מבזק  חדשות
 

 
Wine Israel


מחירים לנוחותך




קייטרינג

אינדקס חברות קייטרינג:
קראו ביקורות, וערכו
השוואת מחירים

www.cateringo.co.il

 
קטלוגים דיגיטליים

 
  
השנה שהייתה בענף המזון
 
חיים פלטנר

שנת 2018 עדיין לא הסתיימה והנתונים הסופיים טרם פורסמו, אולם כבר עתה אפשר לציין כמה מן הגורמים שמאפיינים אותה: לאחר 7 שנים של דריכה במקום, פרי המחאה החברתית, נרשם השנה גידול משמעותי בהיקף המכירות בענף המזון; הממשלה התמידה  במאמציה להתמודד עם יוקר המחיה והמשיכה להפחית את המכסים על שורה של מוצרים חיוניים; המחירים של כמה מחומרי הגלם החיוניים לתעשיית המזון המשיכו לנסוק בשוקי הסחורות, מה שהעיק מאד על תעשיינים רבים, אבל עליות המחירים של "לאחרי החגים" נדחו לשנה הבאה;  ובעולם הקמעונות – רשתות השיווק המשיכו להרחיב את פעילותן בתחום האונליין (המכירה המקוונת), למרות שרובן עדיין מפסידות בתחום הזה; שופרסל המשיכה להתעצם ונכנסה לשורה של מיזמים חדשים, כאשר מנגד, היריב הנצחי רמי לוי, לא טומן ידו בצלחת ומרחיב את פעילות הרשת שלו.
ולא - גם השנה אמזון לא הגיעה לישראל עם מוצרי המזון שלה.
 
"המכירות גדלו – הרווחיות נשחקה"
בתשעת החודשים הראשונים של השנה גדל היקף המכירות בענף המזון בשיעור של 3.6%, כאשר מדד המחירים בתחום זה עלה ב-1.1% לעומת התקופה המקבילה  אשתקד. המכר בעולם המשקאות עלה בשיעור גבוה יותר-  5.1%, כאשר שיעור ההתייקרות היה צנוע יותר -   0.2% בלבד (המקור: סטורנקסט).
"המכירות גדלו השנה, אבל הרווחיות נשחקת" - זו הייתה התשובה שקיבלתי מיעקב מלאך, הבעלים והמנכ"ל של מפעל "אחווה" ומפי תעשיינים ואנשי שיווק  בענף המזון.  את יעקב ראיינתי לפני כשלושה חודשים, ואז סיפר  לי כי השומשום, חומר הגלם העיקרי שלו לייצור טחינה, התייקר השנה ב-30%, מה שמחייב ייקור של הטחינה לצרכן בכ-13%. בהקשר לכך ציין גם את הגידול המשמעותי בעלויות העבודה, בשנה החולפת. לפי שעה הוא  נמנע מהעלאת המחיר, כיוון שבמחסנים נותר מלאי של חומר גלם במחירים קודמים. מה גם שתחרות בשוק חריפה ורשתות השיווק  דוחות כל בקשה להעלאת מחירים. "בשלב זה  אנחנו מחזיקים בשיניים את המחירים" - חזר והדגיש מלאך. "אם עד חודש ינואר מחירי השומשום לא יחזרו לרמה שפויה, איאלץ להעלות את המחיר, מהלך שאנו מאד לא רוצים".  חודש ינואר מתקרב ולפי שעה מחיר השומשום עדיין לא ירד לרמה שפויה, כדברי יעקב מלאך בשיחה עמו לפני שבוע.

"רוצה להעלות מחירים – אתה בחוץ"
מציאות דומה מתאר ר., בכיר באחד ממפעלי הבשר בארץ. "השנה נהנינו מביקושים גוברים, המכר גדל בשיעורים נאים, אבל הרווחיות נשחקה". מה באשר למחירים, האם ניסיתם להעלות אותם?  "אני מת להעלות מחירים, אבל התשובה שאני מקבל מרשתות השיווק היא חד משמעית - אם אתה רוצה להעלות מחירים אתה בחוץ".
ולמרות זאת, אני מקשה, בשנה האחרונה ראינו ייקור זוחל של מחירים. "אכן -  משיב ר. - אבל חלק ניכר מכך נעשה על ידי ביטול מבצעים או צמצום חלק מהם. הבעיה היא שאם אתה לא עושה מבצעים, משמע מוזיל לאורך זמן את המוצר, הביקוש למוצר שלך קטן, ואז הרשת תדחק אותך מן המדף ותפנה את המקום למוצר זול יותר וגם רווחי יותר מבחינתה".
 השאלה היא, מהו אורך הנשימה של המפעל שלך במצב הנוכחי?  "המצב הנוכחי מאד נזיל. די בתקלה בתהליך הייצור שתגרום  לאובדן מכר במשך שבועיים- שלושה, כדי  לזעזע את המפעל ולפגוע קשות ברווחיות שלו".
"מפעלים רבים הגיעו לשוליים- מקורות המימון שהיו להם מוצו כמעט עד תום, אי אפשר להמשיך כך" אומר מ., בכיר בענף המזון, המשמש גם כיועץ עסקי לכמה חברות. אני מזכיר לו שהתחרות החריפה בולמת לפי שעה כל ניסיון להעלות מחירים. "אז מה הפתרון - הוא משיב - שבסופו של יום כולם יפסידו כסף ויסגרו את העסק? אם יש תחרות ואי אפשר להעלות מחירים התקרה יורדת והרצפה עולה, בסוף אתה נמחץ".
 
המוצא - מוצרי פרימיום
אם כך, כיצד בכל זאת מפעלים בינוניים וקטנים מצליחים לשמור על מקומם בשוק במציאות הנוכחית? אחד הפתרונות  הוא כניסה לתחום מוצרי הפרימיום. הצרכן הישראלי שינה לאחרונה את הרגלי הקנייה שלו וצרכנים רבים  מוכנים לשלם יותר עבור מוצרי פרימיום, כמו שוקולדים איכותיים, גבינות שמנות עתירות שומן או מעדני חלב. במקביל, גובר גם הביקוש למוצרים בריאים נטולי לקטוז וגלוטן או דלי סוכר ומלח.  המחיר כבר איננו המלך ורבים מן הצרכנים מוכנים לשלם יותר תמורת מוצר  חדשני שמקנה להם ערך מוסף בתחום


רמי לוי – אינו קופא על השמרים
בשנה שבה שופרסל מרחיבה את פעילותה  ונכנסת לתחומי פעולה חדשים, גם רמי לוי, היריב הנצחי של שופרסל, אינו קופא על השמרים וגם הוא מרחיב בהתמדה את הרשת שבבעלותו (8% נתח שוק).
קשה לשפוט אם זה רק  יד הגורל, אבל רמי לוי ושופרסל נכנסים לעתים במקביל לתחומי פעולה זהים. כאשר שופרסל הודיעה על מכירה בסיטונות לקמעונאים קטנים, הודיע רמי לוי כי גם הוא נערך לכניסה לתחום הזה, ולמעשה בכמה מסניפיו הוא כבר מוכר לקמעונאים קטנים סחורה בסיטונות. כאשר רשת ניו פארם הוצעה למכירה התעניין לוי ברכישתה, אולם ברגע האחרון היסס, והרשת נפלה כפרי בשל לידי שופרסל. רמי לא נטש את תחום הפארם, שבו הוא רואה מנוע צמיחה חשוב ורכש את רשת גודפארם, שהתמקדה במכירת  מוצרי  פארם ב-10 שקלים למוצר. כיום מונה הרשת 10 סניפים ובכוונתו להרחיב אותה בחמש השנים הבאות לכדי 80 סניפים,  תוך הקפדה על כך שמוצריה יהיו הזולים בשוק. בדומה לשופרסל, שמובילה בשוק עם המותג הפרטי שלה (21% מן המכירות), גם לוי רואה במותג הפרטי אחד ממנועי הצמיחה חשובים ולדבריו המותג הפרטי שלו כבר הגיע לכדי 18% מן המכירות. כמו שופרסל הוא מפתח בהתמדה את המכירות באונליין, שהיקפן ברשת  מסתכם ב-5% מן המכירות, בעוד ששופרסל שועטת קדימה עם 13% מן המכירות  באונליין ועדיין אין זה סוף פסוק.
מהלך נוסף, משמעותי מאד לרשת, הייתה השנה רכישת השליטה על רשת קופיקס, שלצד 120 נקודות למכירת קפה, כוללת גם במסגרת "סופר קופיקס" 30 מרכולים במרכזי הערים.  בעזרת המרכולים הללו יוכל לוי לממש את חזונו  ולהיכנס למרכזי הערים, מהלך שלהערכתו יקרב את הרשת שבבעלותו למיליוני תושבים.
וכן, רמי לוי חוזר ומדגיש בשיחה עמו, כי גם בעתיד יקפיד לשמור על מקומו  כרשת המזון הזולה בארץ, תואר שמלווה אותו כמעט מאז כניסתו  לתחום קמעונאות המזון.
ההנאה או  הבריאות. מכך יוצאים נשכרים גם היצרנים. " כיוון שהעלאת מחירים אינה באה בחשבון בשלב זה, וכדי לעמוד על הרגליים פיתחנו מוצרים חדשניים, כמו לחמים נטולי חומרים משמרים וכימיקלים ועם מחמצות טבעיות"- אמר לנו לא מכבר יהלי  עתיר , מנכ"ל קבוצת מאפיות ברמן. "החדשנות מאפשרת לנו לספק ללקוח מוצר פרימיום עם ערך מוסף שתמורתו הוא מוכן לשלם יותר". ולסיכום פרק זה נביא  גם ציטטה של בכירה בתנובה, שהתייחסה למוצרי הפרימיום החדשניים של הקבוצה - "הם מקור החמצן החשוב ביותר מבחינתנו"  (YNET).

סימון המוצרים – רק בעוד שנה
מי עוד זוכר שבעוד כשנה ב-1.1.20 ייכנסו לתוקף התקנות המחייבות את היצרנים לסמן  על מוצריהם המזיקים, הלא בריאים, את הסימון האדום,  ובירוק  מזון בריא. גיבוש התקנות לווה בדיונים סוערים והתנצחויות בוטות שבהן לקחו חלק תעשיינים ויבואנים, חברי כנסת, נציגי עמותות חברתיות, רופאים ואפילו דיפלומטים זרים שגוייסו למערכה כנגד החקיקה הזאת ובעדה. זכורה הצהרתו של שר הבריאות ליצמן "אני לא מתעניין בכלכלה, אלא בבריאות - בשיעורי ההשמנה אנחנו  מהגרועים בעולם ולכן עלינו לעשות צעדים רדיקליים".
במפעלי מזון רבים שוקדים בחודשים האחרונים על שיפור איכותם הבריאותית של מוצרים שונים ויש גם כאלה שראו את הנולד והחלו בכך כבר קודם לכן.  יו"ר קבוצת אסם, דן פרופר, אומר כי הקבוצה החלה בכך כבר לפני שנתיים ובמסגרת זאת הופחתה ב-50% כמות הסוכר בקטשופ. "בנושא סימון המוצרים - אומר פרופר - נהיה ערוכים  טוב יותר לקראת 2020". עם זאת,  יהיו לאסם גם מוצרים עם סימון אדום. "אי אפשר להימנע מכך שבחטיף מטוגן לא יהיה שמן, או שחטיף לא יהיה מלוח,  אחרת לא יקנו אותם וצריך לשמור על איזון בין ההנאה  של הצרכן לבין המרכיב הלא בריא. המידתיות היא מילת המפתח" (מזון+ גיליון מס' 295).
במפעלים קטנים יותר מוטרדים בגין ההוצאות הכרוכות  בשיפור איכותם של המוצרים. בכיר  במפעל למוצרים מצוננים מסביר,  כי מדובר בשינויים טכנולוגיים, בהכנת תוויות חדשות, הדפסות על גביעים וכיוצא באלה- "מדובר כאן בהשקעות של מיליונים". ר. מן המפעל לייצור  מוצרי הבשר, מודע לכך שרוב המוצרים  שלו יישאו תווית אדומה. למרות זאת, המפעל שוקד על שיפור המוצרים הנוכחיים ופיתוח מוצרים חדשים ובריאים יותר- משמע, פחות מלח ושומן. אם נוסיף לכך את החלפת האריזות והתוויות, הרי מדובר בהוצאות ניכרות.

המערכה להוזלת מחירי המזון
אין זה סוד שמחירי המזון בישראל עדיין גבוהים בשיעור ניכר מאלה שבמדינות האיחוד האירופי.  על רקע זה נקטה הממשלה גם השנה במהלכים שנועדו לבלום עליות מחירים של ירקות , בעיקר עגבניות ומלפפונים. יבוא הירקות הללו, ללא מכס, התאפשר כאשר המחירים בשוק עלו מעל לרף מסוים - עגבניות 6 ₪  לקילו ומלפפונים 5 ₪ לקילו, מעל לארבעה ימי עסקים. כך נמשך גם יבוא  של 250 מיליון ביצים, חלקן יועד לתעשייה וחלקן לשיווק לציבור. אשר לשמן זית, גם ב-2019  יתאפשר יבוא פטור ממכס בהיקף של 2000 טון. יבוא פטור ממכס של דבש יתאפשר בעתות מחסור, כדי למנוע התייקרות חריגה של המוצר לצרכן.
אשר ליבוא בשר מצונן, בשנה הבאה תוגדל מכסת היבוא לכדי 16 אלף  טון, מעגל היבואנים יורחב ויכללו בו גם יבואנים קטנים. ותקנה נוספת-  יבואניות הבשר שזכו במכרז, יחויבו להציג על המדף בכל עת בשר טרי טחון,  במחיר הנמוך שלו התחייבו במסגרת המכרז ליבוא בשר.
יבוא גבינה צהובה בהיקף של 6100 טונות פטור מכס יימשך גם ב-2019 וכך גם יבוא החמאה בהיקף של 1100 טונות. יבוא הבשר המצונן והגבינה הצהובה כבר תרם  בשנים האחרונות להוזלה ניכרת של המוצרים הללו.
 
הרפורמה בענף החלב יוצאת לדרך
משק החלב בישראל כיכב בלא מעט דו"חות של ועדות שדנו בדרכים לייעול משק החלב בישראל והוזלת החלב ומוצריו,  שמחיריהם  גבוהים בהרבה מאלה המקובלים במדינות האיחוד האירופי. החישובים הראו גם, כי מחיר המטרה, המחיר שבו הרפתנים מוכרים את החלב למחלבות (תנובה, טרה, גד ואחרות) היה גבוה ב-32% ממחירו הממוצע במדינות הללו.
השנה צפה ועלתה סוגיית מחיר החלב, כאשר שר האוצר משה כחלון "טרף את הקלפים" וסירב להעלות את מחיר מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 3.4%, כמתחייב מעליית מחיר המטרה, ולאחר שוועדה משותפת למשרדי האוצר והחקלאות אישרה כנהוג את ההעלאה. המחלבות מחו על כך, וטענו שבלא הפיצוי בגין עליית מחירו של החלב שהן קונות מן הרפתנים, ייגרמו להן הפסדים גדולים. תנובה אף נקבה בסכום של 170 מיליון ₪. השר כחלון בעמד בסירובו, תנובה עתרה לבג"צ ובמקביל העלתה בשיעור שבין 2-3 אחוזים את מחיריהם של כמה מוצרים, שמחיריהם אינם מפוקחים על ידי הממשלה, כאשר בעקבותיה הולכות טרה וגד.
בעוד הנושא נמצא לפתחו של בג"צ, הודיעו שרי האוצר והחקלאות על רפורמה במשק בחלב, שסוכמה בעצה אחת עם ארגוני החקלאים*.  רפורמה שנועדה להוזיל את מוצרי החלב בעשרות אחוזים, תוך שמירה על  ענף החלב המקומי, שאמור להתחזק וגם להתייעל. בהודעה לעיתונות שפרסמו כל השותפים לרפורמה, נאמר כי  הסיבה לכך שמוצרי החלב שלנו הם מן היקרים בעולם נובעת מריבוי רפתות קטנות ומהיעדר שטחי מרעה. המגמה עתה היא הקמת רפתות גדולות, תוך עידוד רפתנים קטנים לפרוש מן הענף, תמורת פיצוי נאות.
היעד הראשוני הוא להפחית בהדרגה את מחיר המטרה, כך שישתווה לזה שבאירופה ובמקביל לפתוח ליבוא את רוב מוצרי החלב, תוך הפחתה מדורגת של שיעורי המכס על המוצרים הללו.  במשרדי האוצר והחקלאות מעריכים, כי בעתיד,  תחסוך הרפורמה למשק הישראלי כ-350 מיליון ₪ בשנה. מדובר בחסכון של מאות שקלים בשנה למשק בית בארץ, אשר מוציא למעלה מ-3000 ₪ בשנה על מוצרי חלב.
 
איציק אברכהן - במגרש של הגדולים
2018 לא תיזכר רק בזכות הרפורמה בענף החלב, או יציאת  ענף המזון מן הקיפאון שאליו נקלע מאז 2011.  2018 היא גם השנה שבה  שופרסל  (17% נתח שוק), המשיכה לחזק את מעמדה כרשת המובילה ואף הרחיבה את פעילותה לתחומים חדשים.
בתחילת השנה הפתיעה הרשת את השוק במהלך שהוגדר באחד מכלי התקשורת כ"רעידת אדמה"-  מכירה בסיטונות לקמעונאים קטנים ובינוניים.  מדובר בתחום עם פוטנציאל גדול - כ-9000 נקודות מכירה בחנויות מכולת, מינימרקטים, קיוסקים ופיצוציות עם מחזור הכנסות הנאמד ב-25  מיליארד ₪. "יש פה עסק גדול שעומד לצאת לדרך, מדובר כאן במאות מיליוני שקלים"- אמר אז המנכ"ל איציק  אברכהן ל"גלובס". המהלך הזה שחרר את הקמעונאים מתלות במפיצים ומתווכים למיניהם וכמובן חיזק את כוחה של שופרסל מול הספקים הגדולים.
אבל אברכהן לא הסתפק בכך- הוא חיזק בהתמדה את פעילות הרשת במכירות המקוונות (אונליין) וגם הגדיל את המותג הפרטי, שהמכירות בו נאמדות כיום ב-21% ממכירות הרשת. המותג הפרטי הוא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של הרשת, ובדעתה להמשיך ולהגדיל את היקפו בשנים הקרובות.
ואם לא די בכך - שופרסל רכשה השנה את הבעלות על רשת ניו פארם, שבימים אלה ממש מושלם המיתוג המחודש שלה  והיא תיקרא מעתה רשת ""בי" (BE) –פירוט בהמשך.
לכך מצטרפת גם שורה של פעילויות חדשות, החורגות מעולם המזון, שהרשת השיקה החודש בתחום הסחר המקוון: אתר American Outlets   בשותפות עם שופרסל. האתר יציע מגוון גדול של מוצרי אופנה במחירי אאוטלט;  שופרסל Travel  - אתר תיירות חדש של שופרסל וגוליבר; -  Marketplace  זירת קניות מורחבת של אתר שופרסל אונליין, שבה ניתן למצוא מגוון עולמות מעבר לתחומי המזון והפארם, כמו מוצרי חשמל, אלקטרוניקה, ריהוט לבית ולגן ועוד.
אין ספק, איציק אברכהן רוצה מעתה לשחק במגרש של הגדולים. "שופרסל הפנימה, כי מנועי הצמיחה שלה בתחום המזון הולכים ומצטמצמים ובמקביל הבינה כי מעבר למותג חזק, אחד ממרכזי הכוח שבידה הוא מועדון הלקוחות הגדול, שאת כוח הקניה שלו ניתן למנף לתחומים שמעבר למזון"- אומר רון אנטונובסקי, מנכ"ל קבוצת נתיב יועצים. לדבריו,  הרחבת ליבת העיסוקים של קמעונאי מזון מוכרת בעולם הגדול וכבר עשו זאת בעבר קמעונאי מזון בינלאומיים דוגמת  קארפור, טסקו, וולמארט ואחרים. " לא כולם הצליחו - מוסיף רון - וחלקם אף נאלצו לנטוש את הזירות העסקיות שבהן השקיעו מיליונים, כשהם  מדממים".
 
על סף  "מלחמת השמפו"
שופרסל ניצבת עתה בפני אתגר גדול. רכישת ניו פארם ומיתוגה מחדש – מעמתת עתה את שופרסל  מול יריב בסדר גודל שלא ידעה בעבר - רשת סופר - פארם. זה יהיה קרב בין שני ענקים – שופרסל, החולשת על תחום קמעונות המזון ובזכות המותג הפרטי שלה נחשבת ליצרנית המזון החמישית בגודלה במשק. ומולה- רשת סופר-פארם, השולטת שלטון ללא מצרים בשוק הפארם,  עם נתח שוק של 87%! המערכה הצפויה להתרחש  בעתיד הקרוב, כבר זכתה לכינוי "מלחמת השמפו".
מול שופרסל – המונה 248 סניפים+63  סניפי ניו פארם, ניצבת סופר- פארם עם 240 סניפים ומועדון לקוחות המונה כ-600 אלף חברים. לשופרסל מועדון גדול בהרבה, עם 1.8 מיליון חברים. יתרון גדול ללא ספק, יחד עם זאת צריך לזכור, כי סופר- פארם פועלת בשוק הפארם שנים רבות, שבמהלכן צברה ניסיון וידע רב בתחום, ולמוצריה יש ביקוש רב. מנגד, שופרסל נכנסת לתחום שאינה בקיאה בו במיוחד, ונראה שהיא  תצטרך ללמוד את התחום תוך כדי תנועה.
 ברור, ששופרסל תתקשה להתמודד מול יריב מנוסה וותיק בשוק הפארם עם 63 הסניפים הקיימים של ניו פארם.  תמיר בן שחר, ממשרד צ'מנסקי בן שחר, סבור כי הסניפים הקיימים של שופרסל יכולים לתת מענה חלקי באמצעות קונספט המכונה "חנות בתוך חנות". "תיאורטית - אומר בן שחר - שופרסל יכולה לפתוח חנות  למוצרי הפארם  בכל אחד מ-248 סניפיה ולגרום לצרכנים לערוך קנייה מרוכזת אחת של מזון ופארם... אך לפני כן עליה לחזק את מותג הפארם שלה, כדי לגרום לצרכנים לוותר על הגיחה לסופר- פארם,  שעד כה הייתה ההעדפה הברורה שלהם בתחום הזה" (דה מרקר).
 
התחזית – "חורף חם" בעולם הפארם
גם סופר-פארם נערכת  לקראת ההתמודדות מול  היריב החדש, שנכנס לזירת הפארם. היא מחזקת את הפעילות המקוונת שלה ונכנסת לתחום פעילותה העיקרי של שופרסל - תחום המזון -  באמצעות השקעה בסופרמרקט מקוון BringBring, שיציע ללקוחות  משלוחי חינם בתוך 4 שעות. זאת ועוד, כדי לייעל את שירות המשלוחים ללקוחות ולקצר את משך ההמתנה, סופר-פארם התקשרה עם הסטארט- אפ קומונסנס, שפיתח טכנולוגיה המשלבת בין בינה מלאכותית  לרובוטיקה. קומונסנס תפעיל  מתקני לוגיסטיקה ושילוח רובוטיים, שיוקמו בשטחים קטנים יחסית במרכזי הערים (דה מרקר). מפתחי  הסטארט-אפ צופים כי בתוך שעה יתאפשר בעתיד לספק את מוצרי המזון לבית הצרכן!  הסכם דומה נחתם גם בין קומונסנס לרמי לוי. מהלכים נוספים במערכה הצפויה בעולם הפארם בארץ – ודאי יתבררו  בקרוב. לכל הדעות, צפוי לנו "חורף  חם" בתחום הפארם בארץ.
 
 סוף דבר
בחודש ינואר הקרוב נדע כבר האם 2019 תירשם כשנה שבה זנקו מחירי המזון בשיעור ניכר. "עד אז - אומר איש שיווק באחת מרשתות המזון- שוררת בשטח דממת אלחוט. כולם מצפים לראות כיצד ינהגו הספקים הגדולים דוגמת שטראוס, אסם ויוניליוור, שעד כה נמנעו מהעלאת מחירים". הערכתו - אם אכן הספקים הגדולים יעלו מחירים, הספקים הקטנים והבינוניים ילכו בעקבותיהם. ואשר לרשתות השיווק – הן ימתינו לתגובתה של שופרסל ועל פיה ינהגו.
השאלה היא, אם כל התחזיות הללו יחזיקו מים במקרה שהבחירות יוקדמו?


------
*ועד הרפתנים, המונה 50 רפתנים  בעלי רפתות משפחתיות במושבים, מסתייג מנתוני האוצר. לטענתו, לא רווחי החקלאים תרמו להתייקרות מוצרי החלב בארץ, אלא  המחלבות ורשתות השיווק שגורפות לכיסן כ-67% מן ההכנסות מהמוצרים המפוקחים ולמעלה מ-90% מן ההכנסות  ממוצרי חלב שאינם בפיקוח. (ראו מזון+ גיליון  296).  
 
.
 
הרשם חינם לקבלת עדכונים!
דואר אלקטרוני *
שם פרטי *
שם משפחה
תפקיד/מקצוע *

Go Back  Print  Send Page
כניסה חופשית
למהדורה הדיגיטלית

יש להקליק על השער ולהמתין לטעינה
לצפייה באינטרנט, בסמארטפון ובטאבלט
לארכיון מזון+
 
תערוכות, כנסים וימי עיון
 


 
אתר השפים ICPA
(בחסות מזון+) 
 
התאחדות השפים והקונדיטורים המקצועיים בישראל - ICPA
www.icpa-israel.co.il

 

ספר דיגיטלי, מגזין דיגיטלי,
קטלוג דיגיטלי, חוברת דיגיטלית

דיגיטלר
המרת חוברות לתצורה דיגיטלית
http://www.digitaler.co.il
 הוספה למועדפים    |   חזור למעלה    |    הפוך לעמוד הבית    |    מפת האתר    | 


 © כל הזכויות באתר זה שמורות לחברת מירב-דסקלו הפקות בע"מ

לייבסיטי - בניית אתרים