הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
הסויה; הקשר למחלת הסרטן ובכלל
14/10/2015 
האם מוצרי הסויה טובים לבריאות? אנשי התזונה ממליצים: חשוב לצרוך את הסויה בצורה מושכלת, תוך התאמה אישית לפרט ובשליטה על הכמויות. על סגולותיה ומגבלותיה הבריאותיים
איילת נדיב
-----------------
 דיאטנית קלינית, M.Sc, מנהלת מקצועית רשת סטודיו C.


 
 

הסויה שייכת למשפחת הקטניות הכולל זנים שונים והוא אחד מגידולי התרבות העתיקים ביותר. משערים שהתחילו לגדלה בסין לפני כ- 4,000 שנה. בתחילה עשתה לעצמה נפשות במזרח הרחוק ורק בתחילת המאה ה-19 הגיע לאירופה ולארצות הברית. מדובר בצמח חד שנתי שיש לו כ-75 מינים וזנים.
ערכים תזונתיים
סויה הוא מקור לחלבון מלא ועשירה בוויטמינים ובמינרלים כמו: ברזל, סידן, מגנזיום וויטמין C. אחוז החלבון בפולי הסויה הוא הגבוה ביותר מכל מזון אחר מן הצומח. בגלל כמות החלבון הגבוהה האצורה בפולי הסויה, הם משמשים גם כתחליף לחלבון מן החי  ולשמש כתחליף לבשר, לצמחונים ומי שנמנע מאכילת בשר. עיקר מרכיבי הסויה הם: 30% - חלבון, 40% - שמן והשאר פחמימות. חלבון הסויה מכיל גם ספונינים, אשר הוכח כבעל השפעה חזקה במניעת מחלות סרטן, בהפחתת רמות גבוהות של כולסטרול ובמניעת מחלות לב. בסויה ריכוז גבוה של כולין  ואינוזיטול, המסייעים לשיפור הזיכרון והעברת מסרים במערכת העצבים. סויה ידועה כבר שנים כמזון המהווה מקור טוב לחומצות אמינו חיוניות, וכמזון העוזר לשמירה על מסת השריר בגוף וגורם לתחושת שובע.
מניעת מחלות
הסויה הוא אחד  המזונות הבודדים המכילים איזופלבונים המכונים גם  פיטואסטרוגנים, שפירושו "אסטרוגנים צמחיים". זאת משום שהם יכולים להיקשר לאותם קולטנים בתאיים שאליהם נקשר ההורמון אסטרוגן. יחד עם זה הם שונים מהאסטרוגן באופן מהותי: ברקמות מסוימות איזופלבונים יוצרים אפקטים חלשים דמויי אסטרוגן, באחרות נראה שיש להם השפעה אנטי-אסטרוגנית, ובאחרות אין להם השפעה בכלל. יש הטוענים שצריכה מוגזמת של סויה עלולה לשבש את מאזן הורמוני המין משום שהיא מכילה פיטואסטרוגן (הדומה בפעילותה לאסטרוגן), המצוי בריכוז גבוה בטופו ופולי סויה (וביחס קטן יותר של עד פי 6 בחלב סויה). יחד עם זה הממצאים אינם מוכיחים באופן חד משמעי שהנזק הוא ישיר מהסויה.
סרטן השד- ממחקרים שנעשו באסיה ניתן ללמוד שנשים אסיאתיות אשר צורכות כמויות גדולות של מזונות עתירי איזופלבונים מסויה, חולות פחות בסרטן שד בהשוואה לנשים שצורכות מעט סויה. עם זאת, עדיין לא ברור אם ההשפעה האנטי-סרטנית של הסויה נובעת מצריכת סויה בגיל בגרות או  בתקופת הילדות (בזמן הגדילה).
כמו כן, ישנן ראיות לכך שצריכת מזונות סויה בשלבי החיים המוקדמים, מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד בבגרות. הראיות מרמזות לכך שאפילו כמות קטנה, לדוגמה,  מנה אחת של סויה ביום בגיל הילדות ו/או כנשים בוגרות מקטינה את הסיכון לסרטן השד ב-25 עד 50 אחוזים.
סימפטומים של גיל המעבר-  העובדה שנשים ביפן סובלות פחות מגלי חום, הובילה להשערה שאיזופלבונים מקלים על תסמיני גיל המעבר בשל ההשפעות דמויות האסטרוגן החלשות של הנשים היפניות. למרות, שמחקרים רבים מראים ירידה בשכיחות ו/או בחומרה של גלי החום עקב צריכת איזופלבונים, קיימים מחקרים אחרים שלא מצאו השפעות מיטיבות כאלה. נמצאו ראיות המרמזות לכך שהסיבה להבדל בין המחקרים היא שלא כל תוספי האיזופלבון זהים זה לזה. תוספים המכילים איזופלבון מסוים הנקרא גניסטאין (Genistein), שהוא האיזופלבון (העיקרי בפולי סויה), הראו אפקטיביות ברורה, באופן עקבי. לעומתם תוספים בעלי תכולת גניסטאין נמוכה לא הראו השפעה מיטיבה. תגובה אופיינית לנטילת תוסף עשיר בגניסטאין  הראתה ירידה של 50% במספר גלי החום ביום.
בריאות העצם - מחקרי שבדקו צפיפות עצם אצל נשים אחרי גיל המעבר באסיה, הראו סטטיסטית, שצריכת סויה קשורה  ביחס ישר לצפיפות עצם (bone mineral density) גבוהה יותר. עד כה רק שני מחקרים באסיה בחנו את ההשפעות על שברים, אבל שניהם מצאו מתאם סטטיסטי בין צריכת סויה לבין ירידה של שליש ברמת הסיכון לשברים.
כמו כן נמצא שכשני-שליש מהמחקרים הקליניים, בהם מטופלים  נטלו כמות מסוימת של איזופלבונים, נמצא שיפור בצפיפות העצם בהשוואה לקבוצת הביקורת.
מחלות לב -צריכת חלבון סויה מורידה ישירות את רמת הכולסטרול בדם ב-3 עד 5 אחוזים ועוד יותר כאשר הסויה מחליפה מזון עתיר שומן רווי. ירידה זו, שנראית יחסית קטנה, עשויה להשפיע בצורה משמעותית על הסכנה למחלות לב. על פי ראיות מחקריות של מספר מחקרים באסיה,  נמצא שצריכת הסויה קשורה לירידה מרשימה של 75% בסיכון לחלות במחלות לב. ייתכן שתופעה זו קשורה להשפעות האיזופלבונים על בריאות העורקים.  ניתן לראות את הקשר לעובדה כי האיזופלבונים מגבירים את האלסטיות של העורקים – דבר המשפר את הבריאות הכללית של המערכת הקרדיו-וסקולרית.
כמה מומלץ
ישנם מחקרים הממליצים על ערכים בסביבות 50 מ"ג ליום,  יחד עם  ההמלצה כמובן שנדרשת בחינה אישית המתאימה לכל אחד בהתאם לרגישויות הבריאותיות .  כמו כן  מסתבר ע"פ אותו מחקר שצריכה סביב 90 מ"ג ליום, עשויה לשפר את בריאות העצם. לשם השוואה למשל, הצריכה הממוצעת של איזופלבונים בקרב יפנים נעה בין 25 ל-50 מ"ג ליום.





 

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים