מבזק  חדשות
 

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
   
   למה חלבון?



חשיבות החלבון בכלל, ובתהליך הגדילה וההתפתחות התקינה של ילדים בפרט.
 


רותי אבירי
--------------
דיאטנית קלינית ויועצת תזונה, טונה סטארקיסט

 
החלבונים (proteins) הם חלק מאבות המזון ולהם תפקידים חשובים כמו בניית רקמות: רקמת שריר, יצירת אנזימים, הורמונים ועוד. מהי חשיבות החלבון בתהליך הגדילה וההתפתחות של הילדים?
למה דווקא ילדים?
בשנת החיים הראשונה תינוקות משלשים את משקל הלידה ועד גיל 10 הם ישלשו את משקלם בשנית (הפעם בפרק זמן של עשור לערך). כמויות האנרגיה, החלבון, הוויטמינים והמינרלים (בעיקר ברזל, אבץ וסידן) שלהם הם זקוקים עולה, כיוון שהעצמות גדלות והשרירים מתחזקים.
בהמשך, בתקופת ההתבגרות, שוב יש גדילה מואצת- הבנים מוסיפים מסת שריר ושלד, והבנות שומן (בעיקר בירכיים ובחזה). בתקופה זו חשוב להקפיד על סידן - התורם להשגת שיא מסת עצם, ברזל-המייצר תאי דם אדומים ואבץ - החשוב גם להתפתחות מערכות המין.
חשוב שילדים יקבלו את כל אבות המזון באופן מאוזן בתזונתם, אולם לחלבונים יש חשיבות גדולה במיוחד. חשיבות החלבון היא בבניית רקמת שריר ורקמות אחרות, יצירת אנזימים והורמונים ונוגדני מערכת חיסון. במצב של חסר באנרגיה - חלבון ישמש גם כמקור לאנרגיה.
 
כמה חלבון צריך?
ההמלצה לצריכת חלבון עולה עם הגיל:
מגיל  שנה עד 3  - 13 גרם חלבון.
מגיל 4 עד 8  - 19 גרם חלבון.
מגיל 9 עד 13 - 34 גרם חלבון.
ובגילאי 14 – 18 - 52 גרם חלבון.
 
האם יש סוגי חלבון שונים?
 
בהחלט, והם שונים באיכותם.  כשמדברים על חלבון חשובה לא רק כמות החלבון אלא מקור החלבון ואיכותו. היות ויש חומצות אמינו (שהן אבני הבניין שמרכיבות את החלבון), שחייבים לקבל מהמזון משום שהגוף לא יכול ליצרם לבד, החלבון האיכותי ביותר יהיה זה שיכיל אותן.
חלבונים מהצומח מכילים "חלבון חסר" ואילו חלבונים מהחי (שמקורם בבשרים, דגים, מוצרי חלב וביצים) נחשבים לאיכותיים יותר מבחינה תזונתית ולכן חשוב לצרוך אותם במידה מספקת. לדוגמא: 100 גרם' טונה מכילים כ-25 גרם חלבון, 100 גרם בשר עוף מכיל כ-22 גרם חלבון, כוס חלב מכילה כ-10 גרם חלבון וביצה אחת מכילה כ-7 גרם חלבון. 
כשצורכים את החלבונים רק מהצומח חשוב להקפיד על יצירת השלמה בין המזונות שמכילים חלבונים שונים לקבלת כל חומצות האמינו החיוניות.
 
 
מתכון עם חלבונים
 
סלט עם תירס, שעועית אדומה ופילה טונה מעושנת
 
מצרכים
קופסא של פילה טונה מעושנת
2 קלחי תירס מבושלים
1 כוס שעועית אדומה מבושלת
2 עגבניות חתוכות לקוביות
2 מלפפונים חתוכים לקוביות
בצל סגול קצוץ
עלי כוסברה קצוצים
פלפל חריף קצוץ
קרוטונים
שמן זית
מלח
פלפל
מיץ מלימון טרי
 
אופן הכנה
  1. מפרידים את גרגירי התירס מהקלחים.
  2. מוסיפים לקערת הסלט: תירס, עגבניות, מלפפונים, בצל, שעועית, כוסברה ופלפל חריף, יוצקים את חומרי הרוטב ומערבבים.
  3. מפזרים מעל את פילה הטונה המעושנת.
 
  ------- 
החלבון בתזונה
 
מזונות מהחי עשירים במיוחד בחלבונים. מוצרי חלב עשירים מאוד בחלבונים, אם כי כמו רוב סוגי הבשרים הם גם מכילים כמות גדולה של שומן רווי. פרוסות טופו. הסויה, ממנה מכינים את הטופו, היא קטנייה בעלת רמת חלבונים גבוהה במיוחד.
החלבון הוא חומר מזין חשוב לבריאות האדם ולרוב בעלי החיים, המספק את צורכי הגוף לחומצות אמינו. לפי השנתון הסטטיסטי לישראל, בשנת 2006 כמחצית מכמות החלבון הגיע לישראלי הממוצע ממזונות צמחוניים והחצי השני הגיע ממזונות מן החי. צריכה מספקת של חלבון חיונית לתהליכי בנייה, שימור וגדילה אופטימאליים של הגוף, ובעיקר השרירים. בעלי החיים ממחלקת היונקים (בהם האדם) לא מסוגלים לסנתז את כל חומצות האמינו הדרושות להם, ולכן נדרשים חלבונים בהרגלי האכילה שלהם כדי לרכוש את החומצות שאין באפשרותם לסנתז - קרי חומצות אמיניות חיוניות. מקורות מזון עשירים בחלבון הם קטניות, אגוזים, זרעים, בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב.
כמות החלבונים הנדרשת בדיאטה משתנה לפי גיל, מין, משקל, רמת פעילות הגופנית, והמצב הבריאותי. ההמלצה היומית (RDA) היא צריכה של 0.8 גרם חלבון ליום לכל קילוגרם משקל גוף. לאנשים העוסקים בספורט ובפיתוח גוף מומלצת צריכה גבוהה יותר של חלבונים, בין 1.2 ל-1.7 גרם. לתינוקות מומלץ לצרוך 2.2 גרם לכל קילוגרם.
ישנן 9 חומצות אמיניות שהגוף אינו יודע לייצר בעצמו (חומצות אמינו חיוניות) ועל כן צריך לקבלן בתזונה: איזולאוצין, ולין, לאוצין, ליזין, טריפטופן, מתיונין, פנילאלנין, תראונין, היסטידין.
 
מקור: ויקיפדיה

 
הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים