מבזק  חדשות
 


 
Wine Israel


מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
 
   הספין מאחורי בג״ץ תנובה



הרפתנים טוענים כי שר האוצר מתקשה להתמודד עם בג״צ תנובה ולכן גורר את הרפתנים לעין הסערה. מתחקיר השוואתי הם טוענים כי פער התיווך במוצרים המפוקחים עומד על 317%, ומרקיע לכדי 1052% בממוצע - במוצרים הלא מפוקחים שנבדקו. לדבריהם הרפתן הישראלי נאלץ להסתפק בשכר דחוק
 
עודד שהם

--------------
הכותב הוא יו"ר ועד הפעולה של הרפתנים

 
המחלבות, ובראשן תנובה, דורשות את אשר מגיע להן - כיוון שברבעון הקודם הייתה עלייה של כ-4% במחיר החלב הגולמי (בשל עלייה בתשומות) המחלבות דורשות לאפשר להן להעלות את מחיר המוצרים המפוקחים. כחלון מצדו משך זמן, וקיבל מספר פעמים הארכה מבג״ץ לשם מתן מענה לעתירה, בזמן הזה שב מחיר החלב וירד (בכ-2.35% שהם כ-4.89 אג׳ לליטר חלב).
השר כחלון ממשיך במסגרת המרוץ שלו לבחירות לפזר אמירות פופוליסטיות וקושר את הרפתנים ליוקר המחייה, שלא בצדק, ואף בזדון.
הרפתן הישראלי הוא היעיל בעולם והרפת הישראלית היא סמל למצוינות, אך הרפתן הישראלי נאלץ להסתפק בשכר דחוק שאינו משקף במאום את ההשקעות האדירות של הרפתן בציוד חליבה, בניית סככות, קניית פרות ומכסת ייצור ושעות עבודה לרוב. רק לאחרונה חשפנו תחקיר השוואתי שהראה כי רשתות השיווק והמחלבות גורפות לכיסן כ-67% מההכנסות מהמוצרים המפוקחים, ולמעלה מ-90% מההכנסות במוצרי החלב שאינם בפיקוח.
תחקיר ההשוואתי המקיף נאסף על סמך מידע גלוי הנמצא באתרי האינטרנט של מועצת החלב, שטראוס-עלית, תנובה, טרה, גד, שופרסל, רמי לוי, ואתר פרייסז – חושף אמת עצובה:
עליית 'מחיר המטרה' האחרונה של החלב אמורה להשפיע בצורה זניחה מאד, אם בכלל - על מחירי מוצרי היסוד, בעוד שכוונתן של רשתות השיווק והמחלבות להעלות מחירים בעשרות אחוזים  יגזרו רווחים עצומים על גבו של הצרכן הישראלי.
התחקיר ההשוואתי ניתח מבחינת אחוזים את חלקם של הרפתנים במחיר לצרכן של עשרות מוצרי חלב, שבפיקוח ושלא בפיקוח.
התחקיר ההשוואתי כלל את כל מוצרי החלב המפוקחים, ו-25 מוצרים לא מפוקחים שרכישתם רווחת במיוחד במשקי הבית בישראל. התחקיר ההשוואתי מוכיח כי פער התיווך במוצרים המפוקחים עומד על 317%, ומרקיע לכדי 1052% בממוצע - במוצרים הלא מפוקחים שנכללו בתחקיר ההשוואתי.
התחקיר ההשוואתי מגלה כי במוצרים שבפיקוח עלות מרכיבי החלב הגולמי היא כ-33% בלבד מהמחיר לצרכן.
המחירים נעים מגבינה לבנה, שבה עלות החלב היא כ-22% ממחיר המוצר לצרכן (ועליית המחיר בשל ייקור החלב ב-4% - אמורה להסתכם ב-4.6 אג' בלבד לאריזה), ועד לחמאה שבה עלות החלב הגולמי במחיר המוצר הוא 44% (ולפיכך מחירה של חמאה אמור לעלות ב-6.6 אג' בלבד לחבילה של 100 גר').
אם לא די בכך, במוצרים שלא בפיקוח פערי ההכנסה של המחלבות ורשתות השיווק הופכים למדהימים.
כך למשל במחיר ה'מילקי', שעורר בזמנו מחאה קשה, גורפות המחלבות ורשתות השיווק במשותף כ-86% מההכנסות, בעוד עלות החלב בו עומדת על 14% בלבד מהמחיר לצרכן. לכן, על פי התחקיר ההשוואתי - עליית מחיר החלב אמורה להתבטא רק באגורה וחצי במחיר המילקי לצרכן.
הרשתות והמחלבות שוברות שיאים במחיר הגבינה הבולגרית המעודנת של 'גד', בה הכנסותיהן מרקיעות לכדי 94% ממחיר הממוצע לצרכן.
על פי התחקיר ההשוואתי - עליית מחירי החלב אמורה להוסיף לגבינה הבולגרית המעודנת - אשר מחירה הממוצע לאריזה עומד על כ-25 שקלים – כ-6 אגורות בלבד!
הקוטג', שזכה למעמד מיוחד אחרי מחאת הקוטג' – משאיר למחלבות ולרשתות השיווק הכנסה אדירה של כ-72%-76% מעלות המוצר הסופית.
אם חברות 'שטראוס' ו'תנובה' היו מעוניינות להעלות את מחיר הקוטג', כך שלא יישחק מעליית מחירי החלב הגולמי – הן היו אמורות להוסיף למחיר אריזת הקוטג' 5% שלהן, בת 250 גר' – כ-4 אגורות בלבד.
כזכור, סערת החלב הנוכחית החלה כאשר מחיר המטרה המשולם לרפתנים הועלה ב-4%, וכתוצאה מכך עודכנו מחירי המוצרים המפוקחים ב-3.4%.
רשתות השיווק והמחלבות מחו בקול גדול, ואף עתרו לבג"ץ  - בטענה כי מחירי מוצריהן אמורים להתעדכן כלפי מעלה בעשרות אחוזים.
הנתונים שחושף התחקיר ההשוואתי, מגלים כי מדובר בסך הכול בספין – שמטרתו הייתה להגדיל עוד יותר את רווחיהן.
הספין השקרי, שמאשים את הרפתות המשפחתיות בעליית תשומות הייצור ובשחיקת רווחי המחלבות ורשתות השיווק  - נחשף.
העלאה של 4% במחיר המשולם לרפתנים אמורה להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים ב-1.2% בלבד. ברור כעת לחלוטין כי העלאת מחירם של מוצרים אלה ב-3.4% משלשל לכיסן של רשתות השיווק והמחלבות כסף רב, והן למעשה כמעט ומשלשות את תוספת העלות למוצריהן – והכל תוך בכי ונהי – ועל חשבון כל תושבי מדינת ישראל.
* * *

ועד הרפתנים היא קבוצה בת 50 בעלי רפתות במושבים מכל אזורי הארץ  - אשר התאגדה לאחרונה על מנת להביא את זעקת הרפתנים לקדמת הבמה, ועל מנת לחשוף את הנתונים האמיתיים, לדבריהם, על שוק החלב ועל הקשר בין הגורמים השונים בו ליוקר המחיה.
 


הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון

 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים