מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
דף הבית >> מזון+ כתבות >> חשש, אי ודאות, בילבול

חשש, אי ודאות, בילבול   

 


המשבר הפיננסי העולמי תופס את ענף המזון הישראלי לאחר שנה טובה מאוד. כמו שאר אגפי המשק, מוצאים עצמם גם אנשי הענף – החל ביצרנים, המשך במשווקים וכלה בנותני שירותים – בחששות כבדים, בחוסר ודאות, בבלבול. אלו ימים צפויים לנו? האם ענף המזון ייפגע באופן בוטה? האם דווקא ענף זה יעבור את המשבר ללא צלקות מדממות? מזון+ מבקש "לעשות סדר" בדברים, ומביא כאן הערכות מפי אנשי הענף

 

חיים פלטנר


 "החצי הראשון של השנה היה מצוין מבחינת המשק כולו, לרבות ענף המזון, ואילו החצי השני הוא במגמה הפוכה לחלוטין. בעצם אתה מנהל חברה  עם שני פרמטרים מאד מרכזיים, שונים זה מזה ב-180 מעלות" - אומר מוטי קרן, יו"ר ומנכ"ל יוניליוור ישראל. "בתעשייה כמו שלנו, שמורגלת ליציבות וחשיבה לטווח ארוך, מציאות כזאת משנה כליל את דרך הניהול שלנו. שנה כזו מטורפת מבחינת השינויים הדרסטיים שהתחוללו בה, אינה זכורה לי – הוא מוסיף – וזה מקשה מאד על חברות כמונו שרגילות לעבוד ולתכנן לטווח ארוך". מוטי קרן איננו התעשיין היחיד בענף, שניצב נבוך נוכח האירועים הדרמטיים המתחוללים בכלכלה העולמית וגם אצלנו.

"העוגה תתכווץ והשחקנים יהיו יותר אגרסיביים"

"משבר הסחורות, שנמוג בחודשים האחרונים, יכול כיום להיחשב כבלון ניסוי לעומת המשבר  הנוכחי"- אומר רון אנטונובסקי, מנכ"ל קבוצת נתיב יועצים, המתמחה בייעוץ שיווקי לענף המזון. "המשבר הזה הגיע אלינו בחתף מן השווקים הגלובליים, באחת התקופות הטובות ביותר של הכלכלה הישראלית ותעשיית המזון, והצמידות הזאת בין השיא לנפילה - מעצימה מאד את המשבר הנוכחי".
אנטונובסקי מסביר, כי הפעם, לא רק השכבות החלשות ייפגעו מן המשבר. הפעם צפויה פגיעה קשה גם בשכבות הביניים, הצופות בחרדה כיצד חסכונותיהם הולכים ונשחקים במהירות מדי יום. המשבר הפסיכולוגי הופך במהירות למשבר ריאלי. "זהו מצב שעלול לפגוע קשות גם בענף המזון, שבדרך כלל  חסין  יותר מענפים אחרים בתקופות משבר. אנשים אמנם לא יוותרו כליל על קניית מזון, אך ודאי ישנו את הרגלי הצריכה שלהם".
בריאיון עם מוטי קרן, שנערך לפני כשבועיים, הוא הדגיש כי ביוניליוור עדיין לא  חשים בצורה משמעותית בהשפעת המשבר, אם כי יש רפיון מסוים בביקושים. עם זאת, ברור לו שהירידה תגיע גם לשוק המזון.
"זו רק שאלה של זמן עד ש'העוגה' תתכווץ והשחקנים בענף יגלו יותר אגרסיביות, כדי לשמור על נתח השוק שלהם" - מדגיש קרן.  בינתיים מכינים ביוניליוור תכניות מגרה למקרה של החרפה במשבר.  במצבים כאלה גם מורידים מלאים, חושבים פעמיים לפני כל השקעה ונערכים לקיצוץ בעלויות. מה באשר להוזלת מוצרים? קרן סבור, כי צעד כזה מותנה בהוזלת חומרי הגלם לתעשיית המזון, המיובאים מחו"ל. למרות שבבורסות הסחורות בעולם כבר צנחו מחירי החיטה ומוצרים נוספים, בארץ משום מה המחירים ירדו לפי שעה בשיעור מתון בלבד. "כרגע, כאמור,  אנחנו עדיין  לא חשים את השפעת המשבר, אבל יש חשש גדול – אומר מנכ"ל יוניליוור ישראל – כשמשברים כאלה מגיעים, הם באים בעוצמה גדולה מאד". להערכתו, בתקופה הקרובה התנודתיות בשוק תהיה כזו, שחברות יידרשו להתאים את עצמן במהירות לתנאים המשתנים. "מילת המפתח היא כיום  גמישות – מסכם קרן – מי שיתאים עצמו במהירות למציאות החדשה, יצליח לשרוד".

 נקודת אור: התחזקות הדולר

אבי שריקי, המנכ"ל ואחד מבעלי המפעל קוסקוס מזון שבנתניה, אומר כי אצלו המשבר החל כבר בסוף 2007 ותחילת 2008, כאשר מחירי הסחורות נסקו במהירות ומחיר סולת החיטה, חומר הגלם העיקרי לייצור קוסקוס, הוכפל בתוך כמה חודשים. בעקבות זאת נקט  בשורה של מהלכי התייעלות  וצמצומים. "כל מה שנדרש לעשותו בתקופת משבר, כבר עשינו במהלך השנה החולפת – מבהיר אבי שריקי – כיום אנו בוחנים מחדש כל תכנית השקעה של החברה, חידוש ציוד וכדומה, ובודקים אם אנו יכולים לעמוד בכך בתקופה הקרובה".  שריקי סבור, כי המפעל ערוך כיום כיאות לקראת המשבר הבא, ומעריך כי לא צפויה ירידה חדה בביקושים למוצרים שלו. הקוסקוס מוגדר כמזון בסיסי, ולהערכתו הפגיעה בו תהיה קטנה מזו שצפויה במוצרי פרימיום. המפעל מייצא  גם לשוק הכשר בארצות הברית, וגם שם, מאותה סיבה, הוא איננו צופה ירידה חדה במכירות. לפי שעה נשמרת יציבות במכירות של המפעל בארץ ובחו"ל. נקודת אור אחת, שתורמת לו כיצואן - התחזקות הדולר בתקופה האחרונה, מגמה שעליה בודאי מברכים כל היצואנים.
לאבי שריקי כמה עצות לעמיתיו התעשיינים בימים אלה - נהגו משנה זהירות בכל מהלך שלכם, הקטינו את מרכיב האשראי הבנקאי והסתמכו יותר על מקורות עצמיים, ובדקו  היטב את לקוחותיכם, את מידת אמינותם וכושר התשלום שלהם.

הספקים יידרשו להוריד מחירים

2008 הייתה שנה טובה גם למרבית רשתות השיווק. בענף זה נמשכה גם השנה מגמת הרכישות והמיזוגים, והחריפה התחרות בין הרשתות המאורגנות לרשתות הפרטיות (הרשת הרביעית). מנתוני נילסן ישראל עולה, שחלקן של הרשתות הפרטיות בשוק גדל גם השנה. כל הסימנים מעידים על כך, שבשנה הבאה רק תחריף התחרות על לבו וכיסו של הצרכן הישראלי.
איגור גורביץ, סמנכ"ל הסחר ברשת מחסני להב, יכול כיום רק להתגעגע לימים העליזים של ינואר-יולי 2008. באותם ימים, המחיר היה אצל רבים מן הלקוחות משני והם והעדיפו מותגים ידועים, בלא לחשוב פעמיים על המחיר שנדרשו לשלם. כיום, השתנתה התמונה. הצרכנים שוקלים היטב כל קנייה ומעדיפים בדרך כלל מוצרים זולים יותר.
גם הרשת נערכת עתה בצורה שונה מבעבר. "אנחנו מנסים למצוא מציאות, ומחפשים ספקים שנותנים לנו פתרונות זולים. המוצרים שלהם יקודמו לבמות המרכזיות שבחלל החנות – אומר איגור גורביץ – אנחנו רוצים לשדר לצרכן כי אנו הולכים על מוצרים זולים". בעבר הדגישה הרשת בפרסומיה, כי על מדפי החנויות שלה אפשר למצוא את כל המוצרים. כיום, מתמקד הפרסום בסיסמה "זה הזמן לקנות בזול".
ברשת מחסני להב, כמו ברשתות אחרות, מפנים כיום את המבט לספקים וליצרנים - הם אלה שיידרשו עתה להוריד מחירים. "יצרנים שלא יורידו מחירים ייפגעו לטווח ארוך" – מזהיר איגור. "ברגע שצרכן יתנסה במוצר זול, אשר יענה על דרישותיו, ספק אם בעתיד יחזור למוצר היקר. אנו מצפים מן הספקים והיצרנים לבוא לקראתנו במבצעים אגרסיביים יותר". זו יכולה להיות שעתם הגדולה של יצרנים קטנים ובינוניים. אם יציעו לרשתות מוצרים זולים באיכות טובה, מוצריהם עשויים לדחוק מן המדפים את המותגים הידועים.

כללי המשחק ישתנו

רון אנטונובסקי מעריך, כי הספקים יצטרכו בלית ברירה להתאים עצמם לכללי המשחק החדשים. "במהלך סקרים שערכנו בימים האחרונים, כבר דיווחו ספקים על ירידה שבין 2% עד 10% במכירות שלהם, ואנו רק בתחילתו של המשבר", אומר רון. לדבריו, גורמים שונים בענף מעדיפים להתבטא בתקשורת בנימה אופטימית, אם מתוך רצון להקטין את הפאניקה בציבור ואולי גם מתוך ציפייה שתקוותיהם יתממשו. אבל החששות גדולים ואי הודאות לגבי משך המשבר, רק מעצימים את הפחדים בקרב הספקים והרשתות. על רקע זה אפשר לראות את המבצעים האגרסיביים שבהם פתחו באחרונה כמעט כל הרשתות. במסגרת זאת התחדשה גם "מלחמת העופות" – רמי לוי חזר והציע בחלק מסניפיו עוף במחיר של 1.99  ש"ח ואילו בשופרסל הציעו לחברי מועדון הלקוחות עוף במחיר של 3.99 ש"ח ולחם אחיד במחיר של 99 אגורות. ואלה רק אותות ראשונים למלחמת המחירים, שתתחולל בתקופה הקרובה ברשתות המזון ובחנויות הפרטיות.
 ברוח הימים האלה החליטה רשת שופרסל ליישם את ההחלטה שנתקבלה בקבוצת אי.די.בי, ולקצץ בין 5% ל-10% משכר המנהלים ודרג הביניים. בשל אי הודאות השוררת במשק החליטה הרשת בשלב זה, שלא ליטול לידיה את הסדרנות בסניפים, כדי שלא לשנות את שיווי המשקל בשוק בטווח הקצר. עדות נוספת לאווירה השוררת כיום בשוק,  היא העובדה שברשתות שונות  כבר צופים בדאגה לקראת מכירות ערב חג הפסח, אחת מעונות השיא בענף  המזון. כבר עתה, כחצי שנה לפני החג, מתכננים להיערך לקראתו בצורה שונה מבעבר, כדי למנוע ירידה מדאיגה בהיקף המכירות. ככלל, סבור אנטונובסקי, הקונים יחפשו בעתיד מוצרים זולים ככל האפשר ויפנו יותר ויותר לחנויות  Heavy Discount. אגב, רשת מגה מקימה בעצם ימים אלה רשת כזאת שתיקרא "מגה בול". שופרסל פתחה לא מכבר את רשת "יש" (על בסיס "אלף" לשעבר), הפונה לציבור החרדי ולציבור הערבי.
 
הורדת מחירים בענף ההסעדה

סימני המשבר ניכרים גם בענף ההסעדה. בימים האחרונים נתבשרנו על סגירתן של כמה מסעדות גורמה , ונראה  שאין זה סוף פסוק. גם רשת זולה כמו ארומה דיווחה באחרונה על ירידה של 8% בפדיון.
יעקב קרקו, השותף במתחם "מול השדה" שבשרון, מתחם הכולל מסעדה ובית קפה, פאב ואולם אירועים, טוען כי המיתון בארץ הוא לפי שעה פסיכולוגי בלבד. מכל מקום, אצלו העסקים כמעט כרגיל. "אם אני מקבל 200 הזמנות לארוחת הבוקר בימי ששי וכמספר הזה בשבתות, וגם אולם האירועים גדוש בהזמנות, אז מבחינתי אין מיתון"- מדגיש קרקו. "יתכן שהממוצע ירד ב-10%- הוא מוסיף באותה נשימה – אבל כל הגל הזה יכול לעבור מעלינו בשלום, בתנאי שניערך לקראתו".  במסגרת ההיערכות נקט בשורה של צעדים - חיזוק מערך השירות בשעות העומס והקטנת כוח האדם בשעות השפל; הוזלה של 15% במחירי הארוחות העסקיות והורדת מחירים במנות הראשונות. "בימים אלה, הדבר החשוב ביותר בעסק כשלי - אומר קרקו – הוא חיזוק השירות ללקוח, כדי שיחזור אלי  גם בעתיד, וכמובן לעקוב בהתמדה אחר  ההתפתחויות  בענף ובמשק בכלל".
 את טבילת האש הראשונה עבר שאול היימן, מבעלי  חברת  פלאנט קייטרינג,  בסוף 2007 ותחילת  2008. הקפיצות החדות במחיריהם של חומרי הגלם, חייבו אותו כבר אז לנקוט בפעולות ייעול ולשקול בזהירות כל צעד. "טעות קלה בתמחור הארוחות שאני מוכר הייתה יכולה  למוטט את העסק בקלות, כפי שאירע לכמה חברות ידועות בענף" – אומר היימן. "המרווח בענף שלנו נע בין 5% ל-6% , ולעתים פער של אחוז או שניים מבדיל בין הצלחה לכישלון".
החברה, שבבעלותו ובבעלות בנו אודי (יהודה), הגדילה בשנה החולפת את מספר לקוחותיה, חלקן כאלה שעבדו בזמנו עם חברות הסעדה שנעלמו מן השוק.  ברור לו, שהמציאות החדשה ותנאי השוק המשתנים במהירות מחייבים היערכות חדשה, בעיקר לנוכח גל הפיטורים הפוקד כיום את תעשיית ההייטק , שהיא אחת הלקוחות הגדולים של ענף הקייטרינג בארץ. להערכתו של שאול היימן יקטן בקרוב מספר הארוחות שיספקו חברות הקייטרינג בארץ. חברות ההייטק, כמו חברות ומוסדות נוספים, ודאי יקטינו את הסיוע שנתנו  עד כה  למימון הארוחות לעובדיהן, ורבים מן העובדים יעדיפו  להביא אוכל מן הבית. עתה, לאחר שהושלמו פעולות ההתייעלות בחברה, הוא  שוקל גם להוזיל בכ-5% את מחיר הארוחה ללקוח, כל זאת מבלי לפגוע באיכות המזון. מתי בדיוק יירד המחיר - התשובה לכך נעוצה במידה רבה בקצב הורדת מחירי חומרי הגלם, שבארץ עדיין לא חזרו לרמתם הקודמת, מלפני משבר הסחורות. בינתיים הוא שוקל בזהירות כל מהלך וכמי שחזה לא מכבר  את נפילתן של כמה חברות בענף, הוא מייעץ לעמיתיו בראש וראשונה להתייעל ככל האפשר ולחסוך בהוצאות.  "והעיקר-לדעת בדיוק באיזה מחיר אתה קונה את חומרי הגלם ובאיזה מחיר אתה מוכר את האוכל ללקוח". זו, לדעתו, כל התורה על רגל אחת.

עם אצבע על הדופק

בחברת "אוכל ביתי ניר עציון" לא נשקלת בשלב זה הורדת מחירים. החברה מתמחה בייצור ושיווק אוכל ביתי מוכן לשוק המקצועי – חברות הייטק, מפעלי תעשייה ועוד, וכן מספקת פתרונות בתחום המזון למלונות, בתי קפה ומסעדות, אולמות וגני אירועים. החברה פעילה גם בשוק הקמעונאי ומשווקת סדרת ארוחות מוכנות, תוספות ותבשילים בכל רחבי הארץ. עידו גולן, מנהל השיווק והמכירות בחברה, רואה את 2008 כשנה שבה צמחו המכירות בשיעור ניכר. אבל גם הוא מודע לכך שהמציאות משתנה עתה במהירות, אם כי לפי שעה איננו מבחין בירידה משמעותית במכירות. עם זאת, אין הוא מתעלם מן החששות המתעוררים נוכח המשבר הכלכלי בעולם וגל הפיטורים שפוקד באחרונה את המשק הישראלי, בשלב ראשון בתעשיית ההייטק. "תקוותנו- -אומר עידו – שהמשבר לא ידרדר למגזרים נוספים. בשלב זה נשמרת אצלנו יציבות במבנה העסקי, אבל אנו כמובן עם האצבע על הדופק".

 

 


הפכפכות כלכלית

2008 תיזכר ללא ספק כאחת השנים המוזרות וההפכפכות, בתולדות המשק הישראלי בכלל. תחילתה במשבר הסחורות, שהתאפיין בעליות מחירים חדות במחירי חומרי הגלם, ובסיומה הגיע גם אלינו משבר פיננסי שהופך במהירות למשבר ריאלי,  מלווה בירידות מחירים. התנודות החריפות לא פסחו גם על תחום מטבע החוץ - אם בתחילת השנה עוד נמשכה התחזקותו של השקל, הרי בסיומה  החלו הדולר והאירו להרים ראש, כאשר השקל הולך ונחלש.
בעת כתיבת שורות אלה, נמשכת המטוטלת בשוקי הכספים בעולם ובארץ -  בעוד שבוול סטריט נוסקים שערי המניות בששה-שבעה אחוזים ליום, מודיע סיטי בנק, לשעבר הבנק הגדול בארצות הברית, כי נקלע לקשיים חמורים וראשיו מייחלים לעזרת הממשל. ואצלנו, באוצר, כפי שמבשרות כותרות העיתונים, מחפשים תכנית זולה להרגעת השווקים. יתכן שעד להופעת גיליון זה כבר תימצא התכנית, ואולי לא. מכל מקום, המשבר בעיצומו, ויש מי שסבור כי בשנה–שנתיים הקרובות עוד נתגעגע כולנו לשנת 2008, כולל הרבעון האחרון, שבו הגיח גם אלינו המשבר הכלכלי הגלובלי.  
חיים פלטנר

 

 

 
         הקלק כאן - לפרסום חינם של מודעת דרושים במזון+        
  
 
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים