מבזק  חדשות
 

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 

   מזון באמזון?

בימים אלה מתנהל טוטו אמזון; האם ענקית המסחר המקוון תגיע/לא תגיע לארץ? למרות שבעולם בסחר האלקטרוני, שיעור החדירה  הנמוך ביותר  נרשם בענף המזון -  הרי שענף המזון הישראלי עדיין חושש מפני ההשלכות הצפויות, ויש אף שמתחילים להיערך לכך.
 

חיים פלטנר


בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מתמכרים לקנייה באמצעות האינטרנט. הם מצטרפים למאות מיליונים בכל רחבי העולם, שמעדיפים לקבל לביתם מגוון רחב של מוצרים, לרבות מוצרי מזון. המובילה בתחום המסחר המקוון היא חברת אמזון, ששווי השוק שלה  נאמד כיום ב-624 מיליארד דולר. במרחב המסחר האלקטרוני, מככבות קרוב לעשר חברות ענק, אמריקאיות וסיניות. לצידן פועלות גם חברות ענק בתחום המידע כמו פייסבוק וגוגל, שעל חשיבותן והשפעתן עלינו אין צורך להרחיב את הדיבור. יש הרואים בצמיחתן המהירה של החברות הללו ובעוצמה שצברו, משום איום על הכלכלה ואפילו על המרקם החברתי והפוליטי במדינות שבהן הן פועלות.
על עוצמתן של החברות הללו, שיש המכנים אותן הדיקטטורים החדשים, מפלצות האינטרנט ומפלצות הדיגיטל, יעידו הנתונים הבאים: ערב השנה החדשה  נשברו כל השיאים במסחר המקוון  בעולם- בחג ההודיה ובבלאק פריידי שנחוגו בארצות הברית הסתכמו המכירות באינטרנט בקרוב ל-8 מיליארד דולר – כ-55% מן המכירות נעשו  במסגרת אמזון. בחג הרווקים הסינים נשבר שיא נוסף – באותו יום הסתכמו המכירות ברשת ביותר מ-25 מיליארד דולר!  97% מן המכירות נעשו באמצעות סמארטפונים  וטאבלטים.
 
"מפחדים מאמזון"
 המסחר המקוון נוגס בהתמדה בנתחי השוק של מרכזי הקניות והרשתות הקמעונאיות המסורתיות ברחבי העולם. והראיה – הצלחתה של אמזון להדיח  את ענקית הקמעונאות וול- מארט ממעמדה כרשת המובילה בארצות הברית. כללי המשחק בשווקים הבינלאומיים משתנים. ואם לא די בכך, חברות הענק הללו לוטשות כיום עין גם לתחום הבנקאות והשירותים הפיננסיים.
"לכאורה, גוגל, פייסבוק ואמזון נותנות לצרכנים מידע ונגישות לשירותים אינסופיים, הכול פתוח בפנינו בלחיצת כפתור. אבל זה רק חלק מן המידע - כותב גיא רולניק במגזין דה מרקר - רק פייסבוק ואמזון יודעות בדיוק מה קורה, מה נמכר, מה נקנה, מה מבוקש ועל ידי מי  על הפלטפורמות שלהן בכל שנייה. למידע הזה יש רק שימוש אחד: להגדיל את ההכנסות והרווחים שלהן ולחסל כל אפשרות לתחרות". יותר ויותר אישים בארצות הברית מודים כי הם מפחדים    מהתעצמותה של אמזון. גם הנשיא טראמפ כבר תקף בפומבי את מייסדה ומי שעומד בראשה, ג'ף בזוס, והאשים אותו בהרס המגזר הקמעונאי בארה"ב, בסגירת חנויות רבות וביצירת אבטלה. 
 
מרכזי הקניות  נערכים להתמודדות
גם  בארץ חשים כבר את נחת זרוען של ענקיות האינטרנט. די להסתכל בהררי החבילות הנערמות במחלקות המיון של דואר ישראל, כדי להבין את גודל הבעיה שעמה נאלצים להתמודד כיום הקניונים ומרכזי הקנייה המסורתיים בארץ (בתחום הנון פוד). במהלך 2017  נאמד היבוא האישי של תושבי ישראל באמצעות האינטרנט ב-14 מיליארד ₪, קרוב ל- 10% מכלל המסחר הקמעונאי. ההערכה היא שהסכום הזה רק ילך ויגדל.
קבוצות קניונים, כמו  קבוצת עזריאלי, קבוצת ביג, רשת פוקס וגורמים נוספים, החליטו להקדים תרופה למכה ולקפוץ על עגלת המסחר המקוון, משמע, "אם אינך יכול להכות את היריב אז הצטרף אליו". מקצתם כבר פתחו אתרי מסחר מקוונים משלהם והנותרים יפתחו בקרוב אתרים  במתכונות שונות. גם  שופרסל מצטרפת לחגיגה, ותקים בשיתוף עם חברה אמריקאית פלטפורמה שתאפשר הזמנת מוצרים מחו"ל. המוצרים  ירוכזו במחסני  ענק של חברות בחו"ל ומשם יישלחו לארץ. האתר יפעל בעברית. היבוא לא יכלול מוצרים בתחום המזון.
 
חיפושים כן - החלטות עדיין אין
האם אמזון תגיע לישראל? בשלב זה הנסתר רב על הגלוי. ידיעות שונות המתפרסמות מעת לעת בעיתונות מספרות על חיפושים שמנהלת אמזון אחר שטחים להקמת מר"לוגים, שבהם יאוחסנו המוצרים שהוזמנו באתרי החברה על ידי תושבי ישראל. מובן, שאז יוקדם בהרבה מועד המסירה של מוצרים שהוזמנו באמזון על ידי תושבי ישראל. נקל לשער מה תהיה הפגיעה בענפי הקניונים והקמעונאות בארץ. אם יתממש התסריט הזה צפויה בארץ ירידה חדה במחיריהם  של כל אותם פריטים שמספקת אמזון-  דברי הלבשה והנעלה, מוצרי חשמל ומוצרים לבית וגם בשמים ודברי קוסמטיקה. הפחתה צפויה במכסים, שעליה הכריז לא מכבר שר האוצר משה כחלון, עשויה  להחליש את עוצמת המכה.
מכל מקום, עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, כבר הודיעה כי בשנה הקרובה תערוך הרשות בדיקת עומק ותעקוב מאד מקרוב אחר פעילותן של ענקיות האינטרנט. המטרה - לבחון האם הן מנצלות את כוחן לרעה ומפרות את חוק ההגבלים העסקיים.
 
אמזון בעולם המזון
תחום מכירות מזון באינטרנט הוא המאתגר ביותר מבין כל התחומים האחרים. זאת, בעיקר בגלל המורכבות הלוגיסטית שלו, המצריכה ברוב המקרים התמודדות עם סל מוצרים יבשים מצוננים וקפואים בו זמנית.  בשנים האחרונות נכנסה אמזון גם לתחום המזון והיא עוסקת במשלוח מוצרי מזון יבשים וטריים, שירותי הסעדה, ומשלוח מזון ממסעדות הביתה. הזרוע  של  אמזון בתחום המזון נקראת "אמזון- פרש". "תחום המזון עדיין מהווה נתח קטן יחסית במכלול הפעילות של אמזון, אך הוא הולך וגדל בהתמדה בארה"ב ומחוצה לה"- אומר רון אנטונובסקי, מנכ"ל קבוצת "נתיב יועצים".  היקף שוק האון-ליין בתחום המזון בארצות הברית מסתכם ב-33 מיליארד דולר בשנה. הנתח של אמזון בשוק הזה הוא 8.7 מיליארד דולר, כרבע מכלל השוק. ההערכה היא שהשוק הזה יגדל פי חמש עד 2025.
"הפילוסופיה שמנחה את אמזון- מוסיף אנטונובסקי - היא להקיף את כל תחומי הפעילות בענף המזון, תוך שילוב כל החידושים הטכנולוגיים מבית היוצר של אמזון". כך הצליחה אמזון להקהות את נקודת החיכוך הגדולה ביותר בין הלקוח לספק – ההובלה וההמתנה למשלוח המזון הביתה.  באמצעות אפליקציה מיוחדת יכול המזמין לעקוב, גם אם אינו בבית, אחר השליח בדרכו אליו, לפתוח לו את הדלת ולאפשר לו להניח את המוצרים בבית ולאחר מכן לנעול את הדלת עם יציאתו מן הדירה.
 
אמזון גו- חנות העתיד
אך בכך טרם אמרה אמזון את המילה האחרונה בתחום החדשנות. אמזון מנצלת  את הידע הרב שצברה בתחום הטכנולוגי ולפני כשנה  פתחה בסיאטל סניף עתידני תחת השם אמזון גו Amazon Go
בחנות החדשה אין קופאיות או קופאים, וכמובן שאין בה תורים. אפליקציה של Amazon go מאפשרת ללקוח להיכנס לחנות ולהתחיל את מסע הקניות שלו, להניח את המוצרים שבחר בתיקו ולעזוב את החנות. בנקודת היציאה המערכת מחייבת אותו דרך האפליקציה והוא מקבל  בסמארטפון פירוט מלא של הקניה בצירוף קבלה.
כל התהליך הזה מתאפשר בזכות מערכת חדישה הכוללת מצלמות, מיקרופונים וחיישנים המופעלים בשילוב בינה מלאכותית. למעשה, המערכת הזאת יכולה לספק  מידע רב על כל מה שמתרחש בחנות וכמובן על זהות הלקוחות והתנהגותם במהלך שהייתם בה. כל מהלך של הלקוח נקלט במערכת – ליד אילו מדפים התעכב, האם התלבט במהלך השיטוט בחנות, בחר במוצר מסוים והתחרט, האם בחר מוצר דומה על אותו  מדף, או שבסופו של דבר העדיף פריט במדף אחר. מידע שוודאי שווה הרבה כסף לרשת כמו אמזון. האם המידע הזה יישמר רק במאגרי המידע שלה, או יעבור הלאה? היה כבר מי שאמר שמדובר בחנות חכמה שיודעת מה הלקוח רוצה לקנות עוד לפני  שהוא נכנס אליה (כלכליסט). ושוב עולה השאלה- ומה על פרטיות הלקוח? מה על צנעת הפרט?
 
כניסה לחנויות פיזיות ומשלוח ברחפנים
במסגרת האסטרטגיה שלה, החליטה אמזון לפני כחצי שנה להיכנס ביתר שאת  לתחום שלא הכירה עד כה ולכאורה סותר את כל מה שעשתה עד כה – תחום חנויות המזון הפיזיות.  תמורת כ-14 מיליארד דולר רכשה את רשת המזון  Whole Foods Market, שלה 460 סניפים בשלוש מדינות בארה"ב. רשת שזכתה להצלחה רבה בגין המזון האורגני והמזון הבריא  שנמצא על מדפיה ובגין חוויית הקנייה. אמזון רואה ברכישת רשת כזאת מנוע צמיחה  ודרך נוספת להתמודד במגרש שלהן עם רשתות ענק בארה"ב, לאחר שכבר גברה על וול- מארט.
מאז נכנסה לתחום המזון לפני כעשור, מרחיבה אמזון בשנים האחרונות את פעילותה בתחום זה גם למדינות נוספות מחוץ לארצות הברית, בעיקר באירופה. גם כאן תהליך ההתרחבות נעשה עקב בצד אגודל, רק לאחר בדיקות מעמיקות של תנאי השוק. "לעתים - אומר רון אנטונובסקי - חולפות שנתיים של ניסויים והרצה באזור מסוים, שרק בסיומן מתקבלת ההחלטה אם להיכנס לשוק באותו אזור".
אמזון אינה מסתפקת במשלוח מוצריה במטוסים או אניות והיא בוחנת שילוח באמצעות רחפנים. על פי דה מרקר המיזם, שהיקפו נאמד במאה מיליון דולר, מתנהל ברייקיאוויק בירת איסלנד, כאשר חברה ישראלית   בשם פליירקס מספקת  את פתרון השילוח של מזון ממסעדות, חנויות ומכולות. לפי שעה החברה מוגבלת במשלוחים של עד 3 ק"ג, כאשר טווח הטיסה הוא עד 5 ק"מ. אין מניעה שהטווחים הללו יגדלו בעתיד.
 
ספק אם תיכנס לענף המזון בישראל
אשר לענף המזון, האם אמזון תיכנס לתחום הזה בארץ?  עצם הרעיון כבר מעורר חששות כבדים בענף.
"גם אם אמזון תגיע לארץ, היא לא תיכנס לתחום המזון – אנחנו בענף לא מוטרדים"- מבקש להרגיע  עדי כהן, מנכ"ל רשת טיב טעם. "חברות כמו אמזון מחפשות שווקים גדולים שבהם יש להם שרשרת אספקה מאד יעילה ורכש מאד יעיל. את זה יתקשו למצוא כאן". כהן מעלה 3 בעיות קרדינליות שיחסמו את כניסת אמזון  לשוק המזון שלנו – בעיית הכשרות, הרגולציה המקומית וכמובן גודלו של השוק. "בתחומים אחרים יש לאמזון סיבות טובות להיכנס לשוק הישראלי – מוסיף כהן – אבל ברגע שהם אינם יכולים מטעמי כשרות לייבא מזון משום מדינה והשוק שלנו מונה  פחות מ-8 מיליון בני אדם - כמחצית מאוכלוסיית עיר ממוצעת בעולם - אני לא מאמין שהנושא בכלל רלבנטי".
 רון אנטונובסקי אינו סבור שישראל נמצאת כיום בסדר העדיפויות של חברת ענק כמו אמזון, בכל הנוגע למכירת מוצרי מזון. "כבר 15 שנים אני שומע מדי פעם שהנה מגיעה לארץ רשת ענק דוגמת וול מארט או קרפור. עד היום לא הגיעה אף אחת מהן לישראל".
האם אפשר לראות בדברים הללו משום צפירת  ארגעה לכל אותם קמעונאים ותעשיינים מודאגים – ימים יגידו, כפי שנהוג לומר במקומותינו.
 
קניות באונליין – מנוע צמיחה לענף המזון
ללא קשר אם אמזון תגיע לארץ, אם לאו, רשתות המזון החליטו להיכנס למסחר המקוון – מכירות באונליין. ויש להן סיבה טובה לכך. ערב השנה החדשה פרסמה סטורנקסט שורה של נתונים המצביעים על קיפאון שנמשך בארץ זה ארבע שנים במכירות של סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות שהחברה סוקרת. המציאות הזאת מאלצת את שוק המזון הקמעונאי בארץ לחפש מנועי צמיחה חדשים – ונראה שהקנייה באינטרנט (אונליין) תהיה אחד מהם. ישראל נכנסה לתחום הזה לאחר מדינות רבות בעולם המפותח, וכיום היקף המכירות  הממוצע באונליין בענף המזון בארץ נאמד בכ-4% בלבד מן המכירות. במדינות המפותחות  שיעור המכירות באונליין כפול ואף גבוה מכך.
ארוחת בוקר נוסח אמזון

י., איש עסקים ישראלי המזדמן תכופות לניו יורק, ביקש לחגוג בה אירוע משפחתי, במסגרת ארוחת בוקר, בהשתתפות כ-25 מוזמנים. הרעיון עלה בשעות אחר הצהריים. לפנות ערב הוכנה רשימת מוזמנים ואז התקשר המארח לחברת אמזון, שלה מר"לוג גדול במנהטן ובאמצעות אפליקציה מתאימה הזמין ארוחת בוקר, למחרת בשעה 9.30.
למחרת, כשעה לפני המועד שנקבע לאירוע, התייצבה במקום משאית עם צוות שהביא עמו  25 כסאות ושולחנות, סכו"ם מתאים, ואת כל פריטי המזון שצוינו בהזמנה – פריטים חמים, מצוננים או מקוררים, שהגיעו במנשאים מיוחדים. בשעה היעודה התייצבו האורחים במקום ונהנו מארוחת בוקר טעימה וגם משביעה. שעתיים לאחר מכן שוב התייצב במקום צוות של אמזון, שפינה את כל הציוד שהביא בבוקר והחזיר אותו למחסני החברה. ככה זה עובד.
עד כה נכנסו למסחר המקוון 10 רשתות שיווק, כאשר שופרסל מובילה בתחום  עם 12% מכירות מכלל הפדיון של הרשת. שחקנית נוספת שנכנסת לתחום הזה היא יוניליוור ישראל, אשר מקימה מערך לקניות באונליין עבור  החנויות בשכונות הקטנות.  בכל חנות כזאת יהיה מערך אינטרנט, שיקבל סיוע  לוגיסטי מן החברה. "אנחנו רוצים לטפח את מדורת השבט השכונתית" – נמסר מיונילוור. 
 
עדיין קיימים חסמים
ככלל,  כאשר מדובר בעולם בסחר האלקטרוני, שיעור החדירה  הנמוך ביותר  נרשם ענף המזון. אנשים רבים עדיין מעדיפים למשש ולראות את מוצרי המזון שהם קונים בחנות. מדובר כאן גם במוצרי מזון רגישים, שצריכים להגיע בתוך זמן קצר יחסית ממחסני הרשתות לבית הלקוח ולא כל הרשתות בארץ כבר ערוכות כיאות לכך. החוסרים שמתגלים במשלוחים שמגיעים לבתי הלקוחות, איחורים במועדי קבלת המשלוחים, וגם תקלות ופגמים כמו ביצים שנשברו במהלך ההובלה, כל אלה הם חסמים שעדיין בולמים  בארץ את קצב גידול המסחר באונליין בתחום המזון.
ההערכה היא שמרבית הרשתות שנכנסו לכך עדיין מפסידות, להוציא אולי רשת שופרסל, שהקדימה להיערך בתחום הזה. אייל רביד, בעלים ומנכ"ל רשת ויקטורי, הודה בזמנו בריאיון לדה מרקר, כי המכירות באינטרנט שוחקות את רווחיות הרשת ומייצרות הפסד של 2% על המחזור. "בהתחשב במחיר של 3 שקלים לקרטון להובלת מוצרים ועלות של 34 שקל+מע"מ הוצאות משלוח, אני מביא מן הבית 32-33  שקלים על כל רכישה באינטרנט" – ציין רביד.
 
הילדים והנכדים – דור העתיד
ולמרות זאת, רביד ועמיתיו בתחום קמעונאות המזון אינם מתכווננים לחסל את פעילותם בתחום האונליין. נהפוך הוא. הם צופים  כי ילדיהם ונכדיהם יעדיפו לקנות באמצעות האינטרנט והיקף הפעילות הזה רק ילך ויגדל גם בארץ.
להערכות האופטימיות הללו תורם גם הנתון הבא שמסרה פייסבוק – בני דור המילניום, שנולדו בין אמצע שנות ה-80 לאמצע שנות ה-90 והם  הלקוחות העתידיים, נכנסים  כיום למכשיר המובייל כ-150 פעם ביום בממוצע, הם פשוט לא יכולים בלעדיו! הם צופים במכשיר וגם קונים באמצעותו. בעזרת האפליקציות המתאימות, המובייל מאפשר  לקנות ולצרוך בכל מקום, שבו נמצא הצרכן,  והוא נחשב כיום מנוע צמיחה עיקרי במסחר האלקטרוני.
את התחזיות הוורודות לעתיד מחזק נתון נוסף - כל קנייה באונליין מתגמלת  את הקמעונאי בשיעור ניכר יותר מאשר קנייה  בחנות הפיזית.  בחגי תשרי השנה  נאמד סל קניות ממוצע באינטרנט ב-525 ₪, כמעט פי שלושה מקנייה שהתבצעה בחנות הפיזית. נתון שוודאי נחרת היטב בזיכרונם של ראשי רשתות השיווק ובעלי המינימרקטים וחנויות הנוחות. 



הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים