מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 

   קמעונאות בעידן דיגיטלי
 

ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות בתקופתנו, מחוללות מהפך גם בתחום שמרני כמו קמעונאות המזון, מהפך שבא לידי ביטוי ברצפת המכירות וגם מחוצה לה. קמעונאות המזון נכנסת לעידן הדיגיטלי, וציפיות הצרכנים מן הקמעונאים השתנו, כמו גם הרגלי הקנייה שלהם.
 

חיים פלטנר

 
הצרכן החדש אינו מסתפק עוד במחיר זול.  הוא מחפש גם חוויית קנייה   דיגיטלית, שתהיה נוחה וגם לא תתארך יתר על המידה על חשבון זמנו הפנוי. אחד האתגרים הגדולים שניצבים  כיום בפני הקמעונאים הוא כיצד לתת מענה לציפיות הצרכנים - הן בתחומי החנות המסורתית (הפיזית) והן בתחום הקנייה המקוונת (אונליין).
מקצת מן  ההתפתחויות והחידושים המאפיינים את המהפכה הפוקדת כיום את  קמעונאות המזון בעולם וגם בארץ, יידונו בכנס שנושאו "קמעונאות בעידן החדש – זמן חשבון נפש ...". את האירוע מארגנת קבוצת "נתיב יועצים", והוא יתקיים בסוף החודש,  במסגרת תערוכת "ישראפוד".
 
מנוע צמיחה ושמו הקנייה המקוונת (אונליין)
 הקנייה המקוונת (אונליין) נחשבת כיום לאחד ממנועי הצמיחה החשובים בתחום קמעונאות המזון. בארץ פועלות בתחום הזה 11 רשתות המזון הגדולות לצד קמעונאים קטנים שנכנסים לשוק הזה. הקניות אונליין מהוות כיום כ-4% משוק המזון, 1.7 מיליארד ₪ בשנה. למעשה, השוק הזה בארץ הוכפל ב-4 השנים האחרונות, אם כי היקפו עדיין קטן מזה שבמדינות המפותחות –למעלה מ-6%, שיעור שהיקפו גדל בהתמדה.
מוישיק אלפרט, מנכ"ל מייסופרמרקט, אתר להשוואת מחירים וקניות אונליין, מזהה את הצרכנים העיקריים של השוק הזה – משפחות בגילאי 30-55,  שבראש וראשונה מבקשים נוחות בקנייה וחיסכון בזמן. במקום השני מדורג החיסכון בכסף. "למעשה – אומר אלפרט – רק בעולם האינטרנט שוררת תחרות אמיתית על סל הקניות של הלקוחות הללו". צרכן שנכנס לחנות רגילה בסופו של דבר יעשה את מרבית הקנייה באותה חנות, שבה כבר העמיס בעגלה חלק ניכר מן המצרכים. "רק בעולם האונליין יכול הצרכן בלחיצת כפתור לעבור עם סל הקניות מרשת לרשת ולהרכיב בסופו של דבר את סל הקניות הטוב והזול ביותר מבחינתו. חופש כזה שורר רק בעולם האונליין". 
 
בעתיד: חנויות קטנות יותר ומרכזי הפצה גדולים יותר
ברשת "טיב טעם", כמו ברשתות אחרות, זיהו זה מכבר את חשיבותו של השוק הזה. "שוק האונליין מהווה עבורנו מנוע צמיחה חשוב ביותר"- אומר עדי כהן, מנכ"ל ישרקו וקבוצת טיב טעם.  "הלקוחות הצעירים, שמצטרפים  כיום לשוק הצריכה, מעדיפים בדרך כלל את הקנייה המקוונת, ואסור לשכוח  כי אלה הם הלקוחות שלנו בפוטנציה לשנים הבאות". להערכתו,  גם הצרכנים המבוגרים יותר, שכבר התנסו בקנייה מקוונת  בתחומי הביגוד, ההנעלה  והאלקטרוניקה, גם הם יגיעו בסופו של דבר לתחום האונליין בענף המזון. מנכ"ל "טיב טעם" צופה, כי בעקבות הגידול המתמשך בקניות המקוונות, נראה בעתיד הלא רחוק גידול משמעותי במספר החנויות הקטנות, לצד מרכזי הפצה גדולים יותר, שיתמכו בקניות אונליין.
כהן מודה, כי כניסה לעולם האונליין, נושא שעדיין בחיתוליו, כרוכה בהשקעות כבדות מצד רשת השיווק. מדובר כאן בבניית מערכת שונה לחלוטין מזו הקיימת, תהליך שבו מעורבת מערכת אספקה שלמה –ספקים ויצרנים, הקמעונאים שבחזית, חברות שמתמחות במערכות מידע וכיוצא באלה. המהלך הזה מחייב גם התארגנות טכנית ולוגיסטית. בהקשר לכך סיפר לנו תעשיין  בענף המזון, כי רשתות לא מעטות מפעילות לחצים על ספקים, כדי שאלה ישתתפו במימון הכניסה שלהן לתחום האונליין, ויעניקו  הנחות על מוצרים  שהם מספקים לרשת. לא כל הספקים עומדים בפני הלחצים  הללו.
לאחרונה, מציעות רשתות השיווק  שרות נוסף: קנה באונליין ואסוף מן החנות את המוצרים שהוזמנו (O2 - O (Online to Offline. השיטה הזאת מכונה "קמעונאות היברידית". רשתות גדולות דוגמת "וואלמארט" מציעות אותה ללקוחותיהן. כך חוסכת הרשת בעלויות הלוגיסטיקה ועלויות המשלוח הביתה, והקונה מצדו  נהנה מתעריף מוזל של הקנייה. רון אנטונובסקי, מנכ"ל קבוצת "נתיב יועצים" מדגיש, כי העלויות הלוגיסטיות הכוללות את ניהול המלאי, האחסנה, האריזה והמשלוח הן המרכיב המשמעותי ביותר בהוצאות של הרשתות וזו סיבה מרכזית, הבולמת כיום בעולם את הגידול בהיקף המכירות אונליין.
 
החסם - שרות בינוני
הצרכנים אינם מסתפקים רק בנוחות הקנייה ובמחיר. הם מצפים גם לשרות איכותי מצד המוכרים. וכאן ניצב כיום החסם העיקרי, שמונע גידול מואץ יותר של הקניות אונליין בארץ. "הצרכן הישראלי מקבל כיום שרות בינוני בתחום הזה - אומר מוישיק - וזהו החסם העיקרי לפריצה משמעותית בתחום הזה. ברגע שיינתן שירות טוב יותר על ידי הרשתות, התחום הזה ימריא בשיעורים חדים".
כאמור, בשנים האחרונות משקיעות רשתות השיווק כספים רבים בשיפור המערך הלוגיסטי שלהן, אך לא די בכך. מסקרים שערך אתר מייסופרמרקט עולה, כי 73% מן הנשאלים קבלו בעיקר על תופעת המוצרים החסרים במשלוחים, תופעה שכמעט ואינה רווחת בתחומים אחרים של המסחר אונליין. "תחום המזון הוא תחום ייחודי במסחר המקוון  - מסביר מוישיק אלפרט - כאן מדובר בסל קניות ממוצע שעשוי להגיע לעתים לכדי 60 מוצרים בקנייה, בהם מוצרים טריים ומוצרים קפואים, משקאות בבקבוקים ובמיכלי קרטון, ירקות ופירות וגם מוצרים שבירים כמו ביצים". מגוון כזה אי אפשר למצוא בתחומים אחרים של הקניות באונליין, בהם הקנייה מצטמצמת לרוב למוצר או שניים. זהו שירות מורכב מאד שרשתות השיווק חייבות לשפרו.
ועד אז, ניתן להערכתו לרכוש את אמונו של הצרכן גם בצעדים קטנים בוני אמון. "אפשר להפתיע אותו על ידי אריזה נאה , כאשר  המוצר מגיע הביתה ממותג בצורה יפה, תוך הקפדה על איכות הפירות והירקות. ניתן גם לצרף למשלוח כמה דוגמיות של מוצרים שונים, מהלך המשולב בקידום המכירות של הרשת, שזוכה בדרך כלל לתגובות חיוביות מצד הצרכנים".
 
יוניליוור נכנסת לתחום המכירה באונליין
המכירה באונליין כבר אינה נחלתן הבלעדית של רשתות השיווק. לאחרונה השיקה יוניליוור ישראל אתר קניות והזמנת משלוחים אונליין מהסופר השכונתי, שיקרא Shopo ואשר הקמתו תושלם בתוך כמה חודשים. הגידול המתמשך בהיקף הקניות המקוונות, לצד הנתונים המצביעים על כך שצרכנים מבצעים לאחרונה  יותר קניות בסביבת הבית וחוזרים לקנות בסופרים השכונתיים - הם שהניעו את יוניליוור לבצע את המהלך הזה. הסופרים שייכללו ברשת יהיו עסקים בעלי מחזור מכירות חודשי מעל 600 אלף שקלים, בעלי יכולת לוגיסטית לבצע משלוחים. הם יציעו לתושבי  השכונה רכישה ומשלוח של מוצרי מכולת באתר אינטרנטי ממותג, שיגיעו לבית הלקוח תוך שעתיים-שלוש.
ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור ישראל, מאמינה כי שוק מכירות האונליין יהיה מנוע צמיחה מרכזי בתחום הקמעונאות בשנים הקרובות, ובאמצעותו מבקשת החברה לשלב ידיים עם המכולות השכונתיות. שילובן בתחום הקניות המקוונות יאפשר להן לספק שרות מהיר וחוויית קנייה לתושבי השכונה ויחזק את הקשר שלהם עם המכולת הסמוכה לביתם.
יוניליוור ישראל, החמישית בדירוג יצרני מוצרי הצריכה בארץ, עדיין מלקקת את פצעיה בעקבות פרשת הסלמונלה שנמצאה בקווי הייצור של דגני הבוקר שלה. נראה, שעדיין לא התאוששה מן המשבר הזה. בנוסף, כמו ספקים גדולים בשוק הישראלי, גם היא נפגעת מן הגידול המהיר במכירת המותגים הפרטיים של רשתות השיווק. ביוניליוור מעריכים, כי שיתוף הפעולה עם המכולות השכונתיות יקנה לה כמה יתרונות – כך תוכל להרוויח שותפים אסטרטגיים לעתיד וגם ליהנות מעדיפות בפרסום המוצרים שלה באתר. כמו כן תוכל לקבל נתונים על המוצרים הנמכרים בהתאם לאזורי המכירה, מה שיסייע לה לתכנן בעתיד מהלכים שיווקיים ממוקדים יותר (דה מרקר). האם יוניליוור ישראל תהיה החלוץ לפני המחנה ובעקבותיה ייכנסו יצרנים נוספים לעולם הקניות המקוונות? ימים יגידו.

מהפכה ושמה "סרוק וקנה"
בשנה הקרובה צפוי להתחולל שינוי מפליג ברצפת המכירה ברשתות השיווק השונות, שישנה את תהליך הקנייה המסורתי, אליו הורגלנו במשך עשרות בשנים. רשתות השיווק הגדולות נערכות עתה לקראת הנהגת שירות הקרוי "סרוק וקנה", שכבר פועל בארצות הברית, אירופה ובמדינות נוספות.  השירות החדש יהווה שלב נוסף בתהליך הדיגיטליזציה של קמעונאות המזון בארץ.
"השירות הזה מיועד  לחברי המועדון של הרשת –אומרת איילת לביא-צעירי, הממונה על קשרי לקוחות בחברת COMAX, שכבר שוקדת על הנהגת מערכת כזאת ברשת של רמי לוי. פיילוט דומה נערך כבר ברשת שופרסל עם חברה אחרת. בעתיד הקרוב יאמצו אותה, בגרסאות שונות, גם רשתות נוספות כמו ויקטורי, יוחננוף, חצי חינם, יינות ביתן ומגה, אושר עד וגם חנויות נוספות בענף.
וכך פועלת השיטה החדשה- בכניסת הלקוח לחנות הוא יקבל מסופון, שניתן להרכיבו על עגלת הקניות או להחזיקו ביד ואז להתחיל את מסע הקניות בחנות. "במהלך השיטוט בחנות סורק הלקוח את  המוצר שבחר באמצעות המסופון" - מסביר יגאל ארליך, מנהל תחום מוצרי קופה בחברת COMAX. על  המסופון מופיעים נתונים כמו מחיר המוצר, סכום הקנייה המצטבר וגם מידע אודות מבצעים הקשורים לאותו פריט. "כך אנו חוסכים מן הצרכן את התופעה המביכה של נטישת התור וחיפוש אחר מוצר שבמבצע, שעליו נודע לו מן הקופאית, תוך כדי רישום הקניות שלו".
 
הקופאיות ייעלמו מן החנויות
איילת לביא – צעירי מדגישה, כי שיטת ה"סרוק וקנה" מקנה ללקוח חוויית קנייה משופרת בהרבה מזו שהוא חווה כיום. "אנו חוסכים לו את העמידה בתור ליד הקופה, את הוצאת המוצרים מן העגלה ליד הקופה, והכנסתם בתום הרישום חזרה לעגלה או לתיק הלקוח".  עם השלמת הקניות, מגיע הלקוח עם העגלה לנקודה שבה הוא מחזיר את  המסופון ומעביר את כרטיס האשראי שלו- ובכך הסתיים תהליך הקנייה. יצוין, כי בשיטות אחרות, הפועלות על אותו עקרון, סריקת המוצרים יכולה להיעשות באמצעות הטלפון הנייד או אפליקציה. השורה התחתונה -  הלקוח חוסך זמן וטורח פחות במהלך הקנייה בחנות. הרשת מצידה חוסכת בכוח אדם ונראה שבשנים הקרובות רבות מן הקופאיות ייעלמו מן החנויות. פירוש הדבר חסכון ניכר לרשתות.
המהפכה הדיגיטלית כרוכה בהשקעה לא מבוטלת מצד רשתות השיווק. דומה, שהרשתות נוטות עתה להתמקד פחות בנושא המחירים, תוך מתן דגש רב יותר על חדשנות וחוויית קנייה- כגורמים שימשכו אליהם את הלקוחות. נציין רק, שבחו"ל אפשר למצוא כבר פיתוח דומה, מתקדם יותר, שבעזרת אפליקציה סלולרית ניתן באמצעות הסמארטפון לסרוק בבת אחת את כל תכולת העגלה ולא כל מוצר בנפרד.
אחת הסוגיות שמטרידה את רשתות השיווק, ולא רק בארץ, הן הגניבות במסגרת הקניות בשרות עצמי. כל הגורמים הקשורים לנושא מעדיפים שלא לפרט, אבל מדגישים כי פותחו שיטות שונות כדי למנוע ולצמצם את התופעה.
 
דו שיח עם ה"מדף המדבר"
הסמארטפון, שכבר הוזכר לעיל, הופך לאחרונה מכשיר שבאמצעותו ניתן לבצע את כל תהליך הקנייה, עוד לפני שהצרכן יצא מביתו. באמצעות האפליקציות המתאימות ניתן לאתר את החנות הקרובה ביותר, לברר האם זאת חנות דיסקאונט, למצוא באתרי הקנייה את המוצרים המבוקשים ומחיריהם, לרבות מבצעים שונים, מיקומם בחנות, לראות צילום של המוצרים המבוקשים  וגם לאתר מוצר חלופי בשעת הצורך. ולבסוף, ניתן גם לקבל  את הסכום הכולל שעתיד הצרכן להוציא  בסיום הקנייה. וכל זאת, עוד בטרם יצא מן הבית. נזכיר גם, כי הסמארטפון האישי שלנו יהפוך בתוך זמן קצר לאמצעי התשלום העיקרי –הקץ לכרטיסי האשראי ולצ'קים.
לא רק הקופאיות ייעלמו מן החנות, גם ה"אקדוחן" שמטביע כיום את המחירים על המוצרים השונים מתוקף הרגולציה, גם הוא כנראה ייעלם מן הנוף. בחנות המודרנית, בלחיצת כפתור במחשב ישונו המחירים המוצגים במדף בכל החנות. לפני המדפים יוצבו  מסכי פלזמה שנגיעה בהם תציג בפנינו את כל הפרטים על המוצר שבו אנו מגלים ענין, מחיר, תאריך התפוגה ופרטים נוספים. מצלמות שיוצבו בתקרת החנות מעל אזורים שונים, כמו מחלקת הפירות והירקות, ידווחו על מחסור בפריט מסוים ובתוך זמן קצר המדפים יתמלאו מחדש. לקוח משועמם יוכל לשמוע מידע מפורט מפי ה"מדף המדבר" על כל מוצר שנקרה בדרכו בחנות והוא מתעניין בו. אלה כמה מן החידושים שכבר הוכנסו ברשתות שונות בעולם והצרכן הישראלי יכול לראותם לפי שעה ביוטיוב, או במהלך ביקור ברשתות שיווק בחו"ל.
 
WASTELESS- להקטין את בזבוז המזון בעולם
חידוש נוסף, שאמור להיכנס בהדרגה לרשתות המזון בארץ ובחו"ל פותח במסגרת הסטארט-אפ הישראלי Wasteless. מדובר במערכת שתוכננה עבור הסופרים, ומסייעת להם לתמחר ולמכור מוצרים על פי תאריך התפוגה שלהם. משמע, מחירו של המוצר נקבע על פי חיי המדף שלו - ככל שמועד התפוגה קצר יותר, כך המחיר נמוך יותר. למוצר עם חיי מדף ארוכים יותר ייקבע מחיר גבוה יותר. "למעשה, כל לקוח יחליט איזה מוצר מתאים לצרכיו- זה שחיי המדף שלו נאמדים בימים ספורים ותמורתו ישלם 3 שקלים בלבד, או מוצר שתוקפו יפוג כעבור חודש ימים ותמורתו ישלם לדוגמה 6 שקלים" – אומר  בן בירון, אחד משלושת מפתחי הסטארט-אפ  Wasteless. בחנויות שיאמצו את הפיתוח הזה, נוכל בעתיד לראות שני מחירים לכל מוצר- מחיר למוצר בעלי חיי מדף ארוכים ומחיר שונה, נמוך יותר, למוצר עם חיי מדף קצרים.
 
40% מן המזון בעולם מגיעים לפח
"אנחנו לא דואגים רק לחשבון ההוצאות  של הצרכן, אלא גם לרשת השיווק. כך היא יכולה למכור מוצרים מוזלים, שמתקרבים למועד התפוגה שלהם, במקום להשליך אותם בסופו של דבר לפח האשפה, תוך גרימת הפסדים ניכרים לרשת. במקביל איתרנו גם גורם שמזהם את העולם שבו אנו חיים." בן מודה, כי גם האג'נדה החברתית הנחתה אותו ואת חבריו למיזם. ובהקשר לכך הוא מצטט את הנתונים הבאים שעמדו לנגד עיניהם של מקימי הסטארט - אפ: 40% מן המזון שמיוצר בעולם מוצאים את דרכם לפח האשפה ובארצות הברית בלבד נאמד היקף המזון שמושלך לאשפה מדי שנה ב-57 מיליארד דולר!  כמות המזון שמושלכת לפח בסופר ממוצע  בארצות הברית נאמדת ב-2300 דולר ליום. נראה, שהתמונה דומה ברוב הארצות המפותחות.
לדברי בן, הרעיון נופל על אוזניים קשובות בארץ וגם בחו"ל- בקרוב ייפתח פיילוט במסגרת רשת מגה שבבעלות יינות ביתן, ולקראת סוף השנה יפתח פיילוט דומה במדריד, בסניף של רשת רב לאומית, הפועלת בספרד. במקביל, מתקיימים גם מגעים בנושא עם כ-13 רשתות מזון גדולות בארה"ב ובאירופה.
 
אמזון נכנסת לתמונה- גם בישראל
וכדי להשלים את התמונה אודות המהפך הפוקד את קמעונאות המזון ולא רק אצלנו- ראוי לסקור את פעילותה של חברת אמזון, ענקית הטכנולוגיה והקמעונאות,  שנכנסה לאחרונה  לעולם המזון.  מאז כניסתה לתחום, השקיעה אמזון כבר מאות מיליוני דולרים בשיפור חוויית הקנייה המקוונת. "במסגרת זאת - אומר אנטונובסקי - החברה משתמשת בטכנולוגיות פורצות דרך, תוך שימוש בבינה מלאכותית, שתוכל לעקוב ולתעד את תהליך קבלת ההחלטות של הלקוח – מה הניע אותו לבחור מותג מסוים, מדוע העדיף לקנות אונליין, עד כמה חשוב לו נושא המשלוח, עד כמה חשובה לו האריזה וכיוצא באלה.
כדי לתת לכך מענה מפעילה החברה טכנולוגיות חדישות, שהן שיא ההייטק. כך היא פועלת גם לייעול תהליך ליקוט המזון, שאמור להישלח לבית הלקוח. לצורך זה הקימה חברה בשם "אמזון רובוטיק", שפועלת מאחורי הקלעים ומסתייעת ברובוטים בתהליך הליקוט, האריזה והמשלוח. זוהי מערכת לוגיסטית, שהושקעו בה סכומי עתק והיא שדואגת לכך שהמשלוח יגיע לבית הלקוח בצורה היעילה ביותר. שהמוצרים הקפואים  והמצוננים יגיעו לבית הלקוח בטמפרטורה המתאימה, שמוצרים לא יישברו בדרך ואם המוצר שהזמנת לא נמצא במלאי, תדאג החברה למצוא מוצר חלופי דומה. בימים אלה ממש התבשרנו שאמזון עומדת להקים בארץ מרכז פיתוח, שבו יפותחו יכולות בינה  מלאכותית, טכנולוגיות חיפוש ויכולות הבנת דיבור- וכל זה כדי שנוכל בעתיד להזמין מוצרי מזון באמצעות דיבור.
קרוב לוודאי, שבמהלך כתיבת כתבה זאת, כבר נרשמו ברחבי העולם פיתוחים נוספים בתחום קמעונאות המזון. ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה מעוררת גם כמה בעיות ושאלות- האם הספקים, הקמעונאים וגם ציבור הלקוחות אכן מסוגלים להתרגל לטכנולוגיות המתחדשות חדשות לבקרים.  השינויים הללו מעמיסים גם הוצאות גדולות על הקמעונאים, שנדרשים להחליף תכופות את המערכות השונות. אבל אל חשש, הקמעונאים יודעים, כי אי אפשר לעצור את גלגלי הטכנולוגיה.
"בסופו של יום המהפכה הטכנולוגית, אותה אנו חווים כמעט בכל תחום של חיינו, לא תפסח גם על הענף השמרני ביותר של קמעונאות המזון" - טוען רון אנטונובסקי. "מי שלא ישכיל לאמץ ולחבק אותה, סופו שייבעט החוצה מן הענף".



הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים