הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה

סופר נירוסטה
Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג - קראו ביקורות, וערכו השוואת מחירים
www.top-catering.co.il


איך לשמור על דיאטה דלת גלוטן לחולי צליאק?
שרות מזון+ 
 

הטיפול בצליאק הוא 100% תזונתי ולכן לתזונה יש חשיבות מכרעת. הטיפול מתמקד בהימנעות מוחלטת מכל מזון אשר מכיל גלוטן או שיירי חיטה, שעורה וכו'. הקושי בטיפול הוא רב, גם עקב יוקר המוצרים דלי הגלוטן וההיענות לטיפול היא נמוכה. גם מזונות שנחשבים ללא גלוטן מכילים עד 20 מ"ג לק"ג, והממצאים מראים שמספיקה כמות של 50 מ"ג ליצירת נזק במעיים. בנוסף קיים קושי רב מאחר שגם במזונות רבים ללא גלוטן יש שיירי גלוטן כמו מזונות בתפזורת – קטניות, אורז וגרעינים, אשר יתכן שנגעו בתהליך הייצור בחיטה או גלוטן.

להלן ההמלצות התזונתיות:
1. יש להימנע באופן מוחלט ומיידי לאורך כל החיים מאכילת חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ודברי מאפה המכילים מוצרים אלה. למשל, עוגות, עוגיות, מאפים, חטיפים.
2. יש לדאוג להשתמש בקופסאות ממרחים אישיות לחולה. זאת, כי להימנע מאכילת ממרחים המשותפים לכל המשפחה, מאחר שהסכין למריחה, אשר נגעה בלחם מזהמת את הממרחים בגלוטן.
3. יש לעקוב אחר בדיקות דם עקב תת-הספיגה ולמנוע חסרים של ברזל, סידן, אבץ, ויטמין D, 12B, K וחומצה פולית. במידה ונמצא חסר יש לקחת תוסף ולהקפיד להימנע מגלוטן עוד יותר.
4. מבחינת תזונתית, מומלץ להכין את הלחם דל הגלוטן לבד בבית מקמח אורז או קמחים אחרים דלי גלוטן על מנת לקבל לחם עשיר יותר בסיבים ושמן פחות מהלחמים המוצעים בשוק ללא גלוטן.
5. אין לחתוך מזונות ללא גלוטן על קרש חיתוך של מזונות עם גלוטן גם אם נשטף היטב!
6. כאשר אוכלים בחוץ או במסעדות יש לשאול היטב אם המזון מכיל שיירי גלוטן ולבדוק היטב את רכיבי המנה והיכן נחתכו – ברוב המקרים רצוי להפחית אכילה במסעדות או להתקשר מראש ולבדוק אם המטבח ותנאיו מתאימים גם לחולי צליאק.
7. מומלץ להיות במעקב אצל גסטרואנטרולוג ולא להזניח את הטיפול.
8. יש להתייעץ עם תזונאית קלינית מומחית לצליאק ולקבל את ההנחיות המדויקות.
9. ניתן להיעזר בעמותת הצליאק בישראל – www.celiac.org.il ולקבל מידע רב בנושא והמלצות לצריכה.
בצליאק יש חשיבות רבה להימנעות מוחלטת. חשיפה, ולו הקטנה ביותר, עלולה להביא לאוסטאופורוזיס, עקרות וסרטנים שונים בייחוד של מערכת העיכול.

טיפים למניעת חסרים תזונתיים גם בחולי צליאק וגם לנמנעים מגלוטן
חשוב מאוד לא רק להימנע מגלוטן ומוצריו אלא גם לדאוג לתחליפים המתאימים על מנת למנוע חסרים תזונתיים ומחלות חסר. להלן המזונות שמומלץ לצרוך כתחליף לפחמימות:
• דגנים ללא גלוטן – אורז, קינואה, כוסמת, תירס, דוחן וטפיוקה.
• עמילנים ללא גלוטן – בטטה, תפוח אדמה, ערמונים.
• קטניות – עדשים, שעועית, פול, חומוס, אפונה, סויה, אדממה, מש, תורמוס וכו'.
• פירות – אך לשטוף היטב.
בנוסף על מנת לקבל תזונה מאוזנת מומלץ להקפיד על:
• צריכה נאותה של חלבון – בשר, דגים, מוצרי חלב, ביצים וטופו.
• צריכה של שומנים חד בלתי רוויים ואומגה 3 – שמן זית, קנולה, אבוקדו.
סיכון מחושב
מאלו מזונות יש להימנע?
• חיטה וכל המאפים והחטיפים המכילים קמח.
• שיפון.
• שעורה.
• שיבולת שועל.
• גרנולה.
• דייסות מוכנות.
• בשרים ודגים מעובדים – כמו קציצות והמבורגרים אשר לרוב בבלילה מוסיפים קמח או סולת.
• מזונות בתפזורת כמו גרעינים, פיצוחים, פירות יבשים, תבלינים, אורז וכל דבר אחר הנמצא בתפזורת יש סיכוי רב יותר שהוא מזוהם בגלוטן.
• מזונות מעובדים – מרקים, תבשילים לחימום מהיר, אבקות שוקו וכו'.
• שמן נבט חיטה – מאחר שעשוי מחיטה.
• בירה מכל סוג.
• וויסקי.
• דמוי קפה מסוג "צ'יקו" ודומיו המבוססים על דגנים.
• רטבים כמו סויה, טריאקי ועוד רבים – יש לבדוק היטב שרשום "ללא גלוטן".

מתכון - סלט קינואה ועדשים שחורות ללא גלוטן
רכיבים:
כוס קינואה
חצי כוס עדשים שחורות קטנות
2 כפות צימוקי אוכמניות
נענע קצוצה, פטרוזיליה קצוצה ובצל אדום קצוץ
קוביות מבטטה 1
כף חומץ
כף שמן זית
מלח ופלפל

הכנה:
מבשלים קינואה כמו שמבשלים אורז – כוס קינואה עם כוס וחצי מים במשך 20 דקות, בסיר מכוסה ללא שמן.
מבשלים חצי כוס עדשים שחורות קטנות.
מאדים את קוביות הבטטה בסיר אידוי.
כאשר הכל מוכן, מערבבים את הקינואה, העדשים והבטטה עם הנענע, הפטרוזיליה הצימוקים והבצל.
מתבלים בחומץ, כף שמן ומעט מלח ופלפל.

למנה של כוס וחצי מבושל (10 כפות ביתיות): 300 קק"ל, 13 ג' חלבון, 12 ג' סיבים תזונתיים.
המלצה לקחת כוס מהמנה הזאת כתוספת למנה בשרית וסלט בארוחה העיקרית.

 

 


 

הרשמו כאן חינם לקבלת עדכונים ממזון+
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
+ שלח משוב
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון

 
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    |   תקנון האתר


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים