מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
66% מהאנשים יחפשו את האפשרות הבריאה יותר בתפריט כשהם סועדים מחוץ לבית
כך עולה מדו"ח המזון העולמי של יוניליוור פודסולושיינס
 

תעשיית המזון חייבת לקחת על עצמה אחריות ולהתמודד עם מגפת ההשמנה הבינלאומית. עם מיליארד מבוגרים שסובלים מעודף משקל ו- 300 מיליון מקרים של השמנת יתר ברחבי העולם, כמות הלוקים במחלה מאיימת לזנק ל-1.5 מיליארד כבר השנה, אלא אם כל הגורמים המעורבים, כולל תעשיית המזון, ימהרו לפעול בנושא. כך סבורים ביוניליוור פודסולושיינס.
דו"ח המזון העולמי ה-3 של יוניליוור פודסולושיינס: "תזונה מפתה", מלמד אותנו שאנשים מעוניינים שתהיה להם האפשרות לאכול בצורה מעט יותר בריאה כשהם יוצאים לסעוד בחוץ, מבלי שיאלצו להתפשר על הטעם, או על תחושת הפינוק.
באסיה, לדוגמא, מזון שבושל בבית נוטה להיות יותר מזין מאשר ארוחה במסעדה – לרוב יש בו פחות מלח, מונסודיום גלוטמט ושמן. אכילה מחוץ לבית מציינת בדרך כלל מאורע חגיגי, והצורך לאכול בריא מתבטל ככל שהאנשים מחליטים לפנק את עצמם יותר. תוצר הלוואי של התופעה הוא שפעמים רבות האפשרות הבריאה בתפריט כלל אינה מגיעה לשולחן הסועדים, שאינם רוצים להקריב את המנה המועדפת עליהם לטובת תחליף דל שומן, או מופחת מלח.
ממחקר שערכה יוניליוור פודסולושיינס בקרב משתתפים מכל העולם, ובכלל זה ישראל, ברור לנו כי  אנו יכולים להילחם במגפת ההשמנה בכך שנמלא את משאלת ליבם של הסועדים למזון בריא יותר, מבלי לפגוע בתחושת הפינוק שלהם. במקרים רבים, שפים כבר עושים זאת באמצעות שיטות בישול מגוונות, כבישול בלחץ כתחליף לטיגון, או שימוש בעשבי תיבול ותבלינים במקום בכמויות גדולות של מלח. עדיין יש צעדים נוספים שניתן לנקוט בהם. אפשר להפוך את המנות הנמכרות ביותר בתפריט למעט יותר בריאות. לדוגמה, בעזרת שימוש בפחות שומן, יותר מרכיבים טריים והקטנת המנות. בנוסף, ניתן לשפר את תיאור המנות האלה בתפריט כדי שימשכו את תשומת ליבם של הסועדים ויעודדו את הזמנתן. מבחינת יוניליוור פודסולושיינס, שינויים קטנים אלה הם המרכיבים של "תזונה מפתה".
על ידי עיצוב מחדש של תפריטים ושדרוג מתכונים, מסעדות יוכלו לא רק לשמור על שביעות הרצון של לקוחותיהם, ולהגדיל את מספר הלקוחות החוזרים שלהם, אלא אף ייקחו חלק בפתרון בעיה עולמית הולכת וגוברת. מדובר בשינויים קטנים שיובילו להבדל גדול ואת המלחמה למיגור מגיפת ההשמנה העולמית.
דו"ח המזון העולמי הראשון של יוניליוור פודסולושיינס, שפורסם במרץ 2011, התמקד בנושא שקיפות המידע אודות המזון שאוכלים מחוץ לבית. הוא חשף כי הצרכנים בכל העולם מעוניינים שיספקו להם מידע רב יותר אודות המנות שהם מזמינים כשהם סועדים מחוץ לבית.
דוח המזון העולמי: "תזונה מפתה" מדגיש שוב את חשיבותם של נושאי הבריאות והתזונה, אך הפעם בוחן מה ביכולתם של שפים ומפעילי שירותי הסעדה לעשות כדי לענות על צרכי הלקוחות שמעוניינים לבחור בארוחות בריאות יותר, ובנוסף לקחת גם חלק בפתרון בעיה גדולה יותר - מיגור מגפת ההשמנה.
משתתפים במחקר בכל העולם, כולל בישראל ציינו בבירור כי ברצונם לאכול בריא יותר כשהם סועדים מחוץ לבית. שני שליש (66%) מהאנשים, אמרו כי יחפשו את האפשרות היותר בריאה בתפריט, גם אם בסופו של דבר, לא יבחרו בה. יחד עם זאת, 71% מהנשאלים בעולם הודו כי בזמן שהם סועדים מחוץ לבית הם מעדיפים לפנק את עצמם. בישראל, ההעדפה לפינוק בארוחה מחוץ לבית חדה אף יותר – 89% מהישראלים ציינו כי מעדיפים לפנק את עצמם כשהם אוכלים בחוץ. נקודה זו מדגישה את הדילמה בין כוונה מודעת ובחירה – בין מה שאנשים רוצים לאכול ומזמינים בפועל, אוכל אותו מזמינים לבין ההבנה של מה עליהם לאכול, מזון אותו הם רואים כמזין ובריא.
מהנתונים האלה ברור שכוונותיהם הטובות של האנשים לאכול בצורה יותר בריאה מחוץ לבית, אינן מבשילות תמיד למעשים.

פער הידע התזונתי ואטרקטיביות המנה
תובנות נוספות מדו"ח המזון העולמי: "תזונה מפתה" מצביעות על חוסר ידע של הסועדים, דהיינו "פער הידע התזונתי" סביב הערכים התזונתיים המומלצים. כך למשל, לפחות שלושה רבעים מהמשיבים בכל אחת מ-11 המדינות שהשתתפו במחקר, לא הצליחו לציין את צריכת השומן המומלצת ליום. הדבר מראה שלמרות שלחלק מהאנשים יש מודעות לכמות היומית של שומן, מלח וסוכר שהם צורכים בתזונה שלהם, הם אינם יודעים לזהות את המנה הבריאה בתפריט.
בעיה נוספת שגורמת לסועד להזמין מנה פחות בריאה על פי תוצאות המחקר היא העובדה שהאפשרויות הבריאות נתפסות לרוב כפחות אטרקטיביות מהסיבות הבאות: 45% מהנשאלים ברחבי העולם השיבו כי הם חושבים שמנות בריאות יותר הן בהכרח גם קטנות יותר ולכן פחות משביעות. יותר ממחצית המשתתפים (57%) האמינו שמנות בריאות יותר גם יקרות יותר ואצל 43% הן נתפסות כפחות טעימות. בישראל, הנתון הזה מאמיר – 80% מהישראלים מאמינים כי מנות בריאות הן גם יקרות יותר. לעומת זאת, כשנשאלו האם מנות בריאות יותר בהכרח פחות משביעות, יישרו הישראלים קו עם שאר העולם -  45% ענו כי חושבים כך.
לאור הממצאים, תיאור המנה בתפריט כטעימה ומושכת מקבל חשיבות רבה – התפריט חייב לכלול אפשרויות בחירה בריאות יותר, מבלי להציג אותן כעדיפות שנייה ולא מספקת למנה העשירה והמפנקת יותר.
למרות הקריאה הברורה לאפשרויות בחירה בריאות בתפריט, הסועדים לא דורשים שינוי דרסטי במנות עצמן. מרבית (65%) מהנשאלים בארץ ובעולם ציינו כי הם מבקשים מנה "מעט" יותר בריאה כשהם סועדים מחוץ לבית. לאור זאת, הפתרון המתבקש הוא להתרכז בהכנסת שינויים קטנים במנות הנמכרות ביותר, ולהפוך אותן ליותר בריאות ומאוזנות ולא ליצור מנות חדשות ו"בריאות" יותר בתפריט.
לכל אורכו של הדו"ח, מודגש הצורך כי על תעשיית המזון לבצע שינויים קטנים בתפריט על מנת להבטיח את שביעות הרצון של הלקוחות ושמירה על הרווחיות. בעזרת הצגת אותן המנות בצורה מושכת ("תזונה מפתה"),  ניתן לחולל שינוי של ממש מבלי שהלקוחות ירגישו שהם מתפשרים על טעם, על התמורה לכספם, או על תחושת שובע.

השוואות ממצאי המחקר בין ישראל לעולם
1. ע"פ הסקר העולמי, כשני שלישים (66%) מהאנשים מחפשים את האפשרות הבריאה בתפריט כשהם סועדים מחוץ לבית, בעוד שבישראל רק 48% עושים זאת.
2. להוציא את רוסיה, לפחות 50% מהמשיבים בכל המדינות, כולל ישראל טענו כי הם מחפשים את האפשרות הבריאה בתפריט בתדירות גבוהה או בינונית. כאשר הם סועדים מחוץ לבית.
3. למרות החיפוש אחרי האופציה הבריאה, כמעט שלושה רבעים מהנשאלים בעולם (72%) ציינו כי הם מעדיפים לפנק את עצמם כשהם אוכלים מחוץ לבית. בישראל, אחוז הנשאלים שמעדיפים להתפנק בעת אכילה מחוץ לבית היה גבוה יותר, ועמד על 88%.
4. שני שליש (66%) ממשתתפי הסקר בעולם ציינו כי הם מעדיפים שיציעו להם אפשרויות "מעט" יותר בריאות כשהם סועדים מחוץ לבית. דבר זה משתקף בתשובותיהם של 60% מהאנשים שאמרו כי במקום להחליף את המנה החביבה עליהם באפשרות בריאה יותר, הם מעדיפים שייעשו שינויים קטנים במנה שלהם כדי להפוך אותה לבריאה ומאוזנת יותר.
5. כאשר נשאלו משתתפי המחקר עד כמה הם מסכימים עם ההצהרה לפיה, אנשים מעדיפים שיציעו להם אפשרויות מעט יותר בריאות כאשר הם סועדים מחוץ לבית, יותר ממחציתם ענו בחיוב. בישראל, 66% מהמשתתפים הסכימו עם הצהרה זו.
6. כאשר נשאלו משתתפי המחקר  באיזו תדירות הם נוהגים להחליף חלק ממרכיבי המנה במשהו יותר בריא? יותר ממחציתם טענו כי ביקשו לעשות זאת בתדירות גבוהה, או בינונית. בישראל, רק 40% מהנשאלים השיבו באופן דומה.
7. מחסום ברור שמונע בחירת מזונות בריאים בעת אכילה מחוץ לבית הוא חוסר הידע בנושא ערכים תזונתיים מומלצים לצריכה יומית. אחוז גבוה מאוד מהנשאלים לא הצליחו להצביע על צריכת הקלוריות היומית לגבר ולאשה בהתאם לקווים המנחים של תזונה בריאה. לפחות 75% מהמשתתפים לא ידעו מהי כמות השומן היומית המומלצת. "פער הידע התזונתי" היה הגדול ביותר בדרום אפריקה.
8. "פער הידע התזונתי" משתנה באופן ניכר משוק לשוק. 55% מהמשתתפים בגרמניה הצליחו להצביע בדיוק של 25% על צריכה מומלצת של 2,000 קלוריות בהשוואה ל-18% בלבד בדרום אפריקה.
9. מחסומים נוספים שמונעים אכילה בריאה מתרכזים סביב תפיסות הצרכנים. 57% מהמשיבים בעולם מאמינים כי האפשרות הבריאה נוטה להיות יותר יקרה, בזמן שבארץ אחוז זה עומד על כ- 80%. 45% בארץ ובעולם טוענים כי אוכל בריא אינו משביע. למעלה מארבעה מכל עשרה משתתפים בסקר (43%) מסכימים שהאפשרות הבריאה נשמעת לרוב פחות טעימה.
10. כשהראו לנשאלים תיאור של מנת דג בריאה בתפריט רגיל (פורל מאודה, אורז מלא, רוטב עגבניות, ירקות שורש בגריל ברוטב שום ושמן זית) ובתפריט "מפתה" (דג פורל טרי מאודה, אורז מלא, רוטב עגבניות טריות, ירקות שורש פיקנטיים בגריל בליווי רוטב שום ושמן זית איטלקי מעולה), הנשאלים בתשע מתוך 11 המדינות ציינו את האפשרות השנייה כמושכת יותר. הדבר מראה כי אחד המחסומים העיקריים שמונע מהסועדים לבחור באופציה הבריאה, הוא הדרך הלא מושכת שבה היא מתוארת.
11. תוך שהם יוצרים מנות משביעות שמבטיחות לסועדים טעם נהדר ותמורה לכספם, על השפים גם לאמץ במנות שלהם את השינויים שלפי הגדרת הסועדים יהפכו אותן ל"מעט" יותר בריאות. כלומר להציע להם שפע ירקות, להפחית את תכולת השומן, לצמצם את גודל המנה, לצלות ולא לטגן, להשתמש במרכיבים טריים ולהקטין את הערך הקלורי.

מסקנות
דו"ח המזון העולמי השלישי של יוניליוור פודסולושיינס מצביע על תובנה צרכנית חשובה שבכוחה של תעשיית המזון לפעול לפיה. סועדים מסביב לעולם מבהירים כי ברצונם לאכול בצורה בריאה יותר – אך נראה שמחסומי המחיר, הטעם ותחושת השובע מונעים בעדם מלעשות זאת. נוסיף לכך גם את "פער הידע התזונתי" ונבין כי קשה יותר לאנשים לקבל החלטות מבוססות בנושא אכילה בריאה ומאוזנת כשהם יוצאים לסעוד מחוץ לבית.
תופעה זאת הופכת לבעלת חשיבות מכרעת עבור שפים ומפעילי שירותי הסעדה. באקלים העסקי הקשה שבו אנו פועלים, שמירה על שביעות הרצון של הסועדים משמעותית יותר מתמיד כדי להבטיח את הצלחת העסק.
יוניליוור פודסולושיינס מבינה שבתור נותנת שירות מובילה בתחום המזון, באחריותה וביכולתה לקדם אכילה בריאה ומאוזנת יותר תוך שמירה על טעם נהדר ואטרקטיביות המנה, דרך הבנה של הגורמים שמובילים את הסועדים לבחור באפשרות מעט יותר בריאה. הפתרון, כך אנו מאמינים, הוא "תזונה מפתה" – יצירה ומיצוב של מנות בריאות ומאוזנות יותר, אשר שוות בטעמן וברמת החוויה הן בתמורה למחיר והן בתחושת שביעות הרצון הכללית שהן מעניקות, למנות הפחות בריאות בתפריט.
מדובר גם בזיהוי דרכים חדשות לעודד אנשים לכיוון האפשרות היותר בריאה ומאוזנת. ממצאי הדו"ח מורים בבירור כי אנשים אינם רוצים או מצפים לשינוי מוחלט בתפריט. הם מבקשים רק שיעניקו להם אפשרויות בחירה מעט יותר בריאות ומאוזנות.
במקום שיאלצו להכין מנות חדשות  ולשנות את  התפריט שלהם, על המפעילים להתרכז בהכנסת שינויים קטנים במנות הנמכרות ביותר שלהם. פירוש הדבר שהלקוחות ייהנו מהטוב שבשני העולמות – האוכל האהוב עליהם, שהוכן הפעם בצורה יותר בריאה. בכך שנבטיח שהמנות האלה יתוכננו כדי לעשות רושם טעים ומושך ככל האפשר על הסועדים, נוביל לזה ששפים ומפעילים יציעו מזון יותר בריא ומאוזן מבלי להתפשר על האטרקטיביות שלו. הסועדים רוצים השראה, לא רק מידע.
אילו פתרונות מציעה יוניליוור פודסולושיינס ליישום בפועל?
שף גילי חיים, שף ראשי של יוניליוור פודסולושיינס ישראל: "השינויים שאנו ממליצים עליהם קלים ופשוטים לביצוע עבור השפים והמפעילים ויבטיחו כי הסועדים יהיו מרוצים מהבחירות שלהם. אימוץ שינויים קלים, אך משמעותיים אלה, יוביל להגדלת שביעות הרצון של הלקוחות ורצונם להמליץ לאחרים על המסעדה או המלון– ובסופו של דבר ישפר את בריאות הסועדים כמו גם את שורת הרווח".
יוניליוור פודסולושיינס מסייעת לשפים ומפעילים לעשות את הצעדים האלה בקלות וביעילות. היא מציגה את שירות "תזונה מפתה" כדי לעזור ללקוחותיה לכלול בתפריטיהם גרסה "מעט" יותר בריאה של המנות המובילות שלהם. "תזונה מפתה" היא חלק מהתרומה למלחמה העולמית כנגד משבר השמנת היתר ותוכנית החיים בני הקיימא של יוניליוור, ששמה לה למטרה לשפר את בריאותם ואיכות חייהם של ביליון בני אדם עד שנת 2020. דוגמא מצוינת ליישום הנושא היא פרויקט "רואים שזה טעים" בבית החולים איכילוב. שם, בשיתוף עם מנהלת יחידת התזונה, ד"ר אולגה רז, הובילה יוניליוור פודסולושיינס מהפכה בתפריט בחדר האוכל של העובדים, בהרכבן של המנות ובצורת ההגשה שלה, שהפכה אטרקטיבית יותר. טיפים להרגלי תזונה בריאים יותר מתוקשרים על גבי אמצעי נראות מעוצבים בחלל חדר האוכל, וליד כל גסטרונום בפס החם והקר מופיעה כמות הקלוריות למנה של אותו מאכל ומה גודל המנה המומלצת לצרוך ממנו. מאות עובדים החלו לאכול בריא יותר ברמה יומיומית בעקבות הפרויקט. הפרויקט יושם גם בבתי החולים סורוקה, ברזילי והדסה עין כרם, ובנוסף במקומות עבודה שונים ברחבי הארץ.
הצרכנים מסכימים כי כשמדובר בתפריט בריא, הם בוחרים בירקות טריים ובפריטים דלי שומן, ובכך מסמנים לשפים ומפעילים את השינויים הקטנים שעליהם לאמץ בתפריטים שלהם. צעד קטן עבורנו הוא צעד גדול לכיוון לקוח בריא יותר ועסק בריא יותר.

אודות דו"ח המזון העולמי: "תזונה מפתה"
דו"ח המזון העולמי: "תזונה מפתה" הוא המהדורה השלישית של הדו"ח הבינלאומי של יוניליוור פודסולושיינס שבוחן מגמות חדשות בתחום האכילה מחוץ לבית. הדו"ח הראשון והשני, "מה שמים במנה שלך" ו"מטבחים בני-קיימא: צמצום פחתי מזון" פורסמו ב-2011 ומהווים תמונת מצב עדכנית של הרגלי האכילה בחוץ של הצרכנים.
המחקר התנהל באמצעות ראיונות עם מדגם מייצג של אנשים מ-11 מדינות המייצגות הן את העולם המפותח והן את זה המתפתח: ארצות הברית, בריטניה, סין, גרמניה, רוסיה, ברזיל, טורקיה, פולניה, דרום אפריקה אינדונזיה וישראל. השאלות הוצגו ל-5500 איש (500 מכל אחת מ-10 המדינות) שסועדים מחוץ לבית לפחות פעם בשבוע.
שיטת המחקר (בישראל)
-המחקר נערך במסגרת הפאנל האינטרנטי של (TNS (MySeker בקרב 500 גברים ונשים בגילאי 18-65 מפיזור ארצי מייצג. הסקר בוצע במהלך השבוע הראשון של יוני 2012.
 


 

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים