מבזק  חדשות
 


 
Wine Israel


מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
חיי המדף של מוצרי המזון היבשים
שירות מזון+ 
 
 

תעשיית האריזה מחפשת כל העת טכנולוגיות ופיתוחים חדשים לצורך שיפור חיי המדף של המוצרים היבשים – רבים מהם מוצרי מזון בסיסיים, האמורים להישאר איכותיים לאורך חודשים ארוכים. מהם הפתרונות הבסיסיים? מה נעשה בתחום?
המושג של "הארכת חיי המדף " הוא מושג היסטורי וארכיאולוגי רב משקל. כבר מקדמת הימים שאפו בני האנוש להאריך את חיי המדף של מוצרי המזון שלהם. לצורך כך השתמשו באריזות "חכמות", כגון כדי חרס, או בשלב יותר מאוחר, חביות עץ.
נכון שהארכת חיי המדף הינה פונקציה של גורמי סביבה אחרים, כגון טמפרטורה (אחסון במקומות מצוננים כמו מערות ומרתפים), מניעת חדירת קרני המש, ייבוש, או שמירה על לחות וכו'.
אחד המסלולים היותר בעייתיים בימי קדם היה המשלוח בספינות לכל רחבי העולם לתקופות ארוכות מאוד, עיפוש וריקבון של מוצרי המזון.
כל אלו הביאו, אמנם באיטיות, לפיתוח תפישות ואמצעים לצמצום הנזק ולשיפור איכות המוצר לאחר זמן.
מוצרים יבשים
בימינו אלו ניתקל במספר שאלות בנושא כדאיות הארכת חיי המדף של מוצרים. ברי לנו כי מוצרי מזון "יבשים", כגון גרעינים או אבקות למיניהן,יש להם, בהגדרה, חיי מדף ארוכים ועקרת בית לא קונה כל שבוע וגם לא כל חודש מלח, קמח או סוכר (למעט מהשיקול הכלכלי שלה). ולכן המוצרים ה"יבשים" לכאורה מחייבת האריזה להיות אטומה כמעט הרמטית, בעלת יכולת פתיחה וסגירה נוחה, באופן שפתיחת האריזה לא תגרום לכניסת לחות נוכחית או עתידית.
גם לגבי גודל האריזה למוצרים יבשים – יש חשיבות למידע האם האריזה היא בשימוש מהיר - כמו צנצנות או קופסאות התבלינים הנמצאים בשימוש תדיר על גבי שולחן האוכל שלנו, או לחליפין אריזות גדולות של קמח, סוכר ואולי אף מלח הנפתחות לעיתים רחוקות יחסית (אגב, הפתיחה היא בדרך כלל על מנת למלא את הכלי האישי במטבחנו).
עד עתה דיברנו על מוצרים יבשים פשוטים לכאורה, מוצרים שגם הערך הכלכלי שלהם נמוך יחסית, אך בהגיענו לדון במוצרי איכות יבשים, כגון קפה, קקאו, תה אבקות תוסף למיניהן ומוצקים חצי יבשים כגון שוקולד וחטיפים וגמור בכל הטיפים יבשים כגון "במבה",  "ביסלי", צ'יפס" וכדומיהן, אנו נתקלים ברמה טכנולוגית שונה לחלוטין.
מחקרים רבים נעשו על מנת לשמר את הארומה של הקפה זמן רב ככל האפשר, אך כולנו יודעים שפעם, שהאריזה נפתחת קשה מאוד להחזיק ולשמר את הארומה והניחוח המשכר הולך ונעלם – וזה סוד כוחו של הקפה. היום ישנן אריזות קפה השקיות עם שכבות שונות כגון אלומיניום ויריעות אטומות מאוד. יש אריזת קפה בקופסאות פח וישנה אריזת קפה בצנצנות זכוכית. לכולם רמת אטימות גבוהה. אחד הפתרונות למניעת הזליגה של הארומה מאריזה שנפתחה היא החזקת הקפה במקפיא.
דבר דומה קורה בפתיחה של שקית חטיפים  - פתחנו ואז מה שנפגע הוא הפריכות של המוצר שהיא היא ההנאה שבאכילתו  ולכן אנו משתדלים לנקוט באמצעים שונים ומשונים על מנת לגרום לתוצרת שלנו להתקלקל.
אריזות משנה
אחד הפתרונות הקלים יחסית ובהינתן שהאריזה היא טובה  הוא אריזת המוצרים באריזות משנה קטנות על מנת לא לגרום לקלקול כל תוכן האריזה  -מצב כזה אנו רואים באריזת עוגיות, יבשות ביסקוויטים ואפילו במצות – יותר אריזות אמנם ,אבל צמצום הנזק הפוטנציאלי – זה לא כל כך
מסתדר עם המוטו המקובל היום של  "LESS PACKAGING" אבל הצרכן מקבל תוצרת לאורך זמן.

ניטור רמת חדירות
פתרון נוסף הוא שימוש באריזות ברמת חדירות מוגדרת ללחות , חמצן וגזים – כפי שתיארנו במקרה של הקפה ולפי העניין. בנושאים אלו רמת הפיתוח היא מהירה וכמות החומרים והלמינטים (חומרים רב שכבתיים) החדשניים היוצאת לשוק היא מדהימה. אבל בל נשכח, חומר חדש צריך להיות נוח למיכון, נוח לאריזה, נוח להדפסה ובעיקר זול, כך שהנושא אינו כה פשוט.
סגירה חוזרת
פתרון נוסף הוא היכולת לסגור מחדש את האריזה, כפי שדיווחנו בזמנו, ברוב מחקרי השוק שהיו בארה"ב לגבי הדרישות של הלקוחות מהאריזות שלהם – היה הנושא של יכולת סגירה מחדש (resealability) כמעט בראש הדירוג. זה הוביל את היצרנים לחפש הפתרון לפתיחה וסגירה חוזרת טובה ככל האפשר, קשה לנו להגיד שהנושא הזה נפתר, אך כמות הפתרונות שאנו מזהים כיום בשווקים היא עצומה.
אריזה בוואקום
שיטה נוספת שעיקרה מיושם  באריזת הקפה היא אריזה בוואקום תוך שימוש שסתום חכם -  אריזה זאת היא בעלת חיי מדף ארוכים אבל ברגע שפותחים אותה רצוי לצרוך את כל הקפה במהירת, כי אין מה לעשות, הארומה "בורחת".
כשאנו מדברים על הארכת חיי מדף אנו צריכים להבין מה משמעות הזמן – במוצרים יבשים אנו מדברים על מספר חודשים ועד שנה  באריזות ללקוח.
חשוב שנדע שאפשר להחזיק מוצרים לתקופות ארוכות יותר – אך כאן ישנן סוגיות של משעות כלכלית ויכולת עמידה עצמאית של המוצר לאורך זמן, בהיבט של שינויים פנימיים אפשריים.
באריזות אסטרטגיות ישנן שיטות לאחסון ואריזה ביחידות גדולות לזמנים יותר ארוכים אך כאן כרוך הדבר בשמירה על סביבה טמפרטורה ולחות מנוטרת , על דגימות וגם על חלוקה לוגית של מטעני המוצר.
לסיכום
ישנה פעילות מגוונת ובעיקר חדשנית לשיפור חיי המדף של המוצרים היבשים, אך טרם הגענו למיצוי נושא זה.
חשוב לציין כי התעשיות הישראליות הן של מוצרי המזון, אך לא פחות מכך יצרני האריזות נמצאים בעשירון העליון בנושא פיתוח אריזות לחיי מדף.

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים