מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 

גוזרים קוּפּוֹן
רשתות הקניה החברתית, המנפיקות קופונים (שוברי קניה בהנחה) לדילים מוזלים, פרצו לשוק הישראלי בעוצמה רבה רק בשנה האחרונה. פרצו בסערה. היקף הפעילות בשוק הקופונים נאמד כיום בעשרות מיליוני שקלים בחודש, כאשר ענף המזון מהווה לא פחות משליש ממנו. מזון+ בתחקיר מיוחד. 


חיים פלטנר

אילוסטרציה: אימג' בנק ישראל

 קפה גרג במכללת אשקלון מציע  תמורת 25 ש"ח קופון ששוויו 50 ש"ח,  הנחה של 50%; רשת O-LIVE, רשת אירוח כפרי מציעה אירוח לכל המשפחה במחיר של 495 ש"ח במקום 705 ש"ח, הנחה של 59%; בית סלסלה- טעם וצבע מן הטבע מציעה מגש פירות יוקרתי שמחירו 200 ש"ח תמורת 99 ש"ח , הנחה של 51%; שיט בירקון מוצע תמורת 45 ש"ח במקום 90 ש"ח, הנחה של 50%; רשת   HALOCLINIC מגלה נדיבות רבה יותר ומציעה בחדרי המלח שלה 2 טיפולים במחיר של 89 ש"ח , הנחה של 80% מן המחיר הקיים- שהוא 440 ש"ח. הדילים הללו, הם רק כמה מיני רבים, שהצטברו במחשב שלי בימים האחרונים  והם מעידים עד כמה משולבת כיום הקניה החברתית המקוונת בפעילות הכלכלית והעסקית בארץ.
רשתות הקניה החברתית, המנפיקות את הקופונים לדילים המוזלים, פרצו לשוק הישראלי בעוצמה רבה רק בשנה האחרונה. מרבית האתרים עדיין נמצאים בשלב הבנייה והפיתוח, תוך השקעות רבות בפיתוח ובפרסום, הן באמצעי המדיה המסורתיים והן ברשתות החברתיות. בשלב זה אין עדיין נתונים  רשמיים על היקף התחום הזה, שנמצא בצמיחה מתמדת והיקף הפעילות בו נאמד כיום בעשרות מיליוני שקלים בחודש, כאשר ענף המזון מהווה כשליש מן הפעילות. אין גם דירוג רשמי של אתרי הקניה החברתית הפועלים בארץ, מספרם נאמד בכמה עשרות והמובילים בתחום הם ככל הנראה האתרים BUY2 וגרופון, חברה אמריקאית שנכנסה לא מכבר לארץ, והאתרים דיל היום, ביג דיל, וואלה שופס  ובאליגם. האתר הדקה ה-90 מפרסם מקבצים של מבצעים שעורכים האתרים השונים.

לא לגזור ולא להדביק
הקופונים, שוברי הקנייה בהנחה, מוכרים בארץ ובעולם הרחב זה שנים רבות. החידוש עתה הוא בכך- שתעשייה זו פועלת כיום במסגרת האינטרנט ומשתלבת בתחום הקנייה החברתית. "בעבר נהגנו לאסוף קופונים מן העיתונים, או לקבלם בדואר מרשתות שיווק שונות, שגם כיום ממשיכות לש ולחם, היה צורך לגוזרם ולשמור עליהם בארנק, או להדביקם על טפסים מיוחדים. כיום נחסכת מאתנו הטרחה הזאת" - אומר אפי דהן מנהל אתר  BUY2, מיזם משותף של חברת נטקס וזכיינית הערוץ השני קשת. "כיום הכול פשוט יותר. ההצעה מגיעה לצרכן באמצעות האינטרנט והוא יכול תוך 10 שניות להחליט אם לבצע את הקניה, אם לאו. גם שיעורי ההנחות גדולים בהרבה. בעבר הורגלנו להנחות בשיעור של 5%- 10%, או למבצעים של 1+1, בהתניות שונות, כאשר לא תמיד היה ברור היקף ההנחה". הדיל נכנס לתוקף לאחר שמספר מסוים של לקוחות נרשמו אליו, ומספר זה משתנה בהתאם לכל מוצר או שירות.
הד"ר איל פלשטיין, מנכ"ל  האתר דיל היום, חושף פן נוסף בתחום הקניה החברתית. "בשיטת קניה זאת - הוא מדגיש - הציבור לא נחשף רק לתיאור המוצר ותכונותיו, כמקובל בשיטות הפרסום הרגילות. כאן, תמורת מחיר מופחת הלקוח נחשף גם לחוויית המוצר, הוא יכול לטעום ולהתנסות בו. בעל העסק מצידו מצפה לאחר ההתנסות לקניות חוזרות".

דרוש "חינוך שוק" לציבור
היקף ההנחות באתרים השונים הוא בדרך כלל 50%  ועשוי לעתים להגיע גם ל-90%. לא פשוט להרגיל את הציבור לקניה המקוונת, שבה התשלום נעשה מיד עם אישור העסקה. לא מעטים חשים אי אמון בכך וחוששים מפני הונאות, למרות שרוב האתרים מצהירים כי הקניות בהם מאובטחות.  גם את בעלי העסקים לא תמיד קל לשכנע בתועלת הגלומה  במבצעים כאלה. " ככלל, זה לא פשוט לבוא לבעל מסעדה או עסק אחר ולשכנע אותו להשתתף במבצע שבו ימכור את מוצריו בהנחה של 50%, כאשר מן ההכנסה הצפויה עליו להפריש עוד כ-15%-20% עמלה לאתר המנפיק" - אומר  איל פלשטיין. "זו דרמה לא פשוטה -  מוסיף אפי דהן - דרוש 'חינוך

טיפים לרכישת קופונים

1. אל תתפתו לרכישה רק בשל המחיר הנמוך המוצע, בדקו לפני ביצוע העסקה האם המוצר המוצע לרכישה באמצעות הקופון באמת נחוץ לכם.
2. במידה שמוצע לכם טיפול רפואי במסגרת קופון, בדקו עם איש מקצוע האם הטיפול אכן מתאים לכם בטרם תתחייבו לעסקה.
3. קראו היטב את כל תנאי הקופון, לרבות כל מגבלה הקיימת על מימוש הרכישה ובמיוחד מועד התפוגה של הקופון, וודאו שאתם יכולים לעמוד במימוש העסקה בתנאים שנמסרו.
4. במידה שיש ברשותכם קופונים שטרם מומשו, אל תדחו את המימוש לרגע האחרון.
5. לתשומת ליבכם, עסקאות קופונים העוסקות בשירותי תיירות, ניתן לבטל על פי החוק בתוך 14 יום ממועד ביצוע הרכישה ובלבד שממועד המימוש טרם חלפו 7 ימים, שאינם ימי מנוחה. עסקאות לשירותים אחרים ניתן לבטל עד 2 ימים שאינם ימי מנוחה, ממועד המימוש.
המקור: המועצה הישראלית לצרכנות.

שוק' לבעלי העסקים ולציבור הרחב".
רבים מן העסקים חוששים מכך שהצטרפותם למבצעי הוזלה בהיקפים כאלה, תתפרש בעיני הציבור כסימן  לחולשה ולקשיים, וכדי להיחלץ ממצוקתם הם נאלצים למכור את תוצרתם בחצי מחיר וגם בפחות. בעלי עסקים רבים מתקשים להשלים עם הנחות כה מפליגות שלא ידעו בעבר.  איל פלשטיין סבור כי אין לראות תמיד בדיל משום עדות לחולשת בית העסק. נהפוך הוא, זהו מהלך שיווקי נבון. "מבצע כזה -  הוא אומר - מסעדות השוכנות לחוף הים יכולות לערוך בחורף, עונה מתה מבחינתן. ולהיפך, מסעדות הממוקמות בלב העיר, יכולות לצאת בדיל בימי הקיץ החמים, עונה הנחשבת אצלן  לחלשה יחסית. אם מישהו חושב להתפרנס מן הקופונים לאורך זמן- אז לא אצלנו".

לא למבצעים תכופים
ככלל, מנהלי האתרים השונים נרתעים מפני בעלי עסקים הקופצים ממבצע למבצע. " ברור שלעסק כזה יש בעיה תזרימית, או שמצבו כל כך גרוע שהוא נאלץ למשוך לקוחות במחירים מוזלים" – אומר אפי דהן. מצב כזה לא יכול להימשך לאורך זמן, ובסופו של דבר תסתיים הפרשה בפשיטת רגל או באבדן כספם של לקוחות שרכשו קופונים מבית העסק הזה.  "יציאה מתמשכת למבצעים -  מוסיף איל פלשטיין - היא בבחינת קריאת הצילו, וכל בעל עסק צריך להימנע מכך. זה משדר חולשה ועלול לפגוע בבית העסק".
מנהלי אתרי הקניה החברתית חוזרים ומדגישים, כי הקניה החברתית היא אלטרנטיבה  זולה ביותר מבחינה תקציבית על פני פרסום במדיות המסורתיות - הטלוויזיה והרדיו, עיתונות ופרסום החוצות. " בעלי העסקים  חייבים לעשות סוויץ' מחשבתי - מבהיר אפי דהן -  עליהם להבין כי הדיל מהווה עבורם פלטפורמת פרסום, שעשויה לחשוף את בית העסק שלהם בפני מאות אלפים של גולשים ויותר, שלא שמעו עליו בעבר".

הרשת נחשפה לאלפי לקוחות חדשים
את המסרים הללו קלט בזמנו הבעלים של  רשת יויו יוגורטלנד, רשת יוגורטריות שלה 10 סניפים. הרשת החליטה לצאת בדיל שבו הוצעה מנת יוגורט פירות במחיר של 9 שקלים במקום 26 שקלים, המחיר הקבוע. המבצע זכה להצלחה רבה לאחר שהרשת מכרה 8700 קופונים, ורשמה שיא של מכירות באותה תקופה. מנכ"ל הרשת חיים חלפון מסביר, כי לא חשש ממהלך כזה, מאחר שראה במבצע כלי פרסומי נטו, ולא מתכון לעשיית כספים. "מבצע כזה - הוא אומר -  הוא מבחינתי הכלי הפרסומי הטוב ביותר. מספר הקופונים שנמכרו מהווה אינדיקציה מיידית למידת  ההצלחה של המבצע. לעומת זאת, בעקבות פרסום במדיות אחרות, דוגמת פרסום חוצות, לא אדע לעולם כמה אנשים אכן הגיעו אלינו בהשפעתו לסניפים". חלפון מדגיש, כי המבצע נעשה בעונת החורף, שהוא עונה מתה מבחינת הרשת והכוונה הייתה להגדיל את תזרים המזומנים. מסתבר, שגם לאחר ההוזלה  נותרה הרשת עם רווח של כשני שקלים על כל קופון, אבל הרווח העיקרי היה כמובן חשיפת הרשת לאלפי לקוחות חדשים.
 רשת השיווק כמעט חינם, היא לפי שעה הרשת היחידה שיצאה בדיל, שבו  הציעה קופון במחיר של 35 ש"ח, תמורתו ניתן היה לקנות בסניפיה בסך של של 70 ש"ח. המבצע נערך ערב חג הפסח ובמהלכו נמכרו קרוב ל-5000 קופונים. בסיום הדיל יכלו מנהלי הרשת לצחוק כל הדרך אל הבנק- מרבית המשתתפים בדיל לא הסתפקו כמובן בקניה בהיקף של 70 שקלים, וסל הקניות הממוצע שלהם הסתכם בסופו של דבר בכ-350 שקלים. תמורת הנחה של 35 שקלים הצליחה הרשת להביא לסניפיה כמה אלפי קונים נוספים.

סניפי בורגר ראנץ קרסו
הדיל שבו יצאה רשת ההמבורגרים בורגר ראנץ', ודאי ילמד בעתיד בפקולטות לשיווק ומנהל עסקים. לפני כמה חודשים השיקה הרשת תפריט חדש הכולל פוטטו, אותו בקשה להביא למודעות הציבור. במסגרת המסע הפרסומי והשיווקי יצאה בדיל, במסגרתו ארוחת קומבינה זוגית נמכרה ב-40 ש"ח במקום 80 ש"ח. התוצאות היו מדהימות, בתוך 3 ימים נמכרו 50 אלף קופונים. בדיל נוסף, שגם בו מכרה הרשת מספר דומה של קופונים, הובטח לקונים, כי כל מי שיתייצב בסניפי הרשת במהלך שידור הגמר של תכנית האח הגדול, יזכה במנה כפולה. התוצאות היו דרמטיות למדי- במהלך השידור הסתערו אלפי קונים בכל רחבי הארץ על סניפי הרשת, כדי לזכות בהטבה המובטחת. למרות שהרשת נערכה מבעוד מועד עם מלאי חירום לאותו ערב, לא הצליחו הסניפים לספק את הביקושים הגדולים והסניפים ממש קרסו תחת הלחץ. לקוחות רבים שהלכו הביתה מאוכזבים, זכו לאחר מכן  לפיצוי מן הרשת.
 "לא תארנו לעצמנו שנגיע לרמת חשיפה כזאת" -  מסכם את המבצעים הללו ליאור מויאל, סמנכ"ל השיווק של הרשת. "מבחינתנו, המבצע היווה  אופציה טובה ביותר למסע השיווקי. הפעם העדפנו להשקיע את הכסף בלקוחות, שייהנו ממוצר מוזל, מאשר להשקיע אותו במדיה, כך שחברות המדיה ירוויחו את הכסף הזה". ליאור מעריך, כי בזמן הקרוב לא יחזור על מבצע דומה. "זה לא יהפוך אצלנו לדבר של קבע -  הוא מדגיש - רק כאשר רוצים לקדם מוצר מסוים כדאי לערוך מבצע כזה,  צריך להיות מאחוריו  אינטרס מסוים, ולא רק כדי להשיג עוד כמה מכירות". הלקח העיקרי שלו מן המבצע- "עם ישראל  אוהב קופונים, אבל עוד יותר אוהב לאכול ובגדול -  ועל כך יעידו אותם אלפים שנטשו באמצע את  שידור הגמר של האח הגדול עבור 2 קציצות המבורגר".

הדיל הופסק באמצע
אמנם ההסתערות על סניפי בורגר ראנץ' עברה בשלום, אולם תופעה דומה, בקנה מידה קטן יותר עלולה להתרחש במסעדות קטנות, דוגמת מסעדות שף, והתוצאה כאן עלולה להיות הרסנית מבחינתן. נקל לשער, מה יקרה למסעדת שף, כאשר מאות אנשים ינהרו אליה בערב אחד. מצבים כאלה ניתן למנוע מראש, ועל כך יעיד הדיל שערכה רשת המסעדות קאזה דו ברזיל, בשיתוף עם אתר 2BUY.
הרשת, שלה 3 סניפים -  באילת, באר שבע ואשקלון, יצאה לא מכבר בדיל שבו הוצעו שוברים במחיר של 65 שקלים, ששווים 130 שקלים. בסכום זה הוצעו לאורחים 8 שיפודי בשר מסוגים שונים בשיטת אכול כפי יכולתך. המבצע זכה להצלחה מסחררת ובתוך 15 שעות נמכרו 20 אלף קופונים! למארגנים היה ברור, כי אם תימשך המכירה אזי סניפי הרשת לא יעמדו בלחץ הקונים בחודשים הקרובים, כאשר הקונים יבואו לממש את הקופונים. אפי דהן, בעצה אחת עם בעלי המסעדה, החליטו לעצור את המבצע לאחר 15 שעות בלבד, ובמקביל להאריך בחודש את התקופה שבה ניתן לממש את הקופונים. 
"מבחינתנו - מסכם כיום הבעלים עידו שושן -  המבצע הזה היה מהלך מוצלח ביותר. הוא חשף אותנו בפני קהלים חדשים ואלפי אנשים נוספו למועדון הלקוחות שלנו". עידו  רואה  בהוצאות הכרוכות בדיל חלק מאקט פרסומי ושיווקי, שבא על חשבון תקציב הפרסום של הרשת. יחד עם זאת הוא מדגיש, כי מבקרים רבים חרגו מן הקופונים ורכשו מוצרים נוספים, מה שהגדיל את ההכנסות וקיזז במידה מסוימת את הפסד ההכנסות של הרשת בגין הדיל.

לצמצם את האותיות הקטנות
תכנון הדיל נעשה, בדרך כלל, בשיתוף עם האתר שמנפיק את השוברים. מנהלי האתר מודעים לכך שבעל העסק מעדיף מדרך הטבע למכור אותם מוצרים שהוא מתקשה למכור, ובשעות חלשות מבחינתו, ולא תמיד מודע לצרכי הלקוחות. "צריך לתפור את העסקה, כך שתתאים לשני הצדדים, כדי שהקונה לא  יתאכזב ויחשוב כי עבדו עליו" - אומר אפי דהן.  כך, למשל,  אין טעם להציע שובר מוזל ב-40 שקלים למסעדה שבה המחיר הממוצע לארוחה לזוג הוא 300 שקלים. "במקרה כזה,  או שהקונה יתאכזב מן העסקה, או שיבטל אותה לאחר רכישת הקופון. בכל מקרה, בעל המסעדה ייצא נפסד. זו הסיבה לבדיקה שאנו עורכים בעסק, לפני אישור העסקה". יש מסעדות שמעוניינות ל"החיות" שעות מתות ומציעות פיצה בין השעות 2-5 אחר הצהריים, שעות שבהן ממעטים לאכול פיצה. כאן, בעל העסק נוהג על פי העיקרון - שלח לחמך על פני המים, אולי ילך ואולי לא, ועסקה כזאת איננה מקובלת על דהן כמו על בעלי אתרים אחרים.
תשומת לב רבה ניתנת גם לאותיות הקטנות בכל דיל והכוונה היא לצמצם אותן ולפשט את הדיל ככל האפשר. אך לא תמיד התוצאה אכן מוצלחת. ועל כך יעיד מבצע שערכה לא מכבר מסעדה באיזור המרכז, במסגרתו הציעה הנחה של 52%. באותיות הקטנות הייתה שורה של התניות כמו שובר אחד לכל אדם, צוין שלא ניתן לממש שובר אחד לשני אנשים, מימוש שובר לארוחה עסקית מותנה בכך ששאר הסועדים באותו שולחן הזמינו גם הם ארוחה עסקית. וכן, השובר אינו תקף בשבת. ספק, אם כל המזמינים אכן טרחו לקרוא את כל האותיות הקטנות הללו.

גם הצרכנים אחראים לכשלים
לא מעט תלונות כבר הגיעו לארגוני הצרכנים מלקוחות שרכשו קופונים באתרי הקניות השונים. ארגון אמון הציבור  מצביע על  שתי בעיות עיקריות שעולות מן התלונות שהגיעו אליהם- אי מסירת מלוא המידע בנוגע לעסקה וקושי בביטולה. מתברר, שהיו מקרים שבהם בית העסק לא יכול היה להתמודד עם כמות האנשים שרכשו את הקופונים, או שחזר בו מן העסקה מחשש להפסדים צפויים בגלל הכמויות שנדרש לספק במחיר נמוך. צרכנים התלוננו גם על הגבלות שונות המקשות על השימוש במוצר, ואפליה לרעה של מי שרכש באמצעות קופון, לבין מי שרכש  את המוצר באופן רגיל. תלונות אחרות נגעו לקשיים בביטול העסקות.
מתלונות שהגיעו למועצה הישראלית לצרכנות עולה, כי גם הצרכנים אחראים לא במעט  לכך שלא הצליחו לממש את הקופון שרכשו, לאחר שלא הבינו את מהות העסקה, או לא עיינו כיאות בפרטיה. היו  שביקשו גם לממש את הקופון לאחר שפג תוקפו.  במועצה לצרכנות מציינים, כי על פי החוק להגנת הצרכן גם בעסקאות כאלה זכאי הצרכן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים, כאשר מנגד החברה רשאית לגבות דמי ביטול בשיעור של עד 5% מעלות העסקה ולא יותר מ-100 שקלים (ראו הקטע – טיפים לרכישת קופונים) . 

"הדיל היומי הוא רק יריית הפתיחה"
"הקניות החברתיות הן כיום התחום החם ביותר בעולם המסחר המקוון" - אומר אפי דהן מנכ"ל 2BUY. " הדיל היומי הוא רק יריית הפתיחה בתחום הזה והשחקנים הפעילים בו משתכללים ומפתחים בהתמדה מודלים חדשים, כמו פעילות בסלולר ועוד. כל המהלכים הללו מלווים בהשקעות גדולות, שאת פירותיהן מצפים היזמים לקטוף בעתיד הלא רחוק. איל פלשטיין, הבעלים והמנכ"ל של דיל היום, סבור כי גם במספר השחקנים בתחום זה צפויים שינויים -  עשרות אתרי קניות שצצו באחרונה ייעלמו ויוותרו רק כמה אתרים גדולים.  בתוך זמן קצר נהיה גם עדים לפילוח בתחום הקופונים ואתרי הקניות יפנו את  הדילים לקהלי היעד הרלבנטיים. דיל של מזון לתינוקות יופנה לאמהות צעירות, ואילו חובבי ספורט אתגרי יקבלו הצעות לדילים בתחום תחביבם. "כיום - אומר פלשטיין -  כולנו מופצצים ומקבלים מדי יום 7 מיילים עם דילים מ-7 אתרים שונים". בתחום זה נדרש לדבריו שינוי מהיר. "הפחד שלי ושל כל המתחרים שלי - הוא מוסיף -  שיום אחד כל זה יימאס על הציבור ובלחיצה אחת על כפתור ה-Delet במחשב פשוט יסירו את כולנו מרשימת הנמענים שלהם".

 






 
הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים ממזון+
קצר, ממצה, איכותי, חינם - אחת לשבוע אצלך במייל
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה

   


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים