מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
התחזית: הסערה טרם שככה
שרות מזון+
 
 
הקיץ של תשע"א יזכר ללא ספק כקו פרשת המים בענף המזון – אחריו, הענף  כבר לא יהיה כזה שהכרנו בתחילת הקיץ. מה שהיה כבר לא יהיה. הסערות הפוקדות את ענף המזון, גם בעת כתיבת שורות אלה - האיומים והחרמות המלווים במבצעי הוזלה גדולים, גילו לציבור את כוחו ויכולתו לעמוד על זכויותיו ולהתמודד עם ענקי השוק. במסגרת כתבה זו נסקרו כמה תחומים בענף המזון -  תוך  סיכום הפעילות שלהם מתחילת השנה ועד לתחילת המחאה החברתית, השפעתה עליהם ועל תכניותיהם לעתיד.
תשע"א נפתחה ברגל ימין מבחינתן של רשתות השיווק. הפדיון שלהן  גדל מאז תחילת השנה (בעיקר בגין עליות מחירים), וגם מספר הסניפים שלהן גדל בהתמדה. מגמה זאת אפיינה את שתי  הרשתות הגדולות - שופרסל ומגה - וגם את הרשתות הפרטיות, המתחרות בהן בעיקר בתחום המחירים, ומצליחות בשנים האחרונות לנגוס בנתח השוק של שתי הגדולות. לכל היה נדמה, כי תשע"א תהיה שנה מוצלחת לפחות כמו קודמתה, ואולי אף תעלה עליה.
המחאה החברתית קטעה באחת את כל התחזיות והמתווים שהוכנו מבעוד מועד באגפי הסחר והשיווק של הרשתות. המחירים שנדרש הציבור לשלם ברשתות השיווק, בעיקר בשתי הגדולות, הפכו לצד מצוקת הדיור לאחד הנושאים הבוערים במסגרת המחאה.
הזעם הציבורי שהופנה כלפי תנובה לא פסח גם על הרשתות הגדולות, ששר התמ"ס שלום שמחון הגדיר בזמנו כדמיוניים את פערי התיווך שלהן. איומים בחרמות ודרישות מיידיות להורדת מחירים כללית הופנו כלפי שופרסל ומגה, ואלה נצבו עתה, שלא בטובתן, בקדמת הבמה, נאלצות לצאת במבצעי הוזלה חפוזים, שנועדו לשכך את זעמם של הלקוחות. שמן על המדורה יצקו גם הגילויים, לפיהם תושבי הפריפריה משלמים יותר תמורת המזון שהם קונים בשתי הרשתות הללו, מאשר משלמים תושבי איזור המרכז.
שעה שאנשי השיווק של  שתי הרשתות הללו יצאו בהולים לישובים בדרום, כדי ל"כבות שריפות" ולהוזיל מחירים, יכול היה רמי לוי, מנכ"ל ובעלים של רשת שיווק השקמה, לחכך את ידיו בהנאה. לוי, שבמשך שנים התמודד מול הרשתות הגדולות וניהל עמן מלחמות מחירים בלתי פוסקות, גדל גם השנה בקצב מהיר, שרק יכול לעורר קנאה אצל המתחרים. לדבריו, היקף המכירות שלו עלה השנה בכ-33%, ובתקופת המחאה נרשם בסניפיו  גידול של יותר מ-40% במכירת גבינות ומוצרי חלב, שאת מחיריהם הזדרז להוריד ראשון.
"הרשת שלי - אומר לוי בגאווה בלי מוסתרת  - קמה מתוך מחאה חברתית. מה שאני עושה כבר 30 שנה, כולם מתכוונים לעשות עתה". ערב החג נערכו ברשת שלו, כמו גם בשאר הרשתות, מבצעי הוזלה רחבי היקף. מבצעים, שכללו מאות מוצרים  בהנחות של עשרות אחוזים. התחרות בין כלל הרשתות חריפה והפעם, לדברי לוי, גם הספקים הגדולים הסכימו לשתף פעולה. "הם התרככו עתה וחוששים מביקורת  ציבורית - מדגיש לוי -  ועתה מתברר, שאם הם רוצים הם יכולים להוריד מחירים ובגדול".
המחאה החברתית מיטיבה עם לוי והוא מתכוון להגדיל את הרשת שלו בעוד 8 סניפים, ובסוף השנה הבאה תמנה לדבריו 33 סניפים. המכירה באמצעות האינטרנט היא אחד ממנועי הצמיחה של רשתות השיווק, והרשת של לוי כמו רשתות אחרות, מתכוונות בשנה הקרובה להרחיב תחום זה  וכן להמשיך ולפתח את המותג הפרטי שלהן. הצרכן הישראלי, שהפך בימים אלה  לצרכן שקול ונבון יותר, מגלה עתה גם את המותג הפרטי, שפיתחו רוב רשתות השיווק בשנים האחרונות. מוצרי המותג הפרטי נמכרים במחירים נמוכים מאלה של המותגים המובילים. 
ברשת עדן טבע מרקט, המוכרת מזון  אורגני ומזון בריא, התמונה שונה במקצת. גם כאן החלה השנה בצורה מוצלחת, אך המחאה החברתית טרפה במקצת את הקלפים. "בעקבות המחאה - אומר גיא פרוביזור מנכ"ל ובעלים של הרשת - החודשים יוני-אוגוסט היו קשים יותר. עם זאת אנו ממשיכים להתפתח, אם כי בקצב איטי יותר".
גם בעדן טבע מרקט, הנחשבת לרשת נישתית, מבחינים בבירור כיצד הצרכן הישראלי שינה  את הרגלי הקניה - הוא עתה יותר ממוקד מבצעים ובוחן כל מוצר פעם נוספת לפני שיעמיס אותו על עגלת הקניות. במקביל מורגשת גם  ירידה מסוימת בקניות -  ירידה של כחצי פריט בממוצע בסל הקניות של לקוחות הרשת, נתון משמעותי מבחינתה.
במציאות הזאת, מקפיד פרוביזור להעמיק את מבצעי ההוזלה, בשיתוף עם הספקים, בהנחה שהגדלת מחזור  המכירות תפצה את הרשת על המחירים המוזלים. על עליות מחירים איש אינו מדבר כיום. גם הספקים מבינים זאת וכל אחד עושה בדק בית אצלו ומחפש היכן ניתן להתייעל, כדי להמשיך ולשרוד.
המחאה החברתית לא תשפיע על תכניות הפיתוח של עדן טבע בשנים הקרובות. השנה גדלה הרשת בחמישה סניפים ועד סוף השנה יתווספו עוד שלושה, כך שתמנה 20 סניפים. בצנרת כבר תכניות לסניפים נוספים.
"המחאה החברתית הכניסה את תעשיית המזון  לפאזה אחרת לגמרי"- אומר תעשיין  שנתבקש לתאר את מצבה של התעשיה בשנה היוצאת. עד לחודש יוני שררה אופטימיות בקרב התעשיינים, חרף ההתייקרויות החדות בחומרי הגלם, שעליהן קבלו לטענתם פיצוי חלקי בלבד במסגרת העלאות המחירים. אשתקד, הסתכמה התפוקה של תעשיית המזון
 ב- 58 מיליארד ש"ח. ברבעון הראשון של 2011  גדלה התפוקה בשני אחוזים, לעומת  הרבעון הקודם, ואילו ברבעון השני הסתמנה ירידה של יותר מאחוז. הרבעון השלישי, שכולל את תקופת המחאה, עלול להפתיע את התעשיינים ולא לטובה. בחודשים יולי ואוגוסט נרשמה ירידה כוללת  של 2.5% במכירת  מוצרי מזון וירידה של יותר מ-6.5% במכירת משקאות (המקור- נילסן ישראל).
"שום חברה לא תעמוד בהורדת 30%"
ועדיין לא הזכרנו את הירידות החדות במכירות של מוצרי תנובה, שעליה הוטל חרם צרכנים, אשר נמשך גם בעת כתיבת שורות אלה. כבר בשבוע הראשון לחרם ירדו המכירות של מוצרי החלב מתוצרת תנובה בשיעורים שבין 14% ל-21% ומאז תחילת המחאה החברתית ועד אמצע ספטמבר אבדה תנובה במונחים כספיים נתח של 5.3% מעולם החלב (ע"פי נילסן ישראל).  כלכלנים העריכו, כי רק בעקבות הוזלת  הקוטג' יקטנו השנה הכנסות תנובה בכ-50 מיליון ש"ח. ולכך יש להוסיף את עשרות המיליונים שהשקיעה במבצעי ההוזלות שלה. הפגיעה בתדמיתה אולי קשה ומכאיבה יותר מן ההפסדים הכספיים.
 מן המכות שספגה תנובה יצאו נשכרות המתחרות שטראוס וטרה, שהמכירות שלהן עלו בשיעורים ניכרים. אבל אפשר לראות בכך משום חצי נחמה בלבד. בקרב הספקים הגדולים רווח החשש, שמא בשלב מסוים תוסט האש מתנובה ותופנה כלפיהם. "חרם צרכנים עלול לפגוע קשות בכל חברה. הדרישה להוריד באחת מחירים בשלושים אחוז היא בלתי סבירה לחלוטין ושום חברה לא תוכל לעמוד בכך"- אומר תעשיין בכיר, המבקש להישאר בעילום שם*. "המחאה המתמשכת כנגד חברות שונות כבר פגעה קשות במוניטין שלהן, ויחלפו שנים עד שישקמו את שמן ומעמדן".
התעשיינים נמצאים כיום במגננה כנגד גלי הביקורת המוטחים כלפיהם, כפי שמשתמע מדבריו של גזי קפלן, מנכ"ל נסטלה אסם בועידת כלכליסט. "אנחנו לא יכולים תמיד להוריד מחירים, אנחנו ארגון שפועל למטרות רווח. יחד עם זאת -  הוסיף -  לנו במגזר העסקי יש אחריות למה שקורה בארץ הזאת ואני שואל את עצמי מה אני ועמיתי יכולים לעשות, לא בצורה פופוליסטית". העמדה הרווחת בקרב הספקים הגדולים - אי אפשר להעמיס את בעיית יוקר המחיה בישראל על תנובה בלבד, והפתרון לנושא המחירים צריך להיות פתרון כולל,  בשיתוף עם כל הגורמים בשרשרת הערך  והרגולטור.
 "הקטנים יפגעו - לגדולים יש שומנים"
ליאורה בירנהק, מנכ"לית ובעלים של מנעמים, מפעל לייצור וופלים ומוצרים נלווים, מתחבטת כיום בבעיות אחרות. מנעמים הוא מפעל בסדר גודל בינוני, שהגדיל בשנה החולפת את המכירות בשוק המקומי ובשוקי חו"ל, אולם כמו מפעלים אחרים נושא על גבו חטוטרת מעיקה - הפער שנוצר בין התייקרות חומרי הגלם לבין הפיצוי בגין העלאות המחירים. הפיצוי, כאמור, היה חלקי בלבד ועתה נוספו לכך המבצעים הרבים שעורכות הרשתות, כאשר גם הספקים נדרשים לתרום את חלקם. "המצב הזה קשה לכולם, בעיקר למפעלים קטנים ובינוניים" - אומרת בירנהק."לגדולים יש שומנים שצברו ברבות השנים. היצרנים הקטנים תמיד עבדו על מרווחים קטנים, ועתה הם נדרשים להקטין גם אותם. רבים מהם עלולים להיעלם מן השוק". יש בכך משום אירוניה, היא מוסיפה, מאחר שהמחאה החברתית כוונה מלכתחילה כנגד הספקים הגדולים, אך בסופו של דבר תפגע דווקא בקטנים.
מנעמים מייצר גם עבור המותגים הפרטיים של כמה רשתות שיווק, ואלה זוכים באחרונה לביקושים גוברים, מה שמשפר את מצבו של המפעל. בירנהק מתכוונת להגדיל את הפעילות בשנה הקרובה ולהיכנס לנישה של מוצרים יוקרתיים יותר.  היא מודעת לכך, שכל התכניות הללו נרקמות בעידן של אי ודאות וסימני השאלה הם רבים: מה יקרה בכלכלה העולמית וכיצד כל זה יקרין על השוק המקומי, האם  צפויה הידרדרות בתחום המדיני והבטחוני ולא פחות חשוב מכך - מה יהיו המלצותיה של ועדת המזון והאם תפתח את השוק המקומי ליבוא מתחרה. מהלך כזה עלול גם לפגוע ביצרנים מקומיים, כמו מנעמים, ולהחריף את התחרות בשוק הישראלי.
מעדני מיקי, מפעל המייצר סלטים ומוצרי דגים, רשם בשנה היוצאת גידול מרשים במכירות בשיעור של כ-20%, כאשר 10% מתוצרתו מופנים ליצוא. כיום, המפעל נמצא במקום שלישי בשוק הסלטים בארץ.
מעדני מיקי מקפיד מזה שנים למכור את מוצריו במחיר נמוך בשיעור של כ-35% ממחיר המוצרים של המתחרים העיקריים שלו - סלטי צבר של אסם ואחלה של שטראוס. "כנראה שאנו יעילים יותר -  מסביר המנכ"ל והבעלים משה קאופטייל - ואין לנו עודפי שומן כמו לחברות הגדולות". המחאה החברתית היטיבה עם המפעל והמכירות גדלו באחרונה בכמה אחוזים, חרף העובדה שגם החברות הגדולות הוזילו בשיעור ניכר את  הסלטים שלהן. המחאה החברתית דווקא מעודדת את קאופטייל להרחיב את פעילותו בארץ ובחו"ל. בתחילת השנה הבאה ייחנך גם המפעל החדש למוצרי דגים, שהוקם בהרטוב על חורבות המפעל הישן, אשר נשרף לפני כמה שנים.
 כמו תעשיינים רבים אחרים הוא מצפה בדריכות למסקנות הועדות הציבוריות ומייחל  לביטול ההיטל על חומוס מיובא, שכן בארץ אין מגדלים חומוס.  ואולי בהזדמנות זאת מישהו יתן גם את הדעת לשיעורי הארנונה המטורפים, כדבריו, המוטלים על מפעלי תעשיה.
פרוספריטי- כך מגדיר ניר אילני, מנכ"ל יוניליוור פוד סולושיינס, את המצב ששרר בשוק המקצועי מאז תחילת השנה ועד חודש יוני. השוק המקצועי צמח במהלך השנה היוצאת בשיעור שבין 5% ל-7% והיקפו נאמד בכ-16 מיליארד ש"ח. האוירה החיובית במשק הישראלי לצד תנועה גדולה של תיירים, הן שתרמו במידה רבה לצמיחה הזאת.
בחודש יוני החלה  המחאה החברתית "ואז, באחת - מתאר אילני - כאילו מישהו לחץ על כפתור והאוירה בשוק השתנתה כליל". כלכלית, בשטח לא קרה כלום, אבל העוסקים בענף הבינו כי מעתה הם ניצבים בפני צרכן סופי עם הרגלי קניה שונים ומבט ביקורתי, כלפי כל מה שמוצע לו על המדף בחנות או בבית הקפה ובמסעדה.
השוק המקצועי, שבו  פעילים בין השאר גם  אסם נסטלה פרופשיונל ותנובה שף, הוא שמספק את חומרי הגלם לבתי קפה ומסעדות, בתי מלון ושירותי קייטרינג. בשנים האחרונות פיתחו החברות הללו מוצרים ומארזים המיועדים במיוחד ללקוחות השוק המקצועי, וכן יצרו מסגרות להוראה ולהכשרת שפים בכל הנוגע לשימוש בחומרי הגלם, הכנת תפריטים חדשניים, תוך דגש על חסכון בעלויות. היעד הוא להשביע ככל האפשר את רצונם של הצרכנים הסופיים - אלה שיאכלו בסופו של דבר את המזון שיוגש להם באולם השמחות, בבית המלון או במסעדה.
בימים אלה נדרשים כל הגורמים בענף ההסעדה להסתגל לדרישות הציבור והם מחפשים את המענה והפתרונות גם אצל הספקים שלהם. הציבור מבקש עתה  מוצרים איכותיים אך גם זולים יותר והספקים נדרשים לספק את הסחורה. "למעשה - אומר אילני - שלפנו מן המגירה ושייפנו מחדש את תכניות הפעולה שלנו משנת 2008, שנה בה פרץ המשבר הפיננסי העולמי. אנו מתמקדים עתה יחד עם לקוחותינו בייצור מנות זולות יותר במה שמוגדר בשפה המקצועיתValue For Money ". מדובר במנות איכותיות שעלותן נמוכה יותר, אשר ניתן למכור לציבור במחירים אטרקטיביים יותר. בין השאר מספקת החברה גם ארוחות צהריים המבוססות על כריך איכותי וטעים, זול ב- 20% עד 30% מארוחה רגילה.
המציאות החדשה מחייבת גם שינוי של תכניות קיימות ותכניות עתידיות. "כל התכניות שהיו לנו לגבי 2011 כבר אינן תקפות ואנו מכינים עתה לקראת 2012 תכנית שונה לחלוטין מזו שהותוותה בזמנו בתכנית החומש של החברה" אומר ניר אילני. זו תהיה תכנית מודולרית וורסטילית, שניתן יהיה לשנותה בהתאם לדרישות הצרכנים, למקרה של האטה כלכלית או מתיחות בטחונית, וכיוצא באלה. בשלב זה מובן שהדגש יושם על מציאת פתרונות, יחד עם שפים ואנשי מקצוע אחרים, להכנת מזון איכותי ובמחיר שווה לכל נפש.
בתי הקפה והמסעדות נמנים עם הלקוחות העיקריים של השוק המוסדי. בארץ פועלים כיום כ-1500 בתי קפה, 430 פועלים במסגרת רשתות בתי קפה ויתרם בתי קפה פרטיים (עפ"י צ'מנסקי בן שחר). ההיקף הכולל של השוק נאמד ב-3.5 מיליארד ש"ח.
גם ענף זה החל את השנה ברגל ימין. במהלך תשע"א הענף המשיך לצמוח, רשתות ותיקות פתחו סניפים חדשים ובשטח צצו ועלו רשתות חדשות דוגמת בליקר בייקרי. "ככלל המחאה החברתית כמעט ולא השפיעה עלינו" -  אומר עופר גבירצמן, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ברשת בתי הקפה ג'ו. במהלך  השנה פתחה הרשת 4 סניפים חדשים וכיום היא מונה 60 סניפים.
המגמה - ארוחות זולות יותר
 "צריך לזכור - מדגיש גבירצמן - כי אנחנו איננו סופרמרקט, שמוכר לציבור מוצרי יסוד.יחד עם זה, אנו קשובים להלוך הרוחות הרווח עתה בציבור בארץ". במסגרת זאת זיהו בקרב לקוחות הרשת ביקוש גובר למנות זולות יותר. בתוך זמן קצר הכינו השפים של הרשת ארוחות בוקר זולות  במחיר של 35 שקלים, שזכו לביקוש גדול, בלא לפגוע במוצרים אחרים שמוכרת הרשת. גם רשתות אחרות נוקטות במהלכים דומים.
תכניות הרשת לקראת השנה הקרובה כבר גובשו ולדברי עופר גבירצמן המחאה החברתית לא נלקחה בחשבון בתכניות הללו. "אנחנו לא מוכרים מוצרי מותרות - הוא מדגיש - ובית קפה איננו מסעדת יוקרה". 
 "יש גבול לחזירות בעולם העסקי"
אלם תקשורתי- כך ניתן להגדיר את המציאות שבה נתקלים לאחרונה כתבים המסקרים את ענף המזון. רוב האישים הבכירים בענף גזרו על עצמם שתיקה ולכל היותר מוכנים להתבטא בעילום שם. דומה שהאלם נובע גם מן ההלם שחוו בעקבות המחאה הציבורית והחרמות שנלוו לה.

הרשם עכשיו לניוזלטרים של מזון+
קצר, ממצה, איכותי, חינם - אצלך במייל
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה

 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים