מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
ענף המזון בטיפול נמרץ
הטיפול הנמרץ שלו זוכה בתקופה האחרונה ענף המזון, נוחת עליו בתקופה קשה, תקופה של האטה, כאשר התחרות בין הרשתות מחריפה לממדים שלא הכרנו בעבר. מצד אחד ה"צרכן החדש" מחפש  את המוצר הזול, אך אינו מוותר על נוחות בקנייה, ובמקביל נדרשות רשתות השיווק לעמוד בתחרות החריפה וגם להתמודד מול רגולטורים שמטילים את מוראם על השחקנים בשוק.
                                               
 חיים פלטנר
 
 

שלוש שנים חלפו מאז יצאו ההמונים לרחובות במסגרת המחאה החברתית. מאז, רבים וטובים כבר הספיקו להספיד את המחאה שטלטלה את החברה הישראלית. כיום, דומה שההספדים היו מוקדמים במקצת. אמנם, הפגנות המוניות כנגד יוקר המחיה אינן חזון נפרץ, אבל גלי ההדף של המחאה ממשיכים להדהד במשרדים הכלכליים ואצל רגולטורים, שבשנים עברו "נרדמו בשמירה" ולא ייחסו חשיבות רבה ליוקר המחיה,  ש"זיכה" את הצרכן הישראלי ברמת מחירים גבוהה בשיעור ניכר מזו של עמיתיו במדינות המפותחות.
עיון מהיר במדורים הכלכליים מאז תחילת השנה, מראה שהממשל הישראלי השכיל סוף סוף להבין כי יוקר המחיה מטריד את הצרכן הישראלי לא פחות מן הסוגיות הביטחוניות והפוליטיות. במשרדים הכלכליים וגם במשרד ראש הממשלה מבינים עתה ביתר שאת, כי ה"צרכן הישראלי החדש" אינו מוכן להמשיך ולהיות פראייר, שיצרנים, יבואנים וקמעונאים בענף המזון חוגגים על חשבונו.
כללי המשחק משתנים
"השוק מבקש היום  מחיר, מחיר, מחיר, אך גם נוחות הקנייה  עומדת לנגד עיניו" - אומר רון אנטונובסקי, מנכ"ל קבוצת נתיב יועצים, העוסקת בייעוץ בענף המזון. "בעקבות המחאה החברתית אמנם ירדו המחירים בענף המזון, אולם לאחר זמן חזרו ועלו, דברים רבים נעשו  למראית עין".  אנטונובסקי מדגיש, כי המהלכים שנקטה הממשלה, פעילותו  הנמרצת של הממונה על ההגבלים העסקיים, התחרות בין רשתות השיווק ולחצה המתמיד שלהתקשורת בנושא מחירי המזון - כל אלה מחוללים  ללא ספק מהפך בענף המזון.  על רקע זה אפשר לראות גם את המהלכים שנעשו מאז תחילת השנה, במסגרת חוק המזון ובתחומים נלווים. מהלכים שמשנים במידה רבה את כללי המשחק בענף המזון.
ינואר-  בתחילת החודש  חתמו שרי האוצר והחקלאות על צו המוזיל את מוצרי החלב שבפיקוח ב-1.1% ובמקביל הוכנסו  לפיקוח מחירים גבינה לבנה  5% ושמנת מתוקה 38% ומחירן הופחת בכ-20%. ההוזלה נועדה  לצמצם  רווחיות עודפת של המחלבות, לאחר שהתברר שהנחות שנתנו על ידי המחלבות לקמעונאים לא הגיעו לצרכן.
24 באפריל-  הממשלה מאשרת את המלצות צוות יוקר המחיה, בראשות מנכ"לי האוצר, הכלכלה והחקלאות לפטור ממכס גבינות קשות, יוגורט ושמנת בהיקף של אלפי טונות, המהוות כ-20% מסך הצריכה של מוצרים אלה בשוק החלב. במקביל, יבוטל המכס על יבוא עגלים ויבוא בשר טרי, בהיקף שיגדל פי ששה עד 2019. גם מהלך זה נועד לצמצם את הריכוזיות בענף החלב, שבו שולטות שחקניות מרכזיות- תנובה, שטראוס  וטרה. כדי להקל על היבוא ולהביא להוזלה אמיתית של המחירים – מכסות היבוא יוקצו ליבואנים שיתחייבו למחיר הנמוך ביותר לצרכן. סיוע ממשלתי ינתן למחלבות קטנות, שיכנסו לתחומים שכיום אין בהם  תחרות אמיתית. בתחום יבוא הבשר נועד המהלך להקטין את הריכוזיות בתחום שבו דומיננטיות תנובה ומשפחת דבאח. 
  8 במאי- ועדת המחירים ממליצה להכניס תחת פיקוח מחירים גם שמנת מתוקה 32%. זאת, לאחר שציפיות  משרדי האוצר והחקלאות להוזלת השמנת המתוקה 32%, בעקבות הוזלת שמנת 38% לא התממשו. בשני המוצרים  נתח השוק של תנובה מגיע לכדי 80%.
15 במאי- רשות ההגבלים העסקיים פושטת על משרדי מגה ושופרסל במסגרת חקירה שהרשות מנהלת כנגד תנובה, בחשד להפרת צו הספקים על ידי תנובה.  צו הספקים אוסר פגיעה לא תחרותית במתחרים. הרשות ממשיכה לבדוק את היחסים בין רשתות השיווק לספקים ונבדק חשד לשיתוף פעולה בין הרשתות והספקים כחלק מקרטל ביניהם.
18 במאי-  הממשלה מאשרת רפורמה בתחום יבוא המזון, שגבשה ועדה בראשות הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. במסגרת הרפורמה אמצה הממשלה את השיטה האירופית, לפיה היבוא של  מוצרים שאינם רגישים  (שאינם מן החי או מוצרים שמיועדים לתינוקות) מתנהל ללא הגבלות והם נכנסים למדינות האיחוד ב"מסלול ירוק".  היבואנים בישראל יתחייבו לעמוד בסטנדרטים, שנקבעו באיחוד האירופי, באמצעות הצהרת יבואן. מדובר בין השאר  בדגני בוקר, פסטות, אורז, קרקרים, חטיפים וביסקויטים, המהוים כמחצית מכלל יבוא מזון לישראל. יוסי שלו, סמנ"כל הסחר והשיווק של רשת טיב טעם, סבור כי הרפורמה הזאת ואלו שצויינו לעיל, יביאו  עם מימושן להוזלה ניכרת של מוצרי מזון מיובאים ובמקביל גם להוזלות של המוצרים המקומיים.

25 במאי- ועדת המחירים הבין משרדית החלה לבחון את הרווחיות במוצרי המזון שמחיריהם מצויים בפיקוח (מוצרי חלב, לחם, ביצים ומלח). במסגרת הבדיקה ייערך מיפוי של העלויות והרווחים של הקמעונאים  בגין מוצרים אלה. תוצאות הבדיקה יאפשרו לועדת המחירים  לבחון את  הסכמי הסחר  בכל שרשרת הערך של המוצרים בפיקוח, בייחוד במקטע השיווק.
26 במאי- המפקח על המחירים במשרד החקלאות מגדיר מהו מצרך דומה בשוק מוצרי החלב, ומתי ייחשב כמוצר שמצוי תחת פיקוח מחירים. מטרת ההגדרות להבהיר מה הם מוצרים דומים שמשווקים לצד מוצרי חלב בפיקוח, ומחירם שונה. על פי הנחיות המפקח אסור למכור מצרכים שהם מצרכים דומים במחיר העולה על מחירו של מוצר מפוקח. מצרך זהה שרק שונה בגודלו, משקלו או אריזתו מוגדר כמוצר דומה.
30 ביוני- נמשכים המגעים בין צוות יוקר המחיה לבין הרבנות הראשית באשר לצמצום עלויות היבוא של בשר כשר מחו"ל. הרבנות בארץ אינה סומכת על שוחטים בחו"ל. התוצאה- המוצרים הכשרים בארץ יקרים יותר ב-30-40% מאשר בחו"ל, וכאשר מדובר בכשרות בד"ץ ההוצאות העודפות מגיעות לכדי 60%. גם בתחום  יבוא מוצרי חלב כשרים נעשים מאמצים להגיע עם הרבנות  להסדרים שיפחיתו במידה רבה את עלויות ההשגחה, דבר שיביא לפתיחת השוק לגבינות כשרות ויאפשר תחרות עם תנובה, שטראוס וטרה השולטות בשוק החלב בארץ.
  7 ביולי- בית המשפטהמחוזי בתל אביב גוזר עונש של חודשיים מאסר בפועל  על אפי רוזנהויז, מי שהיה  מנכ"ל רשת שופרסל בגין הפרת תנאי מיזוג (עם רשת קלאבמרקט) ונסיונות לביצוע הסדר כובל. על אפי גידור, סמנכ"ל השיווק נגזר חודש מאסר. פסקי הדין כללו גם קנסות כספיים. על רשת שופרסל הוטל קנס של 3 מיליון ₪. הפרשה ארעה ב-2008, כאשר כמה ספקים  השתתפו בעת ובעונה אחת במבצעים שערכו  שופרסל והרשת המתחרה מגה. ראשי שופרסל דרשו מן הספקים להפסיק את השתתפותם במבצע של מגה, משלא נענו הסירו מן המדפים חלק  מן המוצרים של הספקים הללו. בפסק דינו קבע השופט  כי " שופרסל, רוזנהויז וגידור נהגו באלימות ובכוחנות  כלפי ספקים...".  השניים הועמדו לדין על פי דרישת הרשות להגבלים עסקיים, שהגבירה באחרונה את מעורבותה בכל  הנוגע לקשרי ספקים וקמעונאים, כדי למנוע הסכמים המונעים תחרות ופוגעים בסופו של דבר בצרכן.
טיפול נמרץ בתקופה קשה
הטיפול הנמרץ שלו זוכה בתקופה האחרונה ענף המזון, נוחת עליו בתקופה קשה, תקופה של האטה, כאשר התחרות בין הרשתות מחריפה לממדים שלא הכרנו בעבר. מצד אחד ה"צרכן החדש" מחפש  את המוצר הזול אך אינו מוותר על נוחות בקנייה, ובמקביל נדרשות רשתות השיווק לעמוד בתחרות החריפה וגם להתמודד מול רגולטורים שמטילים את מוראם על השחקנים בשוק. ועוד לא הזכרנו סעיפים נוספים בחוק המזון - כמו הקצאת מקום על המדפים ליצרנים בינוניים וקטנים, איסור התניית מבצע במבצע וחובת פרסום המחירים באינטרנט, מהלך שכרוך בעלויות לא מעטות, אך מגביר את השקיפות וודאי יביא להחרפה נוספת של  התחרות בין הרשתות.
 "ענף המזון נמצא בטיפול נמרץ ונתון לאיומים בלתי פוסקים מצד הרגולטור"- כך מתאר את מצבה של תעשיית המזון מקור בכיר, המעורה היטב בענף. "כל אחד משליך את הבוץ על השני, הקמעונאים והספקים  טוענים שהממשלה אחראית ליוקר המחיה, הספקים טוענים שהרשתות הן שגוזרות את הקופון והרשתות רואות את האשם בספקים הגדולים. בעתיד, ייאלצו הספקים והרשתות להתרגל לכללי משחק חדשים והסכמי הסחר ביניהם ודאי ייערכו בצלו של הממונה על ההגבלים העסקיים.
 "על רקע חוק המזון - מסר לנו  דובר הרשות להגבלים עסקיים - הרשות מתכוונת להגביר את האכיפה  בכל הנוגע ליחסי הספקים עם הרשתות. הרשות שוקדת בימים אלה על מעטפת התקנות סביב חוק המזון, שיפורסמו בחודשים הקרובים עד למועד כניסת החוק לתוקף".
מי שכבר הבין כי כללי המשחק אכן השתנו- הן שתי הרשתות הגדולות שופרסל ומגה. מגה אינה מצליחה להיחלץ מהפסדיה בשנים האחרונות, חרף שינויים מבניים שנערכו בה בתקופה האחרונה. ואילו הרשת המובילה שופרסל- למדה בדרך הקשה כי עליה לשנות כיוון. ברבעונים האחרונים חלה שחיקה מתמשכת במכירות שלה וברבעון הראשון של 2014 רשמה ירידה של 55% ברווח התפעולי.  הנתונים סטטיסטיים מצביעים בבירור (ראו טבלה נפרדת) על מעבר מתמשך  של קונים משתי הרשתות הגדולות- מגה ושופרסל לרשתות הפרטיות ( שחלקן כבר הפכו לחברות ציבוריות דוגמת רמי לוי וויקטורי), שכונו בעבר הרשת הרביעית וכיום הרשת השלישית. ואם לא די בכך, לשתי הגדולות צפויה מכה נוספת - על פי הנחיות הממונה על ההגבלים העסקיים,  הן יידרשו בשנה הבאה, עם כניסת חוק המזון לתוקף, להיפרד מסניפים באזורים שבהם הן חולשות על יותר מ-50% מן המכירות. כוונת המחוקק- להקטין את הריכוזיות באזורים הללו, להגביר את התחרות ולהביא להוזלת מוצרי המזון. הפרידה מ-15- 20 סניפים תהיה קשה ומכאיבה למגה ושופרסל, שכן סניפים אלה נחשבים לרווחיים ביותר.
הפחתת מחירים רוחבית בשופרסל
 זהו הרקע  לתכנית ההתייעלות שעליה הכריזו לאחרונה ראשי שופרסל. תכנית שיוצאת לדרך על רקע האטה חריפה בענף המזון. "בפעם הראשונה אין צמיחה בשוק המזון, אם נהגנו מדי שנה לצמוח בשניים - שלושה אחוזים, כיום  שוק המזון  מצוי בנסיגה של יותר מאחוז וחצי, השוק הולך לקיפאון" – כך הכריז מנכ"ל הרשת איציק  אברכהן בריאיונות לכלי התקשורת והוסיף - "רשת ותיקה חייבת להיערך, אם היא רוצה להמשיך להיות מובילה בקמעונאות". במוקד תכנית ההתייעלות עומדת  הפחתת מחירים רוחבית כמעט בכל סל הקניות המשפחתי, מאחוזים בודדיים ועד 15-20 אחוזים. יבוטלו הנחות חריגות לקבוצות שונות ומועדונים דוגמת "חבר", כך שכלל הצרכנים ייהנו ממוצרים זולים יותר.כמו כן יצומצמו פערי המחירים בין הפורמטים השונים של הרשת. "הלקוח מן השורה לא יממן עוד ארגונים גדולים. שופרסל מבינה שצריך לדבר עם הציבור"- זו האמרה שחזרה ונשנתה במפגשים של ראשי הרשת עם נציגי התקשורת. ואלה מצידם חזרו והדגישו בכותרות,  כי תם עידן הקומבינות ברשת הגדולה.
כיצד מתכוונת הרשת לממן את ההנחות לכלל הצרכנים? ראשית, על ידי צמצום ההנחות לגופים השונים והפניית הכספים שייחסכו מכך להוזלות שמהן ייהנה כלל הציבור. לכך יש להוסיף סגירת סניפים מפסידים, ניצול יעיל יותר של נכסי הנדל"ן שבבעלות  הרשת, התייעלות בתחום הלוגיסטי ופרישת עובדים לא יעילים. אך בכך לא די. ראשי שופרסל מצפים גם שהממשלה תתרום את חלקה ולא רק היא, גם הספקים יידרשו לקחת חלק  בהורדת המחירים, על ידי שיפור תנאי הסחר עמם. כ., יצרן בסדר גודל בינוני, כבר חש בלחץ כבד מצד שופרסל לשפר את ההסכמים עמה ולהגדיל את הבונוסים שהיא גובה ממנו בסוף השנה, בהתאם להיקף המכירות שלו. בונוסים שבדרך כלל הצרכן לא נהנה מהם בעבר. "קשה מאד, ביחוד לספקים קטנים, לעמוד מול הלחצים הללו - אומר כ. - שכן בסופו של דבר שופרסל היא הרשת הגדולה בארץ. גם רשתות פרטיות לוחצות להורדת מחירים, אבל תנאי הסחר עמן מינימליים. בנושא זה שופרסל לא יודעת שובע".
 "הרשתות נוהגות ביתר אגרסיביות"
 ל., גם הוא ספק  בסדר גודל בינוני, מצייר תמונה קשה בענף. גם הוא מזכיר את הלחצים של רשתות השיווק עליו, לרבות רשתות שיווק פרטיות, ולא רק שופרסל – "באחרונה הן מתנהגות באגרסיביות יתרה שלא ידענו בעבר - אומר ל. - הן מבקשות לשפר את הרווחיות שלהן על חשבוננו. תשלומים  שמגיעים לנו מקוצצים ללא כל הסבר, מדי פעם מוטלים עלינו קנסות ללא סיבה ברורה, וכל זה קורה כאשר מפעלים קטנים ובינוניים פועלים במתח רווחים נמוך שלא ידענו בעבר, לא מעטים אף מפסידים".
גם הספקים הגדולים, שחשים את תוצאות ההאטה במשק, מגבירים  באחרונה את קצב המבצעים שלהם. בעוד שלספקים הגדולים יש די שומנים כדי להתמודד עם המצב הנוכחי, מצבם של המפעלים הקטנים והבינוניים הולך ומחריף. ל. מדגיש, כי גם בעבר הייתה תחרות במשק ולמרות זאת המפעלים   הרוויחו כסף.  "ברווחיות הנוכחית אי אפשר לעבוד, יש  עלינו לחצים מכל צד ואנו מצויים במלחמת כל בכל. התעשייה בקושי חיה, זה מצב שיתפוצץ בסוף"!


האם רמי לוי יכול להמשיך ולישון בשקט?
במסגרת הריאיונות  שהעניקו ראשי שופרסל לכלי התקשורת עם השקת תכנית ההתייעלות שלהם, הם חזרו והצהירו כי ברמת המחירים החדשה עתידה שופרסל להיות מתחרה רצינית לרמי לוי. וזה יקרה כבר בשבועות הקרובים. תמיר בן שחר, מנכ"ל משרד צ'מנסקי בן שחר, מסופק אם אכן כך יקרה ואם תכנית ההתייעלות אכן תשיג את יעדיה.
לבן שחר חסרה  בתכנית אסטרטגיה שיווקית של מובילת שוק-  שופרסל מובלת לדבריו ואינה מובילה כפי שאירע בעת התפתחות הרשת הרביעית (כיום השלישית), שהפכה למעשה לרשת הראשונה מבחינת היקף המכירות הכולל שלה. לדעתו, ריבוי הפורמטים של שופרסל אינו מתאים לשוק הנוכחי ומבלבל גם את הלקוח ועליה  לאמץ אסטרטגיה של 2 פורמטים בלבד, אחד מהם לא תחת המותג שופרסל. שטח החנויות של הרשת גדול מדי ולסיכום- שופרסל מפספסת את השיווק ומתרכזת בתפעול ובחיסכון בעלויות. עד כאן דבריו של תמיר בן שחר.
ראשי הרשת דוחים את הטענה כאילו הרשת מובלת ואינה  מובילה בשוק המזון ולראיה- שופרסל מובילה  עתה לדבריהם בנושא הפחתת ההנחות בתווי הקנייה, לרשת תשתית לוגיסטית טובה ביותר, הרשת מובילה  במכירות המזון באינטרנט, נתח המותג הפרטי שלה מגיע לכדי 20% מהמכירות, כרטיס האשראי שלה הוא כרטיס האשראי החוץ בנקאי שצומח בקצב המהיר ביותר ובמועדון הלקוחות שלה 1.8 מיליון חברים.
אז שפטו נא אתם הקוראים, האם  רמי לוי יכול להמשיך ולישון בשקט?





 

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים