מבזק  חדשות
 


 
Wine Israel


מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
   
   טיפ - בעברית זה תשר

 



אצלנו בישראל מקובל שבסיום כל ארוחה במסעדה הלקוח מוסיף 'טיפ' של יותר מ-10% למלצר/ית. למה? כי השרות היה אדיב במיוחד? כי האוכל היה ברמה גבוהה מהמצופה? לא. כי הסועד יודע שבעצם הוא מחויב בתשלום שכרה של המלצרית.
 
שף מיקי ניר



נתחיל בבדיחה:
איש אחד הלך למסעדה כדי למלא את בטנו הרעבה.
בתום הארוחה הוא קיבל מהמלצרית חשבון:


 – סלטים 20 ש"ח
 סטייק  50 ש"ח
 מצליח 20 ש"ח
 שתייה 10 ש"ח
——————-
 סה"כ 100 ש"ח

בזמן שהוא הוציא את הארנק הוא הציץ בחשבון.
"רגע", הוא שאל בבלבול, "מה זה מצליח?"
המלצרית לקחה את החשבון, מחקה את שורה הזו ואמרה, "הפעם זה לא הצליח…"
 
 
טיפ, או תשר, נחשב כתוספת לחשבון, הניתנת לעובדי השרות על מתן שרות כזה או אחר. כמות הכסף הניתנת כטיפ ועצם קבלת הטיפ שונה ממקום למקום ומארץ לארץ.
בארצות מסוימות במזרח אסיה וביפן, מתן טיפ נחשב לעלבון ועיתים להיחשב כשוחד.
מאידך במדינות אחרות כמו ארה"ב, טיפ נחשב לדבר מקובל ומצפים לו. לעיתים אף רשום בחשבון "לא כולל שרות" (כמעט כמו אצלנו).
 
אצלנו בארץ מקובל להשאיר תשר-טיפ בין 10-20% ממחיר הארוחה. גם אם לא נהנינו כל כך מהשרות או מרמת האוכל.
"תחשוב שזאת הבת שלך שממלצרת" - אומרת לי אשתי בבואי לשקול כמה, אם בכלל לתת טיפ על שרות מחורבן ואוכל סתמי.
האם טיפ הוא הכרחי או נתון לשיקול דעתו ומצב רוחו של הסועד?
האם המלצרים מספקים שרות טוב, מסביר פנים ומאיר עיניים בגלל שהם מצפים לקבל בסופה של ארוחה טיפ שמן?
או שמא, המלצרים הפכן למובילי אוכל ומפני אשפה שחייבים לתת להם טיפ גם אם לא היינו מרוצים מהאוכל או/ו השרות?
להערכתי, התשובה הנכונה יותר מתאימה לשאלה השנייה. אנו חייבים לתת טיפ.
מתוך 'הפסקה לעסקית' של גלי וולצקי: "הפנים הצונן של המסעדה היה רועש, אבל פחות. כאן השירות היה קשוב, אבל לא ידעני במיוחד. המלצרית לא ידעה לענות על השאלות מאיזה דג עשוי קבב הדגים ומה מכיל ריזוטו ירוקים, ובאופן כללי נראתה כאילו זה היום הראשון בחייה שהיא ממלצרת. בחיקוי של גינוני מסעדה ראויה לשמה היא החליפה לנו את הסכו"ם לא פחות משלוש פעמים במהלך הארוחה, רק ששכחה לקחת את הסכו"ם המלוכלך".
מתוך בלוג של מבקר מסעדות: "השרות היה בדיוק מהסוג שאני לא אוהב. במשך רוב הארוחה שירת אותנו בחור, ומדי פעם גם מלצרית נוספת הגיעה. הם ידעו לחייך יפה ולדקלם בצורה מושלמת את כל המילים שדורשות מילון איטלקי עברי, אבל חוסר תשומת הלב ואכפתיות בדברים הקטנים נתנה תחושה של זיוף ואי נעימות."
 
 
דמי שירות
 
יותר ויותר מסעדות בארה"ב מוותרות על מנהג הטיפים ומוסיפים למחיר דמי שרות. הם מיידעים בריש גלי שבמסעדה לא נהוג להשאיר טיפ אלא מתקיימת השיטה של הוספת דמי שרות. כאשר מקובל הוא להוסיף 12-20%.
הבעיה היא שהמלצרים זוכים למשכורות רעב ובונים על הטיפים בסוף משמרת.
שכר המינימום היום הוא מעט יותר גבוה מ- 23 ₪/שעה. ללא הטיפים מעט מאד אנשים/נשים ירצו למלצר.
 
מתוך בקורת של אבי אפרתי בוואלה: "הווקטור האחר בארוחתנו היה השירות. הוא היה מחריד. אין ולא יכולה להיות הצדקה לאופן בו התנהלה הארוחה. גם העובדה שמדובר בשבועות ראשונים לעבודת המסעדה אין ביכולתה להצדיקו."
והוא ממשיך.. הפאקים הגיעו בזה אחר זה, בלא ששלב ואפילו תת שלב בארוחה, יעבור כמו שצריך. כמעט כל המנות, בכל השלבים, התעכבו עיכוב הזוי; בלתי סביר. מנה אחת הגיעה בטעות. גם למחליפתה לקח יותר מידי זמן להגיע... התסכול הלך והתעצם לכדי סף תענית, עד שחוויית הארוחה הייתה לבלתי נעימה בעליל."
ועוד בקורת אחת אחרונה מתוך בלוג: "הבעיה היא שאנשי המסעדה מציגים עצמם באתר כ"פנינה הקולינרית של חיפה והצפון", ושוכחים שחוויית בילוי במסעדה מתחילה ונגמרת בשירות... התוצאה הבלתי נמנעת היא שלא נזכור ארוחה סבירה, אלא אוכל בינוני במחיר מופקע שמוגש בחובבנות. אותה חובבנות מאפיינת חלקים נרחבים כל כך מעולם הקולינריה הישראלי, במיוחד כאלה שאינם מתמודדים עם תחרות"
 
 
מוסד ללא טיפ
 
 
במסעדה יפנית בניו יורק בשם "ריקי" מופיע על התפריט המשפט: "אנו מוסד ללא טיפים – לא מצופה ממך ואינך נדרש להשאיר טיפ".
עוד ועוד מסעדות יוקרה ברחבי ארה"ב אימצו שיטה זו. המלצר אינו נתון לגחמות הלקוח. כאשר יש לקוח קמצן, המלצר אינו מתוגמל כיאות למרות שנתן שרות טוב.
אם המלצר לא נותן שרות ראוי יש לפטרו ולא להסתמך על התנהגות הסועדים.
יש במהלך זה גם שוויוניות מסוימת כאשר משווים את התגמול בין שכר המלצרים ובין שכר הטבחים ושאר עובדי המסעדה.
מאידך יש הטוענים שהוספת דמי שרות תיצור תחושה שהמחירים במסעדה יקרים יותר.
הוויכוח האם לכלול דמי שרות בחשבון או לא, הינו עתיק יומין ונראה שעדיין אין לו סוף. נראה מי המסעדה הראשונה "שתרים את הכפפה" ותעשה צעד אמיץ בכיוון זה.
 
 
המיסוי על הטיפים
 
וכאן אנו פונים לפן השני. המיסוי על הטיפים.
לפי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, לקראת סוף שנת 2018, יש להשית מס הכנסה על הטיפים. על המלצרים לדווח על הכנסותיהם מטיפים ועל המעביד לשם להם תנאים סוציאליים על תקבולים הללו.
כלומר, שישנן 2 אפשרויות בפני המסעדן:
  1.  להעלות את מחירי המנות בממוצע ב- 25-30% - אפשרות לא ריאלית בעליל. גם כך מחירי הארוחות במסעדות גבוהות למדי ומהם לגזור את התשלום למלצרים.
  2. במקום לרשום: "לא כולל דמי שרות", יש לרשום: "תוספת 15% (או אחר) דמי שרות". כלומר שמתשלום ממוצע במסעדה, המלצר יקבל במקום 15% (לדוגמה) רק 12% (ועוד לא דובר על נושא המע"מ על הטיפ).
על סכומים אלו המעסיק יצטרך להפריש עוד זכויות סוציאליות כמו ביטוח לאומי, פנסיה.
בבתי מלון ובחברות הסעדה עובדים נותני שרות המקבלים את מלוא שכרם ותנאים סוציאליים מלאים מאת מעבידם ורק לעיתים רחוקות זוכים לטיפ.
לכן מה הפלא שרוב הנוער פונה היום לעבוד במלצרות במסעדות ומפנה עורף לבתי מלון?
אינני מבין את הזעקה שקמה מצד המסעדנים. במשך שנים קיבלתם עובדי חינם ואת כל התקבולים גרפתם לכיסכם.
כעת המדינה לא מוכנה יותר להעלים עין מהעלמת המס מהטיפים שמקבלים המלצרים ודורשת את חלקה, ובצדק.
אז נסכם:
קודם יש לתת שרות ברמה נאותה, לקבל על כך תשלום ולשלם למדינה את חלקה, כמו כולם!
 
  
טיפ היסטורי
 
ידוע על הענקת טיפים עוד מתקופת הרומאים. הנוהג כפי שהוא מוכר כיום החל במאה ה-16 באנגליה בבתי עסק ציבוריים ובתים פרטיים. בבתים פרטיים התפתחה נורמה חברתית שאורחים העניקו תשר בסיום הביקור למשרתים, בגין ביצוע תפקידים שמעבר לתפקידיהם הרגילים. נורמה זו התרחבה עד שנהיה נהוג להעניק תשר גם במקרים בהם לא ניתן שירות מיוחד. במאה ה-18 התפתחה כבר ציפייה בקרב המשרתים לקבל תשר עבור שירותיהם, והוא כבר לא היווה תשלום בגין שירות מועדף אלא נתפס בפשטות על ידי האורחים כתשלום עבור האירוח. מוסד התשר התפשט ברחבי אירופה במאות ה-17 וה-18 והגיע במאה ה-19 לארצות הברית. ברבות השנים נחלש דווקא באירופה אך התחזק בארצות הברית.
בעבר היה נהוג, בעיקר בספרד, להניח בראשית הארוחה במסעדה סכום כסף בצלוחית קטנה במרכז השולחן, ולהוסיף ולגרוע ממנה מטבעות בהתאם לאיכות השירות, כדי לעודד את המלצר להעניק שירות טוב.
(מקור: ויקיפדיה)
 


הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון

 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים