הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 

מהפכה ירוקה וחסכנית בהובלה בקירור

 בימים אלה מושק פרויקט חדשני של קירור בהובלה שמאפשר חיסכון משמעותי בהוצאות הדלק, כמו גם בפליטת המזהמים של המשאית המובילה מזון בקירור. הפתרון של 'ecoFridge ' מאפשר קירור תא מטען של משאית בעוצמה רבה, בחסכון כספי, בשקט, ביעילות, במהירות ובאופן ירוק. ישראל היא בין המדינות הראשונות (באירופה) שמאמצת את הטכנולוגיה

 

יוסי בר-לב
פלח השוק של התובלה בקירור דורש התמקצעות מיוחדת. לא די ברכישת המשאית, המרכב ויחידת הקירור, אלא שיש צורך להבטיח פעולה איכותית ואמינה של המערכת לכל אורך שנות עבודתה. די בתקלה אחת קטנה במהלך יום העבודה על מנת שהמזון לא ישמר בטמפרטורה הנכונה, כשהוא יוצר סכנה בריאותית למאות הצרכנים שיצרכו מאוחר יותר את המזון שהובל במשאית זו, וכמובן שאינם מודעים לתקלה שארעה במהלך ההובלה. במקביל לכך, מרכב הקירור חייב לעמוד בדרישות ייחודיות שמהוות כיום תנאי סף הכרחי לכניסה לענף. הכוונה היא לעמידה בתקנים המחמירים המתייחסים למרכב הקירור ולהובלה בקירור, אפשרות פיצול של המרכב למספר תאים שכל אחד מקורר בטמפרטורה שונה (למוצרי המזון השונים), בקרה, שליטה ודיווח ממוחשב על המתרחש בכל רגע בכל אחד מהתאים, עבודה איכותית, אמינה ורציפה של המערכת, וכמובן שגם השקעה כספית גדולה שקשורה לרכישת המשאית, המרכב, יחידת הקירור, הוצאות התדלוק, התיקונים ועוד.
עד כה סבלה תעשייה הקירור בהובלה מכמה בעיות מרכזיות, כשהראשונה והכואבת מכל היא צריכת סולר גבוהה שמגיעה לכ-  600 ליטר בחודש למשאית.  לכך מתווספות הוצאות התחזוקה התכופות והיקרות.
פעולת התחזוקה גררו גם השבתה מאונס של המשאית, כשאליו נוסף הסיכון שמוצרי המזון היקרים יתקלקלו עקב תקלה שארעה במערכת הקירור תוך כדי נסיעה. לצריכת הדלק יש גם מחיר סביבתי גבוה שמגיע בדמות פליטת גז חממה 2CO  בהיקף של 19 טון בשנה, למשאית.הבודדת . המטרד הסביבתי בא לידי ביטוי גם ברעש, וזאת כאשר הפעלת מנוע דיזל שממוקם מעל תא הנהג יוצר סביבה רועשת, וזאת במשימות החלוקה באזור האורבאני הצפוף. רעש העבודה מפריע גם בשעות לא קונבנציונליות של חלוקה עירונית ואזורית, וכן בזמן עבודת היחידה בלילה בחיבור לחשמל. חיסרון נוסף של מערכת הקירור הקונבנציונלית טמון במשך הזמן הארוך שבו המנוע צריך לעבוד על מנת להגיע לקירור בטמפרטורה הנדרשת, כאשר בכל פתיחת דלת המשאית עולה הטמפרטורה לזמן ממושך (כלומר אין קירור מייי לטמפרטורה הרצויה). התוצאה בפועל היא מנוע בזבזני, רועש ולא ידידותי לסביבה שגורם גם לפגיעה באיכות מוצר המזון המובל.
בשורה התחתונה: תמו הימים בהם ניתן היה להשתמש במשאית להובלה בקירור מזהמת, רועשת ובזבזנית בדלק. אף אחד, כולל המרכולים, הלקוחות, ואף חברות התובלה לא מוכנים לעבוד בתנאים אלו שגורמים לתרעומת סביבתית ערה ואף לחור בכיס שמקורו בהוצאות התדלוק והתחזוקה השוטפת.

פתרון חדשני: קירור באמצעות חנקן

בימים אלה של משבר כלכלי וניסיון לחסוך בעלויות התובלה, מושק פרויקט חדשני של קירור בהובלה שמאפשר חיסכון משמעותי בהוצאות הדלק , כמו גם בפליטת המזהמים של המשאית המובילה מזון בקירור. בכבישי ישראל נעות כ 5000 משאיות מקוררות המופעלות ביחידת קירור עצמאית ע"י מנוע דיזל.  בפועל, צי רכב של 500 משאיות (חברות המזון הגדולות) פולט כ- 10 מיליון קילו של דו תחמוצת הפחמן בשנה.
הפתרון הנוכחי של 'ecoFridge ' הוא יישום של טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת קירור תא מטען של משאית בעוצמה רבה עד מינוס 30- מעלות צלזיוס, בחסכון כספי, בשקט (ללא הפעלת מנוע), ביעילות  במהירות  ובאופן ירוק שאינו צורך סולר ואינו משחרר גזי חממה כמו 2CO  לאוויר. המערכת מנצלת את תכונות החנקן הנוזלי באופן כזה שהיא מסוגלת להפיק עוצמת קירור יעילה חסכונית וביתרון משמעותי נוסף של הארכת חיי המוצר המובל בשל רמת חמצן נמוכה בתא הקירור.
את ecoFridge פיתחו יחד Howard Pedolsky האמריקאי מהנדס כימיה ולשעבר ראש מחלקת תקשורת לוויינים של נאס"א, ביחד עם שותפו האוקראיני  Ronald Gvrilov שהיה מנהל פיתוח טכנולוגי ברשות החלל הרוסית שחברו יחד על מנת לנסות לפתח מוצרים לשוק האזרחי על בסיס הידע שצברו בתעשיית החלל. המערכת פועלת באופן כזה שבצד שלדת המשאית מותקן מיכל קראוגני מיוחד, פרי פיתוח ייחודי של ecoFridge  שייחודו במשקלו הקל במיוחד, ותכונות הפיסיקליות מיוחדות המאפשר דחיסת חנקן נוזלי בטמפרטורה של מינוס (-) 198 מעלות צלזיוס. ממיכל החנקן למערכת מתזים בתא הקירור של המשאית ובלחיצת כפתור מאפשר יצירת סביבה מקוררת בטמפרטורה מבוקרת בהתאם לנדרש תוך פרק זמן קצר בהרבה הדרוש ליחידת קירור מכאנית הנמצאת כיום בשימוש בקירור בהובלה. 

מערכת הקירור החדשה ecoFridge נותנת מענה לכל אחת מבעיות אלה ואף מאפשרת תפוקת קירור גבוהה ב 70% בהשוואה ליחידות קירור מכאניות וחסכון כספי של למעלה  מ 800 אלף שקל בצי של 10 משאיות על פני תקופת חיי המשאית,  המערכת אינה דורשת תחזוקה אלא רק בקרה תקופתית ובנוסף לכל אינה מרעישה או מזהמת.
בימים אלה נבדקת האפשרות להעניק לשימוש במערכת ecoFridge קרדיט בהתאם לאמנת קיוטו וכן במסגרת חוק מיסוי ירוק החל כיום רק על רכבים פרטיים וקובע כי המיסוי המוטל על כלי רכב ודלקים יחושב בעתיד בהתאם לרמת הזיהום שלהם.  כאמור, במערכת החדשה נעשה שימוש בניצול חומר טבעי (חנקן) לצורך קירור, כך שיש שינוי מהפכני בתעשיית הקירור בהובלה שנעזרת בגזי קירור שפליטתם גורמת להתחממות כדור הארץ. זאת בנוסף להקטנת פליטת המזהמים שנוצרים במהלך העבודה השוטפת של מנוע הדיזל.
הציון הירוק הוא למעשה נוסחה שמשקללת את עלות הנזק הסביבתי שגורמים חמישה מזהמים עיקריים הנפלטים ממנועי מכוניות: חלקיקים נשימים עדינים (PM) , פחמן דו-חמצני (CO2) , פחמן חד-חמצני (CO), פחמימנים (HC) ותערובות חנקתיות (NOX) , אך לאור נתונים אלה ישנה חובה להכיל אותו גם על משאיות המובילות בקירור.
במקביל לכך, המערכת עושה שימוש 'בתוצר לוואי', החנקן, שנוצר בתהליך יצורו של החמצן (הדרוש לתעשיות רבות). החנקן שנוצר בתעשיות אלה שוחרר עד עתה בחזרה לאוויר.
בחברה מדגישים כי מערכת ה- ecoFridge מאושרת לשימוש ע"י כל הגופים האמונים על תחום ההובלה בקירור. המערכת מאושרת ע"י ה- ATP – שהוא האיגוד האירופאי לרישוי יחידות קירור לכלי רכב .בנוסף לכך, יחידת הקירור מתאימה לתקן ישראלי ת"י 1291 המתייחס למרכבי קירור, בנייתם ופעולתם. יש לציין כי רכב המותקן ביחידת קירור מתוצרת Ecofridge אינו נזקק לאישור הובלת חומ"ס ואינו מוגבל בתקנות ה- ADR.

ניסוי אירופאי וישראלי

בימים אלה הסתיים בהצלחה פילוט של ecoFridge עם רשת הסופרמרקטים הגדולה באנגליה ASDA  להובלת המוצרים באמצעות משאיות וסמיטריילרים בהן הותקנה מערכת ה- ecoFridge . בשלב ראשון הותקנה המערכת ב- 150 משאיות של הרשת בצרפת, שם מתנהל פילוט ע"י יצרנית מרכבים גדולה הנקראת FRAPPA  .
חברת כלמוביל, יבואנית מותגי מרצדס ומיצובישי העמידה לפיילוט הישראלי משאית מרצדס חדישה עליה הותקנה מערכת ecoFridge , כאשר בעתיד הקרוב יחל פילוט בארץ עם חברות מובילות (תנובה, שטראוס, זוגלובק, קוקה קולה ואחרים). בפועל, ישראל היא בין המדינות הראשונות (באירופה) שמאמצת את הטכנולוגיה שמיוצרת באוקראינה ומנגישה אותה לכל ציי המשאיות המובילות בקירור.
מפתחי מערכת ה-  ecoFridgeמבטיחים שיפור משמעותי באיכות ואופן קירור המזון שמובל והגעתו לצרכן הסופי באופן איכותי יותר- קירור באמצעות חנקן יוצר סביבה מופחתת חמצן ומונע חמצון המזון, התוצרת החקלאית, פרמצבטיקה ועוד. בנוסף לכך, ניתן להגיע לטמפרטורה הנמוכה באופן משמעותי לעומת הטמפרטורה המצויה כיום, כך שניתן להגיע למצב שבו היכולת להביא לצרכן הסופי מזון שנשמר בתנאי הובלה טובים יותר, הובלה שומרת על טריותו ואיכותו של מוצר המזון.

כיצד עובדת המערכת

יחידת הקירור הקריאגנית (שם מקצועי לתחום קירור עמוק המבוסס על שימוש בגזי אויר מנוזלים) מתוצרת חברת  Ecofridge  הינה מערכת הקירור לרכב היחידה בעולם המיוצרת ומשווקת באופן מסחרי בעולם. יחידת הקירור עושה שימוש בחנקן נוזלי (בטמפרטורה של -198°C ) . בחברה מדגישים שאין כל סכנה בשימוש בחנקן לצורך קירור המרכב. החנקן הנוזלי מאוחסן בלחץ נמוך (1.2 באר) ואינו מהווה כל סכנה. בנוסף לכך, החנקן אינו דליק, אינו מתפוצץ ואינו רעיל.
החנקן הנוזלי מאוחסן במיכל קריאוגני מיוחד, המותקן על גבי שלדת המשאית. בפועל, חברת Ecofridge  פיתחה מספר מיכלים קריאוגניים מיוחדים העשויים מאלומיניום במשקל מופחת המיועד במיוחד להתקנה על גבי כלי רכב. לחברת Ecofridge מיכלים בנפחים של 450, 650, ו- 1000 ליטר.
מילוי החנקן נעשה על ידי המשתמש ממיכל אחסון אשר מותקן בחצר הלקוח. בניגוד למיכלים נייחים, המיכל מתוצרת Ecofridge מאפשר מילוי אוטומטי מבלי לחשוש ממילוי יתר.
החנקן הנוזלי מועבר מהמיכל הקריאוגני דרך צינור מבודד למרכז המרכב המבודד, שם מותקנת מערכת ריסוס מיוחדת המפרידה כמות מסוימת של חנקן נוזלי והופכת אותו לחנקן בפאזה גזית. החנקן הנוזלי בעירבוב החנקן הגזי ממרוססים אופקית לאורך תקרת המרכב המבודד. פעולה זו מורידה את טמפרטורת המרכב במהירות לטמפרטורת העבודה הרצויה. לפני כניסה למרכב המבודד מערכת מיוחדת מתריעה בצורה אור קולית במידה ורמת החמצן בתא  הקירור נמוכה מ-18%.

היתרונות של מערכת הקירור המבוססת על שימוש בחנקן

היתרון הגדול של המערכת טמון בכך שיחידת הקירור פועלת ללא כל חלקים מכניים (למעט שסתום חשמלי) ללא מדחס וללא מאייד ומעבה. הפירוש המעשי הוא מבנה פשוט, אם סיכונים קטנים לתקלות. המערכת מפוקחת ע"י מחשב עצמאי ופועלת באמצעות מתח חשמלי המסופק ע"י שתי מצברים נפרדים. למערכת גם מחשב לניתור כמות החמצן בתא הקירור.
צג דיגיטלי מותקן בתא הנהג ומאפשר קביעת טמפרטורת העבודה הרצויה, חיווי טמפרטורת המרכב בכל עת, חיווי כמות החנקן במיכל הקריאוגני ואגירת נתוני הקירור למשך למעלה משנה.
בחברה טוענים כי לא נדרשת כל פעולת תחזוקה בחמש שנות פעולה ראשונות, כאשר המערכת מתוכננת לפעול באורך חיים של כ- 20 שנה. גם הלקוחות העיקריים, הווה אומר רשתות שיווק המזון נהנים מהמערכת, וזאת מכיוון שמוצרי המזון המקוררים נשמרים באווירה נטולת חמצן דבר המאריך מאוד את חיי המדף של המוצרים, וזאת מעצם השימוש בחנקן בתא הקירור.

גם מערכת הקירור מאופיינת בתכונות ייחודיות הכוללות:
תפוקת קירור הגבוהה בכ- 70% מכל יחידת קירור מכאנית, Pull down מהיר במיוחד
טמפרטורה הומוגנית בכל חלקי המרכב; המערכת פועלת בשקט מוחלט; היחידה אינה פולטת כל מזהמים סביבתיים; אינה מייצרת CO2 ;  בשל העדר מאייד אין סכנת קיפאון המאייד והיחידה אינה זקוקה לתהליך הפשרה; בשל העדר מעבה, תפוקת הקירור של יחידת הקירור אינו מושפע מהטמפרטורה החיצונית; יחידת הקירור מיועדת לכל תחומי הטמפרטורות.
יחידת הקירור מסוגלת להפעיל מרכב מקורר המחולק לעד שלושה תאים כאשר כל תא מכוון לטמפרטורה שונה.

יתרון כלכלי

התקנת יחידת הקירור החדשה אינה מצריכה בניית מרכב מיוחד ויכולה להיות מותקנת גם על גבי מרכבים קיימים. התקנת יחידת הקירור מתבצעת על ידי חברת סרטל שיווק המתמחה בהתקנת יחידות קירור לכלי רכב.
מחירה של יחידת הקירור אינו עולה על מחיר יחידת קירור מכאנית בסדר גודל דומה. מחישובים שביצעו אנשי החברה עולה כי החיסכון הכספי נמדד בתחשיב של צי של 10 משאיות בליסינג של 7 שנים, בהפעלת מנוע דיזל של יחידת הקירור במשך 175 שעות חודשיות בתעריף רגיל ובתוספת שנתית של 900 שעות בתעריף נוסף, העלות תעמוד על כ- 3.7 מיליון שקלים, ואילו ב- ecoFridge  היא תעמוד על 2.8 מיליון שקלים. הפירוש המעשי הוא חיסכון של למעלה מ- 800 אלף שקלים שנותר בכיסן של חברות ההובלה ומאפשר להן להתייעל מול החברות המתחרות.

 

 

 

הירשם עכשיו לניוזלטרים של מזון+
קצר, ממצה, איכותי, חינם - אצלך במייל

דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
   
   

 

  

 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים