מבזק  חדשות
 
הרשם לקבלת עדכונים
דואר אלקטרוני
שם פרטי
שם משפחה
תפקיד/מקצוע

Wine Israel
מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
עונת המלפפונים
7/09/16
דיתה שמואלי, שירות מזון+ 

 
 

עופר טלר
------------
העורך הראשי של מזון+


באנציקלופדיה המקוונת, ויקיפדיה, הוקדש לו ערך מיוחד.
לא תאמינו, אבל הערך "עונת המלפפונים" מופיע שם, ובגדול. הפירוש, בקצרה: "עונת המלפפונים" הוא ביטוי ציני הקשור לעולם התקשורת, והוא מתאר עונה שבה אין אירועים חדשותיים מרעישים, ואנשי התקשורת נאלצים לשוחח על עניינים שוליים וחסרי ערך סנסציוני, כגון גידול מלפפונים...
בהעדר מלחמה/מבצע/גל טרור נחשבים חודשי הקיץ, יולי-אוגוסט, לחודשים שכאלה.
האולימפיאדה, למשל, סיפקה בחודש שעבר לעיתונות הישראלית לא רק כותרות ראשיות, אלא סיקור ממש היסטרי של כל ישראלי שזכה להיכנס להיכל התהילה...
אותה "עונת מלפפונים" הייתה בעוכריה של תעשיית המזון הישראלית. מלפפונים באושים, לצערנו.
בהיעדר חדשות 'חמות' אמיתיות ('Hard news') הצליחו הכותרות על הפאשלות בתעשיית המזון לייצר ספין, ולשהות ימים רבים בראש החדשות.
תעשיית המזון, האחראית, הרצינית, הביקורתית - מפעלים שהוכיחו את עצמם זה שנים ארוכות, ללא דופי כמעט (תלמה קיימת מאז 1947!) הפכו בן לילה למקור משטמה, מושא לנקמה,  בדרישה לעריפת ראשים, בקריאה לחרם צרכני.

* * *

מה שקרה ב'אוגוסט השחור' לתעשיית המזון, איננו משבר מזון. אי אפשר לכנות זאת כך, כי בסופו של דבר לא גרמו הפאשלות נזק של ממש. מישהו התלונן על שלשול?
נו, באמת.
מה שארע הוא בעצם משבר תקשורתי.
מישהו הגדיר את זה כבר: "משבר הוא אירוע חריג, לא מתוכנן, בעל פוטנציאל השפעה שלילי על השם הטוב או מהימנות הארגון, שעלול לסכן את עצם קיומו של הארגון או לפגוע בו פגיעה קשה, או לסכן קו מוצרים/שירותים או יחידות-משנה, לפגוע בביצועים הפיננסיים, לפגוע בבריאותם או במצבם של צרכנים, עובדים, הקהילה מסביב והסביבה בכלל. טיפוסית, מצב כזה יוצא משליטת המנהלים. משבר כולל בתוכו את הגרעינים להצלחה ואת השורשים לכישלון. ניהול משברים הוא הפונקציה המנחה כיצד משתלטים על משבר, מצמצמים נזק ופגיעה בשמו הטוב של הארגון, תוך גריפת יתרונות מהמצב.
משבר עלול לנבוע מתקלה חמורה שזכתה לפרסום רב ועוררה כעס בציבור, או מפעילות מתמשכת של הארגון שחשיפתה עוררה זעם בציבור..."
תעשיית המזון בקיאה אולי במזון, אך מוכיחה שוב ושוב את כישלונה בניהול משברים תקשורתיים.
כך היה גם הפעם, עם הודעות מאוחרות, מגומגמות, מסתירות.
ציבור הצרכנים, אחרי המחאה החברתית של קיץ 2011, איננו אותו ציבור. לא בטוח שתעשיית המזון הישראלית הפנימה זאת.

* * *

כאילו מתוך ראייה עתידית הצליח ירחון מזון+ שלנו לעסוק בהרחבה בנושאים אלה, חודש-חודשיים לפני 'אוגוסט השחור'. אילו רק ראשי תעשיית המזון היו מפנימים את התובנות שפרסמנו...
רק בחודש יולי פרסמנו כאן כתבת ענק, שאותה הכתרנו בכותרת "מחדל המזון", ובה סקירה מקיפה על מחדלי ענף המזון בישראל, כפי שהשתקפו בדו"ח מבקר המדינה. האצבע המאשימה הופנתה נגד משרד הבריאות ונקבע כי "...הפיקוח של משרד הבריאות על המזון אינו יעיל, והוא גורם להכבדת הנטל הבירוקרטי ולהתייקרות המזון".
וכאילו צפינו את העתיד, באותו הגיליון עצמו (גיליון 268), הבאנו כתבה של ד"ר דן בראל, המנהל המקצועי של חב' ביו CARE, על בעיית הסלמונלה במזון: "...הפתרון למצוקה יהיה כנראה באימוץ חלקי של שיטות מעולם תעשיית המזון, כמו יישום תקני איכות על ידי צוותי עבודה מיומנים ומשכילים, וקיום דרישות רגולטוריות חדישות..." כך נאמר, בין השאר, בכתבה.

* * *

משברי מזון היו, ולצערנו - ללא ספק - עוד יהיו.
קשה מאוד לסגור הרמטית את הפרצות, שמתגלעות כל פעם במקום ובעיתוי לא צפויים. גם פיקוח הדוק, גם שמירה על נהלים, לא יבטיחו לעולם 100% של ביטחון בייצור.
אבל ראשי תעשיית המזון אמורים להיות מוכנים ב-100% להיווצרות "משבר תקשורתי", כזה שעלול להפיל באחת את התדמית החיובית של הפירמה ושל המוצר בעיני הצרכנים.
לערער את האמינות, ולהביא אפילו לחרם צרכני. לכך אפשר להיערך, עם תוכניות מגירה, עם יועצי תקשורת מקצועיים, עם תגובות מיידיות וחד-משמעיות.
אסור למצמץ, אסור לגמגם. להגיד מיד את האמת. להתנצל, אם צריך, לפצות את הצרכן, לעשות מיד בדק בית אמיתי.
כי ראוי לזכור שצרכן המזון הישראלי שונא להרגיש 'פראייר'. עד כאן. על זה הוא לא יוותר ולא ישתוק.
 

הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים