון בטלביזיה), החליטו להצטרף ליוזמה ולהקדיש 50% מזמן הפרסום במודעותיהם, שמכוונים לגילאים שמתחת ל-12 שנים, למוצרים בריאותיים המתאימים לדיאטת ילדים ומוצרים הנקראים better-for- you-products , או לא לפרסם כלל. בנוסף , מוצרים המוגדרים כטובים יותר עבורך היו צריכים להתאים למדריך המדעי בנוגע לערכים תזונתיים שפרסם ה-USDA ולהגדרה של ה- FDA למזון בריא.
במחקר מקיף, שלהם שנעשה בארה"ב לגבי פרסומות בטלביזיה בנושא מזון לילדים, הנקרא "אוכל למחשבה" ופורסם ב-2007 נמצא ש-34% היו על סוכריות וחטיפים, 28% לדגנים, 10% למזון מהיר ואילו רק 4% נעשו לגבי מוצרי חלב ו-1% למשקאות פירותיים. מתוך 8,854 פרסומות אף לא אחת הייתה עבור פירות או ירקות.ילדים בגילאים בין 8-12 היו המושפעים ביותר . הם צפו בממוצע ב-21 פרסומות למזון ביום או 7,600 פרסומות בשנה (!) מאז הקמת היוזמה ע"י BBBחברות כמו גנ'רל מילס וקלוגס בנו קריטריון לערכים תזונתיים ופרסמו במודעותיהם פנייה לצעירים לא לצרוך יותר מ-12 גרם סוכר למנת הגשה וכן דאגו שבמנת הגשה יהיו  לפחות 8 גרם של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינראלים.
גם בישראל החלו חברות כמו אוסם ונסטלה להוציא חומרים משמרים וכימיקלים למיניהם ולהתבסס על מוצרים טבעיים ובדגנים אף עברו לקמח מלא עם תוספות של ויטמינים ומינרלים.

* * *
חטיפים וממתקים לא בריאים בקופות שעשויים לגרום להשמנת יתר ולסכרת, אינם הבעייה היחידה, שח"כ דנון צריך להעלות על סדר היום. גם נושא השימוש המוגבר במלח במוצרי מזון ארוזים ובאוכל המוגש במסעדות ובחברות קייטרינג. מלח כידוע לכל שף או טבח ידוע כמרכיב המדגיש טעמים מספר אחד במזון.
AMA   האגודה הרפואית האמריקאית זועקת מזה זמן רב להוריד את רמות המלח במזון כדי להוריד את לחץ הדם האמריקאי - "הרוצח השקט" נקרא תסמין זה ולידיעתכם, מעריכים כי בישראל לחצי מיליון אנשים בני 20 שנה ומעלה יש לחץ דם גבוה.
המרכז למדעים לאינטרס הציבורי (CSPI ) בוושינגטון הבירה הציג מחקר המראה שלמרות שכולם מסכימים שהצריכה האמריקאית למלח גבוהה מידי, חברות המזון לא עושות דבר להפחתת המלח במוצרים אותם הם מייצרות. המרכז למדעים בדק 17 רשתות של מסעדות ובחן מנות מהתפריט שלהן. 83% מהמנות הכילו יותר מ-2,300 מ"ג נתרן שנקבעו כמקסימום לצריכה יומית למבוגר. חלק מהמנות הכילו יותר מכפול נתרן מהכמות המומלצת.
המגזין האמריקאי לקידום הבריאות דיווח על מחקר שהראה שאם האמריקאים היו שומרים על צריכה נורמטיבית של נתרן במזונם, ניתן היה לחסוך 18 מיליארד דולר  בהוצאות טיפול בלחץ דם גבוה, מחלות לב ובאירועי שבץ.
רשת בורגר קינג בארה"ב התחייבה לדאוג שכל מנות הילדים יהיו מתחת ל-600 מ"ג של נתרן וחברת הקייטרינג ארמטרק הורידה את רמת הנתרן, השומן והסוכר ב-500 חדרי אוכל של בתי ספר יסודיים בהם היא מגישה אוכל לתלמידים.

* * *
אין ספק כי מחוקקים ישראלים התחילו לטפל בנושא חשוב בתחום תזונת ילדי ישראל ועליהם להמשיך ולעסוק בכך ביתר שאת ולהרחיב את היריעה לא רק לצד השיווקי והכלכלי אלא גם לצד הבריאותי.  אני סבור כי חברות ישראליות גם מהיותן מודעות יותר לרחשי קהל הלקוחות וגם מעצם העובדה, שחלקן שייכות לקונצרנים בינלאומיים מוכנות היום לתת כתף ולפעול יד ביד עם פוליטיקאים לשיפור הערכים התזונתיים והבריאותיים במוצרי המזון אותם הם מייצרות, בדיוק כפי שפועלות חברות ענק אמריקאיות כיום בשוק האמריקאי.
 

 


הירשם עכשיו לניוזלטרים של מזון+

קצר, ממצה, איכותי, חינם - אצלך במייל

דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
   
   

 

  


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים