מבזק  חדשות
 

 
Wine Israel


מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
בסיטונות לקמעונאים
פורסם:  07.03.18


רשת המרכולים הגדולה בישראל, השופרסל, יוצרת בימים אלה רעידת אדמה בענף המזון, זאת בעקבות כניסתה לתחום המכירות בסיטונות לקמעונאים קטנים ובינוניים. בעוד שבעלי המכולות מברכים, הרי שהספקים הוותיקים חוששים. גם רשתות רמי לוי ויינות ביתן מכוונות מאמצים לכיוון הקמעונאים הקטנים. האם המהלך ישפיע על שוק המזון הישראלי ויתרום לירידת המחירים?
 
חיים פלטנר

בענף המזון אין רגע דל. התחרות החריפה על כיסו של הצרכן הישראלי, מביאה בעקבותיה להתחדשות מתמדת של הענף, אם בתחום הקנייה המקוונת (אונליין), כניסת המהפכה הדיגיטלית לרצפת המכירה, הגדלת המותג הפרטי, הנהירה למזון בריא יותר אך גם טעים ומהלכים נוספים שאנו מתבשרים עליהם חדשות לבקרים. האחרון שבהם- כניסתה של רשת שופרסל לתחום המכירה בסיטונות למינימרקטים, מכולות, ועסקים קטנים דוגמת פיצריות, פיצוציות וכדומה.

הרשת הגדולה בישראל מחפשת מנועי צמיחה נוספים, מאחר שבעתיד כבר לא תוכל להשתלט על רשתות נוספות בתחום המזון (כמתחייב מחוק המזון). וכך "גילתה" לאחרונה  את הפוטנציאל הגלום במכירה סיטונאית  ישירה למגזר העסקים הקטנים. על פי נתונים שהציגה הרשת, בארץ כ-6500 נקודות מכירה של מינימרקטים ומכולות וכן כ-2500 קיוסקים ופיצוציות עם מחזור הכנסות כולל של כ-25 מיליארד ₪ בשנה. הכוונה היא שהרשת תמכור בסיטונות  לעסקים הקטנים אותם מוצרים שהיא גם משווקת בחנויות שלה, ואלה יוכלו  למכור אותם ללקוחותיהם במחירים סבירים. "יש פה עסק גדול מאד שעומד לצאת לדרך – אמר לגלובס מנכ"ל שופרסל איציק  אברכהן – אנחנו מדברים על מאות רבות של מיליוני שקלים ויותר". כיום, סיטונאים  אזוריים המסתייעים גם במפיצים – הם המספקים לעסקים הקטנים את המוצרים הדרושים להם, כאשר כל חוליה בשרשרת גוזרת קופון נאה  בדרך, ואת המחיר משלמים בסופו של דבר הלקוחות של המינימרקט והמכולת השכונתית. אין זה סוד שיבואנים וספקים שמבקשים להיכנס  לרשתות שיווק, ובעיקר לשופרסל, מעניקים להן הנחות משמעותיות ומפצים עצמם על ידי מכירת המוצרים שלהם במחירים גבוהים יותר לעסקים הקטנים.
 
ריכוז כל הקניות תחת קורת גג אחת
בשלב ראשון פתחה שופרסל פורמט חדש למכירה בסיטונות Cash & Carry כאשר הסניף הראשון כבר פועל בבאר יעקב. המיזם החדש פועל במסגרת יחידה עסקית  חדשה "שופרסל עסקים", ובעתיד ייפתחו עוד סניפים בכל רחבי הארץ. בסניפים הללו יימכרו 5000 מוצרים שונים, למעט מוצרי חלב, מוצרי בשר טריים, גלידות, לחמים ופיתות. המכירה מיועדת בעיקר לעסקים קטנים, מכולות שכונתיות, מינימרקטים, פיצוציות, מסעדות ובתי קפה ואחרים. למעשה, ימכרו לכל מי שהוא עסק מורשה, והאריזות  יהיו בהתאם.
ריכוז כל הקניות תחת קורת גג אחת, יקל מאד על בעלי העסקים הקטנים שיגיעו לחנות הזאת. הם יכולים לבצע כאן קנייה מרוכזת בחשבונית אחת, וייחסך מהם הזמן שהקדישו עד כה לכמה מפיצים שהביאו אליהם את סחורתם, להתחשבנות עם כל אחד, בדיקת הסחורה ופריקתה וכיוצא באלה. שלא לדבר על כך, שהיו ספקים שסירבו להגיע אליהם אם ההזמנה הסתכמה מתחת לסכום מסוים. כל סניף כזה ישמש כ- ONE STOP SHOP, פורמט שכבר מיושם זה מכבר בקרב קמעונאיות גדולות בעולם.

ההנחות הועברו לרשתות הגדולות
"בעקרון, זהו מהלך מבורך שאמור לשפר את מצבם של הקמעונאים הקטנים וכמובן יאפשר ללקוחותיהם ליהנות ממגוון רחב של מוצרים, במחירים שמהם נהנו עד כה לקוחות שופרסל" - אומר אלי סתוי, יו"ר עמותת מזון ומכולת, ארגון הקמעונאים הקטנים בענף המזון. מזה כמה שנים הוא  מנסה להקים מיזם כזה על ידי הארגון שבראשו הוא עומד, ועל כך בהמשך. סתוי, בעברו קמעונאי בענף המזון, ראה מקרוב כיצד ברבות השנים התחזק כוחם של הספקים הגדולים ושל הרשתות הגדולות  ובמקביל החריף מצבם של  הקמעונאים הקטנים. "בשנות ה-90 הייתי זול  בשיעור של 20% מסניף שופרסל שפעל לידי. במשך הזמן חלה הרעה  ביחסם של הספקים הגדולים, הם הרעו את תנאי הסחר  עמנו והיוצרות התהפכו". שעה שהרשתות נהנו מהנחות שונות, העסקים הקטנים, שהיוו כ-40% מן השוק, נדרשו לשלם מחיר מלא ואף למעלה מזה. "היינו קהל שבוי, הובילו אותנו כצאן לטבח"- אלה המונחים שבהם מתאר סתוי את  מצבם של העסקים הקטנים. לדבריו, בשנים האחרונות נסגרו  כעשרת אלפים מכולות ובהן גם חנויות שהיו בבעלותו. 

גם אבי זרוק, בעל חנות מכולת ברחובות מאז 1984, זוכר לטובה את שנות ה-80 וה-90. "הייתה תקופה  שיכולתי לחיות - מספר אבי - אז עוד נתנו לנו הספקים הנחות והטבות שונות, אך אלה הועברו עם הזמן לרשתות השיווק. פשוט לא התייחסו אלינו. אלי אסם לא הגיע כבר 30 שנה. במקום הספקים הגיעו  כל מיני מפיצים ומתווכים יד שניה, שכמובן גזרו עלינו קופון". גם הוא חש כיצד גדל הפער בין המחירים שהוא נדרש לשלם למפיצים  שהגיעו אליו, לבין אלה שנדרשו לשלם לקוחות שופרסל ורשתות נוספות. "הפערים הגיעו לעתים לכדי 30 ואפילו 40 אחוז" - מספר אבי. "לדוגמה, בסניף שופרסל שישיית קולה עלתה לצרכן 30 שקל, בעוד שאני נדרשתי לשלם לסוכן שלי 36 שקלים, במצב כזה קשה לי לתת הנחות ללקוח". הוא מודה, כי לא פעם הוא קונה מוצרים שנמכרים במבצע  ברשתות השיווק, כדי לצ'פר לקוחות טובים וותיקים שלו. ברשתות השיווק מודעים לתופעה הזאת, ומעריכים שהיא מהווה כ-5% מכלל המכירות שלהן.

ששון, בעל חנות מכולת ותיקה, 45 שנה, בירושלים,  נוהג בדיוק כמו אבי. כאשר ברשת השיווק הסמוכה לחנותו נמכר מוצר פופולרי במבצע, למשל קופסת שוקולית של עלית, הוא יקנה אותה ברשת עבור לקוחותיו. החשבון של ששון פשוט- "ברשת הגדולה נמכרת  קופסת שוקולית במבצע ב-11.90 ₪. אם ארצה לקנות אותה מן המפיץ שלי עבור לקוחותי  אדרש לשלם לו תמורת השוקולית 16 ₪, כולל מע"מ. אם נוסיף לכך את המרווח שלי, מחיר המוצר לצרכן יתקרב ל19 שקלים. הפתרון שלי - לקנות ברשת ולמכור את המוצר ללקוח שלי בקרוב ל-15 ₪. אז איפה יש פה תחרות הוגנת?"- שואל ששון. "לרשתות הגדולות מעניקים הספקים והיבואנים הנחות מפליגות, כאשר אנחנו העסקים הקטנים משלמים את מלוא המחיר, למעשה אנחנו מממנים את ההנחות לרשתות הגדולות".

"הרשת מכופפת את הספקים"
כניסתה של שופרסל לתחום המכירה בסיטונות, היא  מהלך נוסף לחיזוק מעמדה  בעולם הקמעונאות. לפני כארבע שנים עוד הציגה הפסד תפעולי וכיום היא מובילה  עם 17% נתח שוק ומחזור מכירות שנתי בהיקף של כ-12 מיליארד ₪. את התאוששותה ניתן לזקוף במידה רבה לפעולות התייעלות  מקיפות שביצע המנכ"ל איציק אברכהן, וגם לקריסתה של רשת מגה, יריבתה של שופרסל במשך שנים רבות. "מרבית סניפיה של מגה נמכרו ליינות ביתן, אך זו מתקשה עדיין לעכל את הסניפים החדשים"- אומר תמיר בן  שחר, ממשרד צ'מנסקי בן שחר. הרחק מאחורי שופרסל משתרכות שתי הרשתות - יינות ביתן (כולל סניפי מגה) ורמי לוי, כל אחת עם 8% נתח שוק (המקור: צ'מנסקי בן שחר).

 "כניסתה של שופרסל למיזם שבו היא מציעה לעסקים הקטנים מוצרים זולים בהרבה מאלה שמכרו להם הספקים הגדולים, מתאפשרת הודות לכוח הקנייה שלה. בשנים האחרונות היא מצליחה לכופף את הספקים ולהשיג תנאי סחר נוחים מבחינתה"- אומר רון אנטונובסקי, מנכ"ל קבוצת נתיב יועצים. גם רשתות אחרות מפעילות לחצים על הספקים ואלה נאלצים להיעתר להן, כאשר את  המחיר שלמו ומשלמים  העסקים הקטנים, ליתר דיוק, הלקוח הסופי שלהם.

"אפשר גם בלי חלב תנובה  ושוקולד פרה של עלית"
בשופרסל רואים גם בכניסה לעסקים הקטנים הזדמנות להרחיב את מכירות המותג הפרטי שלה, שהיקף המכירות שלו כבר מגיע לכדי 25% ממחזור המכירות של הרשת. המותג הפרטי מהווה מקור נוסף לחיזוק כושר המיקוח  של הרשת מול הספקים הגדולים. "בעבר - מוסיף אנטונובסקי - איש לא שיער כי אפשר להסתדר בלי הקורנפלקס של תלמה, או בלי שוקולד פרה של עלית או החלב של תנובה. היום כולם מבינים, ששופרסל יכולה להסתדר גם בלעדי המותגים הללו עם המותג הפרטי שלה,  שמהווה איום משמעותי על הספקים הגדולים". 

הקשר הישיר שנוצר עתה בין שופרסל לעסקים הקטנים יכול לגרום לניתוק הקשר של ספקיות המזון הגדולות מרצפת המכירה, ולאובדן  של כ-37% מן השוק, מכולות שכונתיות ומינימרקטים, שעד כה קנו אצלן במחיר מלא וללא הנחות מיוחדות. תמיר בן שחר עומד על יתרון נוסף לרשת שגלום  בקשר הישיר שלה עם הקמעונאים הקטנים. "הרשת יכולה ללמוד מקרוב מה היקף המכירות של הגופים הללו, מהם הצרכים שלהם ומה ניתן בעתיד לייצר במיוחד עבורם. בעתיד אולי ייווצר מצב שהרשת גם תקנה אותם". מכה קשה צפויה כמובן ליבואנים, סיטונאים ומפיצים, שכאמור עשו קופון לא קטן על חשבון העסקים הקטנים.

רשתות נוספות מצטרפות למיזם החדש
מסתבר, ששופרסל אינה לבד בשטח. רשתות נוספות – רמי לוי  ויינות ביתן, מודעות לפוטנציאל העסקי שגלום במכירה סיטונאית לעסקים הקטנים. בדומה לשופרסל, גם לשתי הרשתות הללו מרכזים לוגיסטיים  (מרלו"גים) ומערכי הפצה, שמאפשרים להן לפעול בקרב הקמעונאים הקטנים. במסגרת זאת יפתח רמי לוי בחודשים הקרובים מרלו"ג חדש ומשוכלל במודיעין, שיהווה גם נקודת מכירה סיטונאית. נקודת מכירה נוספת תיפתח גם בנתניה. באזור ירושלים רמי לוי כבר מוכר בסיטונות למכולות.

קבוצת יינות ביתן תשלב את המרלו"ג  שלה, ששוכן בקיבוץ אייל, במערך המכירות לקמעונאים הקטנים, כאשר אלה יוכלו גם לבצע הזמנות מקוונות באמצעות אפליקציה מיוחדת. היעד שהציבה לעצמה הקבוצה - למכור את המוצרים במחירים נמוכים  ב-15%-20% ממחירי המוצרים ברשת (גלובס).

סתוי: "המיזם שלנו עדיף"
אבי זרוק, בעל המכולת מרחובות, היה בין המבקרים הראשונים בסניף הראשון של Cash & Carry  בבאר יעקב. הביקור במקום הרשים אותו מאד." כאן, אני יכול מעתה לקנות במקום אחד את כל המוצרים, זולים לעתים בכ-20% לפחות ובכמות שדרושה לי, ואף אחד לא עושה לי טובה שהוא מוכר לי, להיפך"- זו הייתה התרשמותו הראשונית של אבי, שחזר נלהב מן הביקור. "ברור לי שזה פתרון מצוין לבעיות שלי כבעל מכולת".

אלי סתוי, שגם הוא ביקר במקום התרשם מאד ממבנה החנות, פחות מן המחירים. "למינימרקטים וחנויות מכולת, שצריכים למכור את המוצרים ללקוחותיהם, המחירים עדיין לא אטרקטיביים "- סבור אלי. פתרון טוב יותר לבעלי העסקים הקטנים יימצא לדעתו  בעמותה, שמקים ארגון הקמעונאים הקטנים, בשיתוף עם הרשות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה. העמותה תהווה למעשה  ארגון קניות וחברת הפצה לעסקים קטנים ובינוניים. הארגון יספק  לעסקים הקטנים במרוכז  מגוון רחב של מוצרים במחירים זולים ואף ישלח את המוצרים לנקודות המכירה. משרד הכלכלה כבר הקצה למיזם סכום של מיליון שקלים לצורך שכירת מרלוג באשדוד, שממנו יופצו המוצרים למינימרקטים ולחנויות המכולת בכל רחבי הארץ*. סכום דומה יעמידו החברות שישתתפו במיזם.

סתוי מתמקד בימים אלה באיתור ספקים ויצרנים ישראליים,  שיהיו מוכנים להשתלב במיזם, שגם יכול להיות פתרון נוח לספקים ויצרנים קטנים שמתקשים להעלות את מוצריהם על מדפי הרשתות הגדולות. לדבריו, כ-40 יבואנים ותיקים  וגם יבואנים חדשים, שנכנסו לאחרונה לתחום בעקבות הנהגת רפורמת הקורנפלקס ופועלים במסגרת היבוא המקביל, נענו לפנייתו בחיוב וכבר הגישו רשימות של מוצרים, שיוכלו לשווק לעסקים הקטנים. "מאז 2005 אנחנו מדברים וחולמים על ארגון קניות כזה, עכשיו אולי סוף סוף נצא  לדרך"- אומר בהתרגשות ששון, בעל המכולת מירושלים.

"אצל שופרסל גם השמיים אינם הגבול"
המהפך שמובילה שופרסל בתחום המכירה הסיטונית לעסקים הקטנים, שב והעלה לכותרות העיתונות הכלכלית את התעצמותה של הרשת בשנים האחרונות . לרשת 280 סניפים, בבעלותה 4 מחסני אונליין ומועדון לקוחות שמונה כ-1.8 מיליון חברים. שופרסל מובילה את קמעונאות המזון בכל הנוגע למכירות באונליין, היא גם יבואנית, מערכת  המכירות המקוונות שלה הכי משוכללת וגם המותג הפרטי שלה הכי גדול. היקף המכירות של המותג הפרטי שלה כבר הפך אותה לספק המזון החמישי בגודלו בארץ.
"שופרסל היא כיום המלך בעולם הקמעונאות הישראלי - אומר בכיר באחת מרשתות השיווק - הם הכי גדולים, שום ספק נורמלי לא ייכנס לעימות עם שופרסל. הוא יודע, כי אם לא יהיה על המדפים שלה, אין לו זכות קיום".

רכישת  רשת ניו פארם על 60 הסניפים שלה, שאישרה לא מכבר הרשות להגבלים עסקיים, מגבירה את החששות מפני הכוח שמרכזת שופרסל. בעולם הקמעונאות הישראלי עדיין זוכרים כיצד שופרסל רכשה בזמנו את רשת קלאבמרקט שקרסה, ובעקבות זאת הפכה לרשת הגדולה בארץ. רשת שלא היססה אז לנצל את כוחה כנגד המתחרים והספקים, ובסופו של דבר המנכ"ל אפי רוזנהויז אף נשלח לכלא בגין הפרת תנאי המיזוג של הרשת עם קלאבמרקט. גם אז אושרה עיסקת המיזוג על ידי הרשות להגבלים עסקיים.

המתחרים והספקים חוששים, אך שופרסל אינה מתכוונת לעצור והיא מגבירה את אחיזתה גם בתחומים נוספים שאינם בעולם המזון. כך מצטרפת הרשת גם ל"חגיגת" הקניות המקוונות ועוד השנה תשיק בשיתוף עם חברה אמריקאית פלטפורמה, שתאפשר הזמנת מוצרים מחו"ל. המוצרים ירוכזו במחסני ענק בארה"ב ומשם יישלחו לארץ. היבוא לא יכלול מוצרי מזון. שופרסל מתכוונת גם להיכנס לתחום הביטוח בשיתוף עם חברת AIG, ולפעול כסוכנות  ביטוח ברצפת המכירה שלה. ואם לא די בכך, הרשת נכנסת גם לעולם התיירות, לאחר שחתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת התיירות גוליבר.

נראה, שמבחינתה של שופרסל, כאשר מדובר בתכניותיה העתידיות, גם השמיים אינם הגבול...
____
*  מזון+ פנה למשרד הכלכלה וביקש לקבל פרטים על שיתוף הפעולה של המשרד עם המיזם הזה. עד להגשת הכתבה לדפוס לא נענינו.
 
=====================
 
                                  התפלגות שוק רשתות השיווק 2017

שופרסל - 17%
יינות ביתן - 8%
רמי לוי -    8%
שאר הרשתות - 30%     
מכולות ומינימרקטים -  37%

המקור: צ'מנסקי בן שחר
 

הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 


 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים