הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

   
Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
קיטניות: משביעות, בריאות, מנחמות ומחממות
באדיבות חב' סוגת
 
קטניות אנחנו אוכלים לאורך כל השנה, אבל בעונת החורף אנחנו אוכלים אותם יותר. עונת החורף היא פרק הזמן האולטימטיבי לשלב את אהבתנו לקטניות בארוחות, המשתלבים בכל סוגי המרקים, הקדרות והתבשילים והכי חשוב בחמין הביתי שמלא בכל טוב.

לאחרונה קיימת התעוררות בצריכת הקטניות עקב המודעות הגוברת לאוכל בריא ומזין.
הקטניות הם עולם ומלואו של טעמים, אבות מזון, צבעים ומרקמים. לקטניות יש המון תכונות נפלאות, שעושות לנו אפילו יותר חשק ותיאבון.

שעועית, עדשים, אפונה וסוגי קטניות נוספים, מתפרקות לאט במערכת העיכול והן בעלות אינדקס גליקמי נמוך מאוד. המשמעות היא שהקטניות משביעות לאורך זמן כל זה אומר שהן משביעות לאורך זמן ואינן גורמות לעליה חדה מדי ברמת הסוכר בדם.

תכונה חשובה של הקטניות היא תכולת החלבון הגבוהה של הקטניות – בסביבות ה 20% חלבון. זוהי תכונה חשובה מאוד למי שבוחר בתזונה צמחונית או טבעונית ומהווה תחליף מצוין לבשר עבורם.

הקטניות דלות בשומן וקלוריות, הן מכילות פחמימות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים (סידן, ברזל, ויטמין בי וחומצה פולית).

בנוסף, מחקר חדש שנערך בקנדה מגלה שאכילה של מנה אחת ביום של שעועית, אפונה או עדשים יכולה להפחית משמעותית את רמות הכולסטרול "הרע" בדם ובכך גם להקטין את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם. מנה אחת של קטניות, אומרים החוקרים, יכולה להפחית את הכולסטרול הרע ב-5%-6%.

הקושי, חלק מהקטניות צריך להשרות לאורך זמן ולבשל בישול ממושך, לכן ההמלצה היא להכין כמות כפולה של קטניות שונות ולהקפיא בשקיות נפרדות אחרי שהם כבר רכים ומבושלים. ככה אפשר להוציא אותם מהמקפיא ברגע שתרצו לאכול.

הקטניות תורמות לבריאות האדם במספר היבטים:  לבריאות העיכול, הלב ולאיזון הסוכר.
הקטניות עשירות בסיבים מסיסים, היוצרים חומר דמוי ג'ל בדרכי העיכול.
קטניות מכילות גם סיבים שאינם מסיסים המגדילים את נפח הצואה, מונעים עצירות ויכולים לעזור למנוע הפרעות עיכול. קטניות עוזרות למנוע מחלות לב. הקטניות תורמות לבריאות הלב לא רק הודות לסיבים שמורידים כולסטרול, אלא גם בזכות הכמות המשמעותית של חומצה פולית ומגנזיום. הקטניות הן בין המובילים בקבוצת המזונות הבריאים ביותר.



אחרי ספורט:
לאחר אימון בחדר הכושר, ריצה או לאחר הליכה בפארק, חשוב לצרוך פחמימות מלאות. הסיבה היא שהפחמימות מהוות מקור חשוב למילוי המאגרים בגוף ובכך תורמות לשימור מסת השריר. הדבר חשוב גם לכל מי ששואף לשמור על משקל ואף להרזות.

דגנים מלאים הם מקור טוב לפחמימות זמינות ושלמות והם מקור מצוין לאנרגיה זמינה. אימון שגרתי, אפילו לא מאומץ במיוחד, מביא לדלדול של מלאי הגליקוגן בגוף. הגוף חייב למצוא לו מקורות אנרגיה אחרים לשם כך, מתחיל הגוף לפרק חלבוני שרירים ולקבל מהם פחמימות.

לפעמים מתחשק לאכול הרבה לאחר אימון וישנה גם כעין תחושה פסיכולוגית שמכיוון שעשינו ספורט, מותר לנו לאכול כל דבר. אך לא. קבוצת המאכלים שעושה לגוף שלנו רק טוב ומתאימה במיוחד לאכילה לאחר אימון גופני היא קבוצת הקטניות והדגנים המלאים. הסיבה לכך נעוצה בתכונותיהם: אחוז שומן נמוך, ערך חלבוני גבוה ופחמימות מורכבות (שלגוף לוקח יותר זמן לעכל), ויטמינים רבים- במיוחד מקבוצת ה- B (חשוב מאוד לתהליכים עצביים ולחילופי מצב הרוח) וגם מינרליים רבים וסידן.

משפחה גדולה וחשובה:
משפחת הקטניות כוללות: שעועית (ירוקה, שחורה יבשה, פינטו, לבנה, אדומה), חומוס, עדשים, כוסמת, אפונה יבשה, פול, קינואה ועוד.
הקטניות הן בחירה טובה לכל שומר בריאות ותזונה נכונה, ובמיוחד לאנשים עם סכרת, עמידות לאינסולין או היפוגליקמיה. במחקרים שנעשו על קטניות נמצא כי אכילת קטניות יכולה להאריך חיים.

קטניות לילדים:
המזון אותו אוכלים ילדים בעונת החורף צריך להיות מזון "מחמם", חם בטמפרטורה וגם "חם" אנרגטית. במיוחד בחורף כאשר הגוף פגיע באופן מיוחד להצטננויות ומחלות חורף.
מזונות חמים לעומתם מחזקים את הגוף ומשפרים את עמידותה של המערכת החיסונית.

המאכלים וחומרי הגלם שנחשבים ל "מחממים": קינואה, דגים, שיבולת שועל, אורז מלא, קטניות. מאכלי קדירה, נזידים ומרקים בשילוב קטניות כגון שעועית, חומוס ואפונה, גריסי פנינה, שיבולת שועל, חיטה מלאה ואורז מלא הם מזונות אידיאליים לילדים בתקופת חורף.

עולם המסעדות:
כיום שפים גדולים בישראל ובעולם ממציאים מתכונים חדשים בשילוב עם קטניות.
הסיבה, היום הטרנד המרכזי בעולם הקולינריה הוא אוכל טעים וגם בריא. הקטניות הן תחליף נהדר לתפוחי האדמה או הבטטות או שילוב מנה עם אורז. אפשר לשלב  את הקטניות עם עשבי תיבול, עם דגנים (והרי לכם גם חלבון מלא), עם ירקות טריים ומבושלים, עם גבינות, עם עגבניות כרוטב או שילוב, עם יוגורט ושמן זית משובח.

אפשר לשלב את הקטניות גם בסלטים טריים ומרעננים או להגיש אותן כמו שהן לצד דג צלוי או מנה עיקרית אחרת.

היתרונות וחסרונות:

היתרונות
1. מספקות חלבון מהצומח בדומה לחלבון מהחי.
2. יש בהם סיבים מסיסים, העוזרים להורדת הכולסטרול, מצמצמים במחלות- לב, סוכרת, השמנה.
3. מכילות מעט שמן.
4. ניתן לשמור את הקטניות לאורן זמן ללא בעיה של ריקבון.
6. הקטניות מכילות כמות משמעותית של B1 B2.

חסרונות
1. זמן בישול ארוך. רובן מצריכות השרייה ארוכה במים.
2. הקטניות יוצרות תגובה חומצית בגוף, מומלץ לאכול איתן ירקות כדי למנוע זאת.
3. קיטניות לא מכילות ויטמין  B12.





 

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים