מבזק  חדשות
 

 
Wine Israel


מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
מהפכת שקיות הפלסטיק
15/2/17
שירות מזון+ 

 
 

המלחמה בשקיות הניילון - ובצידה ההיטל שהושת עלינו לאחרונה של תשלום  10 אגורות על כל שקית שאנו נוטלים במרכולים, הינו תחילת הדרך להקטנת השימוש בשקיות הפלסטיק (שקיות הנשיאה עם הידיות).
ראשית חשוב לתקן שגיאה נפוצה – השקיות אינן עשויות מניילון (למרות שהן נקראות כך).
חומר הגלם העיקרי לייצור השקיות הוא פוליאתילן מסוגים שונים.
המכון למדיניות כדור הארץ (earth policy institute) מפרסם כמה נתוני מעניינים על  כמות השקיות הנצרכת בעולם בחתך היבשות והארצות ומה נעשה עד היום בנושא.

כטריליון שקיות בעולם

מדובר היום על שימוש שנתי של כטריליון שקיות (1000 מליארד) ברחבי העולם.  המשמעות כ-2 מיליון שקיות לדקה. כמות האנרגיה המיוחסת ל-12 שקיות שווה להנעת מכונית למרחק של 1 ק"מ.
ישנו ניסיון  להגביל השימוש בשקיות  בטכניקות שונות, אך לדעתנו המצב עדיין בחיתוליו - וכמויות שקיות הפלסטיק הנשטפות לים ולרחבי הטבע, וגורמות אגב כך לנזק בלתי הפיך, הן עצומות.
המדינה הראשונה שהגבילה את השימוש בשקיות פלסטיק היא דנמרק, שבה כמעט שאין שימוש בשקיות כאלו (מדובר על 4 שקיות לנפש לשנה).
כ-16מדינות ברחבי אפריקה הפעילו מנגנונים להקטנת השימוש בשקיות. בדרום אפריקה הפכה השקית להיות "הפרח הלאומי" מתוך נטייתה להיצמד ברוח לענפי העצים. אגב, אחת הפעולות הראשונות הייתה לחזק את השקיות הקיימות בשל נטיית להיקרע ולהתעופף ברוח. את השקיות העבות יותר  ממסים (גובים היטל כנהוג היום בארץ).
באירופה ישנה מודעות רבה להקטנת השימוש בשקיות ניילון.  וכאן חשוב לציין כי הכוונה להוריד את השימוש אינה רק באמצעי מיסוי וענישה, אלא ולא פחות מכך, לחנך את הצעירים לצמצום השימוש מתוך הכרה. אם זכור לכולנו לפני 40 שנה היינו קוטפים פרחי בר ללא הכרה, ופעולה הסברתית וחינוכית מחקה לחלוטין את הנוהג הזה. 
יש חשיבות גם להרגלי הקניה בחנויות וברשתות. בכלל באירופה הנושא של רכישות שבועיות של תוצרת מזון, אינה כה מקובלת כמו בארץ. בהולנד ובגרמניה ישנו מושג של קניה יומית או דו-יומית של מוצרי מזון, דבר שמאפשר להשתמש בפחות שקיות, ובעיקר לחזק את עיקרון הקיימות של שימוש בשקיות רב-פעמיות.

שקיות נייר במרכולים

בארה"ב מדברים על סדר גודל של 100 מליארד שקיות פלסטיק לשנה (זה קצת מפתיע – אם אצלנו מדברים על מליארד וחצי שקיות). הסיבה לכך היא שימוש רווח בשימוש בשקיות נייר חומות – המתכלות מהר יותר, ולמעשה אינן מכבידות על הסביבה.
כאן מתעוררת הבעיה של נשיאת מוצרים רטובים, המהווה מגבלה בשקיות ניר – וכן נושא הידיות.
בארץ השימוש בשקיות כאלו לתוצרת ביתית הוא לא אפשרי,  גם בשל היות השקית יקרה ביחס לשקית הפלסטיק, וגם משום שהנייר המוגמר מיוצר ברובו בחו"ל. השימוש בשקיות נייר הוא בעיקר למוצרים מיוחדים, יוקרתיים. 
בקנדה, במחוזות אונטריו וקוויבק, מנסים שיטות שונות להגבלת השימוש בשקיות, כולל תמריצים ללא משתמשים, ועמלה על הסוחר הקמעוני.
בארה"ב, יש כבר הגבלות שימוש ב-150 ערים, כאשר קליפורניה הייתה הראשונה, אך יש לציין כי האיסורים כרגע הם דה-פקטו, ועדיין אינם חמורים כל-כך.
מדינות ערב התחילו להשקיע בצמצום השימוש בשקיות בשל תופעות חמורות של חנק בגמלים וחמורים כתוצאה מבליעת שקיות – עבורם זהו צעד קטן, אבל זו מגמה כלל עולמית.

סיכום ביניים בארץ

לגבי הפעילות בארץ, ניסינו לבחון את ההתנהגות של הקונים והרשתות וגילנו מספר תופעות מעניינות:
1. הזמן למכירת השקיות ולחיוב הוא ארוך ומאט את פעולת הקופות.
2. העלות של 10 אגורות היא נמוכה בכל פרורפורציה, אבל האנשים מנסים לחסוך, כתוצאה מכך הם מנסים להכניס הרבה תוצרת  בשקית  בודדת - ואנו רואים אנשים ממש נאנקים מסחיבת שקיות "מפוצצות".
3. השימוש בשקיות בד, או תחליף בד נכנס באטיות וייקח עוד זמן שאנשים יתרגלו לכך.
4. יש יתרון אחד מיידי למיסוי השקיות – פתאום התחלנו לקבל שקיות עבות וחזקות.
5. לטעמנו (היה צריך לגבות סכום גבוה יותר עבור השקיות על מנת לשמש חסם רציני. 10 שקיות בשקל  "לא מזיז" לאדם שמוצרי המזון שלו עולים חדשות לבקרים בסכומים גבוהים יותר.
6. אחד הרעיונות  שניסינו, ובהצלחה, הוא להשתמש בשקיות הפלסטיק לשימוש חוזר, תוך קיפולן בצורה חסכונית שאינה תופסת נפח.
7. כך עובדת השיטה בגרמניה באותן מקומות שקשה לרוכש לסחוב עימו מספר רב של שקיות בד נפחיות.
אנו מניחים שגם הסופרמרקטים וגם הקונים ישפרו את עקומת הלמידה שלהם ותוך זמן לא רב יחול צמצום מבורך בשקיות הפלסטיק.
אנו ננסה להעביר לכם תמונה רחבה על התפתחות הפרוייקט ובעיקר על השאלה הנשאלת – מה נעשה עם ה-10 אגורות שאנו משלמים... להערכתנו מדובר על כ-150 מיליון שקל בשנה.

-------------------------

תערוכת אינטרפק 2017

חברת איטקס בישראל הציגו בכנס שנערך בחודש שעבר במלון פלאזה בת"א, בפני מציגים ומבקרים פוטנציאלים, את הצפוי בתערוכת אינטרפק 2017. הארוע כלל דברי הסבר של נציג התערוכה, ובו נמסר לשומעים על הדגשים החשובים  שיושמו על ידי הנהלת התערוכה, בהתאם למגמות המתפתחות בשוק זה של אריזות.
תערוכת אינטרפק נערכת אחת לשלוש שנים  והשנה תתקיים ב-4-10 בחודש מאי. התערוכה זוכה להד רב משום שהיא התערוכה היחידה בהיקף כה גדול המייצג את כל ענפי האריזה, וכן את היצרנים בכל הטכנולוגיות הקיימות וגם את המשתמשים בכל ענפי השוק - מהאריזה הלוגיסטית וכלה באריזה הקמעונית. השנה יושם הדגש על הפיתוחים החדשים, שבעיקרם נועדו לחסוך בעלויות ובמוצרים, וגם לשמר את הנארז  וכל זאת ביעילות מירבית, וזאת בשל המגמה השלילית של בזבוז מזון בכל רחבי העולם. בנוסף לכך יוצגו בתערוכה טכנולוגיות ייצור ואריזה חדישות, טכניקות לזיהוי ואיתור מוצרים, ולא פחות מכך - עיצובי אריזות בעלות היבט שיווק וקידום מכירות. כל זה  בליווי  המגמה הקבועה של הגנת הסביב והקטנת כמות האריזות בעולם, בטכניקות של מחזור, שימוש באריזות ממקור טבעי ושימוש באריזות בהיבטי קיימות (Returnable).


אריזה חדשה ליין הונגרי

חברת STI GROUOP ההונגרית פיתחה אריזה מקרטון גלי בשיטת Bag-in-box. המוצר משמש את תעשיית היין בהונגריה, ומיוצא לשבדיה, נורבגיה וגרמניה. חשוב לציין שהעיצוב החיצוני של האריזה מדגיש את היוקרתיות של היין המשווק, וזאת בשל העובדה,לדעתנו, של השימוש בשיטה זו לאריזה של יינות שולחן פשוטים, מאשר בקבוקי הזכוכית אשר בדרך כלל מהוים את הציון היוקרתי למשקאות.
האריזה, בנוסף לתפקוד ה'אריזתי' שלה, מהווה דוגמא לשימוש באריזה מתכלה ובהתאמה לצרכי איכות הסביבה.
האריזה זכתה לפרס בתחרות הארגון הבינלאומי לאריזה ה-WPO.

 


אריזות FERESHDY לשימור איכות וכמות

אחד הנושאים החשובים הנמצאים בלב נושאי פיתוח האריזות, הוא אריזות המונעות הפסדי מזון כתוצאה מ"התקלקלות" המוצרים הארוזים, בשל:  משך הזמן, אוורור, קירור ואפקטים מכניים.
בכדי להתגבר על התופעה המוערכת בלמעלה מ-1.3 מיליארד טון נזקים רק בתוצרת מזון חקלאית -  נבחנו והוצגו מספר מנגנוני  אריזה ולוגיסטיקה לפתרון נושא זה.
אחד המוצלחים מביניהם - יריעות פלסטיק מחוררות בצורה מתוחכמת, המאפשרות לשמור על רמה של לחות נדרשת לאורך תקופת זמן.
התוצאות היו טובות והאריזה  הוכיחה את עצמה.  אריזה זו זכתה גם היא לפרס של האיגוד הבינלאומי לאריזה - WPO.


 

הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *
Bookmark and Share
Back שלח לחבר הדפס
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 


 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים