שליח מזון פלוס מדווח מתערוכת אנוגה
 
שליחנו לתערוכת המזון הגדולה בעולם Anuga, שהתקיימה לאחרונה במתחם Koelnmesse  העצום בעיר קלן, גרמניה, מביא סקירה מורחבת על המגמות העולמיות בענפי המזון השונים. לפניכם הצצה עיתונאית לעבר 7,045 חברות  מ-113 מדינות, שהציגו על שטח של 284,000 מטר רבוע, לעיני כ-180 אלף מבקרים מכל רחבי הגלובוס.
 
 
איציק בכר, קלן
 
 
שבת צהריים, לאחר נחיתה רכה בקלן, עליתי על רכבת ישירות למתחם התערוכות המדהים של העיר קלן Koelnmesse. לא הייתי היחיד שנהג כך. ההתרגשות גדולה, אין אופטימי ורענן יותר מהיום הראשון בתערוכה. 
בליל נעים של שפות נשמע בחלל הקרון: ספרדית, ערבית,אנגלית, גרמנית, אך הטונים הגבוהים ביותר שייכים לאיטלקים. בירידה מהרכבת לשער התערוכה הדרומי אני כבר חלק מנחשול אנושי, שכולל יפנים, הודים, אנגלים, צרפתים ועדיין האיטלקית מתנגנת גבוה מעל כולם. 
תור ארוך וסבלני במסעדה ענקית ויפה בלובי כניסה דרומי, לא מובן לי העניין הזה: מסעדות בתערוכת מזון המגישות ארוחות בינוניות, בשרות עצמי ובמחירים גבוהים, איך זה שהן עמוסות? אני נמנע מהם בימים הקרובים. ארוחה מלאה לא על סדר היום, היא פוגמת בהתרגשות של הטעימות. 
בדרך ללשכת העיתונות אני עוצר לטעימה של שמן זית, עוד עצירה של וודקה GLOBUS   וטעימה אחרונה של גבינה בולגרית, כל זה מתרחש בשדרה המרכזית המובילה אותי מהכניסה הדרומית לכל אורך המתחם הענק של Koelnmesse עד לשער הצפוני, שם עולים במדרגות הנעות התלולות המובילות לאולם העיתונות והכנסים. 
 
מרכז העיתונות
 
"הלו מיסטר אייזיק, ציפינו לראותך בתדריך הבוקר" - כך מקבלים את פני במרכז הקונגרסים והעיתונות של  Anuga - תערוכת המזון הגדולה והחשובה בעולם. בארגון מושלם מקדישים תשומת לב לכל פרט קטן, גם לעיתונאי מזון+ מישראל, כך מצליחים ליצור פאזל ענק ומושלם. כך מצליחים לשמר הצלחה אדירה לאורך שנים רבות. "יש לכם מוצר ישראלי בלובי החדשנות, חברת רפאל'ס עם סידרת חטיפים, הספקת לראות?" ממשיכה הרפרנטית הממונה על המזרח התיכון ומן הסתם זאת שתענה על כל שאלותי ב-48 השעות הקרובות.
אולם העיתונאים, כמו התערוכה כולה: ענק, ערוך, יעיל ומסביר פנים. לרשותנו מזנון מזון ומשקה, עמדות מחשב, שירותי משרד מלאים כולל צילומי מסמכים, עמדות פקס, סלון ישיבה המשקיף לתערוכה וחדרי ישיבות פרטיים. נציגי יח"צ ותקשורת, מבררים כל פרט שמעניין את העיתונאים. בשולחן הסמוך אלי מתקיימת שיחה בין שלושה עיתונאים ספרדים, ובשולחן משמאלי מנכ"ל התערוכה מגיע לשיחת היכרות ועדכון עם קבוצת עיתונאים מיפן. 
עשרות עיתונאים וצוותי צילום מכל רחבי העולם, מגיעים בכל יום, מתעדכנים, עורכים ישיבות, מקבלים כל אינפורמציה נדרשת. לאחר אירוח, מנוחה ורגיעה, הצוותים יורדים אל שטח התערוכה לצלם, לסקר ולדווח לאלפי מגזינים, וכן לצלם ולהעלות מאות כתבות וקליפים לערוצי טלוויזיה ואינטרנט בכל מקום ברחבי הגלובוס.

 
אנוגה במספרים
 
מציגים: 7,045.
מדינות משתתפות בתצוגות ובביתנים: 113.
שטח התערוכה: 284,000 מ"ר.
שטחים ציבוריים למנוחה ומעברים: 100,000 מ"ר.
מספר מבקרים בשנה קודמת: 160,000 (השנה יותר).
מוצרים חדשים שהוצגו השנה: 2,300 .
מספר אולמות תצוגה: 11 (אולמות ענק).
מספר תערוכות תחת קורת גג אחת: 10.
מניתוח בסיסי של טבלאות הנתונים המספריים ניתן להבין עד כמה מדובר בתערוכה גלובלית ומקיפה, חוצת יבשות ואינטרסים. Anuga מהווה שדה פעולה מסחרי גם למדינות הנמצאות בניגודי אינטרסים, בנתק מדיני וגם במצב עוינות ומלחמה. 
כאמור, 113 מדינות מציגות בתערוכה: 716 מגרמניה המארחת, 853 מאיטליה, 546 מספרד, 543 מסין, 298 מתורכיה, 250 מצרפת,  206 מפולין, 187 מארה"ב, 172 מתאילנד, 158 מארגנטינה, 115 מברזיל,  111 מהודו, 98 מקנדה, 73 מיפן (רשימה חלקית בלבד). ניתן לראות בבירור שכל המעצמות מכל היבשות בעולם מתייחסות ל-Anuga  כאירוע מסחרי מוביל וחשוב, פרט לרוסיה... הגוש הרוסי, שהוא שוק גדול וחשוב, לא מיוצג כמעט בתערוכה והסיבות הן נושא לכתבה נפרדת. מרוסיה הגדולה הציגו 12 חברות בלבד ומאוקראינה הציגו 39 חברות.
 
הנקודה הישראלית
 
ישראל יוצגה בביתן לאומי שכלל 18 חברות העושות את צעדיהן הראשונים בתחום היצוא. היוזמה הברוכה היא של מכון היצוא, שמדריך, מקדם ומעודד יצרנים ישראלים להציג ולמכור בשווקים העולמיים. 
לדעתי ישראל עושה מעט מדי בנושא. לצורך השוואה: באותו אולם של הביתן הישראלי מדרום (ממש כמו במציאות הגיאוגרפית) התמקמה מצרים עם שטח תצוגה מרשים ורחב (85 חברות). ובחזית המזרחית "איגפה" את הביתן הישראלי הקטן, לא אחרת מאשר אירן שפרסה רשת נציגויות מסחריות בשטח ענק אך חסר תוכן ממשי (31 חברות, כנראה מקורבות לממשל). הנוכחות האיראנית כמובן קשורה בהפסקת הסנקציות הכלכליות. איראן משוועת לקשרים מסחריים שיפתחו את הכלכלה שלה. התנועה בביתן האיראני היתה דלילה מאוד, "תהליכים מסוג זה לוקחים זמן", הסביר לי בנועם הקונסול האירני במאור פנים, למרות שידע בוודאות את ארץ מוצאי. 
ובחזרה לישראל; יחסית לגודלנו ועוצמתנו כמדינה מודרנית המשופעת בטכנולוגיה מתקדמת, מדינה מובילה בתחום החקלאות שקשורה מאוד למזון, הביתן הישראלי לא מעביר את המסר העוצמתי הזה. אומנם חברות ישראליות מבוססות יותר מציגות בתערוכה חלקן בגדול, אבל נדרשת חשיבה ותקצוב מחדש של הביתן הישראלי. יש מספר קטן של חברות ישראליות שהציגו עצמאית ובנפרד בתערוכה כל חברה באולם המיועד לתחום שלה, כגון: GAT  FOOD (פריגת),  Gan Shmuel Group (פרימור), רפאל'ס שהתבלטו והוצגו תמונה 10: GAT FOOD – פריגת 80% מהייצור ל 50 מדינות ברחבי העולם
בלובי החדשנות עם סידרת חטיפים טרנדית. חברת וויסוצקי (Wissotzky Group ) וגם יצרנית המאפים ללא גלוטן GreenLite. אני עוקב ולא מפסיק להעריץ את שכנתנו קפריסין, האי הקטן שהיה עד לפני עשור חלש ונחשל, התפתח כתוצאה ישירה מרפורמה מרחיקת ראות ואמיצה במדיניות המסחר והתעשייה שקידמו אותו והפכו אותו ליהלום סביבתי. 47 חברות מקפריסין הציגו בתערוכה. ופרט פיקנטי לסיום נושא זה: 9 חברות מפלסטין הציגו ב-Anuga השנה. נקווה שבעוד שנתיים לא אצטרך לדווח לכם על שוויון במספר הנציגים של ישראל ופלשתין. מאוד מטריד אותי העניין הזה... 
 
גאווה לאומית
 
מדינות דרום ומרכז אמריקה משקיעות משאבים לאומיים גדולים בתערוכת Anuga , עבורן התערוכה משמשת בסיס מרכזי לפיתוח היצוא. ארגנטינה (158 חברות), ברזיל (115 חברות), אקוודור (42 חברות), מקסיקו (70 חברות), צ'ילה (50 חברות),  פרו (50 חברות) אורוגוואי (37 חברות), הקימו מתחמים רבים ומרשימים בשדרה המרכזית של התערוכה וכן בביתנים לפי הרלוונטיות לתחומים המוצגים. 
לדוגמה, מחצית מאולם 3.2 נכבש כמעט לגמרי על ידי: ארגנטינה, פראגווי, צ'ילה, ברזיל  ומקסיקו, העיצוב מושקע ויוקרתי, שדרות שלמות נכבשות ושם המדינה מתנוסס בהבלטה מספר רב של פעמים. איפה היצרן? איזה מוצרים מציגים? נדמה שזה הפך לפרט משני, הביתנים הלאומיים כאילו שכחו למה הם נועדו. 
בעיני הם מפגינים חולשה. אם יש יצרן מיצים מצוין באקוואדור, בבקשה תנו לו במה שיציג בגדול את המוצרים שלו, תנו לו מסכים עם תמונות ולוגו מסחרי, לשם מה צריך להקים ביתן מדהים המראה את מפת אקוואדור ולשם מה דיילת ענוגה שמפנה אותך אל נציג סחר, פקיד מאקוואדור?  
שאר השטח באולם 3.2 מוקדש ליצרני עוגיות וממתקים והשליטה נשארת בידי מעצמות העל בתחום: שווייץ, גרמניה, בלגיה, וכדי לחזק ולעגן את השליטה הבלעדית והאיכותית בתחום זה הקימו שוויץ וגרמניה ביתנים לאומיים לצד היצרנים הוותיקים שלהן.
הספונסרית הראשית של התערוכה השנה היא הודו, זה מקנה לה זכות פרסום יוקרתי לצד שם התערוכה בכל הפרסומים. סעודיה, קטאר, פקיסטן ומרוקו מציגים ביתנים לאומיים במיטב הלוק האוריינטלי. מדינות כגון: בולגריה, לבנון, אירלנד, תורכיה מציגים בין היתר ביתנים ממוקדי מוצר: כגון בקלאווה (תורכיה) קפה (אקוואדור), תבלינים (מרוקו - ארץ התבלינים), גבינות (בולגריה - ארץ הגבינות) וכו' במקרים כאלו יש תמיכה וחיזוק של המדינה ליצרן שלה. 
הולנד, צרפת, יוון, גרמניה מציגים גאווה, מוניטין ויוקרה:
צרפת בסלוגן:  MADE IN FRANCE – MADE WITH LOVE.
גרמניה פשוט כותבים MADE IN GERMANY. עדיין יש חשיבות ומוניטין רב לייצור הגרמני. מרוקו מנכסת לעצמה את המושג הטרנדי  SUPER FOOD.
הרפובליקה של קוריאה מפגינה נוכחות גדולה (40 חברות מציגות בחסות ובסיבסוד הממשלה) - כמובן מדובר בדרום קוריאה, (צפון קוריאה משקיעה בייצור מסוג אחר לגמרי...)
הסינים, כמו הסינים, פרוסים ביעילות ובארגון ממשלתי. סין שכרה שטח ב-12 מתחמים. כל שטח מחולק לביתנים קטנים חסרי חן. בכל ביתן 2 נציגים עם קטלוג ומחירון + דוגמאות מוצרים. ללא גינונים וללא משחק מקדים, פה מדברים איתך על: מוצר, כמות נדרשת ומחיר, סה"כ 543 יצרני מזון מסין הגיעו והם יכולים לייצר הכל, ובמחיר אטרקטיבי. רק תזמין.
 
הגודל כפקטור מנצח
 
הביתנים העוצמתיים וההומים ביותר הם של חברות הענק, נכון יותר לומר התאגידים. במתחמי התאגידים מתנהלות עשרות פגישות במקביל, רובן עם לקוחות קיימים שבאים לתערוכה להתעדכן ולהיחשף לחידושים. לדוגמה תוך כדי שיחת היכרות בביתן של תאגיד אפייה, הציע לי הנציג המסחרי לרכוש דונאט'ס המיוצרים ברומניה, או דונאט'ס המיוצרים במפעל אחר שלהם במרכז אירופה. כך לגבי כל מוצר, יש להם אשכול של מפעלים המייצרים במקביל מגוון רחב של מוצרי מאפה. התאגידים גדלים על ידי רכישת מפעלים מצליחים בתחומם. נדמה שבעידן התאגידים לא נותר מפעל יצרני טוב שעומד בפני עצמו, כי אם קיים מפעל יצרני מצוין, במוקדם או במאוחר אחד מהתאגידים יקנה אותו ויצרף אותו למניפת העוצמה שלו. התאגידים הן האימפריות של עולם התעשייה, העוצמה השיווקית שלהם עצומה והמגוון אינסופי. לכן כל יבואן מכל מדינה שרוצה לרכוש מוצרים יעשה זאת בסופו של דבר מאחד התאגידים.
התאגידים שולטים לגמרי באולמות 5,6,9 תחום הבשר וחטיפי בשר. בכניסה לאולמות ניתן לראות בבירור חלוקה לבלוקים גדולים: נכנסתם לתחום של השחקנים הגדולים. הביתנים מושקעים ומעוצבים, דלפקי מקררים שקופים המשתלבים בקירות מוארים, מציגים בצורה סטרילית וכמעט נעימה לעין נתחים של בשר משובח הפרוס וארוז לפי חלקיו, האריזות חדשניות, שומרות על היגיינה וטריות לאורך זמן, הפירוט מדוקדק הסלוגנים די דוחים ומצמררים: MEAT  SOLUTIO… VEAL GOOD… ANIMAL PROTEINS
IT'S THE SKINE WHO MAKE THE SAUSAGE.... אם לומר את זה בעדינות,  הכניסה למבוגרים בלבד. לא הייתי נכנס לאולמות 5,6,9 אם לא הייתי חייב לדווח לכם, קוראי היקרים... אני לא צמחוני, אבל כל הפירוט הזה והמראות של חיות מקולפות ופרוסות נוטע בי מחשבות בכיוון. 
בשעה 18:00 מסתיים יום עבודה ומתחיל מפגן הכוח האמיתי, התאגידים מארחים - ובגדול. בר אלכוהול משובח המורכב מהבקבוקים היקרים ביותר, מלצרים חגיגיים וכיבוד משודרג ובכמויות ענק מוגש לקהל החוגגים, כאילו שהסתיים יום של צום מתיש... מוזיקה קצבית, צלילי הקשת כוס בכוס, איחולי cheers (לחיים) ורעמי צחוק מתגלגל, זה הנוהל הקבוע בכל תערוכה. הביתנים סגורים ומכוסים, התערוכה נמוגה והגדולים מרכזים את כל תשומת הלב. 
 
חדשנות וצמיחה בשוק רווי
 
המעבר הראשי המוביל משער דרום של התערוכה ועד לשער הצפוני, נקרא השדרה המרכזית. מצידיו פרוסים 11 אולמות התצוגה של מתחם התערוכות של קלן Koelnmesse.  בתחילת השדרה המרכזית ממוקם לובי הטרנדים – Trends & Products. בחסות ובניהול חברת INNOVA MARKET INSIGHTS. המבקרים בתערוכה יכולים להיכנס, לצפות בדוגמאות מוצרים טרנדיים, נציגיי חברת  INNOVA  מנתחים ומייעצים על קצה המזלג איך היצרן צריך לתכנן גידול ופריצה לשווקים על פי צרכי השוק ולא על פי מה שהוא חושב. מדובר בחקר שוק שמראה ליצרן איזה גידול יש בכל מגמה, על היצרן לבחור לאיזה פלח שוק הנמצא בגידול הוא יכוון להתפתח. על הקיר מוצג עץ התפתחות הצריכה בשוק המזון. יש גידול של 20% בדרישה למוצרים שהם אלטרנטיבה למוצרי חלב, יש גידול של 300% במוצרים צמחוניים וטבעונים, מוצרי בריאות, מוצרים עשירים בחלבון נמצאים בגידול היסטרי. מוצרים מקבוצת סופר פוד (הכוללים רכיבים משפרי בריאות) נדרשים ומאוד טרנדיים, וכמובן גידול קבוע יש בכל שנה במוצרים המכוונים לצריכה בתנועה - On The Go.  עכשיו על פי מגמות עיקריות אלו תחליטו לאן אתם פונים עם המוצרים שאתם מייצרים. ברור שהעניין פשוט להבנה, אבל כמובן שיש צורך בתשתיות ייצור, קווים מיוחדים וכו'. אבל לפחות ללמוד דרך חשיבה, לתכנן לטווח הרחוק. זהו מידע חשוב שתערוכה נותנת למבקר בה. 
בהמשך השדרה המרכזית  ממוקם לובי החדשנות -  Anuga Taste Inovation Show בו מוצגים במקום של כבוד המוצרים החדשניים ביותר לשנה,לכבודם נפרש השטיח האדום. מתוך 2300 מוצרים חדשים נבחרו 67 מוצרים ייחודיים המוצגים ומקבלים תשומת לב מיוחדת וכמובן חשיפה מצוינת ליצרן. חברת רפאל'ס מישראל הציגה חטיף טרנדי, כמובן: שלא כולל קמח, ללא רכיבים שמקורם בחיטה, ללא תוספת סוכר, עם תוספת זרעי צ'יה. לסיכום: סידרת חטיפים הכוללים בדיוק את מה שקהל הקונים מחפש בימים אלו. כל הכבוד על החשיבה הנכונה.
עוד מוצרים חדשניים שהוצגו: ריבת 'פנינים' מוקלורית עם צ'יה,  גלידה מועשרת בחלבון ומשולבת ביוגורט יווני אותנטי, חטיף צ'יפס מועשר בחלבון, שקית המכילה תערובת עלים ירוקים חדשים שלא הכרנו המכילים יותר מינרלים ויותר ויטמינים מסלט ירוק רגיל, קינוח מוס קוקוס מועשר בחלבון בתוספת דובדבנים, ריבת פירות מועשרת בצ'יה. יש הרגשה שאם ניקח מוצר נעשיר אותו בחלבון, נוסיף לו זרעי צ'יה ואולי נוסיף לו קצת קוקוס - אנחנו על הגל הנכון... כולנו הפכנו לספורטאים, רצי מרתון ולכן הצריכה של חלבונים עלתה בצורה תלולה. כולנו רוצים לשפר איכות חיים, ולכן המושג SUPER  FOOD   פופולארי. אנחנו לא רוצים לאכול מזון, אנחנו רוצים לאכול סופר פוד. אוכל שיעשה אותנו בריאים יותר. אה, כן - ובנוסף: תנו לנו קוקוס בכל צורה, ממרח, משקה, מאכל, קינוח. זוהי תופעת העדר העולמית, שמעתם עליה?
 
רגעי קסם ומציאות מדומה
 
רוב התוכן המוצג בתערוכות מקצועיות צפוי, קהל המבקרים יודע לאן הוא מגיע, רשימת החברות המציגות ידועה, המבקר מכין את עצמו לנסיעה במשך שבועות וצופה בתמונות וקליפים מתערוכה קודמת. בדרך כלל יש למבקר מספר פגישות ידועות ומתואמות מראש עם הספקים שלו. כמובן שהסיור יעיל ומלמד, ניתן לפגוש את המתחרים של הספק, להשוות איכויות מוצר, לבדוק רמות מחיר. בתערוכה אפשר להעמיק ידע לגבי תחומים חדשים, הימים עמוסים ומתישים. בתת ההכרה של כולנו יש את השאיפה לגלות משהו חדש, מפתיע, מיוחד, מוצר שובר שוויון. זוהי הפנטזיה של כולנו. לכן אנו משוטטים בתערוכה, טועמים, בוחנים, נהנים מההתרחשות. המציגים מתייחסים אלינו כאל רוכש פוטנציאלי ויעשו הכל על מנת שנעצור בביתן שלהם. בימי התערוכה אנו חיים בבועה, במציאות מדומה. אשתף אתכם במקצת מרגעי הקסם שלי ב-Anuga 2017:
הגיוזה היא סוג של קרעפלך יפני מבושל שעובר סוג של צליה\טיגון. לפני שנים אמר לי ידידי המפורסם, המאסטר-שף חיים כהן: " אין לי בעיה עם מוצר שעשו אותו במפעל מזון, אם עושים אותו כמו שצריך". את הגיוזה שטעמתי עשו במפעל יפני ועשו היטב. דיילת הפצירה בי לטעום גיוזה עם בשר סרטנים קצוץ ועוד תוספת פריכה מופלאה.על פני ראו את העונג.ומיד הגישו לי עוד אחת היה בה בשר קצוץ+arin, ניחוח שמן שומשום ועוד משהו לא מזוהה... היה זה רגע קסום. 
אם נכנסתם לאולם 8 - לא תצאו צמאים. כל יצרני המשקאות החשובים נמצאים פה כדי לתת לך לטעום מהמשקה שלהם. כבר ביום הראשון בלובי הטרנדים הבנתי שקוקוס עכשיו זה חומר גלם 'לוהט', ובשיחה נעימה וקלילה עם הילה בנטמן, מנהלת המותג GAT FOOD  (פריגת), הבנתי שהקוקוס עשיר במינרלים משובחים וחשובים לגוף. הילה הציעה שנשתה קפריניו, מרגריטה תות או מוחיטו, מסדרת המשקאות החדשה משקאות קלים בטעמים של קוקטיילים מפורסמים. 80% מהייצור בקיבוץ גבעת חיים מיועד ליצוא. ופלחי השוק המתפתחים ביותר הם המשקאות האורגניים ומשקאות איזוטוניים.
סיפרתי להילה על משקה קוקוס שלגמתי בביתן של חברת Maccarter – אומנם מדובר במשקה קוקוס המכיל 20 גר' חלבון בכל פחית וכן שפע זרעי צ'יה וכמובן שאינו כולל לקטוז, אבל הטעם לא משהו... הבונוס החשוב ביותר שקיבלתי מהילה בנטמן היא מילת הקסם תלך לביתן של חברת OBRIGADO.  תטעם - תבין. כך היא אמרה לי. פניתי לביתן  הברזילאי ודיילת השקתה אותי במי קוקוס נהדרים, הרגשתי שפיצחו אגוז קוקוס ונתנו לי לשתות מתוכו... היה זה רגע קסום. 
ביתן קטן וצנוע המציג קפסולות ירוקות ומכונת נספרסו מיד משך את כל תשומת ליבי. "מדובר בתה ירוק לא בקפה" - הקדימה המציגה והפנתה אותי להסבר שעל הקיר. מעולה התלהבתי כמו ילד בחנות ממתקים. הפיוזים נדלקו לי ובאותו רגע התחלתי לחשב מחיר קניה, מחיר הובלה אווירית ומחיר שאצטרך לגבות בארץ. זהו אני מתפטר מכל תפקידיי כי בזה הרגע הפכתי ליבואן מצליח של קפסולות תה ירוק, ומיד חשבתי איך לדרוש בלעדיות כנציג בישראל ובקפריסין (יש לי קשרים אנצל אותם כהוגן....), אה רגע לא בדקתי היתכנות לקבלת כשרות, אה רגע, עוד לא טעמתי... המציגה שהיא היזמית כמובן הכניסה קפסולה ולחצה על הכפתור, נוזל ירוק נהדר זלף לו לכוס זכוכית שקופה ואני כשטעמתי הבנתי שעל תגלית כזאת לא אכתוב, זה מסוג הדברים שאשמור לעצמי. אז אני מבקש מכם קוראים יקרים, אל תפנו, אל תבררו, אל תפריעו לי להמשיך לחלום, זה פרוייקט שלי!.... היה זה עוד רגע אחד קסום.



הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים