מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 

  נפיחות בבטן – כל הסיבות והפתרונות


מה משותף לחמין, סלט כרוב, קולה ומוצרי חלב? כל אחד מהם עלול להביא לנפיחות בבטן. אבל לא תמיד חייבים להימנע לגמרי כדי לחסוך את אי הנעימות – כל הפתרונות והטיפים כאן

 
מאת רויטל מור

נתחיל באבחנה בסיסית אך חשובה: נפיחות בבטן אינה השמנה. השמנה מתרחשת בכל הגוף ולא משתנה על פי שעות היום או החודש. לעומתה, נפיחות בבטן באה והולכת – לרוב בזמן או מיד לאחר אכילת מאכלים מסוימים או שתיית משקאות דיאטטיים או מוגזים. לא מדובר בהצטברות של תאי שומן אלא של גזים בגוף. מהתופעה סובלת כרבע  מהאוכלוסייה באופן יומיומי, אחרים מרגישים בה לעתים פחות תכופות אך בכל אופן זו אף פעם לא תחושה נעימה. אז מה גורם לנפיחות בבטן ואיך אפשר להימנע ממנה? 

קטניות – קטנות קטנות אבל עלולות ליצור בעיות

משפחת הקטניות כוללת מזונות נפוצים כגון שעועית לבנה ואדומה, חומוס, עדשים לסוגיהם, פול, ועוד. השעועית למשל נחשבת לבריאה: היא מכילה חלבונים, עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים וכן כמות גדולה ומגוונת מאותן חומצות אמינו שהגוף אינו מייצר בעצמו הידועות בכינוי "חלבון מלא", ולכן חשובה במיוחד לתזונה צמחונית וטבעונית בריאה בשילוב עם אגוזים, זרעים ודגנים. קטניות מכילות גם סוכרים הנקראים אלפא-גלקטוזידים (אוליגוסכרידים). את הסוכרים הללו גוף האדם לא יודע לפרק, אבל חיידקי המעי הגס דווקא כן. התססת הסוכרים הללו על ידי חיידקי המעי היא זו שיוצרת את הנפיחות.
אז איך נמנעים ממנה בלי לוותר על כל הטוב שיש לקטניות להציע? ראשית, למי שלא מורגל, מומלץ להתחיל בקטניות קלות לעיכול, כמו אזוקי, אפונה, עדשים בהירות ולוביה במינונים נמוכים, ולהימנע בשלב ראשון מקטניות קשות יותר, כגון שעועית לימה או פולי סויה – אותן ניתן יהיה לשלב בהמשך בתפריט בהדרגה. עם הזמן תתפתח העמידות וניתן יהיה להגדיל את הכמויות.
אך גם למנוסים בקטניות  כדאי להיעזר בטריקים שיעזרו לצלוח את הארוחה בשלום. ראשית, כדאי להשרות את הקטניות במים קרים למשך מספר שעות במקום מוצל וקריר, להחליף את המים במהלכה ובסיומה לשטוף היטב את הקטניות. כך ישטפו החוצה רוב הסוכרים המאיימים. טריק מתקדם יותר הוא הנבטה – מניחים את הקטניות המושרות במסננת מעל מגש ניקוז ושוטפים פעם ביום, כך תתקבלנה קטניות מונבטות תוך 12 עד 72 שעות בהתאם לסוג הקטנייה. קטנייה מונבטת גם קלה יותר לעיכול וגם מכילה כמות רבה יותר של חומרים מזינים. בנוסף, מוטב לא לערבב קטניות מתאריכי ייצור שונים משום שהוותיקות יותר זקוקות לזמן בישול ארוך יותר וכן כדאי להוסיף מלח וחומצות כגון לימון, חומץ או עגבניות רק לאחר סיום הבישול.

מוצרי חלב – לקטוז או לא להיות?

חלק גדול מהאוכלוסייה מראה סימנים של אי סבילות ללקטוז, הסוכר המצוי בחלב, כגון כאבי בטן, נפיחות ושלשולים. אי הסבילות יכולה להיות מולדת, להיווצר עם העלייה בגיל או בעקבות מחלת מעיים. אפשר להימנע מלקטוז אשר נמצא במוצרי חלב על ידי שימוש בתחליפים כגון חלב שקדים או סויה, לצרוך מוצרי חלב בעלי רמת לקטוז נמוכה כגון קוטג' או גבינות צהובות וקשות, מוצרים המבוססים על גבינות צאן או מוצרי חלב מותססים המכילים חיידקים העוזרים בפירוק הלקטוז כגון יוגורט ביו. אפשרות נוספת היא הוספת אנזימי עיכול לתזונה העוזרים בפירוק הלקטוז בגוף.

משקאות מוגזים כבר אמרנו?

חלק מהגזים הגורמים לנפיחות בבטן נוצרים על ידי החיידקים אשר שוכנים דרך קבע במעיים. חלק אחר מגיע יחד עם האכילה והשתייה. שתייה בקשית או צריכת משקאות מוגזים, לרבות בירה, מעלה את כמות הגזים במערכת העיכול ויכולה להביא לתחושה של נפיחות בבטן. במקרה כזה, הפתרון הוא בהימנעות - שתו מים, מיץ או יין במקום.

מצליבים – לא על הקטניות לבדן

אלא אם אתם סובלים מתת פעילות של בלוטת התריס, לירקות ממשפחת המצליבים כגון כרוב, ברוקולי, כרובית, צנונית, קולרבי ולפת מקום של כבוד בתזונה בריאה: הם אנטי אוקסידנטים, נלחמים בסרטן, נוגדי דלקות ומלאים בוויטמינים ומינרלים חיוניים. אלא שחלק מהאוכלוסייה מגיב לירקות אלו בנפיחות בבטן ועל כן מוטב לבשלם. בבישול מומלץ לשלב מיץ לימון או חומץ ולאף להכניס פרוסת לחם למי הבישול למניעת ריחות לא נעימים.

ממתיקים מלאכותיים – אולי מרזה אבל בטוח מנפח

ממתיקים מלאכותיים כמו סורביטול, מניטול וקסיליטול המכילים רב כהליים שאינם מתפרקים על ידי הגוף אבל כן על ידי חיידקי המעיים, גורמים לייצור מוגבר של גז בתהליך הפירוק הנ"ל. תחושה של נפיחות בבטן בהחלט יכולה לנבוע מצריכה מוגברת של ממתיקים אלו. ממתיק חלופי שיחסוך את הצרה הזו הוא הסטיביה.

חוסר איזון בפלורה של המעי

מערכת העיכול האנושית פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם חיידקים השוכנים לאורכה. במקרים מסוימים, כגון אחרי מחלה במערכת העיכול או טיפול אנטיביוטי, מתרחש דילול של החיידקים הללו, דבר שמאפשר ל"חיידקים רעים" לפרוח ולגרום ליצירת גזים עודפים. כשזה קורה, אפשר וצריך להחזיר את אוכלוסיית החיידקים הטובה לאיתנה על ידי צריכת מזונות מותססים כגון יוגורט ביו או כרוב כבוש, או להשתמש בתוסף תזונה המכיל ריכוז חיידקים פעילים.  
נפיחות בבטן אינה גזרה משמיים. ניתן לטפל בה על ידי תזונה מבוקרת, הימנעות מארוחות גדולות ומשתייה מרוכזת ושימוש חכם בחומרי הגלם השונים. תוספי תזונה, חיידקים פרוביוטיים ואנזימי עיכול יכולים גם הם לסייע בתהליכי העיכול.






הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים