מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
השנה הסוערת של ענף המזון
8/10/15

תשע"ה תיזכר ללא ספק כאחת השנים המעניינות והמאתגרות בענף המזון - שנה שבה קרסה רשת מגה, לצד עדן טבע מרקט ורשת קוסט 365; שנה שבה  יצאו לפועל כמה רפורמות בתחומי היבוא של מזון לארץ; שנה שבה התחרות החריפה  בין הרשתות שחקה את רווחיות הרשתות הקמעונאיות וגם הותירה את רישומה על מאזניהם של כמה מן הספקים הגדולים והקטנים; שנה שבה המותג הפרטי חדר בקצב מהיר  יותר לשוק הישראלי, וגם היבוא המקביל תפס כותרות;  שנה שבה שוק המזון נהיה צפוף יותר והסיכונים בו גדלו. וכן,  גם חוק המזון נכנס השנה לתוקף והמחיר המשיך להיות המלך מבחינתו של הצרכן הישראלי.

חיים פלטנר

 
 


דומה, שענף המזון  ניצב בשנה החולפת על  פרשת דרכים – מה שהיה לא יהיה עוד. "הולכים פה להשתנות דברים" - אומר רון אנטונובסקי, מנכ"ל נתיב יועצים, המלווה מזה שלושה עשורים את שוק המזון הישראלי. את השנה היוצאת  הוא מגדיר כסיום  שלב המבוא של המחאה החברתית, שגלי ההדף שלה מורגשים עתה היטב, 4 שנים לאחר שהחלה. נראה, שההספדים למחאה החברתית היו מוקדמים.  את פירותיה אפשר לראות השנה בשורה של תקנות ורפורמות שהביאו ויביאו לביטול חסמים ביבוא,  ולשורה של מהלכים מצד הרשתות והספקים  הגדולים, כאשר המטרה היא אחת -  לרצות את הצרכן ולספק לו מוצר איכותי, בריא יותר ובעיקר זול.


מגלים את היבוא המקביל
"כולם, רשתות וגם ספקים – מחפשים היום אחר  מוצרים זולים, אם במסגרת יבוא מקביל זול, אם במסגרת המותג הפרטי "- אומר אנטונובסקי.  "יש אלינו פניות של קמעונאים ויבואנים לאתר עבורם מוצרים בחו"ל  וגם פניות של יצרנים ישראליים שמבקשים לבחון את האפשרות לרכוש או להקים מפעלים בחו"ל ולייבא את תוצרתם לישראל. יצרנים מחפשים לקנות מפעלים במדינות כמו פולין ואוקראינה, שם עלויות הייצור הן כמחצית מאלה שבארץ".
הקמעונאי הישראלי גילה השנה ביתר שאת את היבוא המקביל.  החסמים עדיין קיימים,  אך בקרוב ישונה החוק הקיים ורפורמות דוגמת רפורמת הקורנפלקס  יביאו לביטול חסמים ולהקלות נוספות ביבוא מוצרי מזון לארץ. איל רביד, הבעלים והמנכ"ל של רשת ויקטורי, שהפתיע לא פעם בתחום היבוא המקביל, צופה שעם ביטול החוק הקיים צפויה עדנה רבה ליבוא המקביל וגם לצרכן הישראלי. במהלך השנה הצליח לייבא לארץ מוצרים כמו פסטה ברילה וסכיני גילוח ג'ילט שנמכרו במחירים זולים בעשרות אחוזים  מאלה המקובלים בארץ. בימים אלה ממש נודע כי שופרסל תייבא לארץ כמות גדולה של משחות שיניים קולגייט, שהרשת מתכוונת למכור ללקוחותיה במחיר נמוך מן המחיר הנוכחי (גלובס).לחגיגה הזאת יצטרפו בוודאי  רשתות נוספות וגם יבואנים קטנים ,שעד כה לא יכלו לפעול בשל התקנות הקיימות.
"כללי המשחק השתנו"
פתיחת שערי היבוא היא ללא ספק האיום הגדול ביותר על הספקים הגדולים, שבמשך שנים רבות נהנו מן החסמים שהוטלו על היבוא. ובנושא זה ודאי לא יישבו מנגד באפס מעשה. "הספקים יודעים כי עתה משתנים כללי המשחק" - אומר בכיר בענף המזון. "חלפו הימים שבהם יכלו להעלות מחירים כאוות נפשם. כבר אין להם יד קלה ללחוץ על אקדח המחירים וגם אי אפשר להקטין אריזות פעמיים בשנה ולהשאיר את המחיר הנוכחי. אי אפשר גם להתייחס בזלזול ליבוא המקביל". ואנטונובסקי מוסיף בהקשר לכך, כי "המציאות הזאת מביאה את הרשתות ואת הספקים הגדולים לחשיבה שנייה ולהתנהלות שונה בכל הנוגע למחיר. ומה שלא פחות חשוב- להיות יותר קשובים למאוויי הצרכן".
מי שמכתיב בשנה האחרונה במידה רבה את כללי המשחק בענף המזון, הוא ללא ספק איציק אברכהן, מנכ"ל  רשת שופרסל, שהיא ומגה סבלו בשנים האחרונות משחיקה מתמדת בנתחי השוק שלהן, לטובת  שאר הרשתות. בשופרסל הבינו, כי כדי לשמור על מעמדה כרשת המובילה, עליה ליצור כלים נוספים שבהם תוכל להתמודד ביתר הצלחה בשוק, שמתאפיין בתחרות מחירים חריפה ביותר. תחרות שגרמה בשנה האחרונה  לשחיקה ניכרת ברווחי כל הרשתות, לרבות רמי לוי. בשופרסל אף רשמו הפסדים בשנה האחרונה, אם כי ברבעון השני כבר נרשם רווח צנוע של 16 מיליון ₪.

שופרסל מול הספקים

אברכהן  החליט, כי את המערכה העיקרית יש לנהל כנגד הספקים, מהם תצמח הישועה בתנאי שיסכימו לקצץ ברווחיהם. כמעט בכל אירוע הוא חוזר וקובל על כך שהספקים הגדולים  נהנים  מרווחים דו - ספרתיים, שעה שהרשתות נאלצות להסתפק ברווחיות שנעה במקרה הטוב בין 2 ל-3% ואף פחות מכך. "בעוד שמחירי הסחורות בעולם יורדים, הרווחיות של הספקים רק עולה. אין לנו בעיה שהיצרנים ירוויחו - אומר אברכהן -  אבל עליהם גם להשתתף בהורדת המחירים.  אנחנו רוצים להוריד מחירים, אבל גם להרוויח ברמה מינימלית המקובלת בענף". למותר לציין, כי הספקים הגדולים אינם מאמצים את התיאוריה הזאת (ראו הריאיון עם מנכ"ל אסם בטור נפרד).
על רקע זה פתח מנכ"ל שופרסל במערכה כנגד הספקים הגדולים, מערכה אולי חסרת תקדים, שבה נמצא בקדמת הבמה המותג הפרטי. זהו הנשק העיקרי בשלב זה כנגד אותם ספקים, שהמותגים המובילים שלהם עדיין נהנים מפופולריות רבה בציבור הישראלי. שופרסל הרחיבה בשיעור חד את היקף המותג הפרטי שלה ולא היססה להתנגח ראש בראש עם הספקים הגדולים, תוך כניסה לקטגוריות שהיו נחלתם הבלעדית של הספקים הללו. כך נכנסה באחרונה שופרסל עם מותג פרטי משלה לעולם החלב, שבו שלטה תנובה מאז ומתמיד.  עם תנובה היא מתעמתת כיום גם באמצעות מותג פרטי בתחום הבשר,  שאותו היא מייבאת מארגנטינה, תוך תחרות במותג אדום אדום של תנובה (58% נתח שוק). ואם לא די בכך, המותג הפרטי של שופרסל  נוגס גם בלהיטים של אסם כמו ביסלי ובמבה, בסלטים של שטראוס וצבר (אסם) ועוד.  אפילו לגבינת עמק הפופולרית של תנובה  נמצאה מתחרה בדמות גבינה צהובה שהרשת מייבאת מאוסטריה. אגב, תנובה לא נשארה חייבת, לפחות בתחום הבשר, וכבר הודיעה כי תייבא בשר לקראת חגי תשרי. יצוין, כי שאר הרשתות לא נשארו מאחור והוזילו את מחיריהם של מוצרי החלב והבשר, לעתים לרמות נמוכות מאלה שבשופרסל. כ-15% מכלל המכר של שופרסל הם כיום במסגרת המותג הפרטי שלה וזאת לעומת פחות מ-7%,  ממוצע ארצי של מכירות במסגרת המותג הפרטי, נתון שוודאי יעלה כבר בתקופה הקרובה. מנתוני הרשת עולה, כי בקטגוריות שבהן הושק מותג פרטי חלה ירידת מחירים בכלל השוק.
ראש בראש –שופרסל מול יוניליוור

חילוקי דעות בין רשתות שיווק לספקים, הם כמעט דבר שבשגרה. לרוב הדברים נשארים בחדרי חדרים, הרחק מעיני התקשורת.  ראשי שופרסל, שמגדירים עצמם נציגי הצרכנים, שינו  באחרונה ממנהגם וכך  נחשף הציבור לסכסוך קשה, מתוקשר היטב, שנתגלע בין שופרסל ליוניליוור, יצרנית ויבואנית של מותגים מוכרים כמו תלמה, הלמנס, בייגל בייגל, גלידות שטראוס, קליק, פינוק ועוד. שני הצדדים הטיחו האשמות זה בזה - יוניליוור טענה ששופרסל קזזה באופן חד צדדי  כספים מהחוב שלה לחברה, ואילו ראשי הרשת דחו את הטענה הזאת וטענו כי יוניליוור הפסיקה מבצעים בשופרסל, מהלך שפירושו העלאת מחירים. לאחר שורה של דיונים עקרים, הודיעה יוניליוור כי היא מפסיקה לספק את מוצריה לשופרסל. בתגובה, הודבקו בסניפי הרשת מודעות שבהן הוזמן הקהל לרכוש  מוצרים חלופיים למותגים של יוניליוור. יוניליוור, שאבדה לפי שעה את מקומה על מדפי הרשת המובילה, נקטה במהלך נגדי - הציעה מבצעים על מוצריה ברשת של רמי לוי ובמקביל גם הציעה לציבור הרחב קופונים עמם ניתן לקנות בהנחה את מוצריה ברוב הרשתות, להוציא כמובן  את שופרסל. שעה שראשי שופרסל לא חסכו את שבטם מיוניליוור בכל מפגש עם נציגי התקשורת, ביוניליוור שמרו על "דממת אלחוט".  אישים לא מעטים בענף תוהים מדוע החליט אברכהן לפוצץ בפומבי את המחלוקת עם  יוניליוור-  האם  זו הפגנת שרירים שנועדה לאותת גם לספקים גדולים יותר דוגמת אסם או שטראוס, בבחינת יראו וייראו? ואולי הנחה נוספת מצד יוניליוור הייתה פותרת את כל הבעיה?

הקפה של מי זול יותר?

שיווק השקמה - רמי לוי, לא נותרה מאחור בכל הנוגע למותג הפרטי. גם רווחיותה נשחקה בתקופה האחרונה וגם היא נכנסת עתה במלוא התנופה לתחום הזה. בימים אלה ממש מתוכננת השקתם של 300 מוצרים במסגרת המותג הפרטי שלה  ועוד 400 יושקו בעתיד הרחוק יותר. בזמנו פנה רמי לוי לספקים הגדולים וביקש מהם לייצר עבורו מוצרים למותג הפרטי שלו, כמקובל בחו"ל, אולם נתקל בסירוב.  המותג הפרטי מתבסס בעיקר  על יצרנים קטנים ובינוניים בארץ וכן על יבוא מחו"ל. בהקשר לכך אומרת יפית לוי, סמנכ"לית השיווק של הרשת  - "היצרנים הגדולים עוד לא חוו את העוצמה והחוזק של המותג הפרטי ברשתות. אבל זה יקרה ואז הם ייאלצו להצטרף ולייצר עבורנו את המוצרים".  רמי לוי שואף להיכנס עם המותג הפרטי שלו לכל תחומי המזון והטואלטיקה, למעט מזון לתינוקות ולהגיע לכך שהמותג הפרטי יהווה כ-20% מן המכר של הרשת. וכדרכו, הוא מבטיח כי המחירים שיציע ללקוחותיו יהיו נמוכים ממחירי המותגים המובילים וגם ממחירי המותגים הפרטיים של הרשתות המתחרות. "בעתיד - אומר לוי- התחרות בין הרשתות לא תהיה  עוד מי מוכר זול יותר  את קפה עלית, אלא איזה קפה זול יותר- הקפה של שופרסל או הקפה של רמי לוי". ולצד הלוגו של שופרסל  "אותה האיכות, ללא המותג, פחות כסף" ודאי נוכל לצפות בקרוב בלוגו המותג  של רמי לוי  "יותר איכות פחות עלות".

הלקח מקריסת מגה- לא להתפתות לעסקים חברי בטחונות

מעדני יחיעם, העוסק בייצור נקניקים ופסטרמות, הוא אחד היצרנים המייצר עבור המותג הפרטי של שופרסל. היקף המכר למותג הפרטי הוא בשיעור של 10% אחוזים מכלל המכירות של המפעל בשוק המקומי.  "אנחנו נכנסנו לנושא מסיבות אסטרטגיות" -  מסביר תמיר דגן, מנהל השיווק של מעדני יחיעם. ""חברה כמו אסם לא זקוקה למותג פרטי, שכן  אף אחד לא יוריד מן המדפים את המרקים או הפסטה שלה, יש לה די עוצמה כדי לשמר את המותג שלה. אנחנו מוכנים לייצר גם עבור מותגים פרטים נוספים בתנאי שנקבל תנאי סחר טובים  והתחייבות לטווח ארוך". דגן מודה, כי ייצור רק עבור מותג פרטי פירושו הפסד למפעל. "זה על השוליים של המחיר וכל זמן שזה השוליים ולא הכביש המרכזי אפשר לחיות. אם תיסע רק על השוליים סופך שתקבל פנצ'ר".
את שנת תשע"ה מסיים "מעדני יחיעם"  עם גידול במכירות, אך גם עם שחיקה ברווחיות, תופעה שחוזרת ונשנית במפעלים נוספים. התחרות הקשה בשוק, עלויות רגולציה, שכר  והתייקרות חדה במחירי בשר הבקר יצרו השנה בעיה קשה, שכן בימים כאלה אי אפשר לדבר על העלאת מחירים.  יצוא בהיקף של כ- 25% מכלל המכירות תורם משמעותית לרווחיות המפעל.
האם חוק המזון שהופעל השנה תרם לכם, כמפעל קטן – אני שואל את תמיר.  "הוא תרם במשהו, לא כולם מבצעים אותו ופה ושם מעגלים פינות. לנו כמפעל קטן זה עשה טוב"- מדגיש תמיר. " הרשתות לא יכולות לחייב אותנו כבעבר בכל מיני חיובים כמו עבור פרסום, פתיחת סניפים חדשים  ועוד חיובים יצירתיים כיד הדמיון הטובה של הרשתות".  ומה באשר למיקום  המוצרים על המדפים במסגרת החברות הקטנות והבינוניות , כמתחייב מחוק המזון – כאן לא קרה שום דבר דרמטי. "יחד עם זאת, הגישה של הקמעונאים הגדולים השתנתה והם רואים בנו היום יותר שותפים מבעבר".
אשר לקריסת מגה- מעדני יחיעם ממשיך לספק לרשת שקרסה את מוצריה ומייחלת לשיקומה. "חיוני שהרשת הזאת תשרוד, לטובת התחרות, לטובת הספקים שלה וגם לטובת עובדיה". הלקח שניתן להפיק מפרשת מגה –"השוק הישראלי צפוף מאד ובכל שנה מישהו נופל.  המסקנה - מדגיש תמיר  - אסור להתפתות, אל תלך עם מי שאין לו רמת בטחונות סבירה".

התחזית: "חללים לא מעטים יפלו בדרך"

איש שיווק בכיר בענף צופה, כי בתוך 5 שנים שוק המזון יהיה שונה לחלוטין. "יותר תחרותי ועם חללים לא מעטים שיפלו בדרך, בעיקר עסקים קטנים. מי שחשב שאפשר לייצר תחרות  בארץ על ידי העדפת יצרנים קטנים ובינוניים שגה". לדעתו, תחרות אמיתית תתחולל רק באמצעות יבוא בקנה מידה גדול והראשונים להיפגע מכך יהיו היצרנים הקטנים והבינוניים. זה חלק מן המחיר שיש לשלם בדרך לשוק מזון שפוי. "מצד אחד- מוסיף  הבכיר - הממשלה לא עשתה די כדי לעודד ולתת גיבוי ליצרנים הקטנים במגמה לעודד תחרות, ומצד שני היא לא הבינה שבשוק הישראלי לא הם שיחוללו את המפנה במבנה הנוכחי של השוק".   

סוף דבר
בעת הגשת כתבה זאת לדפוס, כמה ימים לפני החג, עדיין לא יושב הסכסוך בין שופרסל ליוניליוור. דומה, שלקוחות שופרסל כבר התרגלו לכך שמותגי יוניליוור נעדרים מן המדפים, בעוד שביוניליוור ודאי רואים בעיניים כלות כיצד החברה מחמיצה את קניות החג ברשת הגדולה בארץ. ישנם דיבורים על מגעים בין הצדדים הניצים, עתה נותר רק לראות מי ימצמץ ראשון.
אשר לרשת מגה, זו עשתה מאמצים רבים להחזיר אליה את הלקוחות שנטשו אותה עם פרוץ המשבר, לטובת רשתות מתחרות. לצד פניות נרגשות באמצעי התקשורת ללקוחות לחזור לרשת, חילקה  הרשת לציבור הרחב  קופונים, שהקנו הטבות לקונים בסניפיה.  בענף המזון סבורים, כי החג הקרוב יהווה נקודת מבחן למגה. בסיומו, כאשר יסוכמו נתוני המכירות, נוכל לדעת אם הרשת שקרסה  אכן השכילה לרכוש מחדש את  אמונם של לקוחותיה והצליחה להיחלץ מ"עמק המוות" שאליו נקלעה במהלך המשבר.

-----------------------------
איציק צאיג, מנכ"ל קבוצת אסם, בריאיון למזון+
"אסם לא תייצר מוצרים עבור המותג  הפרטי"
מנכ"ל שופרסל תובע מן הספקים הגדולים לקצץ ברווחיהם , מהלך  שיאפשר לקמעונאים להוריד מחירים. הנימוק לדרישתו - הפער הגדול השורר בין רווחיות הספקים לזו של רשתות השיווק. הזה מקובל עליך?
אנו רואים ברשתות שותפות לדרך, מאחר שהן הפלטפורמה המרכזית למכירת מוצרי אסם. נדגיש, שמדובר בגופים עם מבנה עסקי שונה לחלוטין, עם אתגרים ייחודיים גם לענף וגם לשוק בישראל, ולכן אין מקום להשוואה. עם זאת, חשוב לציין, שדו"ח סטורנקסט מצביע על ירידה של 4.9% במחירי מוצרי אסם במחצית הראשונה של השנה.
כיצד אסם מסכמת את השנה היוצאת?
אסם פועלת כיום בסביבה עסקית המאופיינת בהאטה בצריכה, שוק מוטה מחיר, ותחרות חריפה. מדובר במגמות שזיהינו כבר בסוף 2013 ונערכנו אליהן ע"י חדשנות, שמירה על איתנות פיננסית, התייעלות, והעמקת הנחות ומבצעים. בזכות אסטרטגיות אלה מצליחה אסם לשמור על יציבות ולעמוד ביעדיה. עם זאת חוק המזון והמצב במשק הובילו, במחצית השנייה של השנה , לשחיקה במכירות ולירידה של 3.7% ברווח הגולמי.
אנו עדים באחרונה לגידול משמעותי של המותג הפרטי, האם אינכם חוששים שנתח השוק שלכם יקטן כתוצאה מכך?
נושא המותג הפרטי עומד על הפרק כבר שנים רבות ואסם מתייחסת אליו כתחרות לכל דבר . אסם מאמינה שהצרכן יישאר נאמן למותג שיראה עליונות באיכות ובחדשנות ולכן מקפידה לשים על המדף מוצרים עם יתרון בטעם, באיכות,  בהרכב התזונתי או באריזה ששומרת על טריות או מאפשרת שליטה בכמויות. כך מצליחה החברה  לשמור על נתחי השוק שלה ומובילה בקטגוריות השונות בהם היא פועלת.
האם לאור הנהירה של רשתות שיווק  לתחום המותג הפרטי, שוקלת הקבוצה להשתלב בכך ולייצר גם עבור מותגים פרטיים של רשתות שיווק, כמקובל במדינות אחרות?
כמדיניות,  חברות קבוצת נסטלה בעולם אינן מייצרות מותג פרטי. זוהי תפיסה עסקית שלפיה המותג  אינו שם ולוגו על האריזה , אלא מייצג ערך מוסף לצרכן בשורה ארוכה של פרמטרים החל מחדשנות מוצרית  דרך הרכב תזונתי , נוחות שימוש ובקרת איכות בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
האם אתם נערכים לקראת פתיחת שערי היבוא בעתיד הקרוב?
אסם ערוכה להתמודד עם כל יבוא שיתחרה במוצריה בתנאים שווים והוגנים. אנו מצפים שהיבואנים יעמדו ויבחנו באותו סרגל איכות המחייב את התעשייה הישראלית. מה שקרה השנה עם הקטשופ של היינץ מעלה לא מעט סימני שאלה בנושא זה. איך יתכן שיבואן כהיינץ מרשה לעצמו לעבור במודע על התקן ולהציג לצרכן  במשך חודשים ארוכים מוצר נחות, עם אחוז בלתי מספק של רכז עגבניות? זה לא חוכמה להתחרות עם מצגי שווא וסימון שמטעה את הצרכן.
נעיר, ש"מלחמת הקטשופ"  שבה פתחה אסם, מצביעה על המכשולים והקשיים שעלולים להיערם מצד יצרנים מודאגים גם במהלך ביטול חסמים שונים ליבוא. אשר למערכה על הקטשופ, זו הסתיימה בכך שהיינץ חויבה  לכתוב בצדו האחורי של הבקבוק מתבל עגבניות במקום קטשופ היינץ. אך בכך לא הסתיימה המערכה הזאת. בקרוב, ככל הנראה, יותאם התקן המקומי של קטשופ בארץ לתקינה האמריקאית כך שהמילה קטשופ  תחזור למקומה הקודם, והמילה מתבל תיעלם  מסדר היום שלנו.



שקדי מרק - אסם מול שופרסל
כותב שורות אלה היה לא מכבר עד ל"מלחמת המותגים" המתנהלת על המדפים. במהלך קניות בסניף שופרסל פגש במכרה שחיפשה  אחר שקדי המרק של אסם, שנכללו במבצעי החג של שופרסל והוצעו לצרכן במחיר של 9.90 ₪. כאשר אתרה  את המדף עם השקדים המבוקשים הופתעה לגלות במדף שמעליו, ממש בגובה בעיניים,  את שקדי המרק של מותג שופרסל במחיר של 6.90 ש"ח. הלקוחה, שמאז ומתמיד קנתה את המוצר של אסם, התלבטה  באיזה מוצר לבחור – במותג המוכר והוותיק או במותג החדש והזול יותר, שיוצר במפעל קטן יחסית, שאינו מוכר לציבור הרחב. לאחר דקה או שתיים של התלבטות העמיסה בעגלה את המוצר הזול יותר. פער של 3 שקלים הכריע  את הכף לטובת המותג הפרטי של הרשת.
אגב, ימים אחדים לאחר מכן, בחוברת המבצעים לחג  של רשת חצי חינם, הוצעו שקדי המרק של אסם ב-7.90 שקלים!

 

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים