מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
תן לאצבעות ללכת במקומך
 
בקצב איטי אם כי בהתמדה, מתחוללת מהפיכה בעולם הקניות של הצרכן הישראלי; יותר ויותר צרכנים עוברים לקנייה מקוונת באמצעות אתרי האינטרנט שהקימו רשתות השיווק המובילות בארץ. המגמה ברורה; אין עוד צורך לכתת רגליים, אין צורך לסחוב סלים, אין קנייה ספונטאנית ומיותרת. הפירוש המעשי: חסל סדר נאמנות לרשת שיווק זו או אחרת. באינטרנט אין שום סנטימנט, כאן המחיר הוא המלך.

חיים פלטנר
 
 

היקף הקניות באינטרנט בארץ נע בין 3 ל-4 אחוזים ממחזור המכירות של הרשתות, עדיין נמוך בשיעור ניכר מן המקובל במדינות המפותחות. בגרמניה, למשל, היקף המכירות באינטרנט הוא כ-13% מן המכירות הקמעונאיות ובאנגליה היקף המכירות המקוונות מגיע לכדי 20% מכלל המכירות.  הקניות המקוונות אצלנו הן במגמת עלייה ודומה שעל הפוטנציאל הגלום בתחום הזה בארץ אין צורך להרחיב את הדיבור. וממש בימים אלה הופעל מאגר מחירים אינטרנטי, כמתחייב מחוק המזון, שבו יחויבו רשתות השיווק לפרסם ברציפות את המחירים בכל סניפיהן. המטרה – להגדיל את השקיפות בתחום המחירים (ראו קטע נפרד).
  MySupermarket (מייסופרמקט) הפך בשנים האחרונות לאתר פופולרי בקרב הצרכנים שמעדיפים לקנות באתרים המקוונים. זהו אתר  שבעזרתו ניתן  להשוות בין המחירים של כל המוצרים שנמצאים על מדפי הרשתות המובילות ולאחר מכן גם לבצע באמצעותו את הקניות באתרי המכירות של הרשתות. האתר מספק חיתוכים שונים של המחירים, לרבות הצעות לדילים הטובים ביותר של מוצרים שמחירם נמוך בלפחות 25% מן הממוצע השנתי. "כיום יש לנו 300 אלף מנויים ומדי חודש  גולשים באתר כ-200 אלף משתמשים. והמספר הזה גדל בהתמדה"- אומר מוישיק אלפרט, מנכ"ל האתר מייסופרמרקט.  
הרשתות הפנימו את "מבחן העגבנייה"
המשתמשים באתר זה נחלקים לשתי קבוצות -  אלה שבודקים ומשווים מחירים ואלה שקונים. היחס  הוא 1:11 - מול כל קונה יש 11 בודקים. "צריך לזכור - אומר אלפרט - כי עד שמתפתחת קניה קיימים חסמים לא מעטים, יש כאלה שכלל לא קונים באינטרנט, יש החוששים מהצגת כרטיס האשראי, יש החוששים מכך שהמוצר שישלח לביתם לא יהיה בדיוק המוצר המבוקש, או שאיכותו תהיה ירודה ויש הסבורים כי המחיר באתר המקוון גבוה מזה שנדרש בחנות".
הרשתות נגמלות בהדרגה מ"מחלות הילדות" ומקפידות על איכות המוצרים הנשלחים הביתה, ואשר למחירים, אלה מושווים לרוב למחירים בסניפים, אך לא תמיד - לעתים נערכים באתרי הקניות מבצעים שאינם מנת חלקם של הלקוחות בחנויות הרשת ולהיפך, לעתים אלה נהנים ממבצעים שאינם  מנת חלקם של הקונים באתר המקוון. הקנייה המקוונת משנה גם את הרגלי הקנייה של הצרכן. אלפרט מציין, כי בשל הנוחות ומשלוח המוצרים הביתה סל הקניות הממוצע נע סביב 500 שקלים, החבילות גדולות וגם כבדות יותר,  מכילות יותר בקבוקי שתיה וכדומה. " אם בעבר- הוא מדגיש - היו חסמי קנייה של ירקות, פירות ומוצרים קפואים הרי כיום קונים הכול, לאחר שהרשתות משתמשות בהובלה בקירור. אשר לפירות וירקות, הרשתות הפנימו את 'מבחן העגבנייה'  ויודעות כי משלוח אחד פגום של ירקות פירושו  לעתים  אובדן של לקוח".

"מנוע צמיחה עצום"
"אנו ביינות ביתן רואים באינטרנט מנוע צמיחה עצום, בין אם מדובר במכירות דרך האינטרנט בין אם בהקמת אתר ועמוד פייסבוק"- אומר ארז אייזנברג, סמנכ"ל שיווק  ברשת יינות ביתן. "היום, בעידן הדיגיטלי, הרכישות ברשת הפכו לדבר שבשגרה, כך מי שלא ברשת בעצם לא קיים". כיום, אחוז בלבד  ממחזור המכירות של הרשת מגיע ממכירות באינטרנט והשאיפה היא להגיע מהר ככל האפשר לכדי 3%.
יינות ביתן מפעילה כיום 10 מרכזי משלוח, אשר מספקים את  המשלוחים מהקריות בצפון ועד אשדוד בדרום ובקרוב יוקמו  3 מרכזים נוספים.  "האינטרנט הוא כלי לשמירה על קשר עם הלקוח - מוסיף ארז - ולכן אנו מקפידים לערוך פעילויות ולעדכן את הגולשים לגבי מבצעים חדשים בעמוד הפייסבוק שלנו".

גם התעשייה מעורבת

גם חברות המזון הישראליות שינו באחרונה את גישתן  לתחום הזה. "התעשייה מתעוררת בכל מה שקשור לתחום הקניות המקוונות" - אומרת  נ. אשת שיווק בחברת מזון מקומית.  "אם בעבר התייחסנו לערוץ הזה כאל גורם זניח בשל קוטנו, כיום הגישה השתנתה". יותר ויותר חברות בתעשיית המזון מעלות את הנושא על סדר יומן, ונציגיהן בוחנים ובודקים את כל הפרסומים של הרשתות שבאתרים שלהן  מופיעים המוצרים שלהן. לא פעם מתברר,  שנתונים רבים הנוגעים למוצרי החברות השונות אינם מעודכנים, בהם כאלה שלא עודכנו זה עשור. נ. מספרת על  פגישות עבודה המתקיימות לאחרונה עם נציגי הרשתות הקמעונאיות.  במסגרת הפגישות הללו הועברו לרשתות דיסקים עם תמונות מעודכנות של המוצרים , תיאור מעודכן של המוצרים והרכב הרכיבים בהם,  משקלם ועוד. הרשתות נדרשו גם להקפיד על כך שבחשבוניות ללקוח שם המוצר יהיה זהה לשם שאותו מפרסם היצרן ואשר מוכר לציבור.
השלב הבא היה בניית תכנית עבודה מסחרית,  במסגרתה הוגדרו המוצרים החדשים שחברת המזון מעוניינת להציג  ולעודד באתרי המכירות. במקביל נקבעה גם תכנית למבצעי מכירות שייעשו בתיאום עם הרשתות.  וגם הפרסום לא נשכח. "בעבר - אומרת נ.-  כמעט ולא היו פרסומים של חברות מזון  שכוונו לאתרי המכירות באינטרנט. כיום ברור לכל כי כל חברה חייבת להיות כאן ולהשקיע יותר בפרסום ייעודי באתרי הקניות".
"חסל סדר נאמנות"
מקצת מן השיקולים המנחים את הצרכן לקנות באתרי הקניות, העלה בפנינו ל. שהוא ואשתו שכירים, בשנות השלושים, ולהם 3 ילדים. "השיקול המרכזי לקנייה המקוונת היא הנוחות, הבאת המצרכים הביתה חוסכת לי מדי שבוע קרוב לשעתיים וחצי של קנייה ביום ששי. לכל היותר אני מבזבז 20 דקות  על בדיקת  והשוואת המחירים באתר ולהעברת הרשימה לצורך משלוח הביתה".  ל. נוהג לערוך ולהזמין את הקנייה השבועית ביום שלישי, כך שהמוצרים יגיעו ביום חמישי לקראת שבת. קניות משלימות כמו חלב ולחם נעשות באחד הסופרים הסמוכים לבית.  הנוחות שווה כסף ושני בני הזוג מודעים לכך שסל הקניות באתר יכול, יחד עם דמי המשלוח, להסתכם לעתים בסכום שגדול ב-5% עד  10% מזה שישלמו בחנות.
ככלל, בדיקת המחירים נעשית באתר על סל קניות שלם - כלומר ההשוואה בין הרשתות לא נעשית ברמת המוצר אלא ברמת הסל. "חסל סדר נאמנות לרשת זו או אחרת - מדגיש ל. - באינטרנט אין שום סנטימנט,  כאן המחיר הוא המלך". מניסיונו למד גם, כי לעתים הפער במחיר הוא לטובת האינטרנט ולעתים  הכף נוטה לטובת הקנייה בסניף. בדרך כלל ל. מרוצה מרמת השרות והאיכות של המוצרים, אם כי לא פעם מתברר שמוצר מסוים לא נמצא במלאי, או שהמחיר לא בדיוק במבצע וגם במקום כרוב קטן שהזמין הגיע כרוב גדול וכיוצא באלה. לעתים, גם ביום המשלוח מתקבל טלפון שמבשר כי המוצר שהזמין אינו במלאי ומוצע לו מוצר חלופי. "תקלות כאלה קורות כמעט בכל קנייה, אבל מנגד ניצבת הנוחות והזמן החופשי ביום ששי, כך שבסופו של דבר אפשר להסתדר".
עובדה נוספת המניעה לקוחות לעבור לקניות און ליין- הזמנת המוצרים ברשת נעשית לרוב על פי רשימה מסודרת. כך נמנע הצרכן מן הקניות האימפולסיביות בסניף, קניות שנעשות בעקבות פיתויים שונים כמו מבצעים של  1+1, או 2+1, במקרים רבים תוך חריגה  משמעותית מרשימת הקניות המתוכננת וגם מן התקציב.  זה אולי טוב לרשת, אך לא לצרכן.

"המערכת משולה לנושאת מטוסים גדולה"

תפעול המערכת  של אתר מכירות  באינטרנט ואחזקתו השוטפת  אינם דברים של מה בכך. "זוהי מערכת הכוללת עשרות אלפי מספרי פריטים וקודים" - אומר עמוס ברוך, שניהל בעבר את שרות המשלוחים של רשת שופרסל ומעורה היטב בתחום. "זו מערכת המשולה לנושאת מטוסים גדולה שצריך כל פעם להטותה ימינה ושמאלה, כדי לענות על דרישות הלקוחות. צריך להיות כל הזמן עם היד על המצפן".
 אחת הבעיות הקשות שמאפיינת תחום זה הוא מחסור במוצרים המיועדים למשלוח. "אם בבוקר -  אומר עמוס - מזמינים במפתיע כמות גדולה של מוצר מסוים למשלוח הביתה, ואינך יודע שבינתיים לקוחות בסניף כבר קנו  מחצית מן הכמות - אתה אמור להיות בבעיה ואז צריך לתמרן".
נושא נוסף המקשה על התפעול הינו זיהוי מוצרים  המיועדים למשלוח ועל כך התגברו בשופרסל ובעוד רשתות ע"י "עגלת איסוף חכמה". זו מאפשרת לאוספים לסרוק את קוד המוצר ו/או לשקול פריט ולהכניסו  באופן מיידי לטאבלט, אשר נמצא על גבי העגלה ומקושר למחשב המרכזי באמצעות WIFI. המערך הזה מאפשר איסוף מהיר ומדויק של הפריטים שהוזמנו ולמעשה נחסכות כאן מרבית התקלות הצפויות בדרך כלל בנקודות האיסוף והמשלוח. טעויות באיסוף גורמות  בין השאר למשלוח כפול אל הלקוח, ששילם עבור משלוח אחד בלבד. "קשיים כאלה -  אומר עמוס ברוך - הם הסיבה לכך  שלא כל הרשתות הקמעונאיות בארץ מחזיקות אתר מכירות באינטרנט".

עסקים פורחים בגינת הירק

לצד הרשתות הקמעונאיות פורחות  הקניות המקוונות גם בתחום החקלאי-  חקלאים באזורים שונים  עוסקים  זה מכבר בשיווק ישיר של ירקות ופירות מן השדה לבית הלקוח. רצונם של צרכנים לרכוש תוצרת חקלאית טרייה ואיכותית ומנגד רצונם של החקלאים לעקוף את הרשתות הגובות מהם דמי תיווך גבוהים - כל אלה תורמים לפריחתו של התחום הזה.
"גן השדה" המצוי בכפר רות, הוא אחד הספקים של ירקות ותבלינים אורגניים בשיווק ישיר. הבעלים הוא רעי פויכטונגר,  בעברו איש שיווק בענף המזון, מה שסייע לו בארגון השיווק הישיר.  בחווה שבבעלותו הוא מגדל בכל עונות השנה  למעלה ממאה סוגים של ירקות ותבלינים, ותוצרת החווה נשלחת מדי שבוע ל-700 לקוחות.
כאשר אני שואל אותו האם הלקוחות שלו נהנים מירקות ופירות זולים מאלה  שנמכרים ברשתות, תשובתו חד משמעית ונחרצת -  "אין לי מושג. אתה מנסה להשוות  כאן בין מכונית מרצדס לסובארו. אנחנו מדברים על שני מוצרים שונים לחלוטין. אני מספק ירקות טריים, מלפפון  וחסה שלא ראו מקרר ותפוחי אדמה שהוצאו ישירות מן האדמה, אלה מוצרים שונים לגמרי ממה שמוכרות הרשתות". נראה שעבור איכות וטריות מוכנים הלקוחות לשלם יותר.
רעי מגדיר את החווה כבית חרושת לירקות. "אצלנו - הוא מסביר - כול שבוע שותלים, זורעים וגם קוטפים. אין לנו מקררים ואנו עוסקים רק בסחורה טרייה". את תוצרת החווה הוא משווק באזור ירושלים ובאזור המרכז ועל ההזמנה להגיע בדרך כלל יום לפני מועד המשלוח. דמי המשלוח נעים בין 10 ש"ח ל-25  ש"ח, תלוי באזור.
רעי מקפיד לשמור על קשר עם לקוחותיו באמצעות ידיעון אינטרנטי שבועי שבו הוא  מדווח על מה שאירע בחווה בשבוע החולף,  על ירקות ותבלינים חדשים שניתן לרכוש ומקפיד לשתף את הלקוחות בקשיים וגם בהצלחות. חזונו של רעי – "כפי שלכל אחד יש ספר אליו הוא קשור ולכל אישה יש גם קוסמטיקאית אישית, כך אני שואף לכך שהלקוחות שלי יראו בי את  מגדל המזון הפרטי שלהם".

גם חקלאי הערבה משתלבים

מי שמבקשת להיכנס עתה  לתחום השיווק הישיר היא אגודת "יופי של ירקות", שהחלה את דרכה בשיווק הירקות של חקלאי עין יהב והערבה לרשתות השיווק  וברבות השנים  הצטרפו אליה חקלאים מאזורים נוספים בארץ.  היקף המכירות השנתי של האגודה כ-200 מיליון ₪.
" אנו מאמינים – אומר מנכ"ל האגודה דניאל לב - כי נוכל לחסוך חלק ניכר מן העלויות הכרוכות במכירה לרשתות. כיום יש פער של 100 אחוזים בין התמורה שאנו מקבלים מן הרשת תמורת הירקות שלנו לבין המחיר שהיא גובה מן הצרכנים. לא פעם אנו מקבלים מן הרשת 4 שקלים בעוד שזו גובה מן הצרכנים 8 שקלים". לב מאמין, כי השיווק הישיר יאפשר לספק לצרכן הסופי תוצרת טרייה שנקטפה לילה קודם  ותיתן לחקלאי פדיון מרבי, כאשר גם הצרכן  ייהנה ממוצר זול יותר מזה שנמכר לו בחנות.
דניאל לב ועמיתיו החקלאים מודעים למשאבים הדרושים להקמתו של אתר מכירות מקוון, שאמור לכלול מרכז לוגיסטי לריכוז התוצרת שלוקטה, מערך הפצה ושינועו וכיוצא באלה. בשלב זה החליטו לוותר על כך  ובתחום השיווק הישיר לשתף פעולה עם "סיטון", אתר מכירות מקוון שעוסק כיום בשיווק ישיר של מוצרים יבשים בלבד. "אנחנו נהיה ספקי הירקות והפירות שלהם -  אומר לב -  ועם הזמן נחליט מה תהיה דרכנו בעתיד".

 "להחזיר לצרכן את החופשה השנתית"

אתר המכירות המקוונות "סיטון" הוקם לפני כשנה והוא מפיץ את המוצרים ממרכז לוגיסטי חדיש,מרלוג, הממוקם בשוהם.  יפית אבקסיס, מנהלת השיווק  ואחת מבעלי האתר, מציינת, כי להקמתו קדמו הכנות שנמשכו כמה שנים. "למעשה - היא מספרת - אנחנו באים מעולם ההייטק, יש לנו חברה טכנולוגית לקופות ממוחשבות בסופרמרקטים, מינימרקטים ומסעדות ואנו מכירים היטב את עולם הקמעונאות". במהלך 15 השנים בהן ליוו אותו הגיעו למסקנה שלא הגיוני לעשות מדי שבוע קנייה שבועית, שכוללת גם מוצרים יבשים, ולאחר מכן עוד לשאת הביתה את הסל הכבד. "בדקנו ומצאנו כי כל קנייה כזאת נמשכת לפחות שעה וחצי, כלומר 6 שעות בחודש ויותר, ובחישוב שנתי משך הזמן הזה משתווה לחופשה השנתית של האזרח הישראלי הממוצע. הבנו שהגיע הזמן לשנות את הרגלי הקנייה שלנו ולהחזיר לצרכן את החופשה השנתית".
הידע הטכנולוגי שלהם סייע למקימי האתר בתכנון והקמת המרלוג החדיש, שממנו יוצאים המשלוחים ישירות לבתי הלקוחות באזור המרכז.  כאמור, האתר מתמקד בשלב זה בשיווק מוצרים יבשים בתחום המזון ומוצרי ניקיון וטואלטיקה. "אצלנו - מדגישה אבקסיס - אין קופונים ומבצעים וגם לא 'מלכודות דבש', בנוסח עוף בשקל. באינטרנט צריך להיות הוגן, כי כאן תמיד אפשר להשוות". בדרך כלל הלקוחות של האתר מבצעים קנייה גדולה אחת לשלושה שבועות, שכן מדובר במוצרים יבשים עם חיי מדף ארוכים.  סל קניות ממוצע כולל 55 פריטים. רמת המחירים זהה בדרך כלל לאלה שברשתות הדיסקאונט.
גם כישלונות - לא רק הצלחות
לאחרונה, החלה חברת סיטון לפעול גם בקרב המגזר העסקי והיא מציעה לעסקים כמו בנקים, משרדי עורכי דין ואחרים לשווק להם ישירות באמצעות האתר מוצרים יבשים דוגמת קפה, תה, עוגיות וסוכר שהם רוכשים כיום בעצמם מתחת למשרד ובמחירים גבוהים.  
התחום הזה לא ידע רק הצלחות - בעצם ימים אלה התבשרנו על סגירתם של שני אתרי מכירות- "הביתה",  שעסק בשיווק ישיר של  מוצרי צריכה, בעיקר מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה והאתר השני My Free Market, שעסק בשיווק ישיר של  מוצרי צריכה יבשים מאנגליה במחירים נמוכים מן המחירים בארץ. שני האתרים נקלעו לקשיים כספיים ונסגרו.
ולסיום , חידוש מעניין מבית היוצר של מייסופרמרקט העולמית, חידוש שהנהיגה לא מכבר בבריטניה שם היא פעילה בשנים האחרונות. מוישיק אלפרט מספר, כי במסגרת זאת הקימה החברה שרות לעסקים קטנים - אתרי מכירות מקוונים עבור יצרנים קטנים של יין, איטליזים ייחודיים, מעדניות, חנויות לממכר ירקות ופירות אורגניים, חנויות המתמחות בקוסמטיקה וכיוצא באלה. באתרים אלה ניתן להשוות בין מחירי המוצרים הללו ולבצע הזמנות ישירות לבית הלקוח. מייסופרמרקט  מתכוונת בשנה הבאה ליישם חידוש זה גם בארץ.


השקיפות המלאה תופעל בהדרגה
על פי חוק המזון, החל מ-20 במאי חייבות 19 רשתות המזון הגדולות  לפרסם באינטרנט  את רשימת המחירים המלאה שלהן בכל הסניפים שלהן. המחירים יפורסמו במאגרי מידע אינטרנטי כשהמטרה היא  להגביר את השקיפות בתחום המחירים בכל רחבי הארץ. המאגרים הללו יאפשרו לכל צרכן לבדוק בכל רגע נתון מה מחירו של מוצר מסוים ברשת מסוימת ובסניף מסוים וכן להשוות מחירים עם רשתות אחרות ,וכיוצא באלה. חברות דוגמת מייסופרמרקט וזאפ ישיקו גם אפליקציות שיקלו על הצרכנים  להשוות  בין השאר מחירים בין רשתות שונות  ובין סניפים במקום מגוריהם. אתר זאפ יציע בין השאר  לצרכנים להרכיב סל מוצרים, כאשר המערכת תבחן מדי שבוע מהו הסניף הזול ביותר ותדווח על כך לצרכן. המהלך הזה, לכשיושלם,  צפוי ללא ספק להגדיל   בשיעור ניכר את מספר הקונים והבודקים באתרי המכירות  וההשוואה המקוונים.
 משיחות עם נציגי רשתות שיווק מסתבר, כי כל הרשתות שוקדות בימים אלה על הכנת הקבצים המתאימים, מהלך לא פשוט שכרוך גם בהוצאה כספית לא מבוטלת " ואת זה כרגיל יממן בסופו של דבר הצרכן", כדברי בכיר ברשת שיווק. בשלב זה נראה  שההיערכות המלאה בתחום זה תושלם רק בחודשים הקרובים. בענף המזון הדעות חלוקות  באשר להשפעת המהלך הזה על השוק והמחירים בו – יש הצופים כי בעקבות פרסום מאגרי המידע הרשתות יישרו קו בתחום המחירים  ויש הצופים כי התחרות תגבר והמחירים יירדו. ימים יגידו.

 

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים